۴ طرز تهیه پودر پیاز در فر، مایکروفر، آفتاب، بخاری و شوفاژ

۴ طرز تهیه پودر پیاز در فر، مایکروفر، آفتاب، بخاری و شوفاژ


1 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ طرز تهیه پودر پیاز در فر، مایکروفر، آفتاب، بخاری و شوفاژ

چطور در خانه پودر پیاز درست کنیم؟ پیاز یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی در اغلب غذاهای ایرانی است. اما در برخی شرایط تهیه پیاز خام برای پخت‌و‌پز امکان‌پذیر نیست و حتی گاهی ترجیح می‌دهیم به جای پیاز از پودر پیاز به صورت ادویه استفاده کنیم. طرز تهیه پودر پیاز کار سختی نیست. برای این کار از روش‌های مختلفی هم می‌توان استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که نمی‌توان در دمای معمولی خانه این کار را انجام داد چرا که خشک کردن پیاز در دمای معمولی زمان زیادی می‌خواهد و ممکن است پیاز در این مدت زمان، آلودگی‌های محیط را به خود جذب کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه پودر پیاز خانگی به چند روش در فر، مایکروویو و روی گاز، در آفتاب و روی بخاری و شوفاژ و نکات نگهداری از پودر پیاز را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر (روش اول)

برای تهیه پودر پیاز بهتر است از پیازهای سفید و زرد استفاده کنید که عطر بیشتری دارند. پیاز قرمز برای درست کردن پودر پیاز چندان مناسب نیست. میزان پیازها به میزان دلخواه می‌تواند باشد. مراحل زیر را برای درست کردن پودر پیاز در فر دنبال کنید.

مرحله اول: پیازها را خرد کنید

برای تهیه پودر پیاز، در ابتدا هر مقدار پیازی را که انتخاب کرده‌اید پوست کنده و بشویید. سپس آن را به صورت دایره دایره خرد کنید. خرد کردن پیازها بسیار مهم است. پیازها نباید خیلی نازک خرد شوند. آن‌ها را نه خیلی ضخیم، و نه خیلی نازک خرد کنید. خرد کردن نازک پیازها باعث سوختن آن‌ها در مرحله خشک شدن می‌شود.

مرحله دوم: پیازهای خرد شده را در فر بگذارید

بعد از خرد کردن پیازها آن‌ها را روی دستمال قرار داده تا آب‌شان گرفته شود. بعد از اینکه آب پیازها گرفته شد، در این مرحله وارد پروسه خشک شدن پیاز می‌شویم. پیازها را داخل سینی فر قرار می‌دهیم. بعد از اینکه فر را روشن کردیم، دمای آن را در کمترین درجه ممکن تنظیم می‌کنیم.

سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و هر نیم ساعت یک بار از فر بیرون می‌آوریم و پیازها را جابه‌جا می‌کنیم تا هر دو طرف پیازها در فر کاملا خشک شود. این کار را برای تهیه پودر پیاز تا زمانی ادامه می‌دهیم که پیازهای خلالی داخل فر به طور کامل خشک شوند.

مرحله سوم: پیازهای خشک شده را آسیاب کنید

مرحله آخر از طرز تهیه پودر پیاز، آسیاب کردن پیازهای خشک شده است. آنچه در این مرحله از درست کردن پودر پیاز بسیار مهم است «زمان» است. پیازهایی که از فر بیرون آمدند را بلافاصله در داخل دستگاه مخلوط‌کن و آسیاب بریزید. میزان آسیاب کردن پیازها بستگی به سلیقه شما دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران + فیلم

برخی ترجیح می‌دهند پیازها را خیلی آسیاب کنند. تا به صورت پودر درآید. برخی دیگر ترجیحشان ذرات کمی درشت‌تر پودر پیاز است. یادتان باشد پیازها نباید مدت زمان زیادی بعد از اینکه از فر بیرون آمدند در دمای محیط بمانند. چرا که رطوبت موجود در محیط جذب پیازها می‌شود؛ در این صورت شما نمی‌توانید به راحتی پیازها را که در فر برای تهیه پودر پیاز خشک شده‌اند را آسیاب کنید.

طرز تهیه پودر پیاز در مایکروفر

طرز تهیه پودر پیاز در مایکروفر 

اگر فر ندارید می‌توانید برای تهیه پودر پیاز و خشک کردن پیازها، از مایکروفر استفاده کنید. می‌توانید به راحتی پودر پیاز را در مایکروفر درست کنید. برای تهیه پودر پیاز در مایکروفر مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: پیازها را در مایکروفر بگذارید

برای تهیه پودر پیاز در مایکروفر، تنها کافیست پیازهایی را که به روش قبل خرد کرده‌اید در سینی مایکروویو بریزید. بعد از آن مایکروفر را روشن کرده و ۶ دقیقه پیازها را داخل آن قرار دهید. پیازها با این روش تا حد بسیار زیادی خشک می‌شوند. اما این میزان خشکی برای تهیه پودر پیاز کافی نیست.

مرحله دوم: پیازها را در تابه تفت دهید و پودر کنید

در مرحله بعد در طرز تهیه پودر پیاز، شما باید پیازها را در ماهیتابه‌ای ریخته و با حرارت بسیار کم اصطلاحا روی گاز تفت دهید. این کار را تا زمانی که پیازها کاملا خشک شوند، ادامه دهید. فقط مراقب باشید که پیازهای شما نسوزند. سپس بلافاصله آن‌ها را آسیاب کنید تا دمای محیط را به خود جذب نکنند در غیر این صورت پیازها به راحتی پودر نمی‌شوند.

طرز تهیه پودر پیاز با آفتاب و بخاری و شوفاژ

طرز تهیه پودر پیاز با آفتاب و بخاری (روش سوم)

اگر به فر دسترسی ندارید و تراس و یا حیاطی دارید که آفتاب‌گیر است، برای خشک کردن پیاز و درست کردن پودر پیاز از آفتاب تند دارد، استفاده کنید. مثل خشک کردن میوه برای خشک کردن پیازها برای تهیه پودر پیاز خانگی هم می‌توانید از شوفاژ، بخاری و یا آفتاب هم استفاده کنید.

در این روش کف یک سینی روحی را ورقه آلومینیومی یا کاغذ روغنی بیندازید.  پیازهای خلالی خرد شده را داخل سینی بچینید، سینی را روی بخاری یا شوفاژ یا در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید. چند بار نیاز است تا پیازها را در طی مدت خشک‌شدن در سینی جابه‌جا کنید. پیازها در این روش مثل روش‌های قبلی روی بخاری یا شوفاژ و در زیر نور آفتاب خشک می‌شوند. سپس پیازهای خشک را در آسیاب پودر کنید.

در ضمن شما می‌توانید انواع ادویه جات از جمله پودر پیاز را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیاز داغ مجلسی و کریسپی

نکات مهم در طرز تهیه پودر پیاز

  • برای تهیه پودر پیاز مثل طرز تهیه پودر سیر به هر کدام از روش‌های بالا، باید به خاطر داشته باشید که زمان خشک کردن پیازها، باید کوتاه باشد و پیازها نباید طولانی مدت در محیط بمانند و گرنه به سرعت رطوبت را جذب می‌کنند و نرم می‌شوند.
  • پیازها را نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم خرد کنید. خرد کردن نازک پیاز‌ها باعث سوختن و تغییر رنگ آن‌ها به قهوه‌ای در مرحله خشک شدن می‌شود و برش‌های قطور پیاز، باعث سخت خشک شدن آن‌ها می‌شود. در ضمن برش‌ها را هم اندازه در نظر بگیرید که به طور یکنواخت آبشان کشیده شده و خشک شود.
حتما بخوانید  4 طرز تهیه لیمو عسلی (معجون لیمو عسل) برای سرماخوردگی و آنفولانزا

