۴ اصل مهم و اساسی بازاریابی خرده فروشی فروشگاه‌ها

۴ اصل مهم و اساسی بازاریابی خرده فروشی فروشگاه‌ها


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 اصل اساسی بازاریابی خرده فروشی فروشگاه‌ها

بازاریابی خرده فروشی فرایند فراهم کردن مستقیم یک کالا و رساندن آن به دست مشتری در یک فروشگاه خرده فروشی است. این پروسه شامل برنامه‌ریزی تبلیغات و ارائه محصول است. داشتن کالای منحصر به فرد، اولین قدم در بازاریابی خرده‌ فروشی محسوب می‌شود.در این میان باید مولفه‌های دیگری شامل بسته‌بندی، قیمت‌گذاری و کمپین‌های فروش را نیز در نظر گرفت. رعایت ۴ استاندارد طبیعی جزو ملزومات بازاریابی خرده فروشی محسوب می‌شوند. این ۴ مورد شامل محصول، قیمت، موقعیت و مکان و تبلیغات هستند. در مجله کوروش نگاهی می‌اندازیم به موارد مهمی که در بازاریابی خرده فروشی باید در نظر گرفته شود.

 

 

 

محصول در بازاریابی خرده فروشی

 

محصول در بازاریابی خرده فروشی

 

 

قبل از آنکه بتوانید به روند بازاریابی خرده فروشی وارد شوید، باید محصولی برای بازاریابی در فروشگاه خرده فروشی داشته باشید. این محصول می‌تواند فیزیکی و یا غیر فیزیکی باشد. در هر صورت مهم است که چه محصولی را ارائه می‌دهید. یک محصول شسته ‌رفته باید ارائه شود. اما منظور از یک محصول شسته‌رفته و تر ‌و ‌تمیز چیست؟ محصول شما بدون بسته‌بندی مناسب نمی‌تواند باشد. طبق آماری مجله فوربس ۹۵ درصد محصولات جدید بدون بسته‌بندی مناسب در فروش شکست خوردند.

 

برای مثال بسته‌بندی‌های شرکت تیفانی به قدری زیبا و نمادین هستند، که کارشناسان یکی از دلایل اصلی فروش خوب آن را بسته‌بندی شیک و مناسب این برند می‌دانند. اگر نگاهی به برند اپل بیاندازید، کاملاً به بسته بندی شیک و زیبای آن در فروشگاه ها پی‌خواهید برد. مواردی که در بسته‌بندی مهم هستند، ارزانی و شیکی آن است. سعی کنید در بسته‌بندی از گزینه‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ترندهای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

این موضوع تاثیر زیادی در خرید و ترغیب مشتریان برای خرید کالا در فروشگاه دارد. می‌توانید ایده‌های ناب و جدید برای بسته‌بندی بدهید. همچنین سعی کنید تا بسته‌بندی محصولات خود را بومی‌سازی کنید. فرهنگ بومی منطقه‌ای را که محصول را آنجا ارائه می‌دهید را هم در نظر بگیرید.

حتما بخوانید  چگونه فروش ویژه فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی بر بهبود معیشت اثر می‌گذارد؟

 

 

قیمت، یک اصل مهم در بازاریابی خرده فروشی

 

قیمت، یک اصل مهم در بازاریابی خرده فروشی

 

با استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید قیمت‌گذاری‌ها را به صورت مستقیم در داخل فروشگاه کنترل کنید .تعیین نرخ و قیمت در بازاریابی خرده‌ فروشی بسیار اهمیت دارد. فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. هزینه‌های رقبا، تقاضا، شرایط بازار و موقعیت محصول شما باید در اصل قیمت‌گذاری در بازاریابی خرده فروشی در نظر گرفته شود. شیرین‌ترین قیمت را با توجه به همه این فاکتورها لحاظ کنید. معمولاً دو روش متداول برای قیمت‌گذاری وجود دارد. یک روش قیمت تمام شده و روش دیگر قیمت مبتنی بر ارزش است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

 

قیمت تمام شده شامل تعیین قیمت برای یک محصول و سپس اضافه کردن میزان سود برای قیمت اصلی محصول است. این روش معمولاً در قیمت‌گذاری برای بازارهای رقابتی و قابل تغییر استفاده‌ نمی‌شود. این روش در بازارهای کالاهای مصرفی و خدمات از آنجا که در قیمت‌گذاری ارزش محصول را در نظر گرفته نمی‌شود، چندان مناسب نیست. بنابراین برای کالاهای خرده‌ فروشی یک استراتژی عالی محسوب نمی‌شود. اگر تولید آب نارگیل فقط ۱۵ سنت هزینه دارد و شما یک دلار دیگر برای سودش به آن اضافه کنید باید گفت که قیمت شما هنوز خیلی پایین است. چرا که مصرف کنندگان دو برابر این میزان برای خرید محصولات رقبای شما پرداخت می‌کنند و شما ارزش برند خود را نادیده گرفته‌اید.

 

اما قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش شامل تخمین میزان ارزش محصول شما برای مشتری است. این استراتژی مشتری را با اعتماد به ارزش برند، به خود جلب می‌کند. از چنین استراتژی در بازارهای مد بسیار زیاد استفاده می‌شود. این مناسب‌ترین استراتژی برای کالاهایی با سطوح مختلف ارزش و تقاضا است. چنین استراتژی برای بازار خرده فروشی و تعیین قیمت در فروشگاه های خرده فروشی بسیار مناسب است. زیرا امکان افزایش قیمت و سود بیشتر را فراهم می‌کند.

موقعیت مکانی در بازاریابی خرده فروشی

 

موقعیت مکانی در بازاریابی خرده فروشی

 

شما می‌توانید بهترین محصولات دنیا را داشته باشید، اما اگر محصولات در دسترس مشتریان نباشد، شکست می‌خورید. کانال توزیع محصول شما باید در دسترس مشتری قرار گیرد. هنگام تصمیم‌گیری در مورد کانال توزیع باید در نظر بگیرید که مشتری هدف شما کیست و از کجا خرید می‌کند. به عنوان مثال ممکن است مربای خانگی خود را در بازار کشاورزان محلی بفروشید، اما یک ژله خوشمزه را قطعاً باید در یک فروشگاه خرده فروشی بزرگ برای فروش بگذارید. تعیین لوکیشن فروش محصول کار ساده‌ای است.

حتما بخوانید  بینش بازاریابی دیجیتال بین نسلی برای سال 2022

 

 

بیشتر بخوانید: اصول مهم صنعت خرده‌فروشی که باید به آن‌ها توجه کرد؛ ۴ عنصر مهم بازاریابی

 

 

شما می‌توانید با یک بسته‌بندی مناسب و پیشنهاد قیمت مناسب به فروشگاه های خرده فروشی، یک زمین تمرین خوب داشته باشید. زمانی که برند شما به اندازه کافی تثبیت شد می‌توانید فروشگاه‌ های خوب را انتخاب کرده و دیگر از استراتژی قیمت مناسب استفاده نکنید. فروشگاه مناسب را انتخاب کنید محصولات را در موقعیت مناسب بفروشید.

 

تبلیغات و پروموشن یک اصل مهم

 

تبلیغات و پروموشن یک اصل مهم در بازاریابی خرده فروشی

 

در بازاریابی خرده فروشی یکی از اصول بسیار مهم ارتباط با مشتری در فضاهایی چون فروشگاه های خرده فروشی است. ارتباط با مصرف کننده بسیار مهم است. شما می‌توانید با تبلیغات این ارتباط مناسب را برقرار کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: استراتژی های افزایش فروش خرده فروشی ها در ماه رمضان

 

 

این تبلیغات از شیوه سنتی گرفته تا بازاریابی در فضای مجازی می‌تواند صورت بگیرد. شما می‌توانید از بیلبورد استفاده کنید و به صورت آفلاین تبلیغ کنید. حتی می‌توانید در فضای مجازی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تبلیغات انجام دهید. اما در نظر داشته باشید که همیشه گران‌ترین تبلیغات بهترین تبلیغات نیستند.

 

بازاریابی خرده فروشی

 

شما باید تبلیغات مناسب و کانال‌های تبلیغاتی خود را داشته باشید. از روش سنتی هم استفاده کنید. بازاریابان فروش خود را به فروشگاه های خرده فروشی بفرستید و سعی کنید تا با مصرف‌کننده ارتباط برقرار کنید. تبلیغات سنتی به طور قابل توجهی در افزایش فروش به دلیل ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده تاثیر دارند. میزان تأثیرگذاری این نوع تبلیغات ۱۵ درصد برآورد شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: آینده صنعت خرده فروشی و سیر تکامل آن با بازاریابی اومنی چنل

 

 

منبع: repsly

 

 

کالابرگ الکترونیک