راهنمای ۷ مرحله‌ای روتین مراقبت پوست روز و شب

راهنمای ۷ مرحله‌ای روتین مراقبت پوست روز و شب


10 مرداد 1398 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای 7 مرحله‌ای روتین مراقبت پوست روز و شب

شما می‌دانید برای مراقبت از پوست‌تان چه باید بکنید؟ مسئله اینجاست که بعد از سن بلوغ  به دلیل تغییرات هورمونی و بالا رفتن ریسک آسیب‌پذیری پوست همه افراد باید مراقبت کردن از پوست را جدی بگیرند. به جز پاک کردن آرایش یا کرم‌هایی مثل ضد آفتاب که به صورت روزانه برای پوست استفاده می‌کنید پاک کردن آلودگی‌های محیطی از روی پوست به خصوص برای کسانی که در شهرهای شلوغ و آلوده زندگی می‌کنند یک امر ضروری است. اگر می‌خواهید یک پوست شفاف، بدون لک و جوش و دانه‌های سر سیاه داشته باشید ما به شما می‌گوییم برای مراقبت از پوست چه باید کرد. راهنمای ۷ مرحله‌ای مراقبت از پوست روز و شب را در مجله کوروش بخوانید.

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد؛ همه پوست‌ها با هم برابرند؟

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد؛ همه پوست‌ها با هم برابرند؟

 

واقعیت این است که روتین مراقبت از پوست به نوع پوست شما بستگی دارد و نمی‌توان برای تمام افراد یک نسخه واحد پیچید. از سوی دیگر بسته به این‌که چقدر می‌خواهید برای این مهم هزینه کنید، چند سال سن دارید و سبک زندگی‌تان چگونه است طبعا موادی که تهیه می‌کنید متفاوت هستند و هیچ باید و نباید و اجبار خاصی در این میان وجود ندارد. کافی است که حداقل‌ها را رعایت کنید و در این پروسه مراقبت از پوست استمرار و جدیت داشته باشید. پروسه مراقبت از پوست طولانی است و نیاز به توجه و تکرار منظم دارد. در ادامه راهنمای ۷ مرحله‌ای مراقبت از پوست روز و شب را به شما می‌گوییم. اگر به صورت منظم این ۷ مرحله را هر روز انجام دهید بعد از مدتی اثرات شگرف مراقبت از پوست را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

 

۱-یک پاک کننده مناسب با نوع پوست خود تهیه کنید

 

بهترین پاک کننده و شیرپاک کن برای انواع پوست کدامند؟

 

اگر در طول روز آرایش دارید وقتی به خانه می‌رسید نخستین کاری که باید انجام دهید استفاده از یک میسلاوواتر یا پاک کننده مناسب چشم و پوست است. پاک کننده‌ها برخلاف شوینده‌ها نیاز به آب ندارند اما بهتر است بعد از پاک کردن آرایش با یک شوینده مناسب هم پوست خود را بشورید. پاک کننده‌ها شامل موارد زیر هستند: میسلاو واتر، شیر پاک کن، روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل و … هستند. استفاده از پاک کننده به این منظور انجام می‌شود که شوینده به تنهایی نمی‌تواند پوست صورت را از مواد آرایشی و آلودگی‌ها به صورت کامل پاک کند. برای استفاده از انواع پاک کننده بهتر است از پدهای پاک کننده پوست استفاده کنید چون پنبه معمولا مقدار زیادی از ماده پاک کننده را به خود جذب می‌کند و منافذ پوست را هم به خوبی پاک نمی‌کند. بعد از استفاده از پاک کننده سراغ یک شوینده مناسب بروید مگر این‌که در شرایطی هستید که به آب دسترسی ندارید در این صورت استثنائا لازم نیست پوست را با مواد شوینده و آب بشورید چون شوینده حتما باید از روی پوست با آب شسته و پاک شود.

۲-یک شوینده مناسب با نوع پوست خود تهیه کنید

 

بهترین شوینده برای انواع پوست صورت کدام است؟

 

بعد از استفاده از پاک کننده و پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست و چشم باید از یک شوینده مناسب با پوست خود، بسته به این‌که پوست شما چرب، خشک، حساس، مختلط یا جوش‌دار است، استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم استفاده از پاک کننده قبل از شوینده یک امر ضروری است چون شوینده به تنهایی نمی‌تواند مواد آرایشی را به صورت کامل از روی پوست شما پاک کند در نتیجه مواد آرایشی باقی مانده روی پوست به زیر آن نفود کرده و باعث ایجاد جوش و باز شدن منافذ پوست می‌شود. شوینده را حتما مناسب با پوست خودتان انتخاب کنید تا از آسیب دیدن پوست‌تان پیشگیری کنید.

 

۳-استفاده از تونر ضروری است

 

استفاده از تونر برای پوست صورت ضروری است؟

 

تونرها می‌توانند شیمیایی و کارخانه‌ای باشند یا از مواد طبیعی تشکیل شده باشند مثل گلاب. بعد از استفاده از پاک کننده و شوینده حتما باید از یک تونر مناسب با نوع پوست خود برای پاک کردن باقی‌مانده مواد آرایشی روی پوست یا حتی اگر آرایش نمی‌کند پاک کردن چربی طبیعی و آلودگی‌های روی پوست استفاده کنید.

تونر یک محلول است که علاوه بر پاک کردن باقی مانده مواد آرایشی و آلودگی‌ها از روی پوست اسیدیته پوست را هم تنظیم می‌کنند، منافذ پوست را به تدریج می‌بندد و پوست را شفاف و شاداب می‌کند. تونر را با استفاده از پد کتانی روی پوست صورت به شکل دورانی ماساژ دهید. می‌توانید تونر را روی پد بریزید یا روی صورت اسپری کنید و بعد با پد پوست صورت را ماساژ دهید. اگر به گلاب اصل و بدون ناخالصی دسترسی دارید حتما به عنوان تونر از آن استفاده کنید.

 

۴-از کرم شب یا سرم مخصوص پوست خود استفاده کنید

بعد از استفاده از تونر و قبل از خواب بهتر است از سرم یا کرم مخصوص پوست خود استفاده کنید. با توجه به مشکلی که پوست شما دارد مثلا آکنه، جوش، لک‌های قهوه‌ای یا منافذ باز تحت نظر پزشک یا مشاور پوست بهتر است از یک کرم یا سرم مخصوص پوست خود استفاده کنید. تجویز پزشک برای پوست‌های جوش دار معمولا یک سرم حاوی اسید سالیسیتیک است. اگر هم این روتین را برای روز انجام می‌دهید از کرم مخصوص روز یا سرم استفاده کنید.

 

۵-مرطوب کننده را جدی بگیرید

بعد از استفاده از کرم شب یا سرم مخصوص و زمانی که سرم یا کرم به طور کامل جذب پوست شد از مرطوب کننده استفاده کنید. پوست شما به رطوبت نیاز دارد تا زنده و شاداب بماند. دهیدراته بودن و جلوگیری از خشک شدن آن در شب به روند بازسازی پوست کمک می‌کند و در طول روز سبب می‌شود تا آرایش و کرم ضد آفتاب بهتر روی پوست شما بخوابد. اگر هم اهل آرایش نیستید یا قرار است در خانه بمانید باز هم کرم مرطوب کننده را روی پوست پاکیزه بعد از مرحله سوم یا بعد از استفاده از کرم روز یا سرم استفاده کنید.

 

۶-کرم دور چشم یک نیاز ضروری است

 

کرم دور چشم را چطور و در کدام ناحیه استفاده کنیم؟

 

استفاده از کرم دور چشم مناسب با نیاز پوست حساس و نازک دور چشم شما و البته مناسب با سن‌تان یک ضرورت غیر قابل انکار است. اگر می‌خواهید پوست دور چشم شما دچار چروک‌های عمیق و زودرس نشود حتما در مرحله ششم روتین و ترجیحا شب‌ها قبل از خواب کرم دور چشم استفاده کنید. استفاده از کرم دور چشم در روتین مراقبت پوست در طول روز و به عنوان کرم زیر آرایش هم توصیه می‌شود. حتی اگر پوست دور شما چروک ندارد برای پیشگیری از چروک و کشیده شدن پوست دور چشم حتما کرم مناسب سن خود را استفاده کنید. روش صحیح زدن کرم دور چشم هم یک مسئله مهم است.

 

۷-برای روتین مراقبت روزانه ضد آفتاب یک وسیله حیاتی است

کرم ضدآفتاب از جمله مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست به خصوص در فصل تابستان است. از سوی دیگر انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب با توجه به جنس پوست صورت و نیز کرمی که SPF مناسب برای پیشگیری از اشعه‌های مخرب نور خورشید داشته باشد امری مهم و اساسی است. در حقیقت روتین مراقبت روزانه از پوست صورت بدون استفاده از ضدآفتاب کامل نمی‌شود. ضد آفتاب از چروک، لک‌های تیره و قهوه‌ای و پیر شدن پوست در اثر تابش اشعه ماورا بنفش خورشید پیشگیری می‌کند.

 

نکات مهم راهنمای مراقبت از پوست در روز و شب

 

نکات بسیار مهم راهنمای مراقبت از پوست در روز و شب

 

* برای روتین مراقبت از پوست در شب قسمت استفاده از ضد آفتاب حذف می‌شود.

*کارهای روتین مراقبت از پوست را باید دو بار در روز یعنی قبل از بیرون رفتن از خانه و عصر یا شب بعد از برگشتن به خانه انجام دهید.

*حتی اگر در طول روز آرایش ندارید و فقط از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید باز هم باید تمام این مراحل مراقبت از پوست را انجام دهید.

 

کالابرگ الکترونیک