طرز تهیه آش شلغم خوشمزه بدون گوشت برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم خوشمزه بدون گوشت برای سرماخوردگی


29 آبان 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

آش شلغم یکی از بهترین غذاها برای بهره بردن از خواص شلغم است، یک غذای عالی برای درمان افرادی که به کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا هستند با تقویت سیستم ایمنی بدن و البته پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی. طرز تهیه آش شلغم یا به قول بوشهر‌ی‌ها آش شوربا شلغم را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه آش شلغم با برنج

طرز تهیه آش شلغم با برنج

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت آش شلغم: ۶۰ دقیقه

کالری آش شلغم در ۱۰۰ گرم: ۶۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

 

  • عدس: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماش: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج ایرانی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۳ عدد بزرگ
  • سبزی آش: ۵۰۰ گرم (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)
  • شلغم: ۴ عدد متوسط
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه آش شلغم بدون گوشت

 

برای طرز تهیه آش شلغم با برنج و بدون گوشت، باید برنج و آش را با پیاز تفت داده و به آن‌ها آب اضافه کنید تا بپزند. سپس عدس و سبزی آش را به مواد بیفزایید. در آخر نیز شلغم‌های خرد شده را با ادویه و چاشنی‌های دلخواه به آش شلغم برای سرماخوردگی اضافه کنید. این آش زمان پخت کمی دارد و بعد از پخت، می‌توانید آن را به روش دلخواه تزیین و سرو کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این آش خوشمزه و مقوی برای فصول سرد سال، ادامه متن را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی طالبی کافی شاپی به 8 روش با طعم های مختلف

 

مرحله اول: ماش و برنج را با پیاز بپزید

 

برای درست کردن آش شلغم با برنج ابتدا یکی از پیازها را نگینی خرد کنید. سپس برنج و ماش را به همراه پیاز نگینی خرد شده بپزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی برنج و ماش را بپوشاند نه بیشتر. صبر کنید تا برنج و ماش خوب بپزند و برنج حسابی لعاب بیندازد.

 

مرحله دوم: بقیه مواد آش شلغم را اضافه کنید

 

عدس را هم جداگانه بپزید. وقتی عدس پخت آن را به ترکیب ماش و برنج پخته شده اضافه کنید. سبزی آش را هم اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه آش را هم اندازه کنید. وقتی سبزی‌ها نیم‌پز شدند شلغم‌ها را پوست بگیرد و ریز خرد کنید. شلغم را به آش اضافه کنید و صبر کنید تا آش خوب جا بیفتد.

 

مرحله سوم: آش شلغم را بعد از پخت، تزیین و سرو کنید

 

در این فاصله پیاز داغ درست کنید. آش شلغم را با پیاز داغ و نعناع داغ و در صورت تمایل با کشک مایع تزیین و میل کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش شلغم در شهرهای مختلف ایران

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش شلغم در شهرهای مختلف ایران

 

*طرز تهیه آش شلغم با لپه هم مرسوم است. در این صورت به جای ماش یا عدس از لپه استفاده کنید.

 

*آش شلغم با گوشت چرخ کرده یا تکه‌های مرغ هم می‌توانید درست کنید. یا استاک گوشت و مرغ یا حتی آب قلم به آش شلغم اضافه کنید. اگر می‌خواهید آش شلغم را با گوشت گوسفندی یا مرغ درست کنید کمی مرغ یا گوشت را با پیاز تفت دهید و سپس ماش و برنج را اضافه کنید و صبر کنید تا تمام مواد با هم بپزند و له شوند. می‌توانید گوشت را جداگانه ریش ریش کنید یا بکوبید و دوباره به آش اضافه کنید.

 

*برای درست کردن آش شلغم با گوشت چرخ کرده مقداری گوشت چرخ کرده (برای این مقدار مواد ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده) با ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده و ادویه‌های مخصوص ورز دهید. بعد از ورز دادن گوشت‌ها را بصورت قلقلی‌های کوچک در‌آورده و با کمی روغن و پیاز تفت دهید و در نهایت به آش شلغم اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جیب تاجر گوشت مجلسی با گوشت چرخ کرده یا تکه ای

 

*آش شلغم را به جای برنج با جو هم می‌توانید درست کنید. بهتر است برای طرز تهیه آش شلغم با جو از بلغور جو استفاده کنید و از شب قبل هم جو را بخیسانید.

 

*طرز تهیه آش شلغم اصفهان هم به همین ترتیب است.

 

*بوشهری‌ها به آش شلغم «شوربای شلغم» هم می‌گویند. آش شلغم بوشهری یا شوربای شلغم بوشهری هم به همین ترتیب درست می‌شود.

 

*طرز تهیه آش شلغم شیرازی و آش شلغم قزوینی هم طبق همین دستور و طرز تهیه گفته شده است.

 

* آش شوربا از قدیم‌الایام برای درمان خانگی سرماخوردگی تجویز می‌شده است. آش شوربا را با شلغم به همین ترتیب گفته شده، با اسفناج، شوید، گوشت، مرغ یا استاک گوشت و مرغ و … به هر ترتیبی که می‌پسندید می‌توانید درست کنید.

 

*می‌دانستید شلغم دو برابر میوه پرتقال و گوجه فرنگی ویتامین C دارد؟ می‌دانستید برای پیشگیری از عوارض جدی بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مثل کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا باید یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید؟ ویتامین C یکی از مهم‌ترین عناصر تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای استفاده از ویتامین C موجود در شلغم می‌توانید از آن به صورت پخته و خام استفاده کنید.

 

*مقاله طرز تهیه سوپ شلغم خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا را هم بخوانید.

 

سوالات متداول

 

در آش شلغم از چه سبزی استفاده می‌شود؟

 

در آش شلغم از چه سبزی استفاده می‌شود؟

 

به طور معمول، از سبزی آش شامل جعفری، تره و گشنیز به یک نسبت در طرز تهیه آش شلغم استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از سبزیجات دیگر مثل برگ چغندر، اسفناج، شوید و ترحون هم در این آش استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای سبزی تازه، سبزی خشک در آش شلغم بریزید.

 

چاشنی آش شلغم با گوشت و بدون گوشت چیست؟

 

به عنوان چاشنی و طعم دهنده، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت آش شلغم می‌توانید از رب انار، آبغوره طبیعی، آبلیمو، قره‌ قروت و … استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آش شلغم اضافه کنید. بهتر است رب گوجه را در همان ابتدا با پیاز سرخ شده تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک