۲ طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی + فیلم آموزش تهیه

۲ طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی + فیلم آموزش تهیه


11 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی با شیر و بدون شیر

حلوا سه آرد از جمله حلواهای بسیار خوشمزه و مجلسی است که بیشتر در ماه رمضان به عنوان یک نذری ساده تهیه می‌شود. اگر اهل درست کردن دسرهای ایرانی ارزان و خوشمزه هستید و برای سرو دسر کنار چای و نوشیدنی‌های دیگر معمولا سراغ انواع حلوا و شیرینی می‌روید این حلوای لذیذ و نرم و لطیف را از دست ندهید. ۲ طرز تهیه حلوای سه آرد با شیر و حلوای سه آرد بدون شیر با فوت و فن‌های طلایی آن را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی بدون شیر

 

با طرز تهیه حلوا سه آرد بدون شیر با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه حلوا سه آرد شیر مجلسی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلوا سه آرد: ۴۰۰ کالری

 

مواد لازم طرز تهیه حلوای سه آرد بدون شیر

 

  • آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (بهتر است از آرد سنگک استفاده کنید)
  • آرد برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد نخودچی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
  • شکر: یک و نیم الی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری است)

 

مراحل طرز تهیه حلوا سه آرد

 

با مراحل طرز تهیه حلوا سه آرد همراه ما باشید.

 

مراحل طرز تهیه حلوا سه آرد شیر

 

مرحله اول؛ الک کردن آردهای حلوا سه آرد بدون شیر

 

ابتدا آردها را به صورت جداگانه ۲ الی سه بار الک کنید تا حسابی صاف و یکدست شوند. یادتان باشد منظور از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آرد، مقدار آرد الک شده بعد از ۲ الی سه بار الک کردن است.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شربت حلوای سه آرد

 

حتما بخوانید  12 ماسک خانگی درمان قطعی لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت و گردن

حالا شهد حلوا را آماده کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. به محض این‌که شکر در آب حل شد شعله را خاموش کنید (در مجموع شربت هیچ نوع حلوایی نیاز به جوشیدن ندارد و همین که شکر در آب حل شود کافی است).

سپس گلاب، زعفران دم کرده و هل را به شربت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. لازم نیست شربت تبدیل به یک شهد غلیظ شود.

 

مرحله سوم؛ تفت دادن آردها

 

یکی از فوت و فن‌های طلایی درست کردن حلوا سه آرد این است که ابتدا بدانید کدام آرد را تفت دهید. نخستین آرد، آرد گندم است چون دیرتر از دو آرد دیگر از خامی در می‌آید. روی شعله بسیار ملایم گاز آرد گندم یا همان سنگک را تفت بدهید تا رنگ آرد از سفیدی به کرمی روشن دربیاید.

سپس آرد برنج را اضافه کنید. یک فوت طلایی خوشمزه شدن این حلوا استفاده از آرد برنج و آرد نخودچی مرغوب و تازه است تا عطر مطبوعی به حلوای شما بدهد. کمی که آرد برنج را با آرد گندم تفت دادید (حدود ۳ دقیقه) سپس آرد نخودچی را اضافه کنید. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس نهایتا دو دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت بدهید.

 

مرحله چهارم؛ ریختن شربت در آرد تفت داده شده برای حلوا

 

بعد از ۲ دقیقه ابتدا روغن را اضافه کنید و به سرعت هم بزنید. تمام آرد که به روغن آغشته شد کره را هم اضافه کنید و باز هم بزنید. روی شعله ملایم گاز این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا حلوا به رنگ قهوه‌ای-طلایی خوشرنگی دربیایید.

حالا با دقت شربت حلوا را در سه مرحله اضافه کنید. مراقب باشید شربت یا حلوای داغ به سر و صورت‌تان نپاشد. در همین حین مرتب حلوا را هم با یک قاشق چوبی هم بزنید. (یک فوت دیگر تهیه حلوا سه آرد و هر حلوای دیگری این است که دمای شهد و آرد تفت داده شده باید یکسان باشد یا هر دو ولرم باشند). وقتی حلوا به غلظت مناسب رسید و یک بافت منسجم پیدا کرد، حلوا آماده است.

نکته مهم آماده شده حلوا هم این است که وقتی مایه حلوا را هم می‌زنید یا در زمان به اصطلاح «گهواره کردن» حلوا به راحتی از تابه جدا شود و به کف ظرف نچسبد.

 

طرز تهیه حلوا سه آرد شیر

 

اگر در حین گهواره کردن حلوا تکه تکه شد دلیلش این است که شربت آن کم است و در نتیجه حلوا خشک است. در این صورت کمی شربت به حلوا اضافه کنید. بعد از سرو حلوا در ظرف مناسب برای تزیین حلوای مجلسی سه آرد از پودر نارگیل، انواع پودر پسته یا بادام و یا پودر گل محمدی استفاده کنید. از قیف ماسوره هم برای تزیین حلوا می‌توانید استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش
حتما بخوانید  طرز تهیه انبه قرمزی به 2 روش ساده و دو رنگ کافی شاپی

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای شیر زعفرانی

 

طرز تهیه حلوای سه آرد با شیر

 

برای طرز تهیه حلوا سه آرد با شیر باید برای درست کردن شربت حلوا نیمی آب و نیمی دیگر را شیر اضافه کنید. به همان ترتیب شکر را در ترکیب شیر و آب حل کنید و نگذارید به دمای جوش برسد. سپس هل، گلاب و زعفران را به شربت یا شهد حلوا که نیمی از آن شیر و نیمی دیگر آب است اضافه کنید.

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوا سه آرد

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوا سه آرد

 

*در طرز تهیه حلوا سه آرد با آرد برنج، آرد گندم و آرد نخودچی حتماً آردها را خوب الک کنید تا گلوله‌های آرد و ذرات درشت از آن جدا شود.

*در طرز تهیه حلوای سه آرد مجلسی با شیر قبل از تیره شدن آردها تفت دادن آن‌ها را تمام کنید. حلوا سه آرد با شیر باید رنگ روشنی داشته باشد، بنابراین نباید آرد را بیش از حد تفت دهید.

*در طرز تهیه حلوا با سه لیوان آرد اگر به ترازو دسترسی ندارید می‌توانید از سه لیوان فرانسوی دسته‌دار برای پیمانه استفاده کنید.

*در طرز تهیه حلوای سه ارد گلاب را بعد از این که شربت حلوا کمی خنک شد به آن اضافه کند تا عطر گلاب از بین نرود.

*آرد نخودچی خیلی زود می‌سوزد و تیره می‌شود، بنابراین بید زمان کمتری با به تفت دادن آن اختصاص دهید.

*در طرز تهیه حلوا با آرد برنج و نخودچی و گندم باید حلوا را بعد از اضافه کردن شربت خوب هم بزنید تا بافت نرم و دلچسبی پیدا کند.

*در طرز تهیه حلوای سه آرد هر کجا احساس کردید که حلوای شما خشک شده، می‌توانید مقداری کره یا روغن جامد به حلوا اضافه کنید تا بافت نرم‌تری به خود بگیرد.

 

سوالات متداول

 

برای داشتن حلوای تیره در طرز تهیه حلوا سه آرد چه کار کنیم؟

 

برای داشتن حلوای تیره در طرز تهیه حلوای سه آرد، آرد را بیشتر تفت دهید.

 

در طرز تهیه حلوای ۳ آرد مجلسی با شیر آرد چقدر باید تفت داده شود؟

 

در آموزش حلوای سه آرد با شیر قبل از تیره شدن آردها تفت دادن آن‌ها را تمام کنید. حلوا سه آرد با شیر باید رنگ روشنی داشته باشد، بنابراین نباید آرد را بیش از حد تفت دهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک