طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه بدون قارچ و با قارچ

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه بدون قارچ و با قارچ


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی  غذای ایرانی داغ و خوشمزه با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای نونی و ساده و اتفاقا مقوی و گیاهی است. خوراک لوبیا چیتی یک غذا با رب گوجه خوشمزه، یک ایده مناسب برای افطاری کم هزینه، یک غذای ساده برای ناهار زمستانی و غذای تابستانی و البته یک صبحانه خوشمزه انگلیسی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زند. خوراک لوبیا چیتی برای شام خنک تابستانی و البته به عنوان یک نذری ساده و غذای نونی افطار را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقا نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است. دستور پخت و طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه و نکاتی در مورد طبع لوبیا چیتی و کالری آن را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و مجلسی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و مجلسی

 

زمان آماده سازی: ۲۴ ساعت

زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه

 

 

مواد لازم برای ۱۰ نفر

 

لوبیا چیتی: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیر: ۳ حبه

گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ خیساندن لوبیا چیتی

 

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی بسیار ساده است. برای این کار باید در اولین مرحله لوبیا چیتی را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لوبیا چیتی حداقل باید ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود. از طرف دیگر این کار موجب می شود تا لوبیا بهتر و سریع تر پخته شود.

 

 

مرحله دوم؛ پختن لوبیا چیتی

 

در دومین مرحله از طرز تهیه خوراک لوبیا باید لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود. در این مدت زمانی که لوبیاها کمی پخته می شوند، به سراغ آماده کردن سس خوراک لوبیا بروید. توجه داشته باشید که در انتها و زمانی که لوبیا کاملاً پخته شد می توانید نمک را به آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک در ابتدای پخت لوبیا موجب می شود تا لوبیای شما سفت شود و به خوبی پخته نشود.

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن پیاز

 

بعد از اینکه لوبیاها را به خوبی پختید، باید به سراغ درست کردن پیاز داغ بروید. برای تهیه پیاز داغ خوراک لوبیا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. اجازه دهید داغ شود. پیاز را به روغن داغ اضافه کنید و آن قدر سرخ کنید تا رنگ پیاز ها طلایی شود.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن سس گوجه فرنگی خوراک لوبیا

 

بعد از این که پیاز داغ را آماده کردید، در این مرحله از طرز تهیه خوراک لوبیا باید مقداری از پیاز ها را در ظرف بریزید و کنار بگذارید. بقیه پیاز را داخل ماهیتابه بگذارید. گوجه فرنگی ها را در آب جوش قرار دهید. بعد آن را به آب یخ منتقل کنید. با این روش به سادگی پوست گوجه فرنگی ها را جدا کنید و آن ها را له کنید. می توانید از گوجه فرنگی رنده شده نیز برای درست کردن سس خوراک لوبیا چیتی استفاده کنید. بعد از میکس کردن گوجه آن را به پیاز داغ ها اضافه کنید. سپس سیر را نیز رنده کنید و به سایر مواد اضافه کنید. حال این ترکیب را به خوبی در روغن سرخ کنید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی بخار شود. سپس این ترکیب را به لوبیا چیتی در حال پخت اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خرما پفکی (خرما پفی) مجلسی و خوشمزه برای ماه رمضان

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه پیازداغ مجلسی چیپسی و کاراملی

 

طرز تهیه سیر داغ به ۴ روش

 

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خوراک لوبیا

 

بعد از این که سس گوجه را به لوبیا چیتی در حال پخت اضافه کردید، در این مرحله از طرز تهیه خوراک لوبیا ساده باید صبر کنید تا لوبیا به همراه سس آن به خوبی پخته شود و آب خوراک غلیظ شود. معمولا آماده شدن لوبیا حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد. سپس به نیمی دیگر از پیاز داغ را کنار گذاشته بودید، مقداری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و با کمی روغن سرخ کنید تا طعم خامی رب باید گرفته شود.

 

 

 مرحله ششم؛ اضافه کردن رب و سرو کردن خوراک

 

در اواخر پخت لوبیا ترکیب پیاز داغ و رب گوجه را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خوراک لوبیا چیتی غلیظ شود. نمک لوبیا را هم اندازه کنید و با مقداری آبلیموی تازه و در صورت دلخواه کمی گلپر میل کنید. اگر دوست دارید غلظت خوراک شما بیشتر شود، در اواسط پخت لوبیا می‌توانید آن را با گوشتکوب بکوبید تا حسابی لعاب دار شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی به روش رستورانی

 

 

فوت و فن ‌های طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه

 

فوت و فن ‌های طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه

 

  • برای لعاب انداختن خوراک لوبیا چیتی برخی به آن سیب زمینی اضافه می‌کنند. در صورت تمایل در اواسط پخت لوبیا ۱ یا دو عدد سیب زمینی را چند قاچ کنید و داخل قابلمه لوبیا بیندازید. در طرز تهیه خوراک لوبیا با قارچ و سیب زمینی نیز می توانید قارچ تفت داده شده را به همراه سیب زمینی خرد شده خام به خوراک اضافه کنید و اجازه دهید کاملاً جا بیفتد. برای این کار می توانید از پوره سیب زمینی پخته شده نیز استفاده کنید و آن را در انتهای مراحل پخت به لوبیا چیتی اضافه کنید.

 

  • خوراک لوبیا چیتی خودش یک غذای رژیمی است. اما اگر می خواهید آن را رژیمی‌تر درست کنید از روغن زیتون به جای روغن مایع استفاده کنید یا اصلاً روغن مایع را خیلی کم استفاده کنید.

 

  • طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با جو هم مرسوم است و خوراک لوبیا را حسابی لعاب دار می‌کند. در این صورت به ازای این مقدار لوبیا، ½ لیوان فرانسوی دسته ‌دار از ابتدا همراه با لوبیا در قابلمه بریزید تا هر دو بار هم بپزند.

 

  • خورشت لوبیا چیتی هم یک گزینه خوشمزه برای شام و ناهار است. برای درست کردن خورشت لوبیا چیتی با مرغ یا گوشت ابتدا مرغ یا گوشت گوسفندی را با پیاز و ادویه و رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس لوبیا را اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز لوبیا و گوشت خوب با هم بپزند و خورشت لعاب بیندازد. می توانید خورشت لوبیا چیتی را با برنج سرو می‌کنند.

 

  • خواص لوبیا چیتی در انواع رژیم‌ های لاغری و بدنسازی برای کاهش وزن و کم کردن سایز اثبات شده است. لوبیا چیتی نسبت به سایر انواع لوبیا پروتئین بیشتری دارد. که آن را به یک گزینه مناسب برای شام و ناهار و حتی صبحانه تبدیل می ‌کنند چون ساعات طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. یک فنجان لوبیا چیتی ۶۷۰ کالری دارد که فقط ۲۱ کالری آن چربی است. بقیه ۴۸۳ کالری آن کربوهیدرات پیچیده و دیر هضم و ۱۶۵ کالری آن پروتئین است.

 

  • لوبیا چیتی کلسترول ندارد و منبعی غنی از ویتامین C است. این لوبیا برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع ویروس سرماخوردگی مثل کرونا و آنفولانزای جدید و فصلی بسیار مفید است. لوبیا چیتی سرشار از تیامین، منیزیم و نیاسین و فسفر است. مواد غذایی پر چرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌ شوند. این هورمون میل به خوردن غذا را زیاد می‌ کند و باعث زیاد شدن اشتها می ‌شود. در یک رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی ترشح لپتین به کمترین میزان خود می ‌رسد و در نتیجه از افزایش اشتها و چاقی پیشگیری می ‌کند. مصرف روزانه یک پیمانه لوبیا چیتی پخته کلسترول خون فرد مبتلا به کبد چرب را در فاصله زمانی ۶ هفته به میزان ده درصد کاهش می‌ دهد.
حتما بخوانید  طرز تهیه مربای چای ترش خوشرنگ و خوشمزه با تمام فوت و فن ها

 

  • طبع لوبیا چیتی در طب سنتی گرم و تر است.

 

  • در طرز تهیه خوراک لوبیا با قارچ می توانید قارچ اسلایس شده را با مقداری نمک و فلفل سیاه و فلفل پاپریکا و کمی روغن تفت دهید. سپس آن را در یک ساعت پایانی پخت لوبیا به آن اضافه کنید.

 

  • برای درست کردن لوبیا چیتی برای ۵۰ نفر مقدار مواد را ۵ برابر کنید.

 

  • اگر طعم هویج را در خوراک لوبیا چیتی می ‌پسندید، می توانید در یک ساعت پایانی پخت لوبیا، یک عدد هویج را به صورت حلقه ‌ای خرد و به آن اضافه کنید.

 

  • اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا چیتی ندارید، می توانید یک عدد خیار را نصف کنید و روی لوبیا قرار دهید. خیار موجب می شود که نفخ لوبیا از بین برود.

 

  • برای سرعت بخشیدن به روند پخت خوراک لوبیا می توانید آن را در زودپز به صورت نیم پز بپزید. سپس سس خوراک را به صورت جداگانه تهیه کنید و با لوبیا ترکیب کنید و دوباره برای چند دقیقه روی گاز قرار دهید.

 

  • برخی افراد برای لعاب دار کردن خوراک لوبیا به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد را با آب سرد ترکیب می کنند. سپس این ترکیب را در نیم ساعت آخر پخت به غذا اضافه می کنند تا غلیظ شود.

 

  • در صورت تمایل می توانید خوراک لوبیا را با آب خیلی کم که حالت سس دارد سرو کنید. سپس اطراف ظرف خوراک را با کمی سیب زمینی نگینی سرخ شده تزئین کنید.

 

  • بسیاری از افراد برای طعم دادن به خوراک لوبیا چیتی به جای آب لیمو ترش تازه از سرکه استفاده می کنند.

 

  • استفاده بیش از حد از زردچوبه و رب گوجه فرنگی موجب تیره شدن رنگ خوراک می شود. از همین رو سعی کنید به اندازه از این مواد استفاده کنید.

 

  • استفاده از یک عدد فلفل دلمه در خوراک لوبیا طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشد.

 

  • اضافه کردن مقداری جعفری خرد شده به خوراک لوبیا موجب می شود تا خوراک لوبیای شما عطر و طعم بی نظیری داشته باشد.

 

  • برای طعم دادن به خوراک لوبیا می توانید کمی پودر دارچین و پودر سماق به آن اضافه کنید.

 

  • در طرز تهیه خوراک لوبیا با قلم می توانید در زمان پخت لوبیا کمی آب قلم به آن اضافه کنید.

 

  • طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز و لوبیا چیتی کاملاً شبیه به هم است و تفاوتی با هم ندارد.

 

  • در طرز تهیه خوراک لوبیا با سیب زمینی می توانید از سیب زمینی سرخ شده به جای سیب زمینی خام یا پوره سیب زمینی نیز استفاده کنید.

 

 

 

جمع بندی نهایی

 

خوراک لوبیا چیتی یکی از سالم ترین غذاهایی است که شما می توانید آن را به روش های مختلفی طبخ کنید. این غذا معمولا زمانی که با سیر و ادویه بیشتری پخت شود، خوشمزه تر خواهد شد. در صورت تمایل می توانید هر نوع سبزیجات و یا طعم دهنده ای که دوست دارید به این خوراک اضافه کنید و از طعم فوق العاده آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک