پادکست چیست و چطور می‌توانیم پادکست گوش کنیم؟

پادکست چیست و چطور می‌توانیم پادکست گوش کنیم؟


2 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پادکست چیست

پادکست چیست؟ بهترین راه برای توصیف پادکست این است که آن را «رادیویی اینترنتی» بدانیم که در صورت تقاضا، دردسترس است. پادکست‌ها در واقع محتوایی صوتی است و به شما چیزهای زیادی یاد می‌دهد. برخلاف رادیو معمولی، پادکست‌ها به‌طور انحصاری توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای تولید نمی‌شوند. در واقع، بسیاری از محبوب‌ترین پادکست‌ها در جهان توسط اشخاص آماتور و مشتاق راه‌اندازی شده‌اند. می‌توانید پادکست‌ها را هنگام رانندگی، هنگام کار، در زمان‌های پیاده‌روی یا قبل از خواب گوش کنید و از آنها لذت ببرید و چیزهای جدید زیادی را یاد بگیرید. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی  مجله کوروش ما در مورد اینکه پادکست چیست و انواع پادکست‌ها و راه‌های شنیدن آنها اطلاعاتی را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

 

پادکست به مجموعه فایل های صوتی ای گفته می شود که در فضای اینترنت منتشر و توزیع می شوند و می توان از طریق یک پخش کننده موسیقی به آن گوش کرد. پادکست به افراد این امکان را می‌دهد تا ارتباطی بهینه‌ تر با مخاطب­ شان برقرار کنند. واژه پادکست (Podcast) خود از دو واژه ی پاد (iPod) و برودکست (broadcast) گرفته شده است. پادکست می­تواند گفت‌ و گوی صوتی ضبط‌ شده‌ ای بین دو یا چند نفر باشد و یا حتی صحبت انفرادی کسی که افکار و تجربیاتش را با دیگران به ‌اشتراک می‌گذارد. پادکست ها محتوایی بسیار مفید برای ما هستند، زیرا بسیاری از این صوت ها با موضوع رشد فردی، برنامه ریزی، آموزش یک چیز تازه، خلاصه کتاب ها و صدها موضوع مفید دیگر ضبط می شوند.

موضوع پادکست‌ها نیز محدودیتی ندارد و می‌تواند دربارۀ هر موضوعی باشد که به‌طور خاص درمورد آن صحبت می­ کند. به طور کلی می توان پادکست ها را نسخه پیشرفته تر رادیو دانست. پادکست می‌­تواند یک قسمتی باشد و یا مجموعه­‌ ای از چند قسمت ضبط‌ شده که به یک موضوع مشخص می ­‌پردازد و طی زمانبندی خاصی ارائه می ­‌شود.

 

 

 

 

تاریخچه پادکست

 

پادکست چیست و چطور می‌توانیم پادکست گوش کنیم؟

 

اولین حضور جهانی پادکست، به سال ۲۰۰۴ مربوط می‌شود؛ زمانی که مصاحبه‌ای با جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سایت‌های آنلاین قرار داده شد. کم‌کم حضور پادکست در دنیا پررنگ‌تر شد؛ در حالی‌که در سال ۲۰۱۵، ۱۰۰ میلیون نفر کلمه پادکست را در گوگل سرچ کرده بودند. گستردگی و تنوع موضوعات، کاربردی بودن پادکست‌ها و امکان گوش‌دادن به آنها در همه مکان‌ها باعث محبوبیت پادکست‌ها است. همچنین گوش‌دادن به پادکست‌ها، راه‌حلی مناسب برای کسانی است که نمی‌توانند از مشهورترین تا پرفروش‌ترین کتاب‌ها و حتی روزنامه را بخوانند.

 

 

 

 

موضوعات پادکست‌ها

 

موضوعات پادکست‌ها

 

پس از پاسخ به سؤال پادکست چیست بهتر است موضوعات پادکست‌ها را بررسی کنیم. از آنجایی که ایستگاه‌های رادیویی برای جلب درآمد تبلیغات یا تحقق سایر شرایط صدور مجوز، باید از آمارهای گسترده جمعیتی استفاده کنند، پادکست‌ها چنین کاری نمی‌کنند. دامنه آنها اغلب بسیار کوچک‌تر است و علاقه‌مندی‌های تخصصی بیشتری را به خود جلب می‌کند. از بررسی جرم و جنایت واقعی تا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از طریق ماهی‌گیری، این موضوعات تغییر می‌کنند. تمام آنچه که یک پادکست نیاز دارد؛ ایده، میکروفون و تمایل به اشتراک‌گذاری و برقراری ارتباط با هم‌فکران در سراسر جهان است.

 

 

تعداد شنوندگان پادکست‌ها

 

دنیای پادکست بزرگ و بسیار متنوع است. از ژوئن ۲۰۱۹، تخمین زده شده است که بیش از ۷۵۰هزار پادکست و بیش از ۳۰ میلیون قسمت منفرد وجود داشته باشد. ۷۰٪ از افراد با تلفن‌های هوشمند به پادکست گوش می‌دهند و ۳۰٪ دیگر از طریق رایانه لوحی و لپ‌تاپ‌ها در حال گوش‌دادن به پادکست‌ها هستند. ۵۰٪ از افراد می‌گویند که پادسکت را در خانه گوش می‌دهند، در حالی که ۵۰٪ دیگر این آمار را افرادی در حال حرکت و کسانی تشکیل می‌دهند که پادکست را در محل کار گوش می‌کنند. مانند رادیو، جذابیت پادکست به توانایی گوش‌دادن هم‌زمان است.

 

 

 

 

نحوه گوش ‌دادن به پادکست

 

نحوه گوش ‌دادن به پادکست

 

پادکست‌ها از طریق اینترنت پخش می‌شوند و با استفاده از پخش‌کننده پادکست به آنها دسترسی پیدا می‌کنند. در تلفن هوشمند شما، این پخش‌کننده برنامه‌ای است که یا به‌طور پیش فرض در تلفن شما قرار می‌گیرد یا در فروشگاه برنامه تلفن شما موجود است. تعداد زیادی پخش‌کننده مختلف در دسترس است. بعضی از محبوب‌ترین برنامه‌ها عبارت‌اند از:

 

Apple Podcasts، Google Podcast، Stitcher، Overcast، Pocket، Castro، Podchaser Castbox  و TuneIn هستند. روش دیگر، استفاده از نسخه پرمیوم اسپاتیفای (Premium Spotify) است. این برنامه می‌تواند از کتابخانه به‌روزشده استفاده کند که به وضوح موسیقی را از پادکست‌ها جدا می‌کند.

همچنین می‌توانید اسم پادکست موردنظرتان را در گوگل جست‌وجو کنید و قسمت‌های آن را به‌طور کامل دانلود کنید و گوش دهید.

می‌توانید موضوعات آموزنده را انتخاب کنید و درمورد واقعه‌ای تاریخی یا سیاسی اطلاعات کسب کنید. همچنین می‌توانید پادکست‌هایی درمورد کتاب‌های مورد علاقه‌تان دانلود کرده و گوش دهید. قدرت آموزنده و لدت‌بخش پادکست‌ها را دست کم نگیرید؛ اگر تابه‌حال پادکستی نشنیده‌اید، حتما آن را امتحان کنید.

 

 

 

 

منبع: ed.ac.uk

کالابرگ الکترونیک