طرز تهیه نان پیده خانگی خوشمزه به روش اصیل ترکیه ای

طرز تهیه نان پیده خانگی خوشمزه به روش اصیل ترکیه ای


9 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-نان-پیده

نان پیده یا پیده نان را بی‌اغراق یکی از پرطرفدارترین نان‌های ترکیه‌ای می‌توان به حساب آورد، مخصوصا که این نان در ماه رمضان برای افطار سرو می‌شود و مثل حلیم خودمان، برای خرید‌ آن صف‌های طولانی درست می‌شود. البته که برای صبحانه هم می‌توان با کره، عسل یا خامه استفاده کرد. اما طرز تهیه آن خیلی ساده و راحت است و می‌توان با مواد در دسترس، آن را در خانه هم درست کرد. در این مطلب از مجله کوروش، طرز تهیه نان پیده ترکی را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

 

طرز تهیه نان پیده ترکیه ای

 

طرز-تهیه-نان-پیده

 

مواد لازم

 

آرد سفید: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (ولرم)

آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (ولرم)

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

پودر خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق مرباخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای‌خوری

کنجد و سیاه‌دانه: ۱ قاشق غذاخوری

زرده تخم مرغ: ۱ عدد (برای رومال)

 

 

طرز تهیه نان پیده ترکیه ای

 

طرز-تهیه-نان-پیده

 

 

مرحله اول

 

در قدم اول، برای درست کردن خمیر نان ابتدا خمیرمایه نان پیده ترکی را به عمل بیاورید. برای این کار، خمیرمایه را با ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و در آب ولرم بریزید. به هم بزنید تا ذرات شکر حل شوند. ظرف را در جای گرم قرار دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مایه خمیر عمل بیاید.

شیر را کمی گرم کنید تا ولرم شود. در یک ظرف مناسب، نمک، روغن مایع و باقیمانده شکر را بریزید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. خمیرمایه را که عمل آمد، به این مخلوط اضافه کنید و دوباره به هم بزنید و مخلوط کنید.

 

 

مرحله دوم

 

طرز-تهیه-نان-پیده

 

آرد را الک کنید و در چند مرحله به مواد داخل کاسه اضافه کنید تا خمیر خودش را بگیرد. خمیر را به خوبی ورز دهید و روی آن را بپوشانید تا استراحت کند. اگر کاسه شما کوچک است و برای دوبرابر شدن خمیر جا ندارد، آن را به ظرف بزرگ‌تر منتقل کنید ولی ظرف را چرب کنید و بعد خمیر را در آن قرار دهید و روی آن را بپوشانید یا اینکه در پلاستیک زیپ‌دار بگذارید. خمیر را به مدت حدود ۱ ساعت در محیط گرم قرار دهید. سپس آن را دوباره ورز دهید. خمیر به دست آمده را به ۴ یا ۵ قسمت تقسیم کنید.

 

 

مرحله سوم

 

روی یک سطح را آردپاشی و خمیرها را با وردنه را باز کنید. قطر خمیر را به ۱ سانتی‌متر برسانید. داخل سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید و خمیرها را در آن قرار دهید. در همین حالت یک پارچه یا پلاستیک روی خمیرها بیندازید و برای ۳۰ دقیقه دیگر آنها را استراحت بدهید. می‌توانید سینی را در فر بگذارید ولی آن را روشن نکنید. روی خمیر را طرح دلخواه‌تان بزنید و در یک کاسه، زعفران دم‌کرده و زرده تخم‌ مرغ را با هم بزنید و روی نان‌ها بمالید. روی آنها را کنجد و سیاه‌دانه بپاشید.

 

 

مرحله چهارم

 

در آخرین مرحله از دستور پخت نان پیده ترکیه ای یا همان نان افطار رمضان ترکیه فر را روشن و روی دمای ۱۸۰درجه سانتیگراد تنظیم کنید. (۱۰ دقیقه قبل از اینکه نان‌ها را بپزید،‌ فر را روشن کنید تا گرم شود) نان‌ها را به مدت ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید و اجازه دهید به آرامی بپزند. در چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید تا روی نان، طلایی شود.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه نان پیده ترکی

 

طرز-تهیه-نان-پیده

 

*یک ظرف آب را در سینی قرار دهید تا محیط مرطوبی به وجود بیاید و روی پیده‌ها خشک نشود.

 

*بعد از اینکه نان پیده پخت، کمی کره روی نان‌ها بمالید تا خوشمزه‌تر شوند.

 

*به جای روغن در دستور پخت نان پیده ترکی، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

 

*در کنار نان پیده ترکی، می‌توانید انواع پیده ترکی از جمله، پیده گوشت و پیده اسفناج و پنیر را هم در خانه درست کرد.

کالابرگ الکترونیک