طرز تهیه دونات سبزیجات یا دونات اسفناج بدون فر

طرز تهیه دونات سبزیجات یا دونات اسفناج بدون فر


5 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-دونات-سبزیجات

حتما تا حالا دونات‌های مختلفی را تست کرده‌اید اما این دونات سبزیجات فرق دارد. دونات سبزیجات به عنوان یک پیش غذا یا شام سبک تابستانی سرو می‌شود و در آن می‌توان از سبزیجات معطر، گوشت چرخ کرده، گردوی خرد شده، زرشک، قارچ، پنیر و … استفاده کرد. دونات سبزیجات که به دونات اسفناج هم مشهور است برای کودکان هم بسیار مناسب و اشتهاآور است. همچنین می‌توانید به عنوان یک صبحانه خوشمزه و متفاوت آن را درست کنید. در این مطلب از مجله کوروش طرز تهیه دونات سبزیجات یا دونات اسفناج و فوت و فن روش‌ پخت انواع دیگر دونات گوشت و سبزیجات و دونات رژیمی را برای شما آورده‌ایم.

 

طرز تهیه دونات سبزیجات

 

طرز-تهیه-دونات-سبزیجات

 

مواد لازم

 

اسفناج (یا جعفری) ساطوری شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب ولرم: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

فلفل دلمه‌ای خرد شده (نگینی): ۲ قاشق غذاخوری

پیازچه خرد شده (نگینی): ۲ قاشق غذاخوری

هویج خرد شده (نگینی): ۲ قاشق غذاخوری

ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق چایخوری

خامه: ۲ قاشق سوپخوری

قارچ: ۱۰۰ گرم

خمیر مایه: ۸ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

سیر: ۲ حبه

نمک و فلفل: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه دونات سبزیجات یا دونات اسفناج

 

طرز-تهیه-دونات-سبزیجات

 

مرحله اول

 

در دستور پخت دونات سبزیجات ابتدا اسفناج را بشویید و ریز خرد کنید. قارچ، هویج و فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و پس از خشک شدن، به صورت ریز و نگینی خرد کنید. در یک تابه کمی کره بریزید و بعد از گرم شدن، اسفناج را اضافه کنید. وقتی اسفناج آب خود را از دست داد، قارچ را اضافه کنید و اجازه دهید آب آن هم بخار شود. فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت دهید.

 

مرحله دوم

 

هویج خرد شده و ذرت را حتما آبپز یا از کنسرو آن‌ها استفاده کنید. پیازچه را به همه مواد بیفزایید. سیر را له یا رنده کنید و به همه مواد اضافه کنید. بعد از اینکه به مدت ۲ دقیقه مواد را با هم تفت دادید، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه سبزیجات به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با هم بپزند و طعم بگیرند. مراقب باشید حرارت ملایم باشد. سپس تابه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

 

مرحله سوم

 

آرد را الک کنید و به همراه نمک و فلفل در یک ظرف بریزید. پودر خمیر مایه فوری و شکر را اضافه کنید. تخم مرغ را در وسط آرد بشکنید و به آن آب ولرم و خامه اضافه کنید. مواد را با همزن بزنید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. موادی که در تابه داشتید (سبزیجات) را اضافه کنید و ورز دهید. ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیر منسجم به دست آید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید یا در ظرف را بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.

 

مرحله چهارم

 

طرز-تهیه-دونات-سبزیجات

 

بعد از یک ساعت، دوباره چند دقیقه خمیر را ورز دهید. روی سطح را آرد پاشی کنید. خمیر را باز کنید. با قالب مواد را به شکل دونات درآورید. می‌توانید از قالب دونات استفاده کنید یا اینکه از سر لیوان را در خمیر فرو ببرید و برای خالی کردن وسط آن هم، از در بطری نوشابه کمک بگیرید. دوباره به مدت ۳۰ دقیقه روی خمیرها را بپوشانید و آنها را استراحت دهید.

 

مرحله پنجم

 

بعد از نیم ساعت، در یک تابه مقداری روغن بریزید و وقتی داغ شد، دونات‌ها را در آن سرخ کنید. هر دو طرف دونات‌ها را کاملا سرخ و طلایی کنید. آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن‌شان کشیده شود. سپس در ظرف مناسب به همراه مقداری سس (از هر نوع که دوست دارید) سرو کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه دونات سبزیجات

 

طرز-تهیه-دونات-سبزیجات

 

*این دونات به دونات اسفناج یا دونات رژیمی هم معروف است. شما می‌توانید از هر سبزی که دوست دارید، مثل جعفری، ریحان و گشنیز هم در دستور پخت دونات سبزیجات استفاده کنید.

 

*در صورت تمایل، می‌توانید در طرز تهیه دونات سبزیجات رژیمی کمی زرشک و گردوی خرد شده را به سبزیجات اضافه کنید و آنها را نیز در تابه تفت دهید. دونات با مغز گردو هم بسیار خوشمزه است.

 

*این دونات سبزیجات رژیمی بوده و در صورت دلخواه، می‌توانید از گوشت چرخ کرده در مواد دونات استفاده کنید. در این صورت دونات گوشت و سبزیجات خواهید داشت.

 

*می‌توانید  ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی پنیر صبحانه یا پنیر پیتزا به سبزیجات اضافه کنید که دونات سبزیجات و پنیر یا دونات گوشت و سبزیجات پنیری داشته باشید.

 

کالابرگ الکترونیک