لزوم فراهم کردن بستر امن خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران کرونا و پسا کرونا

لزوم فراهم کردن بستر امن خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران کرونا و پسا کرونا


30 آذر 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لزوم فراهم کردن بستر امن خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران کرونا و پسا کرونا

صنعت خرده فروشی از آن دست صنایع و بازارهایی است که ویروس کرونا بیشترین تأثیر را روی آن گذاشته است. برخی از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای در دوران پاندمی کرونا ناچار به تعطیلی شدند و از طرف دیگر تجارت‌های الکترونیکی شروع به رونق روز افزون کردند. در این روزها که بیشتر مردم در خانه‌هایشان و در قرنطینه به سر می‌بردند، تحویل دادن کالاهای اساسی در درب منازل و فراهم کردن بستر فروش آنلاین به خصوص در فروشگاه های زنجیره ای بهترین راهکار برای نجات صنایع خرده فروشی و تجربه خرید امن در کرونا برای مشتریان محسوب می‌شد. از طرف دیگر افزایش فروش غیرحضوری و ترویج فروش آنلاین مهم‌ترین اتفاقی بود که با شیوع کرونا در صنایع خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای اتفاق افتاد. اما این بیماری تأثیرات مهم دیگری نیز در این صنعت ایجاد کرد. در ادامه می‌توانید ترجمه مقاله‌ای از orange-business را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

تغییر در زمان و نوع خرید

 

تجربه خریدی امن و تأثیر بیماری کووید-19 در صنایع خرده فروشی

 

خرده فروشی یک صنعت کاملاً مشتری محور است و اصول آن این گونه پایه‌ریزی شده است که همیشه حق با مشتری است. شیوع کرونا موجب شد تا صنایع خرده فروشی رویدادی جدید را تجربه کنند که در ۱۵ سال گذشته به هیچ عنوان وجود نداشت. بسیاری از فروشگاه‌ها با شیوع کرونا تعطیل شدند و دنیا به سرعت به سمت خرید آنلاین پیش رفت. گزارشات نشان می‌دهد که هزینه‌های آنلاین ایالات متحده در ماه می به حدود ۸۲/۵ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال گذشته در حدود ۷۷ درصد رشد داشته است. این آمار و ارقام در یک ماه به گونه‌ای بود که شاید در شرایط عادی رسیدن به آن به ۴ تا ۶ سال زمان نیاز داشت.

بسیاری از صنایع خرده فروشی آنلاین فروش بیشتری تا حدود ۱۳ درصد را نسبت به سال گذشته تجربه کردند. در چین و ایتالیا نیز افزایش چشمگیری در خرید آنلاین اتفاق افتاد و بسیاری از افرادی که شاید چنین تجربه‌ای نداشتند و یا کمتر از خرید آنلاین استفاده می‌کردند به جمع مشتریان دائمی آنلاین فروشگاه‌های معتبر پیوستند.

 

ظهور راه حل‌های جدید برای خرید امن در کرونا

 

لزوم فراهم کردن بستر امن خرید از فروشگاه‌های زنجیر‌ای در دوران کرونا و پس از آن

 

با غیرحضوری شدن خریدها، خیلی از مشتریان به دلیل نگرانی‌های امنیتی ترجیح می‌دهند که پرداخت‌های خود را از طریق دستگاه کارتخوان انجام دهند. طبق نظرسنجی‌های انجام شده در پایان مارس ۲۰۲۰ حدود ۲۲ درصد از مصرف کنندگان برای تجربه خرید امن در کرونا از کیف پول دیجیتال استفاده می‌کنند. از طرف دیگر این دوران شروع خوبی برای استفاده از فناوری‌های جدید بود. بسیاری از مشتریان سعی کردند از رویکردهایی مثل پرداخت آنلاین و خرید حضوری در فروشگاه یا BOPIS استفاده کنند. در این روش فرد هم می‌تواند کالای خود را درب منزل دریافت کند و هم اینکه با مراجعه به پلتفرم‌های مشخص BOPIS کالای خود را تحویل بگیرد. استفاده از این فناوری حدود ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و بسیاری از مشتریان اظهار کردند که بعد از اتمام پاندمی کرونا نیز از این فناوری استفاده خواهند کرد.

 

خرده فروشان باید برای تشویق مردم به خرید امن در کرونا چه کار کنند؟

 

تجربه خریدی امن و تأثیر بیماری کووید-19 در صنایع خرده فروشی

 

خرده فروشان باید برای تشویق مصرف کنندگان به خرید امن در کرونا از رویکردهای متفاوتی نسبت به قبل از این دوران استفاده کنند. گسترش فناوری‌های دیجیتال در شرایط شیوع کرونا بهترین راه حل برای افزایش فروش است. این فروشگاه‌ها و مراکز خرید خرده فروشی باید بتوانند کانال‌های ارتباطی مناسبی را برای فروش انتخاب کنند. امروزه فناوری دیجیتال پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته و خرده فروشان باید با بررسی نحوه خرید و در نظر گرفتن واکنش‌های مصرف کنندگان در زمان حضوری، از این داده‌ها به عنوان استراتژی‌های فروش به صورت غیرحضوری استفاده کنند. یکی از بهترین روش‌های افزایش خرید امن در کرونا این است که خدمات آنلاین خود را سفارشی سازی کنید. برای این کار می‌توانید محصولی را که تقاضای بیشتری دارد و یا بیشتر توسط یک خریدار دیده یا خرید شده است، به او پیشنهاد دهید.

 

احیای مجدد صنایع خرده فروشی

 

تجربه خریدی امن و تأثیر بیماری کووید-19 در صنایع خرده فروشی

 

از مهم‌ترین استراتژی‌های فروش در صنایع خرده فروشی این است که از کانال‌های مختلف و مناسبی برای فروش اجناس استفاده شود و این موضوع در دوران خرید امن در کرونا نیز تغییر نکرده است. مهم‌ترین تغییری که در فروش صنایع خرده فروشی اتفاق افتاده است، مربوط به عدم تعامل مستقیم و فروش حضوری است. در شرایط پاندمی کرونا مصرف کنندگان راحت‌تر می‌توانند انتخاب کنند که از چه طریقی خرید کنند و چطور هزینه آن را پرداخت نمایند. از همین رو به کار بردن کانال‌های ارتباطی مختلف در این روزها برای فروش بیشتر، اهمیت بسیار زیادی دارد. مطالعات نشان داده است خرده فروشانی که از کانال‌های قوی‌تری برای فروش استفاده می‌کنند، توانسته‌اند تا ۸۹ درصد مشتریان خود را حفظ کنند. در حالی که استفاده از استراتژی‌های ضعیف و کانال‌های محدود تنها موجب حفظ ۳۳ درصد از مشتریان می‌شود.

 

به یاد داشته باشید که بعد از اتمام همه گیری کرونا نیز استفاده از فناوری‌های به روز و کانال‌های ارتباطی غیرحضوری به یک عادت در میان مشتریان تبدیل خواهد شد. تعطیلی فروشگاه‌ها و فروش‌های اینترنتی و غیرحضوری به دنیا نشان داد که دنیای دیجیتال و فناوری تا چه میزانی در زندگی مصرف کنندگان نقش دارد و بدون شک بعد از اتمام کووید-۱۹ نیز شاهد ادامه همین روند دیجیتالی در زندگی مردم خواهیم بود.

 

کالابرگ الکترونیک