۱۲ توصیه پزشکی برای چگونگی مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل

۱۲ توصیه پزشکی برای چگونگی مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت بیمار مبتلا کرونا در منزل

وضعیت کرونا در اغلب کشورهای دنیا به مرز هشدار رسیده است. حالا دیگر ویروس کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان تبدیل به یک اپیدمی شده و افراد زیادی را مبتلا کرده است. اگر چه به گفته پزشکان ۸۰% افرادی که علائم و نشانه ابتلا به ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ را دارند مثل یک سرماخوردگی آن را می‌گذرانند اما این بیماری برای افراد سالمند، بیماران زمینه‌ای و دارای نقص ایمنی خطر بیشتری دارد و ما باید بیشتر مراقب این افراد باشیم. درباره بیماری کرونا این روزها زیاد صحبت می‌شود اما اگر احیانا شما یا یکی از افراد خانواده‌تان مبتلا به کرونا شدید چه باید کرد؟ می‌دانید از فرد مبتلا به کرونا چطور باید در خانه مراقبت کنید بدون اینکه خودتان به بیماری مبتلا شوید؟ کرونا فعلا دارو و واکسن ندارد و برای مراقبت از بیمار کرونایی در خانه باید این ۱۲ توصیه پزشکی مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل را از زبان دکتر مهناز منتظری، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان سینا را در سرویس سلامت  از مجله کوروش بخوانید.

 

۱۲ توصیه مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل

 

مراقبت از بیمار کرونایی

 

بیماری کووید ۱۹ که از اواخر سال ۲۰۱۹ از ووهان چین شروع به انتشار کرده است تا کنون چند ملیون نفر را به کام مرگ فرو برده و میلیون‌ها نفر دیگر را در سرتاسر جهان مبتلا ساخته است. پزشکان و محققان در حال انجام آزمایشات و بررسی های علمی در زمینه درمان و پیشگیری از کرونا هستند و شرکت های بزرگ دارویی تحقیقات خود را از همان روز اول شروع کرده‌اند. تا زمانی که داروی شفابخش یا واکسن موثری در اختیار همه ما قرار نگیرد ممکن است بسیاری از ما و اطرافیانمان به این ویروس مبتلا شویم. بنابراین خوب است در باره این بیماری و نحوه مراقبت از فرد بیمار کرونایی را بیشتر بدانیم.

تقریبا ۸۰% افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائم بیماری را به صورت خفیف نشان می‌دهند. این افراد نیاز به بستری و مراقبت در بیمارستان ندارند یا بعد از چند روز بستری مرخص می‌شوند. اما لازم است برای مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل تا ۱۴ روز بعد از شروع بیماری نکاتی را رعایت کنید تا هم فرد به طور کامل سلامتی‌اش را به دست بیاورد و هم از انتشار بیماری به سایر اعضای خانواده جلوگیری شود.

 

 

این توصیه‌های مراقبتی عبارتند از:

 

 

۱-داروهای تجویز شده مهم هستند

 

داروهای تجویزی از سوی پزشک برای فرد مبتلا به کرونا باید به صورت منظم و طبق زمان‌بندی که در نسخه پزشک آمده باید مصرف شود. در صورتی که سرفه فرد بدتر شود و یا بازگشت مجدد تب و تنگی نفس ایجاد شود بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

مواظبت از شخص کرونایی

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا 

 

 

۲-اتاق فرد بیمار باید جدا باشد

 

فرد بیمار باید در یک اتاق مجزا که دارای تهویه مناسب است مستقر شود. برای مثال باید پنجره اتاق تا نیمه باز باشد و فرد در سایر نقاط منزل تردد نکند، مگر به صورت محدود و مثلا استفاده از سرویس بهداشتی. فضای مشترک منزل مثل سرویس بهداشتی و حمام باید دارای تهویه مناسب باشد. در این قسمت از منزل هم باید پنجره باز نگه داشته شود.

 

 

۳-سایر اعضای خانواده از فرد بیمار جدا باشند

 

سایر اعضای خانواده باید در اتاق‌های جداگانه از فرد بیمار باشند. اگر امکانش وجود ندارد فاصله با فرد بیمار باید حداقل ۱ متر باشد. تعداد افراد مراقبت کننده باید محدود باشد و بهترین کار این است که فرد مراقب فقط یک نفر باشد. این فرد هم باید کسی باشد که وضعیت سلامتی خوبی دارد و یماری مزمن و نقص ایمنی نداشته باشد. بهتر است تا بهبودی کامل بیمار ملاقاتی با او نداشته باشید.

 

 

۴-دست‌ها را مرتب بشورید

 

فرد مبتلا به بیماری کرونا و نیز فردی که برای مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا با او در تماس است باید به طور مرتب دست‌ها را با آب و صابون هر بار حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون بشوند. اگر دست‌ها آلودگی واضحی ندارند از مایع ضدعفونی کننده با پایه الکل ۷۰ درصد دست‌ها را تمیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: توصیه پزشکان برای پیشگیری کرونا

 

 

۵-دست‌ها را خشک کنید

 

بعد از شستن دست‌ها را آب و صابون حتمال با دستمال کاغذی تمیز دست‌ها را خشک کنید. اگر دستمال در دسترس نبود از یک حوله تمیز استفاده کنید، در این صورت حوله مرطوب یا خیس را بلافاصله تعویض کنید تا فرد دیگری با آن تماس نداشته باشد. اگر از ژل ضدعفونی یا الکل استفاده می‌کنید اجازه دهید دست‌ها در معرض هوا خشک شوند.

 

 

۶-استفاده از ماسک توسط فرد مبتلا به کرونا ضروری است

 

چگونه از بیمار کرونایی مراقبت کنیم

 

برای مراقبت از فرد مبتلا به بیماری کرونا حتما به خاطر داشته باشید که انتشار تنفس فرد بیمار توسط ماسک باید محدود شود. برای این کار ماسک معمولی کافی است. اگر به هر دلیلی مثل اشکال در تنفس یا سختی در تنفس فرد قادر به استفاده از ماسک نیست باید حتما بهداشت تنفس را رعایت کند. یعنی در هنگام عطسه و سرفه حتمال باید با دستمال کاغذی حلوی دهان و بینی خود را بگیرد. در انتها دستمال کاغذی آلوده حتما باید در یک پوشش در بسته مثل کیسه پلاستیک دور انداخته شود.

 

 

۷-استفاده از ماسک توسط مراقب فرد مبتلا به کرونا ضروری است

 

فردی که از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کند باید حتما زمانی که با فرد بیمار در یک اتاق به سر می‌برد از ماسک معمولی استفاده کند. در زمان استفاده از ماسک نباید آن را لمس یا دستکاری کرد. اگر ماسک کثیف شد یا با ترشحات تنفسی مرطوب باشد باید فورا با یک ماسک جدید و تمیز تعویض شود. برای برداشتن ماسک از روش مناسب استفاده کنید. به این ترتیب که قسمت جلوی ماسک هرگز لمس نشود، فقط گره پشت باز شود و ماسک سریعا در یک کیسه پلاستیکی درب بسته دور انداخته شود. بعد از درآوردن ماسک حتما باید دست‌ها شسته و ضدعفونی شوند.

 

۸-فرد مراقب باید از ترشحات، ادرار و مدفوع فرد بیمار اجتناب کند

 

فردی که وظیفه مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا را به عهده دارد باید از تماس مستقیم با ترشحات بدن بیمار مثل ترشحات دهانی یا تنفسی، ادرار و مدفوع فرد بیمار اجتناب کند. در صورتی که احتمال تماس با این ترشحات وجود دارد فرد مراقب باید از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی دمنوش های پیشگیری سرماخوردگی

 

 

۹-ظرف غذای فرد بیمار مبتلا به کرونا را چطور ضدعفونی کنیم؟

 

دقت داشته باشید که ماسک و دستکش یک بار مصرف باید حتما بعد از استفاده دور انداخته شوند. بعد از درآوردن ماسک و دستکش باید دست‌ها و سپس صورت تمیز و ضدعفونی شوند. ظروف غذای فرد بیمار مانند قاشق و چنگال بیمار باید مجزا از ظرف غذای دیگر افراد خانواده باشد. این وسایل باید بعد از استفاده با آب و مایع ظرفشویی شسته شده و جدا از وسایل سایر افراد خانواده نگهداری شود.

 

 

۱۰-سطوح مورد تماس با فرد بیمار مبتلا به کرونا را چطور ضدعفونی کنیم؟

 

توصیه های پزشکی برای نگهداری بیمار کرونایی

 

سطوح مورد تماس اتاق فرد بیمار مبتلا به کرونا مانند میز کنار تخت بیمار، چارچوب‌های در و دستگیره‌های در باید روزانه تمیز و گندزدایی شوند. به این صورت که ابتدا از شوینده‌های خانگی برای تمیز کردن این سطوح استفاده شود و سپس با محلول کلورید سدیم یا وایتکس خانگی به صورت رقیق شده  باید ضدعفونی شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی واکسن های کرونا

 

 

۱۱-لباس‌های بیمار مبتلا به کرونا را چطور ضدعفونی کنیم؟

 

لباس‌های آلوده فرد بیمار و لوازمی مثل روبالش و روتختی را هرگز نباید تکان بدهید. لباس‌های آلوده بیمار باید داخل یک کیسه قرار داده شوند و برای شستن از مایع یا پودر ماشین لباسشویی با آب در درجه حرارت ۶۰ تا ۹۰ درجه استفاده کنید.

 

 

۱۲-بهترین روش برای ضدعفونی کردن لباس‌ها و وسایل فرد مبتلا به کرونا

 

در زمان نظافت و شستشوی سطوح و جابجایی وسایل فرد بیمار مبتلا به کرونا حتما از دستکش یک بار مصرف استفاده شود. دستکش، ماسک و سایر وسایل یکبار مصرف استفاده شده در اتاق بیمار باید در یک سطل درب‌دار تا زمان دفع قرار بگیرد. نظافت دست بعد از دور انداختن وسایل نکته مهمی است که حتما بلافاصله باید رعایت شود.

در نهایت تا زمانی که بیمار در دوره مراقبت خانگی است باید یک لینگ ارتباطی بین بیمار کرونایی و کارکنان بهداشتی و درمانی برقرار باشد تا زمانی که علایم بیماری کرونا به صورت کامل بهبود پیدا کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک