۱۲ راه کاهش استرس در شرایط بحرانی به توصیه روانشناسان

۱۲ راه کاهش استرس در شرایط بحرانی به توصیه روانشناسان


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاهش استرس و اضطراب شدید

می‌دانستید حدود ۱۸ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا از بیماری اضطراب و نگرانی رنج می‌برند؟ این کشور سالانه ۴۲ میلیارد دلار برای درمان بیماری اضطراب و استرس شدید مردمش هزینه می‌کند. اگر چه یک راه حل جامع و جهان شمول برای درمان این بیماری و اختلال وجود ندارد اما می‌توان با به کار بردن چند روش علمی و مفید اضطراب و استرس را درمان کرد. اما استرس چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ برای کاهش استرس و اضطراب شدید چه کنیم؟ در سرویس سلامت، ۱۲ مورد از راه‌های مبارزه با استرس را در مجله کوروش بخوانید.

 

در شرایطی مثل شیوع و اپیدمی بیماری‌ها سطح استرس و اضطراب عمومی جامعه عموما بالاتر می‌رود. این روزها که بحث بیماری کروناویروس داغ است بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌کنیم به آرامش نیاز داریم. دلیلش هم این است که عوارض استرس و فشار عصبی، نگرانی و اضطراب می‌تواند زندگی فرد را فارغ از سطح درآمد، تحصیلات، موقعیت اجتماعی، محل تولد و محیطی که در آن رشد پیدا کرده، تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

 

۱- محرک‌ها را شناسایی کنید

 

محرک‌ها را برای کنترل استرس شناسایی کنید

 

یکی از راههای مبارزه با انواع استرس و شناسایی محرک‌های استرس این است که در قدم نخست عوامل و محرک‌های نگرانی را در خود بشناسید و در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید عواملی که اضطراب و استرس را در شما به وجود می‌آورند و آن را به اوج می‌رسانند کنترل کنید. شناخت نقاط خطر هم می‌تواند اضطراب و استرس را در شما کاهش دهد.

 

۲- با فردی که شما را درک می‌کند صحبت کنید

 

با فردی که شما را درک می‌کند صحبت کنید

 

برای درمان استرس و اضطراب شدید چه کنیم؟ فارغ از این‌که علت استرس چیست، در سکوت رنج نکشید. قطعا در میان اطرافیان شما کسی وجود دارد که شما را درک کند و با صحبت کردن با او آرام شوید. اگر این فرد جزیی از خانواده‌تان هم نباشد اشکالی ندارد. با یک دوست یا یک مشاور صحبت کنید و از او کمک بخواهید. راههای مبارزه با استرس برخلاف تصور عموم بسیار در دسترس و منابعی مطمئن هستند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

 

۳- برای درمان استرس و اضطراب شدید ورزش کنید

 

برای کنترل استرس ورزش کنید

 

ورزش کردن در شرایط بحرانی مثل کنترل استرس در ایام امتحانات از جمله راههای مبارزه با استرس به صورت علمی است. اگر ورزش برای شما یک عادت روزانه و مستمر نیست با بیرون رفتن و پیاده‌روی کردن شروع کنید تا سرانجام به ورزش کردن به صورت یک عادت روزانه خو بگیرید.

 

۴- نفس عمیق بکشید تا استرس‌تان کم شود

 

نفس عمیق بکشید تا استرس‌تان کم شود

 

برای کاهش استرس و اضطراب شدید چه کنیم ؟ یک راه‌حل ساده؛ گاهی اوقات کشیدن نفس عمیق به طور صحیح و اصولی تا حدود زیادی باعث آرام شدن شما و کاهش اضطراب و استرس برای شما می‌شود. نفس عمیق سبب می‌شود تا ضربان قلب شما آرام و منظم شود و سبب ایجاد حس آرامش در شما می‌شود. از سوی دیگر کشیدن نفس عمیق سبب می‌شود شما با احساس آرامش منطقی‌تر فکر کنید و تصمیم بگیرید. 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه از حرکات مدیتیشن

 

۵- تفریح را فراموش نکنید

 

برای کنترل استرس تفریح کنید

 

تفریح و خوشگذرانی را در زندگی از قلم نیندازید. فیلم‌های کمدی تماشا کنید و با صدای بلند بخندید. خندیدن با صدای بلند یکی از راههای مفید و آسان مبارزه با استرس و  کنترل اضطراب و نگرانی است.

 

۶- متوجه این مسئله باشید که همه چیز تحت کنترل شماست

 

متوجه این مسئله باشید که همه چیز تحت کنترل شماست

 

یک پیروزی بزرگ برای شما این است که بدانید زندگی شما تحت سلطه شماست. گاهی ممکن است این احساس را نداشته باشید و حتی نشانه‌های استرس قدرت فکر کردن را از شما بگیرند اما باید به خودتان تلقین کنید که تمام تصمیم‌هایی که روزانه می‌گیرید تحت کنترل شما هستند. قطعا تصمیم‌گیری همیشه عواقبی هم دارد اما همین تصمیمات مایه کامیابی شما هستند.

 

بیشتر بخوانید: ۹ روش آسان کاهش استرس در محیط کار و اداره

 

۷- شکست راه پایان نیست

 

شکست راه پایان نیست

 

یکی از دلایلی که افراد مبتلا به نگرانی و اضطراب از این مشکل خود شرمنده هستند انرژی منفی است که برای دیگران دارند و سیگنال‌هایی است که برای سایر افراد می‌فرستند. این سیگنال به اطرافیان می‌گوید که شما فردی شکست خورده هستید و این شکست را پذیرفته‌اید.

 

این اعتقاد به شکست خوردگی اساسا پایه و اساس اضطراب، استرس و نگرانی در افراد مختلف است. زمانی که شما بتوانید این باور را فریب بدهید و آن را با یک دیدگاه از موضع قدرت جایگزین کنید- که البته به آموزش و پرورش نیاز دارد- می‌توانید از خود شروع کنید و خودتان را از درون کنترل کنید. شکست نباید برای شما یک راه پایانی باشد. در واقع درمان اضطراب و نگرانی مسئله‌ای نیست که نتوان از پس آن برآمد. اگر به این مسئله اعتقاد داشته باشید تا حدود زیادی می‌توانید بر احساسات منفی غلبه کرده و اضطراب و نگرانی را کاهش دهید.

 

۸- با آدم‌های شاد وقت بگذرانید

 

با آدم‌های شاد وقت بگذرانید

 

برای درمان استرس و اضطراب شدید تفریح کردن و وقت گذرانی با آدم های مثبت مسئله ای حیاتی است. افرادی که در زندگی شما حضور دارند و باعث افزایش استرس، اضطراب و نگرانی در شما می‌شوند را حذف کنید. اطراف خود را با آدم‌های شاد و الهام بخش پر کنید. این مسئله به اندازه توانایی در مدیریت اضطراب در کاهش اضطراب هم موثر و مهم است.

 

۹- اقدام روزانه روی یک هدف که شخصا برای شما معنادار است

 

بخش بزرگی از احساس اضطراب به این برمی‌گردد که فرد احساس می‌کند کنترل زندگی از دستان او خارج شده است. یک راه برای کنترل این احساس این است که حداقل روزانه یک ساعت به یک هدف مشخص که برای‌تان اهمیت دارد بپردازید. این کار باعث می‌شود که احساس خوبی داشته باشید و به تدریج احساس اضطراب را مدیریت کنید.

 

۱۰- یک تغییر ایجاد کنید

 

برای کنترل استرس تغییر ایجاد کنید

 

گاهی هر چقدر هم راهکار بلد باشید برای کنترل و درمان آسان اضطراب و استرس کافی نیست. در این‌گونه موارد باید در محیط زندگی خود تغییر ایجاد کنید. گاهی ممکن است به تغییر در شغل یا حرفه خود نیاز داشته باشید. در بسیاری مواقع وقتی تغییر ایجاد می‌کنید باید به جای شکست به آن به چشم یک شروع تازه نگاه کنید.

 

بیشتر بخوانید:‌ ۷ اصل مهم برای ایجاد تغییر در زندگی و رشد و توسعه فردی

 

۱۱- به اندازه کافی بخوابید

 

به اندازه کافی بخوابید

 

خواب یکی از مواردی است که تحت کنترل شماست و البته زمانی که به اندازه کافی بخوابید احساس اضطراب و استرس شدید تا حدود زیادی در شما کاهش پیدا می‌کند. یک روش مفید و آسان برای درمان اضطراب و استرس شدید این است که قبل از رفتن به رختخواب تمام وسایل ارتباطی را از کار بیندازید، موبایل، تبلت و لپ‌تاب را به رختخواب نبرید. به این ترتیب علاوه بر احساس آرامش، خوابی آرام و بدون اضطراب را تجربه خواهید کرد.

 

۱۲- سر خودتان را گرم کنید

 

برای رفع استرس و کاهش استرس و اضطراب شدید چه کنیم؟ یک روش دیگر برای درمان آسان اضطراب و استرس این است که سر خودتان را گرم کنید و خودتان را مشغول نگه دارید. اگر شاغل نیستید در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه شرکت کنید. به سایر افراد و نیازهایی که دارند فکر و روی کمک به آن‌ها تمرکز کنید. شاید این راه‌حل به نظرتان ساده و پیش پا افتاده باشد اما تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و نگرانی دارد.

 

 

منبع: Life Hack

 

کالابرگ الکترونیک