طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر + فیلم

طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر + فیلم


4 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه عدس پلو خوشمزه مجلسی با طعم نذری + فیلم آموزش تهیه

عدس پلو نذری از انواع عدس پلو مجلسی است. اگر قصد دارید عدس پلو نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر درست کنید، طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی و کشمش پلویی بهترین گزینه برای عدس پلو نذری هستند. گوشت را به صورت چرخ کرده و کنار عدس پلو هم می‌توانید سرو کنید و یک غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده و برنج تدارک ببینید. طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۵۰ یا ۱۰۰ نفر، تزیین عدس پلو نذری و راهکارها و فوت و فن‌های عدس پلو با طعم نذری را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه عدس پلو ساده با کشمش و گوشت (۵۰ نفر)

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۸ کیلوگرم
عدس ۲ کیلوگرم
گوشت چرخ کرده ۲ کیلوگرم
کشمش پلویی ۱/۵ کیلوگرم
پیاز نیم کیلوگرم
سیر ۵ حبه
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری (سر صاف)
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
زرشک به مقدار دلخواه
خرما به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم

 

*برای درست کردن عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر این مقدار مواد را ۲ برابر و برای ۲۰۰ نفر مقدار مواد را ۴ برابر کنید.

میزان کالری در ۶ قاشق غذاخوری عدس پلو با گوشت چرخ کرده: ۳۴۵ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت عدس پلو: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه عدس پلو رستورانی با گوشت قلقلی

طرز تهیه عدس پلو نذری با گوشت قلقلی برای 50 یا صد نفر

برای درست کردن عدس پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش یا خرما برای نذری ماه محرم یا مناسبت‌های مذهبی، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد عدس پلو نذری را آماده کنید

در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو نذری، عدس و برنج را پاک کنید. عدس و برنج پاک کرده را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. برای برنج ایرانی، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است.

در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید. چوب و ناخالصی‌های کشمش را دور بریزید. کشمش‌ها را در آب بخیسانید. اگر می‌خواهید از زرشک هم استفاده کنید، زرشک را هم در ظرف جدا خیس کنید.

در صورت تمایل می‌توانید عدس، برنج ایرانی، نمک، کشمش پلویی و زرشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی «

مرحله دوم: عدس را نیم‌پز کنید

آب عدس‌های خیس‌خورده را دور بریزید. برای نیم‌پز کردن عدس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید. روی عدس‌ها آب بریزید، تا حدی که آب کاملا روی عدس‌ها را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و درب قابلمه را نیمه بگذارید که سر نرود.

اجازه دهید عدس نیم‌پز شود. لازم نیست عدس‌ها کاملا بپزند. چون قرار است یک بار دیگر هم با برنج پخته شوند و اگر کاملا پخته شوند، بعد از پخت عدس پلو، له می‌شوند.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده قلقلی را آماده کنید

در فاصله پختن عدس، گوشت قلقلی‌ها را درست کنید. برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. آب آن را کاملا با دست بگیرید. این کار باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته‌ها خواهد شد. سیر را با قسمت ریز، رنده کنید.

پیاز و سیر رنده شده و آب گرفته را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. به مواد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی پودر دارچین اضافه کنید. برای انسجام بیشتر مایه گوشت، آرد نخودچی را هم اضافه کنید.

حتما بخوانید  4 مدل طرز تهیه میلک شیک آناناس مقوی و شیک کافی شاپی

برای تهیه گوشت چرخ کرده، پیاز داغ آماده، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و آرد نخودچی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم: گوشت قلقلی درست کنید

همه مواد را با هم ورز بدهید تا کاملا یکدست و مخلوط شوند. به مدت حداقل ۳۰ دقیقه مایه گوشت قلقلی را در یخچال بگذارید. روی ظرف را بپوشانید تا لایه رویی گوشت تغییر رنگ ندهد و خشک نشود. سپس آن را بیرون بیاورید و کوفته قلقلی درست کنید.

در یک تابه روغن بریزید و وقتی داغ شد، گوشت قلقلی‌ها را در آن سرخ کنید. به جای هم زدن مداوم گوشت قلقلی‌ها، تابه را به چپ و راست یا به صورت دورانی تکان دهید تا همه قسمت‌های گوشت، سرخ و طلایی شود. بهتر است بعد از سرخ شدن، گوشت قلقلی‌ها را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

می‌توانید انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: برنج را بپزید و آبکش کنید

در یک قابلمه یا دیگ بزرگ، آب بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا جوش بیاید. برنج خیسانده را آبکش کنید و در آب جوش بریزید. وقتی سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود آماده آبکش کردن است.

بهتر است برنج را کمی سفت‌تر یا به اصطلاح زنده‌تر از مواقعی که می‌خواهید برنج را به صورت ساده دم کنید، بردارید. چون قرار است با عدس هم بپزد و آب موجود در بافت عدس باعث له و شفته شدن آن نشود.

دستور پخت عدس پلو با انواع گوشت قرمز یا مرغ و سویا

مرحله ششم: عدس و برنج را مخلوط کنید

عدس‌های نیم‌پز شده را آبکش کنید. کف دیگ یا قابلمه روغن بریزید و یک لایه نان یا سیب زمینی‌های حلقه شده قرار دهید. یک لایه برنج آبکش شده روی ته دیگ بریزید و کمی دارچین بپاشید. روی آن را یک لایه عدس بریزید و دوباره برنج، دارچین و عدس بریزید. همه مواد را به همین ترتیب، تکرار کنید تا عدس و برنج تمام شود.

مرحله هفتم: عدس پلو را دم کنید

روی برنج روغن نریزید. برنج‌های کناره قابلمه را در وسط جمع کنید و شکل تپه درست کنید. داخل برنج با انتهای دسته کفگیر، چند سوراخ ایجاد کنید. درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن بگذارید. بعد از این که بخار در قابلمه جمع شد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا عدس پلو دم بکشد.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه قیمه نخود «

مرحله هشتم: کشمش‌ها را در روغن تفت دهید

در فاصله دم کشیدن عدس پلو، کشمش‌ها را از آبی که در آن خیس کرده‌اید، آبکش کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و قبل از داغ شدن، کشمش‌ها را به آن اضافه کنید. کمی تفت بدهید و تا قبل از این که کشمش‌ها شروع به پف کردن کنند و به محض این که روغن شروع به داغ شدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید.

برای زرشک‌ها هم همین کار را انجام دهید. با این تفاوت که زرشک را با کمی شکر تفت دهید تا طعم ترش زرشک، آزاردهنده نباشد. اگر هم می‌خواهید روی عدس پلو را با خرما تزیین کنید، خرماهای هسته گرفته را در کمی روغن و دارچین تفت دهید.

مرحله نهم: عدس پلو را سرو و تزیین کنید

اجازه دهید به مدت ۵۰ دقیقه الی ۱ ساعت عدس پلو نذری کاملا دم بکشد. سپس کمی روغن جامد داغ کنید و روی عدس پلو بریزید. مقداری از برنج سفید روی برنج را جدا کنید و در یک تابه یا سینی با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و کنار بگذارید. سپس با یک کفگیر بزرگ شروع به مخلوط کردن عدس و پلو کنید.

خیلی مواد را به هم نزنید تا دانه‌های برنج خرد نشوند و عدس هم له نشود. عدس پلو را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی، گوشت قلقلی، کشمش و زرشک یا خرما تزیین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج کته ساده و قالبی

فوت و فن‌های طرز تهیه عدس پلو نذری

فوت و فن های طرز تهیه عدس پلو نذری

  • اگر می‌خواهید طعم عدس پلو، خاص و دقیقا مدل نذری‌های لذیذ باشد، از روغن جامد استفاده کنید. در ضمن ریختن روغن را به آخرین مرحله و قبل از سرو عدس پلو موکول کنید.
  • برای این که نفخ عدس کاملا گرفته شود، به ادویه‌ها پودر زیره سبز یا زیره سیاه اضافه کنید.
  • موقع اضافه کردن عدس به برنج آبکش شده، حتما آب عدس را جدا کنید و عدس را با آبی که در آن پخته است، اضافه نکنید. این کار باعث شفته و بدرنگ شدن عدس پلو می‌شود.
  • در هنگام سرو عدس پلو نذری بهتر است کشمش، زرشک و کوفته‌های قلقلی را روی برنج بریزید و با عدس پلو مخلوط نکنید. در نظر داشته باشید که ممکن است برخی افراد طعم کشمش را در غذا دوست نداشته باشند.
  • هر چه کوفته‌ها ریزتر باشند، هم مغز آن‌ها بهتر پخته می‌شود و هم عدس پلو مجلسی‌تر می‌شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

مراحل طرز تهیه عدس پلو رستورانی با گوشت قلقلی

  • این مقدار مواد برای عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر است. برای درست کردن عدس پلو نذری مجلسی برای ۱۰۰ نفر همین مواد را ۲ برابر کنید. اگر هم عدس پلو را برای ۴، ۶ یا ۸ نفر می‌خواهید درست کنید به تعداد هر نفر یک پیمانه برنج در نظر بگیرید و مقدار کشمش و عدس و گوشت هم بنا به سلیقه شماست.
  • برخی عدس پلو مجلسی را با کشمش زیاد و برخی هم با کشمش کم می‌پسندند. به ازای هر ۴ یا ۵ پیمانه برنج هم یک پیمانه عدس کافی است. هر پیمانه معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار است.
  • در طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی می‌توانید موقع سرو از خرما تفت داده شده برای تزیین غذا استفاده کنید. از آنجایی که طبع عدس پلو سرد است، خرما موجب متعادل شدن و گرم شدن طبع این غذا می‌شود.
  • برای تزیین عدس پلو نذری با گوشت قلقلی می‌توانید از خلال پسته، پیاز داغ و کشمش استفاده کنید.
  • در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده پیشنهاد می‌شود از سیب زمینی به عنوان ته دیگ غذا استفاده کنید.
  • اگر برای مزه‌دار کردن یا تزیین عدس پلو از خرما استفاده می‌کنید، ابتدا هسته خرما را جدا کنید و بعد آن را چند دقیقه در روغن و دارچین (دارچین سلیقه‌ای است) تفت دهید.
  • مهم‌ترین فوت و فن عدس پلو خوشمزه وا نرفتن عدس است. برای جلوگیری از وا رفتن عدس مقداری نمک به آن اضافه کنید و ۵ دقیقه شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید تا عدس‌ها پخته شوند. توجه داشته باشید که برای پخت عدس نباید درب قابلمه را کامل روی آن قرار دهید.
  • در طرز تهیه عدس پلو نذری می‌توانید مقداری پودر تخم گشنیز و پودر زیره سبز به غذا اضافه کنید تا غذا عطر بهتری پیدا کند.
  • در اکثر شهرها عدس پلو از غذاهای نذری ایام فاطمیه و نذری محرم محسوب می‌شود.

اگر عدس پلو نذری شور شد چه کنیم؟

  • ابتدایی‌ترین روش برای برطرف کردن مشکل شوری عدس پلو نذری، استفاده کردن از سیب‌ زمینی است. از آن جایی که سیب‌ زمینی قدرت بسیار زیادی در جذب املاح و آب دارد، می‌تواند مقدار قابل توجهی از نمک عدس پلو را جذب و شوری آن را کاهش دهد.
  • یک روش دیگر، استفاده از چند حبه قند هنگام پخت برنج است. این کار نیز می‌تواند تا حد نسبتا زیادی به کاهش شوری عدس پلو کمک کند.
  • در صورتی که پس از دم کشیدن غذا متوجه شوری برنج شدید، مقداری برنج بدون نمک، دم کرده و در نهایت هر دو برنج را با یکدیگر ترکیب و سرو کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه عدس پلو نذری با سویا و کشمش چگونه است؟

طرز پخت عدس پلو با سویا درست مثل روش تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده است. تنها باید به جای درست کردن قلقلی، سویا را همراه با پیاز سرخ کنید و با برنج ترکیب کنید.

در طرز تهیه عدس پلو نذری با گوشت قلقلی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

برای تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی چرخ شده استفاده کنید.

 

مواد لازم عدس پلو نذری برای ۳۰ نفر چقدر است؟

  • عدس: ۱ کیلوگرم
  • برنج: ۴ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۱/۵ کیلوگرم
  • پیاز: ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع: حدود ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کشمش پلویی: ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم
  • زرشک: ۱۵۰ گرم
  • زعفران: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مواد لازم عدس پلو نذری برای ۲۰ نفر چه قدر است؟

  • عدس: ۸۰۰ گرم
  • برنج: ۳ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۱ کیلوگرم
  • پیاز: ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع: حدود ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کشمش پلویی: ۸۰۰ گرم
  • زرشک: ۱۲۵ گرم
  • زعفران دم کرده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

 

کالابرگ الکترونیک