۲ طرز تهیه جوجه کباب استانبولی (شیش تاووک) به روش رستورانی

۲ طرز تهیه جوجه کباب استانبولی (شیش تاووک) به روش رستورانی


18 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه جوجه کباب استانبولی (شیش تاووک) به روش رستورانی
فهرست محتوا پنهان

جوجه کباب استانبولی، شش تاووک یا شیش تاووک یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه و به خصوص شهر استانبول است. شش تاووک یا به قول ترک‌ها «شیش طاووق» یا که به «جوجه کباب عثمانی» هم مشهور است، از جمله انواع جوجه کباب با زمان پخت کوتاه و آسان است که اتفاقا به مذاق بچه‌ها و افراد بد غذا هم خوش می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شش تاووک ساده و جوجه کباب استانبولی با روکش بیکن گوساله و نکات و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب شیش تاووک (۳ تا ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان) ۱ کیلوگرم
ماست (یونانی یا چکیده) ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
گوجه فرنگی ۴ تا ۶ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای سبز ۱ یا ۲ عدد
روغن مایع یا روغن زیتون ۱ قاشق چای‌خوری
پودر آویشن ۱ قاشق چای‌خوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زیره (سبز یا سیاه) ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
سیخ چوبی به تعداد لازم
برنج یا نان برای سرو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب استانبولی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مراحل تاووک شیش ترکی ساده

مراحل طرز تهیه مراحل تاووک شیش ترکی ساده

«طاووق یا تاووک» در زبان ترکی با معنی «جوجه» و شیش هم به معنای «سیخ» است و شیش تاووک یعنی جوجه‌ای که به سیخ کشیده شده است. روش درست کردن جوجه کباب استانبولی، بسیار ساده است.

مرحله اول: مواد جوجه کباب استانبولی را آماده کنید

در ابتدا، سینه مرغ را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. در یک کاسه، تکه‌های مرغ و سیرها را بریزید. سپس ماست، رب گوجه فرنگی، پودر فلفل پاپریکا، پودر آویشن، فلفل سیاه، نمک و ۱ قاشق چای‌خوری روغن مایع یا زیتون را اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا مواد مرینیت روی مرغ‌ها را بپوشانند.

در صورت تمایل می‌توانید سینه مرغ بدون پوست و استخوان، ماست، رب گوجه فرنگی، پودر فلفل پاپریکا، پودر آویشن، فلفل سیاه، نمک و روغن مایع یا روغن زیتون را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: جوجه‌ها را استراحت دهید

در ادامه، روی کاسه مرغ‌ها را با سلفون بپوشانید و به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال نگه دارید تا جوجه‌ها مزه بگیرند و نرم شوند. در این مدت، سیخ‌های چوبی را در یک ظرف آب بگذارید تا خیس بخورند و هنگام کباب کردن نسوزند. قبل از سیخ زدن مرغ‌ها، فلفل دلمه‌ای‌ها را شسته و خرد کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را هم بشویید و از وسط نصف کنید.

حتما بخوانید  4 مدل طرز تهیه میلک شیک نوتلا کافی شاپی غلیظ و خوشمزه

مرحله سوم: جوجه‌ها را سیخ بزنید

در ادامه، وقتی جوجه‌ها مزه‌دار شدند، آنها را از مایه مرینیت بیرون بیاورید و سر سیخ‌ها بزنید. به این ترتیب که یک جوجه، یک تکه فلفل دلمه‌ای، دوباره جوجه و فلفل دلمه‌ای را سر هر سیخ بزنید تا ۲/۳ سیخ‌ها، از جوجه و فلفل دلمه‌ای پر شود. گوجه فرنگی‌ها را هم جداگانه به سیخ بزنید.

مرحله چهارم: جوجه کباب‌ استانبولی را بپزید

یک تابه گریل را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید گرم شود. کمی روغن سرخ کردنی در تابه بریزید و سیخ‌های جوجه کباب استانبولی را در آن بچینید. اواسط پخت، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای‌ها را هم در تابه بگذارید. هر دو طرف سیخ‌ها را بپزید تا رنگ جوجه کباب طلایی شوند. سپس آنها را از تابه بیرون بیاورید و با برنج یا نان سرو کنید.

برنج و نان را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب شیش طاووق (۳ تا ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۳ عدد خرد شده به قطعات مکعبی
بیکن گوشت گوساله ۲۵۰ گرم
سویا سس ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه سیب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
قارچ ۱۰ عدد بزرگ
پیازچه ۲ عدد خرد شده
فلفل دلمه‌ای قرمز ۲ عدد
تکه‌های مکعبی آناناس به مقدار دلخواه
سیخ چوبی به تعداد لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت  زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب استانبولی با روکش بیکن: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شش تاوک با روکش بیکن گوساله

جوجه کباب ترکی شیش تاووک را با نام «جوجه کباب عثمانی» هم می‌شناسند. در یکی از روش‌های طبخ جوجه کباب استانبولی دور گوشت جوجه را با بیکن گوساله می‌پوشانند. در ادامه مراحل طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش طاووق به این روش را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه مرینیت جوجه را درست کنید

ابتدا سینه مرغ را بشویید و به اندازه‌های مکعبی، کوچک‌تر از تکه‌های جوجه کباب خرد کنید. قارچ‌ها را بشویید و از وسط، نصف کنید. در یک کاسه بزرگ، سویا سس، سرکه سیب، عسل، روغن مایع، یک عدد فلفل دلمه‌ای و پیازچه‌های سبز خرد شده را با هم مخلوط کنید.

سپس تکه‌های مکعبی سینه مرغ و قارچ‌های نصف شده را به این ترکیب اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا تمام تکه‌های مرغ و قارچ به مایه مرینیت جوجه کباب آغشته شده و مزه‌دار شوند.

در صورت تمایل می‌توانید سرکه سیب، قارچ و عسل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: جوجه‌ها را به سیخ بزنید

روی ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. بعد از استراحت کردن جوجه‌ها، تکه‌های مزه‌دار شده مرغ و قارچ را از داخل مواد بیرون بیاورید و کمی بتکانید تا مواد اضافی از روی آن‌ها پاک شوند. مواد مرینیت را کنار بگذارید چون می‌خواهیم با آن‌ها یک سس خوشمزه درست کنیم.

تکه‌های مزه‌دار شده جوجه را داخل تکه‌های نازک گوشت بیکن گوساله بپیچید و به همراه تکه‌های خرد شده فلفل دلمه‌ای و آناناس یا هر سبزیجات دیگری مثل پیاز و فلفل سبز را به سیخ بکشید. قارچ‌ها را هم جداگانه به سیخ بکشید.

مرحله سوم: سس جوجه کباب را درست کنید

مواد مرینیت را در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آرام آرام بپزند. مایه مرینیت را مرتب هم بزنید و حدود ۱۰ دقیقه روی شعله متوسط گاز نگه دارید تا یک سس غلیظ و خوشمزه با آن درست شود.

مرحله چهارم: جوجه کباب استانبولی را کباب کنید

سیخ‌های قارچ و جوجه کباب‌های پیچیده شده در لفاف بیکن گوساله را روی شعله منقل با زغال‌های گداخته بگذارید و مرتب باد بزنید تا حسابی پخته و مغز‌پخت و کبابی شوند. مدام سیخ‌ها را زیر و رو کنید تا به طور هماهنگ همه‌جای جوجه کباب‌ها، بپزد و یک طرف آن نسوزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک نارنگی با سس مخصوص به ۳ روش در فر و قابلمه

مرحله پنجم: سس جوجه را روی کباب‌ها بمالید

در اواسط پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک سسی را که آماده کرده بودید با یک برس روی روکش بیکن‌ و فلفل دلمه‌ای و آناناس بمالید. چند بار این کار را تکرار کنید تا سس به خورد بیکن و سایر مخلفات برود.

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه جوجه‌ها را کباب کنید. گوشت بیکن حسابی باید برشته شود و جوجه‌کباب‌ها مغز پخت شوند. سپس جوجه‌ها را از روی منقل بردارید و آنها را سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با گوجه‌فرنگی کبابی و نان یا برنج سرو کنید.

روش تهیه جوجه کباب استانبولی در فر

طرز تهیه جوجه کباب استانبولی در فر

برای درست کردن جوجه کباب شیش طاووق در فر، بعد از مزه‌دار کردن مرغ‌ها به هر کدام از روش‌های بالا، از ۲۰ دقیقه قبل، فر را روشن و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس جوجه‌ها را سیخ بزنید و در سینی فر که کف آن را کاغذ آلومینیومی انداخته‌اید، بگذارید.

سینی را در فر بگذارید. هر سمت سیخ را به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. هر بار که سیخ‌ها را برمی‌گردانید، از مایه‌ یا آب مرغ که در سینی فر ریخته است، روی مرغ بریزید تا باعث نرم شدن آن شود. در ۵ دقیقه آخر، گریل را روشن کنید تا روی جوجه‌ها طلایی شود. سپس جوجه‌ها را بیرون بیاورید و سرو کنید.

نکات طرز تهیه جوجه کباب شیش طاووق ترکی

نکات طرز تهیه جوجه کباب شیش طاووق

  • برای تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله بهتر است از گوشت سینه مرغ استفاده کنید.
  • بهتر است جوجه کباب ترکی شش تاووک با بیکن روکش گوساله را روی منقل درست کنید تا بوی زغال طعم آن را لذیذتر کند. اگر منقل ندارید از کباب‌پز یا گریل استفاده کنید.
  • بهتر است قارچ‌ها را جدا از سیخ جوجه‌ها، در یک سیخ دیگر بزنید و بعد کباب کنید، چون مدت زمان پخت و کبابی شدن قارچ خیلی کمتر از مرغ است.
  • زمان پخت جوجه کباب‌ها در فر، نباید بیش از ۲۵ دقیقه باشد، چون در این صورت جوجه‌ها سفت و خشک می‌شوند.
  • زمان قرار دادن مرغ‌ها در مواد مرینیت نباید بیش از ۲۴ ساعت باشد. چون هم طعم آنها تغییر می‌کند و هم برخلاف تصور، باعث سفت شدن جوجه‌ها می‌شود.
  • در صورتی که جوجه کباب را در فر می‌پزید، بهتر است یک کاسه را پر از آب کنید و در فر بگذارید تا هوای داخل فر، مرطوب شده و جوجه کباب‌ها نرم بمانند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب شیش طاووق

فوت و فن های خوشمزه شدن جوجه کباب شیش طاووق

چرا جوجه کباب استانبولی سفت می‌شود؟

۱- جوجه‌ها به اندازه کافی در مواد مرینیت خوابانده نشده‌اند و زمان استراحت آنها کم بوده است.

۲- جوجه‌ها بیش از ۲۴ ساعت در مواد مرینیت خوابانده شده‌اند.

۳- زمان زیادی جوجه کباب‌ها روی حرارت گذاشته شده‌اند.

۴- حرارت زیر جوجه‌ها زیاد بوده است.

برای نرم و آبدار شدن جوجه کباب شیش طاووق چه کنیم؟

اگر جوجه کباب را روی منقل یا کباب‌پز می‌پزید، در اواخر پخت جوجه کباب، روی جوجه‌ها را مقداری کره بمالید تا جوجه‌ها نرم‌تر شوند. همچنین اگر جوجه کباب استانبولی را در فر می‌پزید، یک کاسه را پر از آب کنید و در فر بگذارید تا هوای داخل فر، مرطوب شده و جوجه کباب‌ها نرم بمانند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

جوجه کباب استانبولی چه فرقی با جوجه کباب ایرانی دارد؟

در مواد مرینیت جوجه کباب استانبولی مثل جوجه کباب عربی، علاوه بر ماست، از رب گوجه فرنگی هم استفاده می‌شود که باعث قرمز رنگ شدن رنگ این کباب می‌شود. همچنین استفاده از رب گوجه، بر طعم آن تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

 

منبع: All Recipes

کالابرگ الکترونیک