۲۰ روش‌ صحیح درس خواندن برای امتحان که دانش آموزان و والدین باید بدانند

۲۰ روش‌ صحیح درس خواندن برای امتحان که دانش آموزان و والدین باید بدانند


4 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 روش‌ صحیح درس خواندن برای امتحان | چگونه برای امتحان آماده شویم؟

روش درس خواندن دانش‌آموزان با هم متفاوت است. فراهم کردن شرایط مطلوب و کمک به فرزندان برای گرفتن نتیجه بهتر از جمله دغدغه‌های اصلی والدینی است که در منزل‌ دانش‌آموز دختر و پسر دارند. سوال اصلی اینجاست که والدین باید دانش‌آموزان را به حال خود رها کنند یا باید در این مساله دخالت کنند و برای حل مسائل درسی پا به پای بچه‌ها پیش بروند؟ نحوه صحیح درس خواندن برای امتحان چگونه است؟ والدین چگونه می‌توانند بهترین روش‌های درس خواندن برای امتحان را به فرزند خود آموزش دهند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید در فصل امتحانات به فرزندان‌مان برای گرفتن نتیجه بهتر و مطلوب‌تر کمک کنیم. با مجله کوروش همراه باشید.

اهمیت آشنایی با بهترین روش درس خواندن برای امتحان

 

روش مطالعه دانش آموزان در روزهای امتحان به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر مطالب درسی را به خاطر بسپارند و از قابلیت‌های خود استفاده کنند. درس خواندن همراه با استرس و ترس از روبرو شدن با نمرات پایین می‌تواند کیفیت مطالعه را کاهش دهد و تمرکز دانش آموزان را از یادگیری به سمت اضطراب و ناراحتی منحرف کند.

در واقع زمانی که یک دانش آموز با بهترین روش درس خواندن برای امتحان آشنا باشد، راحت‌تر می‌تواند از زمان خود استفاده کند و به نتیجه بهتری دست پیدا کند. آشنایی با نحوه درس خواندن برای امتحان به دانش آموزان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درست‌تری برای یادگیری داشته باشند و با اعتماد به نفس بیشتر و بدون استرس در جلسه امتحان حاضر شوند.

 

بهترین تکنیک‌های درس خواندن برای امتحان

 

بهترین تکنیک درس خواندن برای امتحان

 

هر چند روش‌های درس خواندن برای امتحان در افراد مختلف متفاوت است، اما به هر حال دانش آموزان موفق معمولاً از تکنیک‌های مشابهی برای درس خواندن در شب امتحان استفاده می‌کنند. در ادامه می‌توانید با چند تکنیک درس خواندن برای امتحان آشنا شوید.

 

*مطالب را یک باره و پشت سر هم مطالعه نکنید، بهترین روش درس خواندن برای امتحان این است که دروس را کم کم و با وقفه‌های کوتاه یاد بگیرید تا فشار کمتری به ذهنتان وارد شود.

*استرس و اضطراب را از خود دور کنید. مهم نیست قبلاً چه نمره‌ای گرفته‌اید و قرار است در این امتحان چه نمره‌ای بگیرید. بهتر است امروز تنها روی درس خواندن تمرکز کنید و مطمئن باشید به بهترین نتیجه دست پیدا می‌کنید.

*مراقب خسته شدن ذهنتان باشید، هرگاه احساس خستگی کردید، به خودتان استراحت دهید.

*مهارت‌های تندخوانی را یاد بگیرید. با این روش سرعت درس خواندن شما تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

*مطالب درسی را چند بار مرور کنید تا مطالب مهم را از یاد نبرید.

*برای به خاطر سپردن نکات درسی آن‌ها را به صورت خلاصه یادداشت کنید و برای مرور دوباره از یادداشت‌هایتان کمک بگیرید.

*بهترین زمان را برای مطالعه انتخاب کنید. برخی افراد صبح زود توانایی بهتری در یادگیری دارند و برخی افراد شب‌ها بهتر دروس را به حافظه می‌سپارند. بنابراین بدون در نظر گرفتن نظر دیگران خودتان تصمیم بگیرید چه زمانی برای درس خواندن شما مناسب‌تر است.

*تمرینات کتاب را حل کنید و خودتان را مورد آزمون قرار دهید. نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید و سعی کنید روی آن بخش‌ها بیشتر زمان بگذارید.

*مطالعه کردن و درس خواندن را به فصل امتحانات موکول نکنید و سعی کنید همیشه برنامه منظمی برای مرور درس‌ها داشته باشید.

*برای درس خواندنتان برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. در صورتی که بخشی از برنامه درست پیش نرفت، سعی کنید زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید تا جبران شود.

*محیط مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید و همیشه در همان نقطه درس بخوانید. معمولا درس خواندن روی تخت خواب یا آشپزخانه فضای مناسبی نیست. برای این کار باید مکان مشخصی داشته باشید.

 

چطور به درس خواندن فرزندتان در شب امتحان کمک کنید

 

چطور به درس خواندن فرزندتان در شب امتحان کمک کنید

 

والدین باید در روزهای امتحان بیشتر از هر زمان دیگری از فرزندان خود حمایت کنند. فراهم کردن شرایط مناسب برای مطالعه در کنار آرامش بخشیدن به دانش آموز در روزهای پر استرس امتحانی مهم‌ترین کاری است که پدر و مادرها باید انجام دهند. در ادامه می‌توانید با بهترین راهکارها برای کمک به فرزندتان در شب‌های امتحان آشنا شوید.

 

۱- در فصل امتحانات در روش درس خواندن فرزندتان دخالت نکنید

 

در فصل امتحانات در روش درس خواندن فرزندتان دخالت نکنید

 

در قدم اول توجه به این نکته ضروری توجه کنید؛ به تعداد دانش‌آموزان روی کره زمین روش‌ها و سبک‌های مختلف برای درس خواندن در فصل امتحانات وجود دارد، پس اگر روش درس خواندن فرزند دختر یا پسرتان در فصل امتحانات شبیه روش درس خواندن دختر خاله، پسر عمو یا دوست صمیمی‌اش نیست لازم نیست بد به دل‌تان راه بدهید.

حتما بخوانید  آموزش مرحله به مرحله 10 مدل کاردستی با بطری نوشابه برای کودکان

قدم اول این است که بدانید باید فضایی آرام‌بخش، دلگرم‌کننده همراه با القای حس اعتماد‌به‌نفس و کاهش استرس امتحان در منزل برای فرزند دانش‌آموزتان فراهم کنید. یادتان باشد آن‌ها در مدرسه به اندازه کافی از سوی معلمان و مشاوران در مورد روش‌های درس خواندن و البته لزوم درس خواندن راهنمایی شده‌اند، پس الان زمان مناسبی برای توضیح دادن در مورد این مسائل نیست.

در واقع نصیحت برای درس خواندن نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه استرس دانش آموزان را زیاد می‌کند. شما تنها باید شرایط مناسب برای درس خواندن را برای فرزندتان فراهم کنید. به جای این‌که در مورد روش درس خواندن خود و اطرافیان‌تان در دوران تحصیل صحبت کنید بهتر است با ایجاد فضایی گرم و صمیمی امکان رشد استعداد فرزندتان را فراهم کنید.

و البته به آن‌ها القا کنید که خودشان مسوول نحوه درس خواندن‌شان هستند و البته شما هم به روش و سبک درس‌خواندشان اطمینان دارید و احترام می‌گذارید. مطمئن باشید اگر فرزند شما اهل مطالعه اندک باشد با موعظه‌های شما روش درس خواندن در فصل امتحانات را تغییر نخواهد داد و چه بسا همان مطالعه اندک را هم کنار بگذارد.

 

۲- در فصل امتحانات از برنامه امتحان فرزندتان آگاه باشید

 

یکی از بهترین کارها این است که در برای درس خواندن در فصل امتحانات از برنامه امتحانی فرزندتان آگاه باشید. یکی از روش های صحیح درس خواندن برای امتحان این است که برنامه امتحانی را روی در یخچال یا کابینت یا میز توالت اتاق‌تان بچسبانید تا جلوی چشم‌تان باشد.

با تمام شدن هر امتحان روی برنامه زمانی آن را با ماژیک هایلات نشانه‌گذاری کنید، این کار هم فشار را از روی شما و فرزندتان برمی‌دارد و هم به هر دو طرف احساس آرامش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت و کنترل خشم و عصبانیت در کودکان با ۱۷ تکنیک موثر و کاربردی

 

۳- مطمئن شوید که فرزندتان در جلسه امتحان حاضر شده است

 

در فصل امتحانات لازم است که توجه و کنترل غیر‌مستقیم بیشتری روی فرزندان‌تان داشته باشید. اگر شاغل هستید و معمولا زودتر از فرزندتان از منزل خارج می‌شوید مطمئن شوید که فرزندتان در جلسه امتحان حاضر شده است. بهتر است قبل از این‌که از منزل خارج شوید با فرزندتان در حالی یونیفرم مدرسه را پوشیده صبحانه بخورید و حتی‌الامقدور او را تا جلوی در مدرسه یا سرویس مدرسه همراهی کنید.

 

۴- در روز امتحان برای فرزندتان وقت بگذارید

 

بهتر است در روز امتحان وقت بیشتری برای فرزند دانش‌آموزتان بگذارید. برای مثال تغذیه مناسب روزهای امتحان شامل میوه، آجیل و مغزها، خرما، بیسکوییت‌ و خوراکی‌هایی از این دست مهیا کنید تا اگر میلی به خوردن صبحانه یا ناهار ندارد قبل از شروع آزمون میل کند.

آب آشامیدنی را فراموش نکنید. اگر فرزندتان از عینک استفاده می‌کند به او یادآوری کنید که عینکش را فراموش نکند. اگر برای امتحان آن روز نیاز به خط‌کش، ماشین‌حساب یا پاک‌کن دارد آن‌ها را برایش فراهم کنید. فرمول‌ها و کلمات حفظ‌ کردنی را در صورت درخواست فرزندتان با صدای بلند با هم مرور کنید و به او اطمینان بدهید که همه چیز مرتب و او برای امتحان آماده است.

 

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه و قبولی در امتحانات

 

۵- در فصل امتحانات تشویق را فراموش نکنید و از طعنه و تحقیر بپرهیزید

 

در فصل امتحانات تشویق را فراموش نکنید و از طعنه و تحقیر بپرهیزید

 

کلمات ناراحت‌کننده، طعنه‌آمیز و مسخره کردن اجازه فعالیت‌های مفید را از هر کسی سلب می‌کند، حالا تصور کنید که شما این روش را برای فرزند دانش‌آموزتان که استرس و فشار امتحان را هم تحمل می‌کند به کار ببرید.

آیا شما خودتان حاضرید طعنه، نیشخند و کلمات تحقیرآمیز بشنوید و با وجود این، کارها را آن‌طور که انتظار می‌رود پیش ببرید. با تشویق و تأیید فرزندتان احساس اعتماد‌ به‌ نفس و اطمینان را در او تقویت کنید. در این صورت به نحو شگفت‌انگیزی او احساس می‌کند که قادر است از پس سخت‌ترین شرایط و امتحانات بربیاید. قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد و البته یادگیری برایش تبدیل به مقوله‌ای جذاب و دلگرم‌کننده می‌شود.

مطمئن باشید که برای تشویق به درس خواندن فصل امتحانات لحن گرم و صمیمی شما تاثیر تایید و تشویق را صد‌چندان می‌کند.

 

۶- با فرزندتان صمیمی باشید

 

همیشه اوضاع بر‌وفق مراد نیست. گاهی ممکن است فرزندتان با یک درس نتواند ارتباط خوبی برقرار کند. ممکن است از آن درس خوشش نیاید، در یادگیری آن ضعف داشته باشد یا گاهی ممکن است معلم نتواند آن‌طور که باید و شاید یک درس را به فرزند شما یاد بدهد و منظورش را برساند.

از جمله روش های صحیح درس خواندن برای امتحان در این‌گونه موارد به جای نصیحت و قضاوت کردن یا حتی مقصر دانستن فرزندتان با او همدردی کنید و به صحبت‌هایش گوش دهید، با او مشورت کنید و اگر لازم است از معلم خصوصی برای آموزش بهتر فرزندتان کمک بگیرید یا با معلم خودش درباره این مشکل صحبت کنید تا بهترین راه‌حل را برای رفع مشکل پیدا کنید.

 

۷- در فصل امتحانات مطمئن شوید فرزندتان به طور متعادل مطالعه و استراحت می‌کند

 

حتما بخوانید  آموزش مرحله به مرحله 10 مدل کاردستی با بطری نوشابه برای کودکان

در فصل امتحانات مطمئن شوید فرزندتان به طور متعادل مطالعه و استراحت می‌کند

 

توانایی برقرار کردن تعادل میان زمان مطالعه و استراحت در فصل امتحانات یک اصل اساسی است. بعد از اتمام هر امتحان دانش‌آموز باید به اندازه کافی استراحت کند تا برای امتحان بعدی توان و تمرکز کافی پیدا کند.

فراموش نکنید که مطالعه در ساعت‌های پایانی شب به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. به فرزندتان کمک کنید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا شب‌ها زودتر بخوابد و در طول روز مطالعه کند تا هم تمرکز کافی داشته باشد و هم به دلیل نداشتن خواب کافی سلامتش در ایام امتحانات به خطر نیفتد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اهمیت تاثیر خواب در شب‌های امتحان را هم مطالعه کنید.

 

۸- امتحان وظیفه دانش‌آموز است نه والدین

 

امتحان وظیفه دانش‌آموز است نه والدین

 

در فصل امتحانات این نکته مهم را فراموش نکنید که امتحان دادن وظیف شما نیست. این وظیفه فرزند شماست که به‌موقع درس بخواند، تمرین حل کند و خودش را برای امتحان آماده کند، پس بهتر است به جای هول شدن و تحمل استرس شرایطی آرام و دوستانه برای درس خواندن فصل امتحانات مهیا کنید.

 

۹- کسب آمادگی در طول سال برای فصل امتحانات

 

لازم نیست والدین کنترل‌گری باشید اما با به کار بستن ترفندهای مختلف و اصولی این آگاهی را به فرزندتان بدهید که در طول سال باید آمادگی لازم را برای فصل امتحانات کسب کند. دانش‌آموزانی که با برنامه‌ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درس‌های خود پرداخته‌اند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می‌توانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند.

 

۱۰- در طول سال ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنید

 

در طول سال ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنید

 

لازم است در طول سال ارتباط خود را با مدرسه فرزندتان حفظ کنید و با به توصیه مشاوران درسی فرزندتان عمل کنید. فراموش نکنید که ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس‌ها را دنبال کند.

در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی‌ها و توصیه‌های آن‌ها حداکثر استفاده را ببرید و این آگاهی را پیدا کنید که چه ‌کارهایی به سود فرزندتان است و چه‌ کارهایی بی‌نتیجه است. به این ترتیب فرزندتان برای درس خواندن فصل امتحانات به مشکل کمتری برخورد خواهد کرد.

 

۱۱- دانش‌آموزان نصیحت را دوست ندارند

 

برای درس خواندن فرزندان خود را نصیحت نکنید

 

فراموش نکنید که اکثر قریب به اتفاق دانش‌آموزان از نصیحت در مورد نحوه و شیوه درس خواندن فراری هستند. در طول سال سعی کنید وقت و بی‌وقت آن‌ها را نصیحت نکنید. وقت‌شناس باشید و مطمئن باشید در زمان‌هایی که فرزندتان عصبی و ناراحت نیست و فضایی صمیمی و دوستانه مهیاست در مورد نحوه درس خواندن به او توصیه‌هایی را گوشزد کنید.

بد نیست به فرزند خود یادآوری کنید که اگر در طول سال تحصیلی به اندازه کافی مطالعه داشته باشند در فصل امتحانات استرس کمتری را تحمل خواهند کرد. حقیقت این است که بیشترین میزان اختلاف و تیرگی روابط میان والدین و فرزندان‌شان در فصل امتحانات رخ می‌دهد.

طبق تحقیقات انجام شده از سوی مشاورین درسی، زمانی که در پرسشنامه‌ای از فرزندان و والدین سوال پرسیده شده بود که چه زمانی بیشترین اختلاف را با هم دارند جواب هر دو گروه مشترک بود: فصل امتحانات.

در حالی که والدین تصور می‌کنند فرزند دانش‌آموزشان از آن‌ها در زمینه درس‌خواندن حرف‌شنوی ندارد، اتفاقا دانش‌آموزان گوش‌شان از این حرف‌ها پر است و در صورت تکرار مکررات نتیجه معکوس حاصل می‌شود و دانش‌آموز عطای مطالعه کردن را به لقایش می‌بخشد و مطالعه را کنار می‌گذارد تا از زیر فشار تذکرات خلاص شود.

مطمئن باشید فرزندان‌تان هم به اندازه شما از فواید درس خواندن و تحصیل آگاهند و حتی اگر به روی خودشان نیاورند هم نیازی به تکرار مکررات نیست.

 

بیشتر بخوانید: ۶ روش درمان استرس و اضطراب جدایی در کودکان کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

 

۱۲- از نتیجه امتحان فرزندتان چه انتظاری دارید؟

 

انتظار موفقیت و کسب نمره خوب در فصل امتحانات یک انتظار طبیعی از سوی والدین است. بسیاری از دانش‌آموزان با آگاهی از این انتظار والدین در طول سال درس می‌خوانند اما گاهی آن‌قدر برای برآورده کردن این انتظارات تحت فشار قرار می‌گیرند که نتیجه عکس به دست می‌آید.

از جمله روش های صحیح درس خواندن برای امتحان این است که به فرزندتان این اطمینان را بدهید در صورت کسب هر نتیجه‌ای در فصل امتحانات در وهله نخست وجود او برای شما مهم است و شما از او حمایت خواهید کرد. به فرزندتان عشق بدهید و به او این اطمینان را بدهید که امتحانات فارغ از هر نتیجه‌ای تمام آن چیزی نیست که از او انتظار دارید به نحو احسن انجامش بدهد و در هر صورت شما به او افتخار خواهید کرد.

 

۱۳- در فصل امتحانات فضای منزل را آرام و امن نگه دارید

 

در فصل امتحانات فضای منزل را آرام و امن نگه دارید

 

اختلاف والدین بیشترین تاثیر را در روحیه فرزندان می‌گذارد. حتی اگر با همسرتان اختلاف دارید در حضور فرزندان‌تان به خصوص در ایام درس خواندن فصل امتحانات این اختلافات را بازگو نکنید. اختلاف میان والدین به خودی خود جسم و روح فرزندان را آزرده و فرسوده می‌کند پس تمام تلاش خود را بکنید که حداقل در ایام امتحانات فضایی آرام و دوستانه در منزل فراهم کنید تا در آرامش مجالی برای درس خواندن و تمرکز کردن داشته باشند.

 

 

کالابرگ الکترونیک