روانشناسی رنگ خاکستری و طوسی در معماری و دکوراسیون داخلی منزل

روانشناسی رنگ خاکستری و طوسی در معماری و دکوراسیون داخلی منزل


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رنگ خاکستری دکوراسیون داخلی

کسانی که به طراحی دکوراسیون داخلی و روانشناسی رنگ ها علاقه داشته باشد، متوجه شده‌اند که رنگ خاکستری و طوسی در سال‌های اخیر به عنوان یک گزینه خنثی در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار استفاده می‌شود. از منظر روانشناسی رنگ، خاکستری رنگ کنترل کننده و مصالحه است. رنگی که حد فاصله بین سیاه و سفید قلمداد می‌شود. در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از رنگ خاکستری بسیار حساس است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی روانشناسی رنگ خاکستری و طوسی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

 

 

به کار بردن رنگ طوسی و خاکستری در دکوراسیون داخلی بستگی به طیف سایه‌های متفاوت آن، کاربردهای مختلفی دارد. اگر در کنار خاکستری، رنگ زرد قرار گیرد به مخاطب حس افسردگی القا خواهد شد. رنگ قهوه‌ای هم در کنار خاکستری و طوسی حس مشابهی را القا می‌کند. خاکستری در ترکیب با رنگ سفید حس طراوت و تمیزی را القا می‌کند. از منظر روانشناس رنگ، اگر در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ خاکستری زیاد استفاده شود و یا وسایل خاکستری رنگ زیاد به کار برده شوند فضا به یک محیط افسرده تبدیل خواهد شد.

 

 

استفاده از خاکستری به جای سفید در دکوراسیون داخلی

 

استفاده از خاکستری به جای سفید در دکوراسیون داخلی

 

استفاده از رنگ سفید در طراحی داخلی بسیار چشمگیر و چشم نواز است.اما گاهی نمی‌توان از رنگ سفید مطلق در رنگ‌آمیزی داخلی داخلی فضا استفاده کرد. بنابراین اغلب طراحان به سراغ ترکیب آن با رنگ خاکستری می‌روند. این ترکیب همان سفید رایج است که کمی ملایم شده است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که خاکستری کم‌رنگ، ملایم و آرام گاهی در همان نقش سفید ظاهر می‌شود. شما با استفاده چنین ترکیب رنگی می‌توانید هم از مزایای رنگ سفید و هم تاثیر روانشناسی رنگ خاکستری بهره ببرید.

حتما بخوانید  25 نکته کاربردی برای دکوراسیون داخلی حمام کوچک

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی؛ مکمل رنگ بنفش در دکوراسیون

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

ایجاد فضایی تک رنگ با طیف‌های رنگ خاکستری

 

از نظر رنگ شناسی رنگ خاکستری رنگ کاملاً خنثی است. از آن معمولاً به عنوان رنگ پس زمینه استفاده می‌شود. اما یک نکته جالب در مورد این رنگ وجود دارد. چشم انسان می‌تواند حدود ۵۰۰ سایه خاکستری را تشخیص دهد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان یک تک رنگ استفاده شود، تناژهای مختلف آن است. شما می‌توانید با استفاده  تلورانس‌های مختلف خاکستری و طوسی حالاتی چون ریتم، عمق، نشاط و تمرکز را در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کنید.

 

 

رنگ گرم خاکستری در طراحی معماری داخلی خانه

 

رنگ گرم خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

 

رنگ خاکستری معمولاً به عنوان رنگ سبک صنعتی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. اما بر خلاف تصور رایج، برخی از طیف‌های خاکستری می‌تواند حس گرمی زیادی را القا کند. از منظر روانشناسی رنگ، خاکستری قارچی یک رنگ گرم مدرن است. خاکستری خاکی یک رنگ ارگانیک نرم و شیک است و می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی محیط‌های کاملاً شخصی استفاده کرد.

 

 

رنگ خاکستری در طراحی دکوراسیون همه کاره است

 

«دبی زیمر» کارشناس رنگ موسسه کیفیت رنگ امریکا می‌گوید: جدا از روانشناسی رنگ خاکستری اگر بخواهید از دید طراحی و دکوراسیون داخلی به رنگ خاکستری نگاه کنید. باید بگوییم که با این رنگ می‌توان هر احساسی را در هر فضای القا کرد. از طوسی و خاکستری می‌توان در دکورسیون داخلی خانه تا دفتر کار استفاده کرد.

 

 

طراحی دکوراسیون آشپزخانه با رنگ خاکستری

 

طراحی دکوراسیون آشپزخانه با رنگ خاکستری

 

در طراحی مدرن معمولاً رنگ آشپزخانه را ترکیبی از خاکستری و سفید انتخاب می‌کنند. در این شیوه سعی می‌شود تا طیف روشن خاکستری در کنار سفید استفاده شود. از دید روانشناسی رنگ ها، ترکیب این رنگ ها فضایی تمیز و باز را به ذهن مخاطب القا می‌کند. همچنین ترکیب رنگ خاکستری و سفید در آشپزخانه باعث بزرگ به نظر رسیدن این فضا می‌شود. رنگ خاکستری فضای آشپزخانه را به فضایی آرام تبدیل می‌کند.

حتما بخوانید  روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی و رنگ های مکمل آن

 

 

خاکستری رنگ ایده آل برای دیوارها در دکوراسیون داخلی

 

خاکستری رنگ ایده آل برای دیوارها در دکوراسیون داخلی

 

در طراحی دکوراسیون داخلی معمولاً خاکستری به رنگی تعبیر می‌شود که می‌تواند پالت‌های رنگی را در خود جای دهد. بنابراین معمولاً برای رنگ آمیزی دیوارها از رنگ خاکستری و طوسی استفاده می‌کنند. تا بتوانند مبلمان، آثار هنری و فرش‌های هر منطقه را بدون دغدغه در کل فضای داخلی جای دهند. معمولاً کفپوش‌ها و دیوارها با رنگ خاکستری، فرمی کلاسیک و ویژه می‌گیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

 

 

تصور سنتی از رنگ خاکستری

 

بسیاری بر این عقیده اند که در روانشناسی رنگ‌ها خاکستری احساس ناراحتی را القا می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد این موضوع یک نوع واکنش سنتی به رنگ خاکستری است. خاکستری طیف‌های مختلفی دارد و تنها بخشی از طیف‌های آن با غم و اندوه همراه هستند. این رنگ سرد در فضای آشپزخانه و اتاق خواب می‌‌تواند به یک پس زمینه بسیار جذاب تبدیل شود.

 

تصور سنتی از رنگ خاکستری

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش ست کردن رنگ زرد و مکمل های آن در استایل شیک

 

 

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی معماری داخلی منزل

 

معمولاً متخصصین حوزه رنگ می‌گویند که خاکستری رنگی است که نمی‌خواهد دیده شود. اما در روانشناسی رنگ خاکستری، می توان پیام جدیت را دریافت کرد. خاکستری و طوسی رنگ های  بی سروصدا و بدون قضاوت تعبیر می شوند. خاکستری رنگ عقل، دانش و خرد است. خاکستری حس اقتدار را به مخاطب القا می‌کند. به همین دلیل معمولاً از طیف های روشن آن در طراحی دکوراسیون داخلی برای رنگ آمیزی دیوارهای داخل خانه استفاده می‌شود.

 

 

منبع: bestdesignideas

 

کالابرگ الکترونیک