۶ ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌ کوچک

۶ ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌ کوچک


7 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی

فضای اندک و خانه‌های نقلی در زندگی مدرن امروز نیازمند ایده‌ها و خلاقیت‌های کاربردی و هوشمندانه برای چیدمان و دکوراسیون داخلی است. زمانی که شما قرار است دکوراسیون داخلی یک فضای کوچک و نقلی را طراحی کرده و بچینید دستت‌تان کمی بسته است و ممکن است بارها به در بسته بخورید. برای چیدمان و دکوراسیون داخلی پذیرایی و نشیمن به عنوان مهم‌ترین بخش معماری یک خانه کوچک نیازمند برخورداری از ایده‌های کاربردی و البته شیک هستید. ۸ ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های نقلی و کوچک را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- کارایی اتاق نشیمن را در نظر بگیرید

 

کارایی اتاق نشیمن را در نظر بگیرید

 

مسئله اینجاست که شما قرار نیست یک فضای لاکچری و بزرگ در اختیار داشته باشید و با همان بضاعتی که از فضا در اختیار دارید یک دکوراسیون لوکس و شیک برای اتاق نشیمن بچینید. به عقیده طراحان دکوراسیون داخلی در وهله نخست باید وسایل و اکسسوری‌ها را برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک را به نحوی انتخاب کنید که فضا را خوشایند، دعوت‌کننده، گرم و مناسب برای زندگی کند. از خودتان بپرسید که به توجه به فضایی که دارید صندلی بیشتر به درد شما می‌خورد یا نیمکت‌های بدون دسته یا مبل‌های تکی دسته‌دار. بهتر است یک میز چند منظوره که جایی برای گذاشتن کتاب هم داشته باشد تهیه کنید یا میزهایی که تکه‌هایش از هم جدا می‌شوند یا فقط یک میز قهوه‌خوری. مرحله بعد این است که سایز و اندازه لوازم مورد نیازتان را مشخص کنید.

یک نکته مهم برای دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک این است که مشخص کنید بیشترین مورد استفاده از این سالن برای چه منظوری است. عادت دارید معمولا با دوستان‌تان در اتاق نشیمن جمع شوید و و تلویزیون تماشا کنید یا معمولا با فامیل و خانواده دورهمی دارید. اگر از آن‌دسته آدم‌هایی هستید که گهگاه در اتاق نشیمن می‌نشینید یک دست کاناپه راحتی یا یک کاناپه راحتی بزرگ و سرتاسری کار شما را راه می‌اندازد. در این صورت اگر مهمان داشتید و تعداد نفرات زیاد شد از صندلی‌های میز ناهارخوری برای نشستن استفاده کنید.

 

 

چیدمان صحیح اتاق پذیرایی

 

عاشق لوازم و اسباب اثاثیه بزرگ هستید؟ باید به شما بگوییم که فضا به شما اجازه این کار را نمی‌دهد. احتمالا در این شرایط شما نمی‌توانید خانه و فضای نشیمن را شبیه عکس‌هایی که در نت و مجلات می‌بینید بچینید. با این‌همه شما می‌توانید یک کاناپه راحتی یا مبل راحتی «سوفا» بزرگ بخرید و از آن نهایت استفاده را ببرید. از سوی دیگر مبلمان و اکسسوری‌های کوچک معمولا چندان راحت نیستند به همین خاطر سعی کنید از مبلمان و لوازمی استفاده کنید که تکه تکه و در مواقع لزوم از هم جدا می‌شوند. این را هم در نظر بگیرید که کدام مورد برای شما مهم‌تر است راحتی و استایل بزرگ و حجیم یا تنوع. اگر دوست دارید از مبلمان بزرگ و راحت استفاده کنید از کاناپه‌های راحتی دسته‌دار یا صندلی‌های راحت و بدون دسته استفاده کنید. بهترین انتخاب برای میز جلو مبلی یا میز ناهارخوری، مواردی است که تا می‌شوند و در مواقع لزوم بزرگ و کوچک می‌شوند.

حتما بخوانید  10 مدل چیدمان مبلمان برای دکوراسیون داخلی منزل در آستانه نوروز

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۲- فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهید

 

فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهید

 

یک روش دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده از رنگ‌های خنثی است. اگر برای دیوارها رنگ‌های تیره را می‌پسندید و فضای‌تان هم کوچک است حتما باید از رنگ‌های براق و اکریلیک استفاده کنید و البته رنگ‌ لوازم حتما باید روشن و خنثی باشد. رنگ تیره برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک فضا را رمانتیک می‌کند.

یک روش دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق نشیمن در طراحی داخلی استفاده از «آینه» است. روی دیوار اصلی اتاق نشیمن یک دیوار بزرگ نصب کنید به این ترتیب خطای دید سبب می‌شود تا فضای اتاق دو برابر به نظر برسد. آینه را باید در جهت مخالف پنجره و درب اتاق نشیمن نصب کنید تا نور را منعکس کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ایده هایی برای بزرگتر نشان دادن فضای خانه

 

 

۳- فضای کوچک باید لایه لایه باشد یا مینی‌مال و حداقلی

 

فضای کوچک باید لایه لایه باشد یا مینی‌مال و حداقلی

 

چه فضای اتاق نشیمن منزل شما بزرگ باشد و چه کوچک، اغلب قریب به اتفاق کارشناسان دکوراسیون و طراحی داخلی بر این باورند که لوازم اتاق را باید لایه لایه بچینید. این کار باعث می‌شود تا فضای اتاق گرم و عمیق به نظر برسد. برخی هم معتقدند که اتاق‌های مینی‌مال با حداقل لوازم خسته کننده هستند. به همین منظور بهتر است اگر به سبک مینی‌مال علاقه دارید آن را کمی اصلاح کنید. برای دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق نشیمن و پذیرایی باید از جزییات و لوازم غیرضروری چشم‌پوشی کنید و به کنتراست و هماهنگی اهمیت بیشتری بدهید.

 

 

۴- تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه کوچک

 

تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه کوچک

 

وقتی به مبحث رنگ اتاق در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های نقلی و کوچک می‌رسیم پالت رنگ‌های خنثی با صدرنشینی رنگ سفید برای بزرگ نشان دادن فضا حرف اول را می‌زند. اگر در و دیوار نشیمن و پذیرایی را سفید کردید می‌توانید برای لوازم و اکسسوری‌های اتاق نشیمن از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. اگر رنگ سفید را دوست ندارید از رنگ خاکستری، کرم و آبی آسمانی یا حتی زرد برای دیوارها استفاده کنید. یادتان باشد حتی رنگ خاکستری تیره برای اتاق‌ها نه تنها پس زننده نیست بلکه حالت گرم و دعوت کننده هم دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های انتخاب و ترکیب رنگ برای دکوراسیون داخلی خانه

حتما بخوانید  10 روش ساده جذب خوش شانسی و انرژی مثبت کائنات

 

 

۵- چطور جلوی به هم ریختگی را بگیریم؟

 

روش های دکوراسیون اتاق پذیرایی

 

برای پیشگیری از به هم ریختگی در اتاق نشیمن و پذیرایی کوچک باید توازن و کنتراست را حتما رعایت کنید. معمولا این سوال‌ها پیش می‌آید که آیا وسایل زیاد هستند یا اصلا کافی نیستند؟ آیا یک رنگ یا شکل خاص در فضا حاکم است یا نه، آیا اتاق بدون درشت نمایی و رنگ‌های جیغ هم بی‌نقص و عیب است یا خیر. بد نیست بدانید که شلوغی و زیاد بدون وسایل زمانی خوب است که هر چیزی در سر جای خودش باشد برای مثال روزنامه‌ها در یک جعبه یا باکس مخصوص روزنامه. لوازم مربوط به هم را دسته‌بندی کنید و وقتی هر چیزی حتی لوازم ساده بر سر جای خودش باشد حس خلاقیت و کنجکاوی را هم تحریک می‌کنند.

 

 

۶- طرح کاغذ دیواری را هماهنگ با کف انتخاب کنید

 

طرح کاغذ دیواری را هماهنگ با کف انتخاب کنید

 

دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک و نقلی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. اما با مقداری دقت و تیزبینی، یک طراحی اولیه دقیق و به کارگیری چند ترفند هوشمندانه می‌توانید یک دکوراسیون شیک و مرتب را طراحی کنید. برای این کار بهتر است فضا را به درستی و با دقت تقسیم‌بندی کنید و از طراحی فضای نشیمن و پذیرایی لذت ببرید. طراحی کاغذ دیواری در ترسیم فضای اتاق نشیمن و تاثیر بصری بسیار موثر است. رنگ‌های پر‌رنگ و تیره ممکن است فضای اتاق را ملال‌آور کنند. از سوی دیگر اگر رنگ کاغذ دیواری با وسایل موجود در دکوراسیون مطابقت و همخوانی نداشته باشد دکوراسیون منزل شما خسته کننده و نامنظم به نظر می‌رسد.

 

 

بیشتر بخوانید: ایده های کم خرج برای تغییر دکوراسیون

 

 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

یک ایده هوشمندانه این است که در انتخاب رنگ یا طرح کاغذ دیورای برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک به طراحی کف سالن توجه کنید. اگر از کفپوش طرح‌دار برای کف سالن نشیمن استفاده کرده‌اید، کاغذ دیواری با رنگ گرم و ملایم و طرح ساده می تواند برای منزل شما انتخاب ایده آل و مناسبی باشد. اگر چیدمان و کفپوش های منزل شما ساده است، کاغذ دیواری سه بعدی و یا طرح دار یک انتخاب درست و سنجیده است. در مجموع کاغذ دیواری‌ با رنگ‌های روشن و طرح‌های کوچک فضاهای خانه‌های کوچک و نقلی را دلبازتر نشان می‌دهند.

 

 

۷- نورپردازی داخل اتاق پذیرایی اهمیت بالایی دارد

 

اهمیت نورپردازی در زیبایی دکوراسیون اتاق نشیمن

 

مسلما در فضای بسته خانه و هنگام میهمانی ها که معمولا در شب برگزار می شوند، نور و نورپردازی در زیبایی و آسایش افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. نور‌هایی با شفافیت بالا می‌توانند رنگ اشیا داخل اتاق پذیرایی را هر چه طبیعی‌تر نشان دهند که این مورد بسیار باعث زیبایی اتاق پذیرایی خواهد شد. گذشته از این در خانه‌های کوچک نیز نورپردازی می‌تواند فضای خانه را بزرگتر و صمیمی‌تر نشان دهد.

 

 

منبع: MyDomaine

 

کالابرگ الکترونیک