طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و غلیظ با گوشت

طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و غلیظ با گوشت


17 آذر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و غلیظ با گوشت

خورش آلو اسفناج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی و جزو خورش‌های مجلسی زمستانی و مجلسی است که اتفاقا برای درمان سریع بیماری‌های ویروسی فصل زمستان مثل آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است. خورش آلو اسفناج برای شام و سحری ماه رمضان و یک خورشت با گوشت مقوی است. علاوه بر این خورش آلو اسفناج یک ناهار زمستانی خوشمزه است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی با گوشت گوسفندی

 

خورش آلو اسفناج مجلسی با گوشت

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت خورش آلو اسفناج: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم خورش آلو اسفناج: ۱۷۳ کالری

 

مواد لازم برای تهیه خورش اسفناج با آلو بخارا (۶ نفر)

 

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم (اگر از مرغ استفاده می‌کنید ۶ تکه)
  • اسفناج: ۱ کیلوگرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • آلو بخارا: ۲۰۰ گرم
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق مرباخوری
  • فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
  • آرد: ۱ قاشق غذاخوری
  • کره: مقداری برای تفت دادن آرد

 

مراحل طرز تهیه خورش آلو اسفناج رستورانی

 

برای پختن خورش آلو اسفناج کافی است از قبل اسفناج‌های شسته و خرد شده را با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را با پیاز تفت دهید و اسفناج‌ها را به آن بیفزایید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت هم آلوهای خیسانده شده را اضافه کنید. برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه این خورش مجلسی، ادامه مقاله را بخوانید.

 

مرحله اول: گوشت و اسفناج را بخارپز کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه دمنوش به + خواص بی‌ نظیر دمنوش به

برای درست کردن یک خورش آلو اسفناج مجلسی با مرغ یا گوشت ابتدا اسفناج‌های ترجیحا جوان را به خرد کنید (نه خیلی ریز) و بخارپز کنید تا آب اسفناج‌ها کاملا کشیده شود. سپس مقداری روغن به آن‌ها اضافه کنید تا تفت بخورند. توجه داشته باشید که برای این مقدار گوشت باید بعد از پاک کردن و شستن اسفناج‌ها یک کیلوگرم اسفناج داشته باشید.

 

مرحله دوم: گوشت و پیاز را سرخ کنید

 

در مرحله بعد تکه‌های گوشت را در مقداری آب گرم بریزید تا به جوش بیاید و به مدت ۲ تا سه دقیقه صبر کنید تا روی آب کف جمع شود، سپس گوشت را آبکش کنید. ۲ عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید. پیازها را تفت دهید تا سبک شوند.

تکه‌های گوشت را به پیازها اضافه و سرخ کنید. ادویه‌ها را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. بعد از این‌که رنگ مرغ یا گوشت عوض شد و مقداری تفت خورد اسفناج‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید. گوشت و اسفناج را هم بزنید و سپس آب جوش اضافه کنید. مقدار آب جوش باید به حدی باشد که فقط تا یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند. ۱ عدد چوب دارچین هم اضافه کنید و در پایان پخت از خورش آلو اسفناج بیرون بیاورید.

 

مرحله سوم: آلو بخارا را به خورش اسفناج اضافه کنید

 

خورش آلو اسفناج را باید به مدت ۲ و نیم الی سه ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا جا بیفتد. در اواسط پخت خورش برای غلظت بیشتر آن ۱ قاشق آرد تا با مقداری کره تفت دهید و به آن زعفران آب کرده اضافه کنید.

ترکیب آرد و زعفران را به خورش آلو اسفناج اضافه کنید. در نیم ساعت پایانی پخت آلو بخارای شسته شده را به خورش اسفناج اضافه کنید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت هم شکر و آبلیمو را اضافه کنید. خورش مجلسی آلو اسفناج را با پلو زعفرانی یا چلو رستورانی میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو اسفناج مرحله به مرحله

 

فوت و فن درست کردن خورش آلو اسفناج مجلسی خوشمزه

 

فوت و فن درست کردن خورش آلو اسفناج مجلسی خوشمزه

 

*راز خوشمزه شدن خورش آلو اسفناج مثل خورش قورمه سبزی جا افتادن و به روغن افتادن آن است. به همین خاطر این خورش باید روی شعله ملایم گاز باید حسابی بپزد و جا بیفتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی پای سیب بدون فر و در فر

*طرز تهیه خورش آلو اسفناج با لپه هم مرسوم است. در این صورت لپه را جداگانه نیم پز کنید، آب آن را دور بریزید و در اواسط پخت خورش به سایر ترکیبات اضافه کنید.

*طرز تهیه خورشت اسفناج گیلانی به همین ترتیب است با این تفاوت که برای ۱ کیلوگرم اسفناج حدود ۳۰۰ گرم سبزی تره هم، خرد و با اسفناج تفت می‌دهند تا به خورش اضافه کنند.

*طرز تهیه خورش اسفناج مازندرانی یا شمالی دقیقا مثل دستور پختی است که در اینجا برای شما توضیح دادیم.

*در طرز تهیه خورش آلو اسفناج بدون گوشت که مورد پسند گیاهخواران است همین مراحل به جز مرحله سرخ کردن و اضافه کردن گوشت یا مرغ را انجام دهید. به جای گوشت مقداری قارچ را با پیاز داغ و کره تفت دهید و به خورش اضافه کنید.

*بعضی هم به خورش آلو اسفناج، لوبیا چیتی اضافه می‌کنند. لوبیاها را یک روز کامل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. لوبیاها را جداگانه بپزید و در اواسط پخت به خورش اضافه کنید که له نشوند.

*خورش آلو اسفناج یک خورشت آبکی نیست بلکه غلیظ است و تقریبا آب آن باید به خورد مواد برود.

*در پایان پخت خورش نمک خورش را اندازه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

*اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به خورش آلو اسفناج آن را خوش رنگ‌تر می‌کند. برای این کار رب را با گوشت تفت دهید. خورش آلو اسفناج با رب گوجه فرنگی نیز جزو خورش‌های محبوب است.

*اضافه کردن شکر و آبلیمو به دستور پخت خورش آلو اسفناج اختیاری است.

 

بیشتر بدانید: ۷ خاصیت اسفناج خام و پخته که احتمالا نمی‌دانستید

 

سوالات متداول

 

چاشنی خورش آلو اسفناج چیست؟

 

بر اساس ذائقه خود می‌توانید به خورش آلو اسفناج، چاشنی‌های مختلفی اضافه کنید. این چاشنی‌ها شامل رب آلوچه، رب انار، رب گوجه فرنگی، آبغوره طبیعی، آبلیمو و … می‌شود.

 

از چه گوشتی در طرز تهیه خورش آلو اسفناج استفاده می‌شود؟

 

خورش آلو اسفناج را می‌توانید هم با گوشت قرمز (گوشت گوسفند یا گوساله)، مرغ با بوقلمون درست کنید. حتی برخی افراد خورش آلو را بدون گوشت و مخصوص گیاهخواران تهیه می‌کنند. می‌توانید به جای گوشت در این مواقع، از قارچ هم استفاده کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک