قبل و بعد از ورزش چه بخوریم و چه نخوریم که لاغر شویم

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم و چه نخوریم که لاغر شویم


7 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوراکی-بعد-ورزش-لاغری

اگر همزمان با ورزش کردن، تصمیم به لاغری دارید، اهمیت خوراکی های قبل و بعد از ورزش را جدی بگیرید. بسیاری از افراد مدام ورزش و بدنسازی می‌کنند، اما به دلیل انتخاب و مصرف خوراکی های نامناسب قبل و بعد از ورزش، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. اگر ورزش می‌کنید باید رژیم غذای خاصی را برای کاهش وزن و لاغری دنبال کنید. این رژیم غذایی باید متناسب با سن و سطح فعالیت شما باشد. در این مقاله از مجله کوروش برخی از خوراکی های مناسب و تغذیه صحیح قبل و بعد از ورزش را معرفی می‌کنیم.

 

بهترین تغذیه قبل و بعد از ورزش

 

خوراکی های قبل از ورزش برای لاغری

 

خوراکی-بعد-ورزش-لاغری

 

جدا از اهمیت خوراکی ها و تغذیه قبل و بعد از ورزش پیشنهاد می‌شود تا حتما نوشیدنی‌های سالمی را برای زمان حین ورزش خود آماده کنید. جدا از اینکه افراد بر اساس ساختار بدنی متفاوت، باید رژیم‌های غذایی متفاوتی را برای تمرینات ورزشی داشته باشند اما مصرف بعضی از خوراکی ها کاملاً عمومی است. شما می‌توانید قبل از ورزش یک اسموتی مقوی و پروتئینی تهیه کنید. بهتر است اسموتی با ماست، شیر نارگیل به همراه موز و برخی از انواع توت‌ها تهیه شود. این نوشیدنی سرشار از پروتئین و پتاسیم یک وعده کامل غذایی قبل از تمرینات ورزشی است.

 

انواع توت‌ها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان تاثیر بسزایی در چربی‌سوزی دارند. توجه داشته باشید که حداقل ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پیش از ورزش از خوردن مواد غذایی خودداری کنید. کربوهیدرات‌های ساده مانند میوه‌ها و یا خرما به همراه برخی از مواد غذایی پروبیوتیک یکی دیگر از پیشنهادهای غذایی برای تغذیه مناسب قبل از از ورزش است.

 

 

اهمیت پروتئین برای بدن شما هنگام ورزش

 

خوراکی-بعد-ورزش-لاغری

 

بادام در دسته خوراکی‌های قبل از انجام تمرینات ورزشی قرار می‌گیرد. سعی کنید در مصرف کربوهیدرات‌ها زیاده روی نکنید و بیش از ۲۰۰ گرم کربوهیدرات مصرف نکنید. معمولاً زمان تمرینات قدرتی شما به پروتئین بیشتری نیاز دارید. این پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه شده و به بدن در ترمیم و ساخت عضلات کمک می‌کند. بنابراین مواد غذایی پروتئینی قبل از تمرینات سنگین ورزشی بسیار مناسب هستند.

 

سعی کنید از کربوهیدرات‌ها با شاخص گلیسمی (قند خون) پایین استفاده کنید. این نوع کربوهیدرات‌ها قند را به آرامی در جریان خون آزاد می‌کنند و از مواد مغذی ضروری بیشتری مانند فیبر و ویتامین تشکیل شده‌اند. اگر در ساعت نزدیک به زمان ورزش خود غذا می‌خورید، وعده‌های غذایی خود را بسیار کوچک و ساده انتخاب کنید. اگر کمتر از یک ساعت برای تمرین خود وقت می‌گذارید، مواد غذایی را انتخاب کنید که ساده هضم می‌شوند. این غذاها شامل موز و یا سیب هستند. انتخاب این نوع مواد غذایی پیش از ورزش علاوه بر لاغری و جلوگیری از چاق شدن،از بروز ناراحتی معده هنگام ورزش نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

خوراکی های بعد از ورزش کردن برای لاغری

 

خوراکی-بعد-ورزش-لاغری

 

خوراکی ها و مواد غذایی مصرفی و در مجموع تغذیه بعد از انجام ورزش به اندازه خوراکی های قبل از ورزش مهم و تاثیر گذار هستند. سعی کنید بعد از تمرینات ورزشی مواد غذایی شامل تخم‌مرغ، سینه مرغ، آجیل و سبزیجات استفاده کنید. برای ترمیم عضلات و پر کردن ذخایر گلیکوژن، مصرف پروتئین و کربوهیدرات لازم است. اما زمان مصرف این مواد بسیار مهم است. سعی کنید یک تا دو ساعت پس از تمرین و ورزش کردن، مواد غذایی پروتئینی به بدن برسانید. چرا که در این زمان بدن مشغول ساخت عضله، لاغری و کاهش وزن و بازیابی انرژی است. تخم‌مرغ، سینه مرغ، بوقلمون، غلات کامل، پنیر دلمه، توفو، آجیل و سبزیجات وعده‌های غذایی بسیار کاملی هستند. مصرف آن‌ها معمولاً بعد از تمرینات ورزشی توصیه می‌شود.

 

 

مصرف مناسب کربوهیدرات بعد از ورزش

 

خوراکی-بعد-ورزش-لاغری

 

میزان کربوهیدرات مصرفی بعد از ورزش تنها می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ گرم باشد. سعی کنید حداقل ۱۵ تا ۲۰ گرم پروتئین بعد از تمرین مصرف کنید. بعد از نیم ساعت ورزش، مصرف خوراکی ها و نوشیدنی‌های تازه و پروبیوتیک بسیار توصیه می‌شود. خوردن گوشت بدون چربی و پنیر نیز در این زمان بسیار مفید است. اگر می‌خواهید میزان دقیق پروتئین مورد نیاز برای بدن برای کاهش وزن و لاغری بعد از ورزش را محاسبه کنید، این رقم به ازای هر کیلوگرم وزن شما ۱.۸ است.

 

نوشیدن آب بلافاصله بعد از ورزش توصیه نمی‌شود. چرا که بدن را فوراً خنک می‌کند. درست است که مقدار قابل توجهی آب با تمرین از طریق تعریق از بین‌ می‌رود، اما نوشیدن بلافاصله آب پس از تمرین توصیه نمی‌شود. پس از تمرین باید به آرامی آب از دست رفته را جبران کنید. بهتر است برای جبران آب بدن دو ساعت قبل از تمرین نیم لیتر آب بنوشید. هنگامی که تمرینات ورزشی شما به پایان رسید، شروع به نوشیدن کم کم آب کنید. این میزان ۲۵۰ میلی لیتر در ۳۰ دقیقه اول بعد از ورزش است. نوشیدن آب باعث لاغری و چربی‌سوزی می‌شود. اما باید حساب شده و درست این کار را انجام دهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک