راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات به مشتری که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات به مشتری که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند


24 دی 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای-ساده-ارائه-خدمات-به-مشتری

چه صاحب یک فروشگاه کوچک خرده فروشی باشید و چه یک کسب و کار حرفه‌ای را اداره می‌کنید، اولین موضوعی که در کار شما اهمیت دارد، مشتریان هستند. شما تا زمانی که خدماتی خوب به مشتریان خود ارائه ندهید، نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید و فروش بیشتری را تجربه کنید. در این مقاله می‌توانید با راهکارهایی ساده در مورد نحوه ارائه خدمات به مشتری و جلب رضایت مشتریان را از وب‌سایت shopkeep در مجله کوروش بخوانید.

 

 

برای خدمات رسانی به مشتریان پیشگام باشید

 

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات مشتریان که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

 

اگر مشتری شما به دنبال محصولی خاص است، بهتر است او را راهنمایی کنید. به رفتار او توجه کنید و مطابق نیاز و سلیقه مشتری به او محصولاتی پیشنهاد دهید. اگر یک فروشگاه لباس هستید، بهتر است سایز مشتری را بپرسید و سری به انبار پشتی فروشگاه بزنید و کالاهایی که داخل فروشگاه موجود نیستند را به مشتری نشان دهید و او را برای تجربه خریدی بهتر راهنمایی کنید. مطمئن باشید مشتری شما نحوه ارائه خدمات مشتریان شما و این تلاش دوستانه را به ذهن می‌سپارد و این ماجرا را در شبکه‌های اجتماعی و با برای دوستان خود به اشتراک خواهد گذاشت.

 

 

کارمندان و مشتریان را با نام صدا کنید

 

در دنیای خرده فروشی امروز شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها احساس خوبی منتقل کنید. اگر لازم است مشتری را به کارمند دیگری معرفی کنید، بهتر است مشتری را با نام به کارمند بخش معرفی کنید. این کار موجب تعامل بیشتر و شخصی سازی خدمات به مشتریان می‌شود و ارتباط عمیق‌تری بین شما و مشتریانتان ایجاد می‌کند.

 

 

از کلمه جادویی متشکرم استفاده کنید

 

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات مشتریان که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

 

بسیاری از فروشگاه‌ها تنها بعد از اینکه مشتری خرید کرد از او تشکر می‌کنند، اما بهتر است بدانید که نحوه ارائه خدمات مشتریان به صورت حرفه‌ای به گونه دیگری است. شما باید حتی زمانی که مشتری شما خرید نکرده است، از او تشکر کنید. اگر فروش شما به صورت آنلاین است، می‌توانید یک پیامک یا ایمیل تشکر برای او بفرستید. می‌توانید برای قدردانی از مشتری و تشویق بیشتر او به خرید، یک کد تخفیف برای او ارسال کنید.

 

 

به موقع برای کمک به مشتری حاضر شوید

 

هیچ مشتری دوست ندارد که از ابتدای ورود به فروشگاه یک کارمند او را در تمام مسیر تعقیب کند. اما شما باید طوری رفتار کنید که در زمان لازم به سرعت برای کمک کردن به مشتری حاضر شوید. سعی کنید در رفتار خود تعادل ایجاد کنید و زمانی که مشتری در حال انتخاب کردن و گشتن در فروشگاه است، خودتان را با مرتب کردن قفسه‌ها و کارهای خودتان مشغول کنید و به محض اینکه احساس کردید مشتری به کمک شما نیاز دارد، پاسخگو باشید.

 

 

به مشتری توجه کنید

 

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات مشتریان که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

 

هیچ بهانه‌ای برای روگردانی از مشتری وجود ندارد. مهم نیست تلفنتان زنگ می‌زند، موقع ناهار است یا لازم است به دستشویی بروید. شما باید در هر شرایطی حواستان به مشتری باشد و به او لبخند بزنید و سلام کنید. اگر واقعاً مشغول کاری هستید که وقت ندارید به مشتری رسیدگی کنید، باید سریعاً از کارمند دیگری تقاضا کنید که این کار را انجام دهد.

 

 

یک اتاق استراحت برای کارمندان در نظر بگیرید

 

شاید از خودتان بپرسید این موضوع چه ربطی به نحوه ارائه خدمات مشتریان دارد، اما بهتر است بدانید که هر چه کارمندان شما شادتر و پرانرژی‌تر باشند، بهره‌وری بیشتری خواهند داشت. کارمندان شما در فروشگاه خرده فروشی ساعت‌ها روی پای خود می‌ایستند و باید مکانی برای استراحت داشته باشند. یک اتاق برای استراحت کارمندان در نظر داشته باشید و چند صندلی راحت داخل آن قرار دهید تا هر زمان کارمندی احساس خستگی کرد، برای لحظه‌ای روی صندلی بنشیند و خستگی خود را رفع کنند.

 

 

در مورد پرداخت صورتحساب با احتیاط رفتار کنید

 

ممکن است در زمان پرداخت صورتحساب مشکلی ایجاد شود و یا در کارت مشتری شما به اندازه پول نباشد. به یاد داشته باشید که هیچ چیز برای مشتری به اندازه اینکه جلوی دیگران بگویید موجودی کافی نیست، استرس آور نخواهد بود. زمانی که همه چشم‌ها به شما خیره شده، سعی کنید طوری با مشتری صحبت کنید که هیچ توجهی جلب نشود. به مشتری خود بگویید مشکلی در این کارت وجود دارد و از او بخواهید از کارت دیگری برای پرداخت استفاده کند.

 

 

فراموش نکنید لبخند بزنید

 

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات مشتریان که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

 

هیچ‌کس دوست ندارد با ورود به یک فروشگاه با یک چهره اخمو و بد قلق یک فروشنده روبرو شود. شاید شما روز سختی را گذرانده باشید و خسته باشید، اما نحوه ارائه خدمات مشتریان در هر شرایطی باید به گونه‌ای باشد که مشتری شما احساس خوبی را تجربه کند. سعی کنید در بدو ورود مشتری به او لبخند بزنید و در صورتی که از شما سوالی پرسید با آرامش و لبخند به او پاسخ دهید.

 

 

به مشتری خود هدیه بدهید

 

مشتریان عاشق اجناس رایگان و هدیه هستند. برای خریدهایی که از یک حد خاص بیشتر هستند، هدیه‌‌ای در نظر بگیرید. این هدیه می‌تواند هر چیزی باشد، ولی مطمئن باشید اثرات آن فراتر از هزینه‌ای است که برایتان به دنبال خواهد داشت. این کار موجب می‌شود مشتری شما با میل و رضایت بیشتری از فروشگاه شما خرید کند و این موضوع را برای همه دوستان و آشنایان خود تعریف کند.

 

 

به کارمندان خود یاد دهید تا با مشتریان ناراضی چگونه رفتار کنند

 

آموزش برای مقابله با شرایط خاص یکی از اولین اصول نحوه ارائه خدمات مشتریان است. کارمندان فروش باید بدانند چگونه با مشتریان عصبانی رفتار کنند. بهتر است مهارت‌های لازم برای این موضوع را به کارمندان خود آموزش دهید. کارمندان بخش فروش باید بدانند در شرایطی که یک مشتری ناراضی محصولی را پس می‌آورد و یا ادعا می‌کند کیفیت آن کم است، چگونه با آن برخورد کنند.

 

 

نظرسنجی کنید

 

راهکارهای ساده در نحوه ارائه خدمات مشتریان که همه خرده فروشی‌ها باید بدانند

 

وظیفه شما به عنوان یک فروشگاه خرده فروشی تأمین نیازهای مشتریان است. اگر ندانید مشتری شما چه نیازهایی دارد و چطور می‌توانید خدماتی بهتر به او ارائه دهید، هیچ‌گاه در کار خود پیشرفت نخواهید کرد. بهتر است در فروشگاه خود یک سیستم نظرسنجی آنلاین در نظر بگیرید که با صندوق در ارتباط است و در ازای نظر دادن مشتری یک مقدار تخفیف برای او در نظر بگیرید. با این کار هم مشتری راغب به نظرسنجی می‌شود و هم شما می‌توانید با استفاده از این سیستم خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید.

 

کالابرگ الکترونیک