۵ استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰

۵ استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰


8 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استارتاپ صنعت خرده فروشی

بازیکنان عرصه تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر نقش پررنگی را در صنعت خرده فروشی ایفا کرده‌اند. فروشگاه‌های فیزیکی به مشتری‌مداری بیشتری روی آورده‌اند. همه این تغییرات در صنعت خرده فروشی به خاطر ورود بازیگران نوظهور و زبده به این صنعت است. حالا استارتاپ‌ها هستند که صنعت خرده فروشی را تعریف می‌کنند. آن‌ها با استفاده از مدل‌های تجاری منحصر به فرد و تکیه بر فن‌آوری، بازار صنعت خرده فروشی را به سمت خود کشانده‌اند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی می‌اندازیم به استارتاپ های برتر در صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰ که آغازگر تحولی شگرف در این صنعت بوده‌اند.

 

مهم‌ترین استراتژی آن‌ها سعی در پذیرش خواسته‌های مصرف‌کنندگان مدرن است. تغییرات از طریق استارتاپ های نوظهور در صنعت خرده فروشی در حالی صورت می‌گیرد، که بسیاری از آن‌ها با ریسک شکست مواجه هستند. و این یعنی شجاعانه‌ترین قدم در مسیر تغییر و تحولات در بازار صنعت خرده فروشی. از سوی دیگر بازار صنعت خرده فروشی مدام در حال تغییر و تحول است و استارتاپ های نوظهور قدر با ورود به عرصه این صنعت، بازار را به سمت و سوی خود کشانده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید » خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد «

 

 

استارتاپ بولتن کمک حال صنعت خرده فروشی

 

استارتاپ بولتن کمک حال صنعت خرده فروشی

 

استارتاپ «بولتن» در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد. این استارتاپ به صدها برند کمک کرد تا اولین فضای خرده فروشی فیزیکی خود را بسازند. تجربه کاربری بولتن چیزی است که برندهای کوچک برای یک شروع بزرگ به آن احتیاج داشتند. یکی دیگر از فعالیت‌های بولتن کمک به برندها برای ساختن نامی ماندگار در بازار خرده فروشی است. بولتن در ادامه راه پنج فروشگاه در نیویورک افتتاح کرد. ویژگی منحصر به فرد این فروشگاه‌ها وفادارسازی بود. مشتریان برندهایی را در فروشگاه‌های بولتن خریداری می‌کردند که در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شد.

 

همین موضوع باعث شد تا بولتن مزیت رقابتی دیگری هم پیدا کند. این استارتاپ به درگاهی برای معرفی برندهای ناشناس تبدیل شد. اما در سوی دیگر ماجرا فروشگاه‌های بزرگ با تجربه کاربری خرید مشتری از این برندها، به نام آن‌ها اعتماد می‌کردند و آن‌ها را در زنجیره خرید عمده خود قرار می‌دادند. حتی گاهی شاید سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه گذاری روی یکی از این برندها پیدا می‌کردند. هدف اصلی بولتن کمک به کسب و کارهای کوچک پرپتانسیل در صنعت خرده فروشی است. این استارتاپ در حال حاضر به فکر هوشمند سازی برخی از مراحل کاری خود است.

حتما بخوانید  بررسی فاکتورهای موفقیت دارک استور در صنعت خرده فروشی

بولتن قصد دارد تا با استفاده از هوش مصنوعی و دانش داده، وارد پروسه جدیدتری از ارزیابی بازار صنعت خرده فروشی برای استارتاپ های نوپا شود.

 

 

استارتاپ بارو  لجستیک را هدف قرار داد

 

استارتاپ بارو  لجستیک را هدف قرار داد

 

این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. یکی از اهداف اصلی «بارو »کاهش هزینه‌های لجستیک در صنعت خرده فروشی بود. تمرکز این استارتاپ در حوزه مبلمان و صنایع دستی است. هدف اصلی از راه اندازی استارتاپ بارو کاهش هزینه‌های حمل و نقل تا بیش از ۷۰ درصد بود. این استارتاپ شروع کار بسیار جالبی داشت.  همه چیز با ۳۳۰ هزار دلار شروع شد. بنیانگذاران استارتاپ بارو از تمام اعضای خانواده خود برای این مبلغ پول قرض کردند. شروع کار با حمل و نقل یک کاناپه با کیفیت رقم خورد.  همه چیز مهندسی معکوس شد. به جای اینکه کاناپه از کارخانه به انبار  و از انبار به فروشگاه خرده فروشی منتقل شود، از همان ابتدا از کارخانه به دست مشتری می‌رسید.

 

حذف کردن هزینه لجستیک توسط این استارتاپ با بسته‌بندی کیفیت بالا باعث شده  تا هزینه‌های حمل و نقل چه برای فروشگاه و چه برای مصرف کننده بسیار کاهش پیدا کند. ابتکار عمل بارو در نوع بسته‌بندی کالا مطابق با معیارهای مدرن و استاندارد است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از ۱۰ برند برتر خلاق در زمینه صنعت خرده‌فروشی انتخاب شد. بارو  موفق به حذف بخشی از پروسه لجستیک در صنعت خرده فروشی شده بود.  همچنین مجله تایم از آن به عنوان یکی از ۵۰ اختراع برتر در زمینه لجستیک نام برده است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارهای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

فارم استد هوش مصنوعی را با صنعت خرده فروشی رقم زد

 

فارم استد هوش مصنوعی را با صنعت خرده فروشی رقم زد

 

استارتاپ «فارم استد» که در واقع نوعی فروشگاه زنجیره‌ای محسوب می‌شود، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی شکل گرفت. هدف اصلی این استارتاپ ممانعت از هدر شدن مواد غذایی بود که در زنجیره تولید تا انتقال  به ضایعات تبدیل می‌شدند. بنیانگذاران این استارتاپ که هر دو در یاهو کار می‌کردند در سال ۲۰۱۶ آن را راه اندازی کردند.

 

آن‌ها با شرکت‌های مواد غذایی که به عنوان شرکت‌های مادر توزیع کننده مواد غذایی فعالیت می‌کردند، وارد پروسه همکاری شدند. «فارم استد» با صرفه‌جویی مالی در پروسه تولید تا انتقال مواد، موفق شد تا مواد غذایی را با کیفیت بالا و به صورت رایگان در اختیار سوپرمارکت‌های محلی قرار دهد. این شرکت حالا دارای انبارهای بسیار بزرگی است. تمامی فعالیت‌های فارم استد با استفاده از ساختار مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود.

 

فارم استد حالا جغرافیای کاری خود را گسترده‌تر کرده است.  این استارتاپ با استفاده از تکنولوژی ارزیابی و تحلیل داده‌ها از طریق هوش مصنوعی حتی قادر به ارسال محصولات صنعت خرده فروشی به بیابان‌های دوردست است. ارسال سفارشات لحظه آخری از دیگر خدمات این استارتاپ است. شعار  فارم استد  این است: دیگر نگران کیفیت گوشت، لبنیات و محصولات خود در پروسه انتقال نباشید.

حتما بخوانید  بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

 

 

اسنو و مقوله بسته‌بندی در خرده فروشی

 

اسنو و مقوله بسته‌بندی در صنعت خرده فروشی

 

توجه به نیاز و تفکر مشتری یکی از اصول اساسی است که باعث موفقیت استارتاپ «اسنو» شده است. «اسنو» یکی از استارتاپ‌های حوزه صنعت خرده فروشی در زمینه کالاهای لوکس خانگی است. مزیت رقابتی اسنو علاوه بر شناسایی نیاز مشتریان در زمینه کالاهای لوکس در حوزه صنعت خرده فروشی، اهمیت به تفکر آن‌ها در دنیای مدرن است.

 

یکی از دلایلی که باعث شد اسنو در حوزه استارتاپ های صنعت خرده فروشی پررنگ شود، توجه به مقوله بسته‌بندی است. اسنو تمامی بسته‌بندی‌های خود را از مواد ۱۰۰% قابل بازیافت تهیه می‌کند. این کمپانی در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و حالا دارای دو فروشگاه بزرگ در شهر نیویورک است. فروشگاه‌هایی که کالاهای لوکس خانگی از سرویس خواب و حمام گرفته تا سرویس آشپزخانه را به فروش می‌رساند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازنگری درباره نقش فروشگاه های فیزیکی در آینده صنعت خرده فروشی

 

 

نیبرهود گودز، نمونه موفق یک فروشگاه بزرگ در صنعت خرده فروشی

 

نیبرهود گودز، نمونه موفق یک فروشگاه بزرگ در صنعت خرده فروشی

 

استارتاپ «نیبرهود گودز» در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد. این استارتاپ با تزریق طرز تفکر رشد فروشگاه‌های بزرگ سنتی به روشی مدرن با حفظ مدل قدیمی فروشگاه‌های بزرگ تاسیس شد. ویژگی اصلی این استارتاپ ارائه محصولات متنوع مطابق با زیست بوم مصرف‌کنندگان هر منطقه است. در فروشگاه‌های مختلف نیبرهود گودز، کالاهای محلی مطابق با نیاز آن منطقه به فروش می‌رسد. اما فروشگاه هدف دیگری هم داشت.

 

بنیانگذاران در تلاش بودند تا با افزایش شعب خود در عین حال فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌را هم بزرگ‌تر کنند. آن‌ها می‌خواستند تا یک محیط گرم و صمیمی فراهم کنند. محیطی که در آن رستوران و کافه هم وجود داشته باشد. حالا فروشگاه‌های نیبرهود گودز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده‌اند که علاوه بر اینکه در هر منطقه همه نوع  کالا مطابق با نیاز و مصرف کنندگان آن منطقه به فروش می‌رسد، در عین حال این فروشگاه‌ها، فضایی برای گپ و گفت و را فراهم کرده‌اند.

 

شما می‌توانید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیبرهود گودز داخل رستوران نشسته و بعد از خرید استراحت کنید و غذا بخورید. بیش از ۴۰ برند تجاری در فروشگاه‌های نیبر هود گودز وجود دارند . این استارتاپ جزو معدود استارتاپ‌هایی است که مفهوم واژه انعطاف‌پذیری را در صنعت خرده فروشی جا انداخت.

 

 

بیشتر بخوانید: آینده صنعت خرده فروشی و سیر تکامل آن با بازاریابی اومنی چنل

 

 

منبع: risnews

 

کالابرگ الکترونیک