طرز نگهداری پودر پیاز خانگی

  • توصیه می‌شود بعد از تهیه پودر پیاز آن را با کمی آرد ترکیب کرده و داخل یک ظرف یا شیشه درب‌دار بریزید و در داخل یخچال قرار دهید.
  • باید دقت کنید هر بار که از پودر پیاز استفاده می‌کنید، درب ظرف آن را بلافاصله ببندید. چرا که در طول مدت زمان زیاد، اگر درب ظرف نگهداری پودر پیاز به کرات باز و بسته شود، پودر رطوبت می‌گیرد و به هم می‌چسبد.
  • نکته‌ای که برای تهیه پودر پیاز و انتخاب تعداد پیازها باید حتما بدانید این است که هر یک عدد پیاز معادل یک قاشق غذاخوری پودر پیاز به ما می‌دهد. بنابراین سعی کنید پودر پیاز را به میزان مصرف یک تا دو ماهه برای خود تهیه کنید. چراکه اگر میزان زیادی پودر پیاز تهیه کنید، مدت زمان زیادی در یخچال خواهد ماند. ما پودر پیازی که بیشتر از یک تا دو ماه در یخچال بماند را برای مصرف توصیه نمی‌کنیم.

چرا پودر پیاز درست کنیم؟

پودر پیاز یکی از ادویه‌های طعم‌دهنده است که در تهیه غذا به ویژه برای ما ایرانی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. نگهداری پودر پیاز هم ساده‌تر از پیاز خام است. افراد زیادی هستند که به دلیل مشکلات معده، نمی‌توانند از پیاز خام در سالاد سایر غذاها استفاده کنند. این دسته از افراد می‌توانند به جای پیاز خام در سالاد از پودر پیاز استفاده کنند. پودر پیاز هم تمامی خواص پیاز تازه را دارد و در عین حال حتی گاهی طعمی قوی‌تر از خود پیاز به غذا می‌دهد.

خواص پودر پیاز برای سلامت بدن

  • پودر پیاز همان خواص پیاز تازه را دارد. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در پودر پیاز تاثیر بسیار زیادی برای درمان جوش‌های صورت دارد.
  • پیاز در روشن شدن پوست هم نقش پررنگی دارد. علاوه بر این در جلوگیری از ریزش مو هم بسیار موثر است. پیاز خاصیت ضدسرطانی داشته و مانع بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. پودر پیاز از ورم معده جلوگیری می‌کند. پیاز برای کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، بسیار مفید است. این طعم‌دهنده قوی که طرز تهیه پودر آن هم چندان دشوار نیست، باعث کاهش و تنظیم  قند خون هم می‌شود. پیاز در جذب ویتامین ث تاثیر بسزایی داشته و باعث شادابی پوست می‌شود.

فوت و فن های طرز تهیه پودر پیاز در منزل

چرا پودر پیاز سفت میشه؟

پودر پیاز خاصیت جذب رطوبت دارد و به مرور، سفت می‌شود و به هم می‌چسبد. برای جلوگیری از این اتفاق، به محض درست کردن پودر پیاز، کمی آرد به آن اضافه و با هم مخلوط کنید.

هر یک پیاز چقدر پودر پیاز می‌دهد؟

هر یک عدد پیاز متوسط تا درشت، حدود یک قاشق غذاخوری پودر پیاز می‌دهد.

چه پیازی برای تهیه پودر پیاز بهتر است؟

برای طرز تهیه پودر پیاز خشک در منزل، بهتر است پیاز سفید و زرد استفاده کنید. این نوع از پیازها،‌ عطر و طعم بیشتری را در خود حفظ می‌کنند. هر چند با پیاز قرمز یا بنفش هم می‌توانید پودر پیاز درست کنید ولی عطر کمتری نسبت به پیاز زرد و سفید دارد.

 

کالابرگ الکترونیک