۲۱ مدل دسر شب یلدا | بهترین دسرهای فوری، کم هزینه و بدون فر

۲۱ مدل دسر شب یلدا | بهترین دسرهای فوری، کم هزینه و بدون فر


19 آذر 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۱ مدل دسر شب یلدا | بهترین دسرهای فوری، کم هزینه و بدون فر
فهرست محتوا پنهان

درست کردن انواع دسر برای شب یلدا در کنار درست کردن انواع شیرینی شب یلدا هم یک سرگرمی جذاب است و هم می‌تواند به چیدمان سفره یلدا رنگ و جلوه زیبا و تازه‌ای بدهد. شما در مورد طرز تهیه انواع دسر کم هزینه برای شب یلدا چه ایده‌ای دارید؟ به نظر شما دسر راحت برای یلدا چی درست کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه انواع دسر کم هزینه شب یلدا، انواع دسر برای شب یلدا بدون فر، انواع دسر شب یلدا تک نفره و خلاصه زیباترین دسرهای یلدایی را برای شما آماده کرده‌ایم تا با موادی که در دسترس دارید، انواع دسر خوشمزه و آسان یلدایی و دسرهای جدید برای یلدا برای دورهمی شب یلدا درست کنید و لذت ببرید.

لیست انواع دسر مخصوص شب یلدا

یکی از مهم‌ترین نکات برای درست کردن دسر شب یلدا این است که خوراکی‌‌هایی را تهیه کنید که علاوه بر طعم لذیذ، زمان کمی بگیرند و هزینه زیادی هم روی دست شما نگذارند. برای درست کردن انواع دسر یلدایی به موادی مثل پودر ژله و ژلاتین، بستنی، شکر، نشاسته، خامه، بیسکویت، مغز آجیل، پودر دسر و … نیاز دارید که این مواد را می‌توانید به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

برای مطالعه طرز تهیه زیباترین دسرهای یلدایی و دسرهای راحت برای یلدا ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

لیست انواع دسر مخصوص شب یلدا

 ۱- شکلات قالبی انار؛ دسر راحت و تک نفره برای یلدا

شکلات قالبی انار؛ یکی از راحت ‌ترین انواع دسر شب یلدا

درست کردن این دسر یلدایی کار بسیار راحتی است و جزو دسرهای ساده و کم‌هزینه شب یلدا به حساب می‌آید. برای تهیه دسر یلدایی انار، کافی است به صورت لایه لایه انار و شکلات ذوب شده را در قالب بریزید.

این دسر خوشمزه و ساده برای یلدا، فقط به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد که خودش را در یخچال بگیرد و بعد از آن می‌توانید سرو کنید. البته یک روش عالی این است که برای تهیه شکلات قالبی انار، از قالب‌های یک نفره استفاده کنید تا یک دسر تک نفره برای یلدا داشته باشید. برای مطالعه طرز تهیه شکلات انار برای دسر شب یلدا به چند روش مختلف ساده و قالبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲- پاناکوتا انار؛ دسر شیک و بدون فر برای شب یلدا

«پاناکوتا انار» یک دسر یلدایی شیک و بدون فر است و می‌توانید به عنوان یک دسر ساده و سریع یخچالی برای یلدا آن را آماده کنید.

طرز تهیه پاناکوتای انار، دسر قرمز برای شب یلدا

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا انار برای شب یلدا، شیر را در یک ظرف بریزید و آن را گرم کنید. ژلاتین را به آن اضافه کنید تا حل شود. ژلاتین را به هم نزنید فقط صبر کنید تا با حرارت شیر حل شود. خامه و عسل را در یک کاسه بریزید و روی حرارت بخار آب بگذارید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پاناکوتا انار روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳- مسقطی انار؛ دسر خوشمزه یلدا بدون فر

مسقطی انار، انواع دسر شب یلدا سنتی و خوشمزه

«مسقطی انار» یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسر یلدایی کم هزینه با بافت نرم و لطیف و مواد ساده برای تهیه است که معمولا به عنوان دسر شب یلدا آن را تهیه می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه مسقطی انار به عنوان یک دسر یلدایی شیک و خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۴- ژله هندوانه قالبی؛ مدل ژله شب یلدا

طرز تهیه ژله هندوانه قالبی برای یلدا

شب یلدا بدون هندوانه معنی نمی‌دهد. اصلا خوردن هندوانه در شب یلدا کلی داستان و فلسفه دارد. اما یادتان نرود که در کنار اهمیت هندوانه در شب یلدا، هنر کدبانوها وقتی دسر و شیرینی یلدا هم به شکل هندوانه باشد، بیشتر مشخص می‌شود.

ژله‌‌ها جزو انواع دسر ساده و بدون فر شب یلدا هستند که هم بافت جذاب و دوست‌داشتنی دارند و هم می‌توان به راحتی آن‌ها را به شکل‌های مختلف تهیه کرد. برای به جا آوردن آداب و رسوم شب یلدا حتی اگر هندوانه در دسترس نداشتید، با انواع مدل ژله شب یلدا مثل درست کردن مدل‌های مختلف ژله هندوانه به شکل‌های مختلف می‌توانید جای آن را پر کنید.

۵- حلوای انار؛ دسر شب یلدا بدون فر

حلوای انار مناسب دورهمی یلدایی

یکی از پرطرفدارترین دسرهای شب یلدا، «حلوای انار» است. در طرز تهیه حلوای انار علاوه بر آرد، روغن، شکر و چاشنی‌های دیگر از انار و آب انار هم استفاده می‌شود. حتی بعد از درست کردن آن، می‌توانید حلوا را به شکل انار قالب بزنید.

۶- موس انار با کیک اسفنجی؛ دسر خوشمزه یلدا

موس انار با کیک اسفنجی؛ دسر خوشمزه یلدا

برای کسانی که عاشق انار هستند، دسرهای زیادی هم که مخصوص شب یلدا است، می‌توان درست کرد. برای تهیه این دسر یلدایی، باید ابتدا کیک اسفنجی را درست کنید. البته اگر عجله دارید می‌توانید کیک اسفنجی را از شیرینی‌فروشی‌ها هم تهیه کنید. اما برای تهیه موس روی آن به انار، شکر، خامه، پودر ژلاتین، زرده تخم مرغ و رنگ خوراکی نیاز دارید تا قرمز خوشرنگ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش

برای مطالعه دسر یلدایی موس انار با کیک اسفنجی به عنوان یکی از خوشمزه‌‌ترین دسرهای یلدایی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۷- انواع ژله‌ یلدایی در رنگ‌های مختلف

انواع ژله‌ یلدایی در رنگ‌های مختلف

انواع ژله پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و به خصوص جزو دسرهای مهمانی شام هستند و جزو انواع دسر شب یلدا ساده و آسان و بدون فر محسوب می‌شوند. کافی است از قالب‌های یلدایی استفاده کنید تا هر ژله‌ای را که می‌خواهید به شکل انار یا هندوانه یلدایی درست کنید. البته که رنگ ژله‌‌ها هم اگر به رنگ‌ میوه‌های شب یلدا شبیه باشد می‌تواند حسابی نمادین و زیبا باشد.

انواع ژله‌ یلدایی شیک را می‌توانید به صورت لیوانی و یک نفره یا در یک قالب بریزید. در کنار ژله‌‌ها، ژله خرده شیشه از محبوب‌ترین ژله‌ها هستند که با رنگ‌ها و طرح‌های یلدایی می‌توانید برای دورهمی شب یلدا این دسر آسان و بدون فر یلدایی را درست کنید. همچنین انواع ژله سفید با شیر، ژله انار لیوانی و چند رنگ هم برای شما از جمله پرطرفدارترین مدل های ژله برای شب یلدا هستند.

۸- پاناکوتا خرمالو؛ دسر آسان شب یلدا

پاناکوتا خرمالو، دسرساده شب یلدا

«پاناکوتا خرمالو» هم یکی از بهترین دسرهای بدون فر و راحت شب یلدا است که طرفداران زیادی دارد. مخصوصا برای کسانی که با طعم گس خرمالوی تازه رابطه چندان خوبی ندارند. اگر می‌خواهید یک دسر یلدایی جدید درست کنید دسر پاناکوتا خرمالو را می‌توانید با شیر و خامه تهیه و در چندین رنگ به عنوان یک دسر خوشمزه یلدا سرو کنید.

۹- انواع دسر با کدو حلوایی؛ دسر آسان و کم هزینه یلدایی

دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت

با کدو حلوایی علاوه بر تهیه کیک و شیرینی، می‌توانید دسرهای خوشمزه و جذاب دیگری هم برای شب یلدا درست کنید. درست کردن دسر کدو حلوایی با بیسکویت و با دارچین، یک ایده خوشمزه برای دسر شب یلدا ساده و بدون فر است.

یک مدل دیگر از دسر کدو حلوایی هم به روش ترکیه‌ای درست می‌شود که آن هم با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار است و به آن کاباک تاتلیسی می‌گویند. برای مطالعه طرز تهیه دسر ترکی کدو حلوایی هم روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۰- پودینگ انار؛ یک دسر خوشمزه شب یلدا با نشاسته

پودینگ انار، دسر ارزان شب یلدا

انواع پودینگ هم مثل پاناکوتا با خامه و میوه (یا ژله) درست می‌شوند ولی طرز تهیه آن‌ها ساده‌تر و راحت‌تر است. در ضمن هزینه تهیه آن‌‌ها هم کمتر و مقرون به‌صرفه‌تر است. «پودینگ انار»، یک دسر آسان و بدون فر برای شب یلدا است که می‌توانید آن را به صورت دسر یلدا یک‌ نفره تهیه و سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه دسر پودینگ انار روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۱- دسر خاگینه تبریزی زعفرانی؛ دسر فوری و خوشمزه شب یلدا

دسر خاگینه تبریزی زعفرانی با مغز گردو و آجیل

تبریزی‌ها برای شب یلدا یک دسر خاص و جذاب دارند که به آن «خاگینه» یا «قیقاناخ» می‌گویند. ابن خوراکی در مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص همراه با چای طرفدار زیادی دارد و سرو می‌شود. داخل «دسر خاگینه تبریزی» هم با انواع مغزها و آجیل پر می‌شود. به همین خاطر هم طعم بسیار دلپذیری دارد. برای مطالعه طرز تهیه خاگینه تبریزی به عنوان یک دسر راحت یلدا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- انواع لوکوم میوه؛ دسر شب یلدایی آسان

انواع لوکوم انار و پرتقال برای دسر شب یلدا

«لوکوم» یا «راحت الحلقوم» که ماده اصلی آن نشاسته است در اصل سوغات تبریزی‌هاست ولی برای مهما‌نی‌ها و دورهمی شب یلدا هم به عنوان یک دسر خوشمزه و ساده یلدا حسابی پرطرفدار است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این دسر یلدایی انواع مختلفی دارد و شامل لوکوم انار، لوکوم پرتقال، لوکوم نارنگی و … می‌شود. شما می‌توانید بنا بر سلیقه و موادی که در دسترس دارید، یک یا چند مدل از این لوکوم‌ها را برای دسر شب یلدا آماده کنید.

۱۳- دسر مگنولیا؛ دسر برای شب یلدا بدون فر

دسر مگنولیا؛ دسر برای شب یلدا بدون فر

«دسر مگنولیا» یک دسر خوشمزه و فوق‌العاده جذاب چهار فصل با شیر و نشاسته ذرت است که می‌توانید آن را در شب یلدا برای مهمان‌های خود درست کنید و از طعم فوق‌العاده این دسر یلدایی ساده و کم خرج لذت ببرید.

طرز تهیه دسر مگنولیا بسیار ساده است. شما می‌توانید این دسر شب یلدا با بیسکویت را هم در ظرف‌های کوچک تک نفره به عنوان دسر تک نفره یلدایی و هم در یک ظرف پیرکس یا ژله بزرگ آماده کنید. برای درست کردن این دسر شیک و ساده با نشاسته برای یلدا می‌توانید از انواع میوه‌ها مثل موز، توت فرنگی، آناناس، پرتقال، هلو، انجیر و هر میوه‌ فصلی که دوست دارید استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه دسر مگنولیا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۴- دسر کاراملی؛ دسر راحت برای یلدا

دسر کاراملی یلدا

یکی از پرطرفدارترین انواع دسرهای یلدا، «دسرهای کاراملی» هستند. این دسر با استفاده از کارامل آماده می‌شود و بافت فوق‌العاده نرم و لطیفی دارد. در طرز تهیه دسر کارامل شما به تخم مرغ، شکر، شیر و وانیل نیاز دارید. برای آماده کردن این دسر ساده و کم هزینه شب یلدا باید شکر را با مقداری آب بجوشانید تا کمی غلیظ شود و رنگ طلایی و کاراملی به خود بگیرد.

۱۵- بستنی انار؛ دسر مخصوص شب یلدا

طرز تهیه بستنی انار مخصوص شب یلدا

«بستنی انار» به عنوان یک دسر مخصوص شب یلدا یکی از خوشمزه‌ترین انواع بستنی است که می‌توانید آن را هم برای شب یلدا و هم هر زمان دیگری از سال درست کنید. برای طرز تهیه بستنی انار مخصوص شب یلدا معمولاً از آب انار تازه استفاده می‌شود و به صورت بستنی انار با خامه و بستنی و آب انار درست می‌شود.

برای درست کردن بستنی انار با ثعلب باید ابتدا شکر را با ثعلب ترکیب کنید. سپس شیر و خامه را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود ولی نجوشد. سپس ترکیب شکر و ثعلب را به خامه و شیر گرم شده اضافه کنید و مدام هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ته چین لبو مجلسی با مرغ و گوشت خوشرنگ با طعم لذیذ

آب انار را به مواد بستنی استفاده کنید. در نهایت مواد بستنی را داخل دستگاه بستنی‌ساز بریزید تا بستنی شما آماده شود. البته می‌توانید بستنی انار را در فریزر و بدون بستنی ساز به روش‌های مختلف نیز درست کنید.

برای مشاهده مراحل طرز تهیه بستنی انار برای شب یلدا، به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۱۶- انواع دسر با هندوانه بدون ژله برای شب یلدا

دسر با هندوانه برای یلدا

برای درست کردن انواع دسر با هندوانه برای شب یلدا، راهکارهای متنوعی وجود دارد. شما می‌توانید دسرهای خوشمزه و زیبا با هندوانه را به راحتی و در عرض چند دقیقه آماده کنید برای شب یلدا درست کنید. بعضی از این دسرها با هندوانه برای شب یلدا در مدت زمان بسیار کوتاه و با مواد ساده‌ای تهیه می‌شوند.

به هر حال دسرهای هندوانه‌ای طعم بی‌نظیری دارند و برای پذیرایی از مهمان‌ها و دورهمی‌های خانوادگی، مخصوصا در شب یلدا بسیار مناسب هستند. طرز تهیه سوربه هندوانه، فالوده هندوانه، بستنی هندوانه و دسرهای دیگر با هندوانه و بستنی را می‌توانید با کلیک کردن روی لینک مقاله طرز تهیه انواع دسر با هندوانه به راحتی این مدل‌های دسر شب یلدا آسان را در خانه درست کنید.

۱۷- ترشک انار؛ دسر راحت و آسان برای یلدا

ترشک انار از انواع دسر شب یلدا
«ترشک انار» از جمله تنقلات پاییزی و زمستانی است که در اغلب شهرهای ایران یکی از شب چره‌های شب یلدا هم محسوب می‌شود. اگر انار خریدید و ترش بود و نمی‌دانستید چطور آن را میل کنید حتما دست به کار شوید و به راحتی ترشک انار درست کنید که خواص فراوانی هم برای بدن دارد.

برای درست کردن ترشک انار که معمولا در لیست انواع دسر شب یلدا قرار دارد، ابتدا باید انارها را دون کنید. سپس دانه‌های انار را با گوشتکوب دستی یا برقی کمی له کنید تا آب انار بیرون بیاید. سپس یک تکه نبات ساده یا زعفرانی به آب انار اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا آب انار شروع به جوشیدن کند و غلیظ شود.

شعله گاز حتما باید ملایم باشد تا کیفیت ترشک انار افت نکند. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشک انار به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشک انار کلیک کنید.

۱۸- دسر بیسکویتی برای شب یلدا

دسرهای بیسکویتی از جمله انواع دسر مخصوص شب یلدا

انواع «دسر با بیسکویت برای شب یلدا» جزو دسرهایی یلدایی خوشمزه و راحت هستند. دسرهای یلدایی معمولا با نمادهای یلدا گره خورده‌اند و در تهیه آنها معمولا از خوراکی های شب یلدا استفاده می‌شود. اما در برخی از این دسرها، بیسکویت جزو اصلی مواد دسر به حساب می‌آید. برای تهیه دسرهای بیسکویتی مخصوص یلدا نیازی به فر یا پخت و پز ندارید و به صورت یخچالی و ظرف چند ساعت، این دسرهای بدون فر برای یلدا به راحتی آماده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه چند مدل دسر بیسکویتی برای شب یلدا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۹- شکلات هندوانه؛ یک دسر ساده و خوشگل یلدایی

شکلات هندوانه یک دسر ساده و خوشمزه یلدایی است

درست کردن «شکلات هندوانه» برای دسر شب یلدا یک ایده فوق‌العاده برای رنگ بخشیدن به میز یلدا و پذیرایی از مهمان‌ها است. برای تهیه شکلات هندوانه‌ای روش‌های مختلفی وجود دارد. شکلات هندوانه مخصوص شب یلدا را می‌توانید به صورت ساده و مغزدار درست کنید و از انواع شکلات برای تهیه این دسر یلدایی درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه شکلات هندوانه به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۰- تارت شکلات و انار؛ یک دسر خوشمزه و شیک یلدایی

تارت شکلات و انار یک دسر خوشمزه و شیک یلدایی است

«تارت شکلات و انار» یک دسر ساده و خوشمزه برای شب یلدا است که می‌توانید آن را در کمترین زمان ممکن برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده کنید. این تارت خوشمزه را به چند روش با نان تارت آماده یا پایه بیسکویت درست کنید. همچنین تارت شکلات و هندوانه را به روش یخچالی و در فر می‌توانید تهیه کنید.

برای مطالعه طرز تهیه تارت شکلات و انار مخصوص شب یلدا و همه فوت و فن‌های درست کردن این تارت جذاب به چند روش یخچالی، در فر یا با نان تارت آماده برای شب چله روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۱- حلوا آغوز؛ دسر قدیمی و سنتی مازنی برای شب یلدا

حلوا آغوز؛ دسر قدیمی و سنتی مازنی برای شب یلدا

حلوای آغوز یا حلوا گردویی با برنج، یکی از دسرهای خوشمزه شمالی است که هم در مازندران و هم در گیلان، به روش مشابهی تهیه می‌شود. این حلوا رنگ سیاه دارد و به همین دلیل با نام «حلوا سیاه شمالی» هم شناخته می‌شود. این حلوا در مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد و دسر شب یلدا بسیار پرطرفدار است. در تهیه این دسر یلدایی برخلاف اغلب حلواها از آرد استفاده نمی‌شود و ماده اصلی حلوا برنج نیم دانه خرد شده است. برای مطالعه طرز تهیه آغوز حلوا روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع دسر یلدایی

دسرهای سنتی شب یلدا کدامند؟

برخی دسرهای شب یلدا متعلق به یک شهر یا یک منطقه کشور هستند و قدمت طولانی هم دارند. از میان این دسر شب یلدا می‌توان به لوکوم‌ با طعم‌‌های مختلف، خاگینه، انواع مسقطی و حلوای انار اشاره کرد.

با کدام میوه‌‌ها می‌توان دسر شب یلدا درست کرد؟

با انواع میوه‌‌های پاییزی مخصوصا کدو حلوایی، انار، هندوانه، نارنگی، پرتقال، خرمالو، لبو و … می‌توان انواع دسر یلدایی جدید و یخچالی را تهیه کرد. همچنین با هندوانه می‌توانید چند نوع نوشیدنی هندوانه یلدایی هم تهیه و میل کنید.

برای دسر کم هزینه بدون فر برای شب یلدا چه چیزی درست کنیم؟

می‌توانید انواع دسر یلدایی بدون فر مثل مسقطی انار، دسر شکلات و انار، پاناکوتا انار و انواع ژله در پوست هندوانه و ژله قالبی برای دورهمی یلدا تهیه کنید.

ژله مناسب برای دسر یلدا کدام است؟

حتما لازم نیست از ژله انار یا هندوانه برای طرز تهیه دسر شب یلدا استفاده کنید. ژله‌هایی که رنگ سبز و قرمز دارند، مثل ژله لیمو، کیوی، طالبی، توت فرنگی و … را می‌توانید جایگزین ژله انار و هندوانه کنید.

بهترین دسر شب یلدا با نشاسته ذرت چیست؟

بهترین دسر شب یلدا با نشاسته ذرت درست کردن انواع مسقطی، دسر مگنولیا و انواع دسر پاناکوتا است.

 

 

کالابرگ الکترونیک