۵ مدل طرز تهیه آش انار به سبک شهرهای مختلف برای شب یلدا

۵ مدل طرز تهیه آش انار به سبک شهرهای مختلف برای شب یلدا


13 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ مدل طرز تهیه آش انار به سبک شهرهای مختلف برای شب یلدا

آش انار یک گزینه عالی برای شام شب چله است. اما برای طرز تهیه آش انار به عنوان یکی از آش‌های مخصوص شب یلدا به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟ در شهرهای مختلف آش انار را به روش‌های مختلف با گوشت و بدون گوشت درست می‌کنند. رب انار، آب انار و دانه انار از جمله مواد اصلی آش انار سنتی در شهرهای مختلف هستند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش طرز تهیه آش انار شب یلدا شهرهای مختلف به عنوان یک غذا با میوه انار،  غذا با رب انار و یک غذا با آب انار خوشمزه آشنا شوید. همچنین درباره طرز پخت آش انار به سبک شهرهای هم صحبت می‌کنیم و فوت و فن های خوشمزه شدن آش انار را با هم مرور می‌کنیم.

 آش انار سنتی در شهرهای مختلف

 آش انار سنتی در شهرهای مختلف

کافی است تصمیم بگیرید که برای شب یلدا یک پیش غذای اصیل ایرانی درست کنید تا با یک لیست بلند بالا از انواع آش های ایرانی روبه‌رو شوید. در میان این آش‌های خوشمزه و اصیل که معمولا با میوه‌ها و سبزیجات پاییزی و زمستانی درست می‌شوند، آش انار یکی از جذاب‌ترین‌ها است. این آش علاوه بر طعم خاص و جذابی که دارد، رنگ فوق‌العاده آن، اشتها را باز کرده و لذت خوردن آن را چند برابر می‌کند.

هر چند آش انار با رسپی‌ها و دستورهای مشابه در شهرها و مناطق مختلف ایران تهیه و سرو می‌شود، ولی تفاوت‌هایی هم در مدل پخت و سرو این آش در گوشه و کنار این مرز و بوم پهناور وجود دارد.

اما قبل از هر چیز باید بدانید که برای تهیه آش انار سنتی به موادی مثل آب انار، رب انار، انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی، عدس، نخود و لپه، گوشت چرخ کرده، برنج نیم دانه، سبزی آش، سیر داغ، پیاز داغ، نعناع خشک یا ادویه‌هایی مثل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و … نیاز خواهید داشت. در صورت تمایل می‌توانید این مواد را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه و برای پختن این غذای خوشمزه، استفاده کنید.

۱- آش انار شیرازی

آش انار شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش برای شب یلدا

«آش انار شیرازی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش انار برای شب یلدا است که مثل سایر انواع آش انار ایرانی، مزه ترش و شیرینی دارد و برای تهیه آن معمولا از دانه‌های انار تازه و رب انار استفاده می‌شود. شیرازی‌ها که خودشان را مالک معنوی آش انار می‌دانند، این آش را با گوشت چرخ ‌کرده و به قول خودشان «آش انار مجلسی» درست می‌کنند.

برای تهیه  آش انار به روش شیرازی به عنوان پیش غذای شب یلدا، باید ابتدا لپه را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در آب خیس کنید. سایر مواد آش مثل برنج ایرانی و سبزی آش را آماده کنید و در آخر آب انار و رب انار را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد آش کاملا با هم بپزند و جا بیفتند. در آخر هم آش را با پیاز داغ و انار تزیین و سرو کنید. اگر می‌خواهید با جزییات طرز تهیه آش انار شیرازی و نکات پخت آن آشنا شوید، روی لینک مقاله مربوط به آن، کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک مربایی به ۲ روش با خمیر و کیک اسفنجی

۲- آش انار شمالی

آش انار شمالی

«آش انار شمالی» هم یکی از انواع آش انار ایرانی است که در شهرهای مختلف گیلان و مازندران به عنوان آش شب یلدا پخته و سرو می‌شود و از جمله غذاهای شب یلدا در خطه شمال ایران است. شمالی‌ها و گیلانی‌ها اعتقاد دارند آش انار اصلاً میراث اجداد آنهاست و معمولا در آش انار شب یلدا گوشت نمی‌‌ریزند. اما در نوع مجلسی آن، گاهی اوقات از گوشت قلقلی استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توانید آش انار گیلانی را بدون گوشت و مناسب برای گیاهخواران یا با گوشت درست کنید که مقوی‌تر شود.

مثل دیگر انواع آش انار در این آش از دانه انار یا رب انار استفاده می‌شود. فقط حبوباتی و چاشنی‌هایی که در آش انار شمالی به کار می‌رود، با دیگر آش‌های انار در شهرهای مختلف، کمی متفاوت است. برای آشنایی با مراحل طرز تهیه آش انار شمالی به دو روش و فوت و فن‌های پخت و سرو آن، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- آش انار تهرانی

آش انار تهرانی

در لیست غذاهای شب یلدا تهرانی‌ها هم آش انار خودنمایی می‌کند. «آش انار تهرانی» هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان یک غذای سبک، تهیه و سرو می‌شود. تهرانی‌ها در این غذا، علاوه بر انواع حبوبات از کال گندم هم استفاده می‌کنند که باعث غلظت بیشتر و قوام بالاتر این آش با انار می‌شود. یا در کنار انار و رب انار، از لبو یا عصاره آن هم استفاده می‌کنند تا رنگ آش انار جذاب و خوشرنگ بماند. در مقاله طرز تهیه آش انار تهرانی، می‌توانید با مراحل پخت و نکات تهیه و سرو این غذا، آشنا شوید. کافی است روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- آش انار تبریزی

 آش انار تبریزی یا آش انار آذری

روش تهیه «آش انار تبریزی» شباهت زیادی به آش انار شیرازی دارد. تبریزی‌ها هم آش انار را با استفاده از گوشت چرخ کرده، سبزی، برنج، لپه، پیاز، آب انار و رب انار تهیه می‌کنند. آش انار آذری با مواد ساده‌ای که دارد، یک گزینه عالی برای دورهمی‌ها مخصوصا مهمانی شب یلدا و حتی شام سبک است.

همچنین به طور متداول، در آش انار تبریزی، فقط از لپه، استفاده و گوشت چرخ کرده با روغن و پیاز داغ سرخ و تفت داده می‌شود. البته می‌توانید گوشت را به صورت کوفته‌های قلقلی هم در این آش به کار ببرید. در مجموع روش پخت آش انار آذری هم مشابه آش انار دیگر شهرها است. برای آموزش جزییات روش پخت این آش خوشمزه، روی لینک مقاله طرز تهیه آش انار تبریزی کلیک کنید.

۵- آش انار یزدی

آش انار یزدی یکی از خوشمزه ترین انواع آش انار برای شب یلدا

یزدی‌ها هم که در پخت آش انار یکی از مدعیان درجه اول هستند، معمولاً در دستور تهیه «آش انار یزدی» از رب انار و لبو یا چغندر قرمز استفاده می‌کنند و یک آش انار گیاهی و بدون گوشت می‌پزند. البته در برخی دستورها از گوشت چرخ کرده مخلوط به روش قلقلی یا گوشت دنده گوسفندی هم استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  13 طرز تهیه ماسک پرتقال برای لایه برداری، لک و جوش صورت

این آش نه تنها مزه فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه ظاهر آن نیز بسیار قرمز و جذاب است. یکی از نکات مهم برای تهیه آش انار یزدی این است که نیاز به سبزی آشی ندارد و همین موضوع آش انار یزدی را از دیگر آش‌های انار که در شهرهای دیگر پخته می‌شود، متمایز می‌کند. برای آموزش جزییات روش تهیه این آش خوشمزه و متفاوت برای یلدا و مهمانی‌های پاییزی و زمستانی، می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش انار یزدی کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا

در سایر شهرها آش انار را چطور درست می‌کنند؟

طرز پخت آش انار شب یلدا به سبک اهالی شهرهای مختلف

در شهرهای دیگر ایران هم معمولا آش انار برای شب یلدا به طرق مختلف و با مواد مختلف طبخ می‌شود.

آش انار با عدس

بعضی‌ها هم ریختن عدس در آش انار را مستحب می‌دانند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد مواد مورد نیاز برای پخت یک آش انار خوشمزه شب یلدا بیشتر سلیقه‌ای است و به ذائقه مردم نواحی مختلف ایران بستگی دارد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که عدس رنگ آش انار را تیره می‌کند.

آش انار بختیاری

طرز پخت آش انار بختیاری هم مثل آش انار شیرازی با گوشت چرخ کرده، لپه، دانه انار و سایر مخلفات آش انار تهیه می‌شود.

آش انار ساوه

دستور تهیه آش انار ساوه هم مثل آش انار شیرازی است. در برخی موارد به جای گوشت چرخ کرده فقط از آب گوشت یا استاک گوشت برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند. سبزی آش انار ساوه شامل تره، گشنیز و جعفری است.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم جالب و مفصل شب چله در مازندران

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار به سبک‌های مختلف

آیا می‌توان در طرز تهیه آش انار برنج را حذف کرد؟

آیا می‌توان در طرز تهیه آش انار، برنج را حذف کرد؟

برنج ایرانی و نیم دانه موجب لعاب‌دار شدن آش می‌شود. در صورت حذف برنج از آش انار می‌توانید از جو پرک، بلغور گندم یا بلغور جو نیز استفاده کنید.

طرز تهیه آش انار تبریزی چگونه است؟

طرز تهیه آش انار تبریزی شباهت زیادی به آش انار شیرازی دارد. تبریزی‌ها آش انار را با استفاده از گوشت چرخ کرده، سبزی، برنج، لپه، پیاز، آب انار و رب انار درست می‌کنند.

ترکیب سبزی آش انار چیست؟

مهم‌ترین سبزی‌هایی که برای تهیه آش انار شب یلدا استفاده می‌شود، تره، گشنیز، جعفری و نعناع است. در برخی موارد اسفناج نیز برای طعم و لعاب دادن به آش انار در ترکیب سبزی آن استفاده می‌شود.

چرا حبوبات و برنج در آش انار سفت می‌شوند؟

در صورتی که آب انار را در ابتدای پخت به آش انار اضافه کنید حبوبات و برنج آش انار سفت می‌شوند. اگر در تهیه آش انار از آب انار استفاده می‌کنید آن را در اواخر پخت به آش اضافه کنید.

چرا رنگ آش انار تیره می‌شود؟

برای جلوگیری از تیره شدن آش انار، بعد از اضافه کردن سبزی آش، درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. سبزی آش را سرخ نکنید و آب انار را در همان اوایل پخت به آش اضافه نکنید.

چاشنی آش انار چیست؟

چاشنی آب انار طعم ملس رب انار است. همچنین از آب نارنج و دانه انار تازه می‌توانید برای طعم دادن به آش انار استفاده کنید. بعضی هم برای ملس کردن طعم آش انار به آن مقداری شکر استفاده می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک