۶ وسیله مورد نیاز برای تزیین و دکوراسیون مرحله به مرحله اتاق نوزاد

۶ وسیله مورد نیاز برای تزیین و دکوراسیون مرحله به مرحله اتاق نوزاد


4 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تزیین دکور اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق نوزاد و کودک تازه متولد شده حساسیت‌های خاص خودش را دارد. در نظر گرفتن ایمنی، راحتی نوزاد، گرما و سرمای متعادل، مکانی مناسب برای قرار دادن لوازم مورد نیاز کودک، رنگ‌های آرام‌بخش و… برای انسانی کوچک که هم اغلب نیازهای یک فرد بالغ را دارد و هم نیازهای یک موجود کوچک و بی‌دست و پا را، از جمله مهم‌ترین عوامل برای چیدمان و دکوراسیون  و تزیین دکور اتاق نوزاد است. ۶ وسیله مورد نیاز برای تزیین و دکوراسیون اتاق نوزاد را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- تخت در تزیین و دکوراسیون اتاق نوزاد

 

تخت در تزیین و دکوراسیون اتاق نوزاد

 

تخت یکی از مهم‌ترین ابزارهای اتاق نوزاد است. شاید در ابتدا این‌طور تصور کنید که تهیه تخت نوزادی برای یک موجود کوچک و کم وزن کار چندان سختی نیست و هزینه بالایی هم ندارد. اما مسئله اینجاست که اغلب بچه‌ها از بدو تولد تا حدود ۳ یا چهار سالگی از این تخت استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید دو یا سه فرزند داشته باشید چه بهتر که برای بچه اول تختی باکیفیت تهیه کنید که برای بچه‌های بعدی هم قابل استفاده باشد و به این ترتیب از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد. تخت نوزاد باید استانداردهای لازم را از نظر ایمنی داشته باشد. باید مطمئن باشید زمانی که نوزاد خواب است و او را در اتاقش در تخت تنها می‌گذارید ایمنی نوزاد از هر نظر تامین است و خطری او را تهدید نمی‌کند.

 

نکات ایمنی که در انتخاب تخت باید مد نظر داشته باشید:

 

*تخت باید در دو طرفش میله‌های حفاظ مانندی با ارتفاع حدود ۷۰ سانتی‌متر داشته باشد.

*فاصله میان حفاظ‌ها هم مهم است. فاصله بین میله‌ها نباید به گونه‌ای باشد که سر و دست و پای نوزاد بین حفاظ‌ها گیر کند.

*بهتر است پیچ و مهره‌ها و بست‌های تخت مخفی باشد تا باعث جراحت نوزاد نشود و از محافظ‌های پارچه‌ای که با بندینک به میله‌های تخت گره زده می‌شوند و فاصله میان میله‌ها را می‌پوشانند استفاده کنید.

*اگر می‌خواهید تختی تهیه کنید که مثل ننو تکان می‌خورد مطمئن شوید که این قابلیت را می‌توانید بعدها حذف کنید و تخت را ثابت نگه دارد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

بهتر است تختی با رنگ خنثی انتخاب کنید تا در صورتی که جنسیت بچه بعدی فرق داشت به دردسر نیفتید. برخی تخت‌های نوزادی تا ۴ سالگی و برخی دیگر تا ۱۰ سالگی برای کودک شما قابل استفاده هستند. اگر جای کافی در منزل ندارید و می‌خواهید یک تخت کوچک تهیه کنید توصیه ما به شما این است که از خیر دراور و بوفه تخت بگذرید چون بعدها مجبورید با تعویض تخت آن‌ها را هم عوض کنید. اگر هم جای کافی دارید یک تخت نوجوان با حفاظ تهیه کنید که حفاظ‌ها قابلیت جابه جایی داشته باشند. در این صورت منطقی این است که دراور و بوفه را هم تهیه کنید. اگر جا و بودجه کافی برای تخت نوزاد ندارید می‌توانید برای مدتی از تخت پارک یا گهواره کنار تخت مادر استفاده کنید.

 

 

۲- لوازم رختخواب برای تزیین دکور اتاق نوزاد

 

لوازم رختخواب برای تزیین دکور اتاق نوزاد

 

لوازم رختخواب، روتشکی و پتو و روبالشی یک ترکیب چشم‌نواز را با تخت در تزیین دکور اتاق نوزاد ایجاد می‌کنند. همه چیز برای انتخاب تم و رنگ این وسایل به سلیقه شما بستگی دارد. ملحفه‌های تشک باید با سایر تشک هماهنگ باشند. شما حداقل به ۵ تا ۶ ملحفه نیاز دارید. برخی روزها حتی ممکن است هر ۵ یا شش ملحفه‌ها را استفاده کنید و کم هم بیاورید.

حتما بخوانید  بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی

 

نکات مورد توجه در انتخاب رختخواب نوزاد:

 

*جنس پارچه ملحفه و روبالشی‌ها و نیز آستر پتو باید ۱۰۰ درصد از پنبه و نخ باشد در غیر این صورت سبب حساسیت نوزاد می‌شود.

*ترجیحا دو بالش نوزادی با ارتفاع کم تهیه کنید و برای احتیاط هم که شده به یک بالش اکتفا نکنید.

*همیشه روی تشک تخت را ابتدا با یک کاور نخی سپس با یک یا دو مشمای پلاستیکی  و دوباره با یک یا دو ملحفه نخی بپوشانید.

*فرقی ندارد که شما می‌خواهید یک تخت ساده بچینید یا یک تخت مفصل و مجهز، در مجموع شما به ست ملحفه، تشک، بالش و پتو برای تخت نوزاد نیاز دارید.

*تشک را حتما از نوع سفت و استاندارد تهیه کنید. تشک نرم و تشکی که نوزاد در آن فرو رود خطر مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد.

*جنس تشک باید چند لایه الیاف باشد. تشک‌های یک لایه و پلاستیکی مناسب نیستند.

*قسمت پایین لحاف را حتما زیر تشک سفت و ثابت کنید تا لحاف برای نوزاد خطری ایجاد نکند. می‌توانید از لحاف‌های پوشیدنی هم استفاده کنید.

*به هیچ‌وجه وسایل تزیینی مثل کوسن و عروسک و بالشتک را در تخت نوزاد قرار ندهید.

 

 

شاید برایتان جالب باشد: راهنمای خرید و انتخاب سرویس خواب نوزاد دختر و پسر و اصول مهم آن

 

 

۳- میز تعویض پوشک

 

میز تعویض پوشک در تزیین اتاق کودک

 

یکی از وسایلی که شاید چندان ضروری به نظر نرسد اما به خصوص در ماه‌های نخست تولد نوزاد وسیله‌ای کارآمد است، میز تعویض پوشک است. اگر برای کودک سرویس کامل تختخواب را همراه با دراور و کمد تهیه کرده باشید، معمولا دراور یا کمد لباس قابلیت تبدیل به میز تعویض پوشک را هم دارند.

در برخی تخت‌ها هم یک قسمت برای تعویض پوشک طراحی شده است. به این ترتیب هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم در فضای اتاق کودک. اگر فضا و بودجه کافی ندارید لازم نیست نگران باشید. می‌توانید از سطح کمد و یا دراور استفاده کنید و روی آن تشکچه قرار دهید. برای این کار حتی می‌توانید از روی قفسه کتاب و گنجه نیز استفاده کنید، به شرط آنکه شرایط ایمنی کاملاً رعایت شود. در این صورت ارتفاع و عمق کمد و قفسه را حتما در نظر داشته باشید.

 

 

حتما بخوانید:

 

۱۷ وسیله ضروری و مهم ساک نوزاد و مادر برای بیمارستان

کامل ترین راهنمای خرید لباس نوزادی؛ چه بخریم و چه نخریم؟

 

 

۴- صندلی شیردهی در تزیین دکور اتاق نوزاد

 

صندلی شیردهی در تزیین اتاق نوزاد

 

به جز مواقعی که نوزاد خواب است، شما به عنوان مادر بیشترین وقت خود را در اتاق او می‌گذرانید. برای شیر دادن، خواباندن و وقت گذراندن با نوزاد باید یک جای راحت و استاندارد برای نشستن داشته باشید. یک صندلی متحرک دسته‌دار یا یک کاناپه پشتی‌دار دسته‌دار کارتان را راه می‌اندازد. مطمئن شوید که ارتفاع پشتی صندلی یا کاناپه به اندازه‌ای است که شما به راحتی بتوانید به آن تکیه بدهید.  برای راحتی بیشتر از یک بالش هم برای پشتی استفاده کنید. اگر در حال حاضر بودجه خرید یک صندلی یا کاناپه اختصاصی برای اتاق نوزاد را ندارید از صندلی و کاناپه‌های اتاق نشیمن استفاده کنید و آن را به اتاق نوزاد منتقل کنید.

صندلی را جایی بگذارید که وسایل مورد نیاز کنار دست‌تان باشد و اگر نوزاد در آغوش‌تان به خواب رفته است برای برداشتن یک وسیله راه دوری نروید و بیدارش نکنید. هر چه که نیاز دارید مثل بطری آب، شیشه شیر، پستانک و … را روی یک میز کنار صندلی یا کاناپه بگذارید. بهتر است جای صندلی یا کاناپه را به گونه‌ای تعیین کنید که نزدیک کلید برق باشد تا به راحتی در مواقع لزوم بتوانید لامپ را خاموش یا روشن کنید. یک پتو هم برای خودتان در همان نزدیکی قرار دهید.

حتما بخوانید  دلیل انتخاب رنگ سال 2019 پنتون | رنگ مرجانی برای این‌که به شادی نیاز داریم

 

 

۵- جایی برای گذاشتن وسایل اضافی

 

جایی برای گذاشتن وسایل اضافی در تزیین اتاق نوزاد

 

اگر برای نخستین بار است که مادر و پدر شدن را تجربه می‌کنید باید بدانید که نوزادان و بچه‌های کوچک حتی بیشتر از بزرگسالان وسیله دارند. اسباب‌بازی‌ها، بسته‌های پوشک، لباس‌ها، کتاب‌ها و جعبه‌های مختلف لوازم بهداشتی و دارو و قطره‌های مورد نیاز نوزاد در کنار قوطی شیر و شیشه شیر و ملزومات پستانک بخشی از نیازهای نوزاد شما هستند که باید به درستی دسته‌بندی و جاسازی شوند تا فضای زیادی را در اتاق اشغال نکنند. برای این منظور بهترین کار این است که سبدهای متحرک یا شلف دیواری تهیه کنید.

خب نوزاد شما قرار نیست برای همیشه پوشک شود پس برای پوشک‌ها سبدی تهیه کنید که بعدها هم بتوانید از آن برای موارد دیگر استفاده کنید. شلف‌های دیواری بهترین راهکار برای نگهداری لوازم بهداشتی مثل کرم و لوسیون نوزاد هستند. اگر فضای کافی ندارید می‌توانید چند گیره زیر شلف‌ها و به دیوار نصب کنید و حوله و لباس‌های کوچک و بعضی عروسک‌ها و لوازم دکوری را به آن‌ها آویزان کنید.

 

 

۶- دکور و فرش در تزیین اتاق نوزاد

 

دکور و فرش در تزیین اتاق نوزاد

 

بعد از این‌که لوازم مورد نیاز اتاق نوزاد را خریداری کردید، حالا نوبت چیدن و دکوراسیون اتاق نوزاد است. ابتدا باید فرش اتاق نوزاد را بیندازید. برای فرش اتاق نوزاد چند انتخاب پیش رو دارید. اگر کف اتاق از جنس چوب است فرش‌های پشم و مخملی و نیز قالیچه‌های فانتزی مخملی کرکی استفاده کنید. الیاف مورد استفاده در فرش اتاق نوزاد باید لطیف و ترجیحا از جنس نخ پشم ضد‌حساسیت باشند تا آلرژی ایجاد نکند و هم زمانی که کودک شروع به چهار دست و پا رفتن و راه رفتن کرد، زبری الیاف فرش او را آزار ندهد.

از فرش‌هایی با کرک بلند برای اتاق نوزاد استفاده نکنید چون بعد از این‌که کودک توانست روی فرش چهار دست و پا برود و بنشیند ممکن است کرک‌ها را کنده و در دهان بگذارد و به این ترتیب خطر خفگی وجود دارد. از سوی دیگر تمیز کردن این فرش‌ها هم مشکل است و گرد و غبار را به خوش می‌گیرد.

برای این‌که فرش اتاق نوزاد و کودک سریع چرک نشود از رنگ‌های خنثی و تیره استفاده کنید.

 

جزییات در تزیین اتاق نوزاد

 

معمولا رسم است که رنگ‌های سرد برای اتاق پسرها و رنگ‌های گرم‌تر را برای تزیین اتاق نوزاد دختر انتخاب می‌کنند. سرمه‌ای، آبی، خاکستری، فیلی، زرشکی و یشمی رنگ‌های مناسب دکوراسیون اتاق پسرها و رنگ‌های نارنجی، بنفش، صورتی‌چرک و…، مناسبت بیشتری برای اتاق دختر‌ها دارند.

این تفاوت، تنها در زمینه رنگ‌بندی نیست. مدل، طرح و حتی نوع چیدمان در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد. طبیعی است باید موقع انتخاب رنگ فرش اتاق کودک به سایر بخش‌های دکوراسیون اتاقش هم دقت کنید. رنگ پرده‌ها، رنگ ملحفه‌های روی تخت، رنگ سرویس خواب و کمد و حتی رنگ دیوارها در انتخاب رنگ فرش نقش مهمی دارند.

برای سایر جوانب دکوراسیون اتاق نوزاد از رنگ‌های شاد و ملایم استفاده کنید. چند تصویر کودکانه قاب کنید و به دیوار اتاق نوزاد بزنید. یک لوستر یا  آباژور شاد و رنگی فضای دکوراسیون اتاق نوزاد را بسیار دلپذیر می‌کند. د رمجموع به جز مواردی که ایمنی و سلامت نوزاد در آن‌ها حرف نخست را می‌زند هیچ باید و نباید خاصی برای دکوراسیون و تزیین اتاق نوزاد وجود ندارد و در کنار لوازم ضروری شما به هر شکلی که می‌پسندید می‌توانید دکوراسیون اتاق نوزاد را طراحی کنید.

 

منبع: سایت تخصصی دکوراسیون Crate&Barrel

 

کالابرگ الکترونیک