طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو بدون فر با بیسکویت پتی بور

طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو بدون فر با بیسکویت پتی بور


26 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو بدون فر با بیسکویت پتی بور

چیز کیک آلبالو یکی از محبوب‌ترین دسرهای تابستانی است. «چیز‌ کیک» یا «کیک پنیر» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین دسرهای دنیا ریشه در آشپزی یونان باستان دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این دسر ۴ هزار ساله با برش مشهور مثلثی‌اش یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها در آن زمان محسوب می‌شده است. ۳۰ جولای (۸ مرداد) هر سال هم مصادف است با روز یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های دست‌ساز بشر یعنی همین چیز‌کیک. با ما در مجله کوروش باشید تا هم کمی در مورد تاریخچه چیز‌ کیک بدانید و هم در فصل آلبالو، طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو با بیسکویت پتی بور یا ساقه طلایی را از سرویس آشپزی به شما آموزش بدهیم.

 

 

تاریخچه چیز‌ کیک؛ شیرینی المپیکی یونانی‌ها

 

تاریخچه چیز‌کیک؛ شیرینی المپیکی یونانی‌ها

 

چیز کیک یک شیرینی محبوب در سراسر دنیا است. بسیاری تصور می‌کنند ریشه  دسر مورد علاقه‌شان از نیویورک است. در صورتی که چیز کیک ریشه در یونان باستان دارد. یونانی‌ها چنان دلبسته این دسر بوده‌اند که «آخیموس»، فیزیکدان یونانی کتابی با عنوان «هنر تهیه کیک پنیر» در دوران خودش نوشته است.

چیز کیک آنقدر در یونان محبوب بود که از کیک عروسی گرفته تا کیکی مقوی که برای ورزشکاران یونانی در بازی‌های المپیک باستانی در ۷۷۶ سال قبل از میلاد مسیح سرو می‌شد و همه تنها مخلوطی از آرد، عسل و پنیر بودند در این کشور پخته و سرو می‌شد.

در حقیقت نخستین بار اهالی جزیره «ساموس» در یونان این دسر خوشمزه را درست کردند. پس از شکست یونانی‌ها از سپاه رم، دستور چیز‌کیک مثل بسیاری از خوراکی‌ها و شیرینی‌های دیگر به رم باستان رسید. رومی‌ها به دستور پخت این دسر تخم‌مرغ هم اضافه کردند و با برگ‌بو، بوی زهم تخم‌مرغ را گرفتند.

بعد از کشورگشایی گسترده رومی‌ها بود که دستور طبخ چیز‌کیک به همراه خوراکی‌های دیگر به سرتاسر اروپا رسید و انگلیسی‌ها که مثل همیشه دوست داشتند سنت‌شکن باشند به دستور پخت این شیرینی پنیری مواد دیگری اضافه کردند. پنیر خوابانده شده در شیر، کره، شکر و تخم‌مرغ به علاوه مواد قبلی، عناصر چیز‌کیک محبوب «هنری هشتم» را تشکیل می‌دادند.

بعدها سایر کشورها هم به این دسر علاقمند شدند و شهرت و محبوبیت کیک پنیر تا آمریکا هم پیش رفت. دنیای «چیز کیک» به اندازه تمام آشپزها و سرآشپزهای دنیا متنوع شده و هر کدام روش خاصی برای تهیه دسر چیز کیک دارند یا اصلا هر بار کیک پنیر جدیدی با طعم تازه ارائه می‌کنند.

 

چیزکیک برای اولین بار در چه قرنی و در کدام کشور درست شد؟

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه دسر چیزکیک ساده و خوشمزه با کدو حلوایی یخچالی و در فر

 

پای چیز کیک به آمریکا باز شد

 

بعد از آن پای چیز کیک توسط اروپایی‌ها به آمریکا هم باز شد. آمریکایی‌ها این بار پنیر خامه‌ای را که بعدها به پنیر «فیلادلفیا» مشهور شد را به مواد این کیک اضافه کردند تا آن‌جا که چیز‌ کیک‌های آماده شده با پنیر خامه‌ای به «چیز‌کیک نیویورکی» مشهور شدند و از آن‌جا بود که پای چیز‌ کیک با طعم‌های مختلف به یخچال قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها باز شد.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر

برای مثال چیز کیک ایتالیایی با پنیر «ریکوتا» و «توفو»، نوع آلمانی و هلندی این دسر با پنیر کاتیج و چیز‌ کیک ژاپنی با سفیده تخم مرغ و نشاسته فراوان از جمله مشهورترین چیز‌ کیک‌ها در دنیا هستند.

 

پای چیزکیک به آمریکا باز شد

 

بد نیست بدانید انگلیسی‌ها چیز‌ کیک را با پایه بیسکویت می‌پسندند، آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها آن را با پنیر خامه‌ای و تخم‌مرغ درست می‌کنند، طعم چیز‌کیک آلمانی شور و شیرین است و کمتر طعم شکر دارد، چیز‌ کیک‌های فرانسوی «سبک» هستند چون به جای تخم‌مرغ و خامه «ژلاتین» دارند و نوع سوئدی آن به جای پنیر خامه‌ای، شیر پر‌چرب دارند و معمولا با انواع مربا سرو می‌شود.

در مجموع دو نوع چیز‌ کیک پخته می‌شود: «چیز‌ کیک در فر» که تخم‌مرغ، آرد و با نشاسته ذرت دارند و باید در فر پخته شوند و «چیز‌ کیک یخچالی یا ژلاتینه» که پایه آن را بیسکویت و ژلاتین تشکیل می‌دهد و نیازی به فر ندارد. برای تهیه چیز کیک می‌توانید از انواع میوه، آجیل، شکلات، قهوه و کارامل و نیز صیفی‌جاتی مثل کدو استفاده کنید. با ما در ادامه همراه باشید تا با طرز تهیه چیز کیک آلبالو یخچالی بدون فر آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک شکلاتی با پایه بیسکویت

 

طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو با بیسکویت پتی بور یا ساقه طلایی بدون فر

 

طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو با بیسکویت پتی بور یا ساقه طلایی بدون فر

 

فصل تابستان است و چه چیزی بهتر از تهیه انواع دسر و شیرینی با یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل که اتفافا مانع از گرمازدگی هم می‌شود. چیز‌ کیک آلبالو یخچالی با بیسکویت پتی بور از جمله محبوب‌ترین انواع چیز‌کیک به خصوص در فصل تابستان است.

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده شدن چیز کیک یخچالی: ۴ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه چیزکیک آلبالو با بیسکویت پتی بور بدون فر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
  • بیسکوییت پتی‌بور ساده یا ساقه طلایی: یک و نیم بسته
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • پنیر ماسکارپونه: یک بسته
  • پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری
  • خامه قنادی: ۲۵۰ گرم
  • پودر ژله آلبالو: یک و نیم بسته
  • آب آلبالو: ۱/۳ لیوان
  • آلبالو هسته گرفته یا مربا آلبالو: به میزان دلخواه برای تزیین

 

مراحل طرز تهیه چیز کیک آلبالو یخچالی با پتی بور

 

یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن انواع چیز کیک در خانه استفاده از «بیسکویت پتی بور» است. به جای این که برای درست کردن چیز کیک وقت زیادی را صرف تهیه خمیر کنید، می‌توانید با ترکیب پتی بور پودر شده با کره، یک چیز کیک خوشمزه آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن چیز کیک آلبالو با بیسکویت پتی بور آشنا شوید.

 

طرز تهیه چیزکیک خوشمزه البالو

 

مرحله اول؛ خرد کردن بیسکویت‌ها

 

برای درست کردن چیز کیک آلبالو یخچالی با پتی بور ابتدا باید بیسکویت‌ها را خرد کنید. بیسکویت‌ها را با دست خرد کنید و در غذاساز یا میکسر بریزید تا پودر شوند.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر بیسکویتی

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

در این مرحله از طرز تهیه چیزکیک آلبالو یخچالی باید کره را به روش بن‌ماری آب کنید که نسوزد و با بیسکویت‌ها خرد شده مخلوط کنید. برای تهیه چیز‌ کیک باید قالب کمربندی داشته باشید (اگر قالب کمربندی ندارد از یک ظرف مناسب که قطر بالا و پایین یکسانی داشته باشد استفاده کنید و کف آن دو لایه سلفون بگذارید).

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه بورانی مرغ با ماست چکیده و سس مایونز

 

مرحله سوم؛ قرار دادن خمیر چیز کیک آلبالو در قالب

 

بعد از آماده شدن خمیر، در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک آلبالو بدون فر باید مخلوط بیسکویت و کره را کف قالب بریزید و با ته قاشق یا کفگیر پلاستیکی خوب فشار بدهید تا تمام ذرات بیسکویت به هم بچسبند.

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن خمیر چیز کیک در یخچال

 

در این مرحله از طرز تهیه خمیر چیز کیک باید ظرف قالب چیز کیک را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا مخلوط بیسکویت و کره خوب خودش را بگیرد.

 

مرحله پنجم؛ درست کردن ژله برای چیز کیک آلبالو

 

در این فاصله مواد داخل چیز‌ کیک آلبالو یخچالی را آماده کنید. در یک ظرف مناسب کمی آب سرد بریزید و پودر ژلاتین را روی آن بپاشید و هم بزنید. وقتی که مخلوط آب و ژلاتین حالت اسفنجی پیدا کرد، به روش بن‌ماری روی بخار این ترکیب را روان و نرم کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه چیزکیک نارنگی در فر و یخچالی بدون فر

 

طرز تهیه چیزکیک آلبالو یخچالی بدون فر

 

مرحله ششم؛ آماده کردن لایه اول روی چیز کیک

 

پنیر را کمی هم بزنید تا نرم و یکدست شود. حالا خامه و آب آلبالو را به پنیر اضافه کنید. ژله آلبالو را با یک لیوان آب‌ جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید. چند تکه یخ حبه‌ای داخل آن بیندازید و آن را کنار بگذارید.

 

مرحله هفتم؛ قرار دادن چیز کیک آلبالو در یخچال

 

در این مرحله از طرز تهیه چیز کیک آلبالوی خانگی باید در دو مرحله ژلاتین خنک شده روی این مخلوط بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا تمام مواد سفت شوند و خودشان را بگیرند.

 

مرحله هشتم؛ قرار دادن لایه دوم چیز کیک آلبالو

 

بعد از یک ساعت چیز‌ کیک را از یخچال بیرون بیاورید، ژله آلبالو را روی مایه پنیری آن بریزید و دوباره به مدت یک ساعت در یخچال گذارید. (استفاده از ژله اختیاری است، به جای ژله فقط می‌توانید از آلبالو یا مربای آلبالو استفاده کنید).

 

مرحله نهم؛ آماده شدن چیز کیک آلبالو

 

بعد از یک ساعت کیک را از یخچال بیرون بیاورید، به آرامی از قالب خارج کنید، در ظرف مناسب بگذارید و آن را سرو کنید. تاپینگ چیز کیک را با آلبالوهای تازه هسته گرفته تزیین کنید. پایه و اساس درست کردن و طرز تهیه چیز‌کیک آلبالو یخچالی به همین شکل است و شما به جای آلبالو می‌توانید از انواع میوه‌های فصل استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک موز و ژله یخچالی بدون فر

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چیز کیک آلبالو

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه چیز کیک آلبالو

 

*مقدار شکری که برای تهیه چیز کیک آلبالو استفاده می‌شود، کاملاً سلیقه‌ای است. اگر آلبالوی شما طعم ترشی دارد، می‌توانید از شکر بیشتری برای این چیز کیک استفاده کنید.

*قبل از سرو کردن چیز کیک آلبالو یخچالی حتماً آن را حداقل ۳۰ دقیقه در محیط بیرون از یخچال قرار دهید و بعد برش دهید تا خرد نشود.

*در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه چیز کیک آلبالو بدون فر با پایه بیسکویت به جای بیسکویت پتی بور از بیسکویت ساقه طلایی نیز استفاده کنید.

*اگر از خامه قنادی برای تهیه چیز کیک آلبالو استفاده می‌کنید، بهتر است شکر را حذف کنید.

*استفاده از مقداری پوست رنده شده لیموترش در تهیه چیز کیک آلبالو طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

 

منبع: pepper

 

کالابرگ الکترونیک