طرز تهیه برنج قهوه ای به ۴ روش خوشمزه + خواص برنج قهوه ای

طرز تهیه برنج قهوه ای به ۴ روش خوشمزه + خواص برنج قهوه ای


27 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج قهوه ای به ۴ روش خوشمزه + خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس دار را احتمالا به خاطر خواص مفیدی که دارد، می‌شناسید. این برنج علاوه بر خواصی که دارد، خیلی هم خوشمزه است و به عنوان یک غذای بین المللی در وعده ناهار یا شام سرو می‌‌شود. تفاوت آن با برنج معمولی هم این است که سبوس آن جدا نشده و به همین دلیل مقوی‌تر است. برنج قهوه ای بعد از برداشت ابتدا حرارت می‌بیند تا مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن، به مغز برنج نفوذ کند و حرارت و نفود مواد معدنی پوسته به دانه برنج، آن را قهوه ای می‌کند. البته پوسته آن را جدا می‌کنند بعنی فقط لایه اول برداشته می‌شود. اگر هم می‌خواهید در مورد طعم آن بدانید باید بگوییم که طعمی شبیه مغزهای خوراکی دارد و خودش هم که یک غلات به حساب می‌آید که در کنار خورش‌ها و انواع سالاد و سبزیجات سرو می‌شود. در ضمن خیالتان راحت باشد که به خاطر شباهتش با برنج ساده، در پخت آن دچار مشکل نخواهید شد. ما در این مطلب از مجله کوروش طرز تهیه قهوه‌ای را به ۴ روش مختلف و به شیوه مجلسی و خوشمزه برای شما آورده‌ایم.

 

طرز تهیه برنج قهوه ای یا سبوس دار ساده در قابلمه

 

طرز تهیه برنج قهوه ای یا سبوس دار ساده در قابلمه

 

مواد لازم

 

برنج قهوه ای: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب یا استاک مرغ: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک و روغن: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

در یک قابلمه آب یا استاک مرغ یا گوشت و یا سبزیجات بریزید و روی حرارت قرار دهید. برنج را اضافه کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. وقتی آب به حد کافی بخار شد و دانه‌های برنج قهوه‌‌ای، کمی نرم و دندان گیر شدند، در ظرف را بگذارید. اجازه بدهید در قابلمه بخار جمع شود. سپس در ظرف را بگذارید و ۴۵ دقیقه مهلت بدهید که برنج قهوه‌ای به آرامی بپزد. بعد از اینکه دانه‌های برنج نرم شدند و برنج قهوه‌ای دم کشید، حرارت را قطع کنید ولی در ظرف را برندارید. بعد از آن می‌توانید برنج را به صورت قالبی از قابلمه دربیاورید و در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

طرز تهیه برنج قهوه ای در فر

 

طرز تهیه برنج قهوه ای در فر

 

مواد لازم

 

برنج قهوه‌ای: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

کره: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

بعد از اینکه برنج را شستید و آب آن را خالی کردید، فر را روی دمای ۱۸۰درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک قالب را انتخاب کنید و ۱ لیوان برنج قهوه‌ ای را با ۲ لیوان آب، نمک و روغن در قالب بریزید و هم بزنید تا نمک تا جای ممکن حل شود. روی قالب را فویل آلومینیومی، به طور کامل بپوشانید و در طبقه وسط فر قرار دهید. ۱ ساعت بعد، می‌توانید قالب را از فر بیرون بیاورید.

 

 

طرز تهیه برنج قهوه ای در مایکروفر

 

طرز تهیه برنج قهوه ای در مایکروفر

 

مواد لازم

 

برنج قهوه ای: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه

 

در طرز تهیه برنج قهوه ای یا سبوس دار در مایکروفر برنج را به خوبی بشویید و چند مرتبه آب آن را عوض کنید. در ظرف مخصوص، برنج، آب، روغن و نمک را با هم مخلوط کنید و آن را در ماکروفر قرار دهید. ماکروفر را روشن و روی حداکثر دما تنظیم کنید. در ظرف را باز بگذارید. ۱۰ دقیقه بعد در ظرف را روی آن قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه، قدرت را به ۵۰ درصد کاهش داده و اجازه دهید برنج به مدت ۳۰ دقیقه در ماکروفر بپزد. بعد از اینکه برنج قهوه‌ای کاملا پخت، ماکروفر را خاموش و ۱۰ دقیقه صبر کنید بعد برنج را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

طرز تهیه برنج سبوس دار یا قهوه ای در پلوپز

 

طرز تهیه برنج سبوس دار یا قهوه ای در پلوپز

 

۱ لیوان برنج قهوه‌ای را با ۳ لیوان آب و ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۲ قاشق روغن در پلوپز بریزید و زمان را روی ۴۵ دقیقه تنظیم کنید. بعد از این مدت، برنج‌تان آماده است.

 

طرز تهیه شیر برنج با برنج قهوه ای

 

می‌توانید با برنج قهوه ای، شیر برنج هم درست کنید. در طرز تهیه شیر برنج با برنج قهوه ای، ۲ لیوان برنج قهوه‌ای را با کمی آب روی حرارت بگذارید و بعد از اینکه نرم شد، ۱ لیتر شیر را به همراه ۱ یا ۲ قاشق جو دو سر به قابلمه اضافه کنید تا لعاب بیشتری بگیرد.  به اندازه ۱/۲  حجم لیوان هم گلاب به مواد اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. بعد از آن که به غلظت دلخواه رسید، حرارت را قطع کنید. روی شیر برنج را کمی شیره خرما یا انگور بریزید و سرو کنید.

با برنج قهوه ای می‌توانید به همان روش طرز تهیه عدس پلو یک عدس پلو خوشمزه درست کنید یا آن را به صورت زرشک پلو با مرغ تهیه کنید.

 

 

فوت و فن های دستور پخت برنج قهوه ای مجلسی

 

فوت و فن های دستور پخت برنج قهوه ای مجلسی

 

*نکته مهم در دستور پخت برنج قهوه ای مجلسی این است که آن را نباید آبکش کنید تا مواد معدنی و مقوی آن به خوبی حفظ شود.

 

* میزان آبی که در طرز تهیه برنج قهوه ای استفاده می‌کنید، هم به جنس برنج و هم به مدلی که آن را می‌پزید بستگی دارد. فقط نکته این است که میزان آب و برنج مانند طرز تهیه گمنه، نباید مساوی باشد. چون بافت برنج قهوه ای، سخت‌تر از بلغور گندم است و به آب و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. معمولا اگر آن را در قابلمه و به روش معمول می‌پزید، ۲ برابر برنجی که استفاده می‌کنید، آب اضافه کنید.

 

*بهتر است قبل از پخت برنج قهوه‌ ای، آن را برای ۱ ساعت در مقداری آب خیس کنید. چون این برنج کمی دیرپز است، بهتر است از قبل آن را خیس کنید.

 

*یکی از بهترین روش‌ها در طرز تهیه برنج قهوه ای مجلسی این است که قبل از اینکه آن را داخل آب بریزید، آن را زیر آب بشویید و بعد در قابلمه با کمی کره، تفت دهید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که عطر آن خارج شود.

 

*بهترین زمان مصرف برنج قهوه ای، تا ۶ ماه بعد از خرید است. بهتر است در همین مدت، آن را مصرف کنید.

خواص مفید برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای

 

خواص مفید برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای

 

برنج قهوه ای، سرشار از ویتامین‌های گروه B و ویتامین D، کلیسم، فیبر و آهن، منیزیم، پتاسیم، منگنز، فسفر، سلنیم و… است که به عنوان جایگزین خوبی برای برنج سفید می‌تواند در رژیم غذایی شما مورد استفاده قرار بگیرد. مخصوصا اگر می‌خواهید با خوردن برنج، هم دیابت و هم وزن خودتان را کاهش دهید. چون این برنج هرچند غنی از املاح و ویتامین‌های مفید برای بدن است، عاری از هر گونه چربی مضر و کلسترول هم است. حتی در طرز تهیه طرز تهیه پوره برای کودکان هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

علاوه بر این، برنج قهوه ای پروتئین و فیبر زیادی را وارد رژیم غذایی شما می‌کند و اسید‌‌های چربی را که برای بدن شما مفید است، فراهم خواهد کرد.

در مورد تداوم مصرف هم بهتر است بدانید مصرف دو مرتبه در هفته از برنج قهوه ای، برای سلامتی مفید خواهد بود و باعث پیشگیری یا بهبود بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های قلبی، فشار خون، یبوست، دیابت و … می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک