۱۴ طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مجلسی شب یلدا

۱۴ طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مجلسی شب یلدا


4 آذر 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مجلسی شب یلدا
نوشیدنی برای شب یلدا چی درست کنیم؟ مراسم شب یلدا از زیباترین جشن‌های ایرانیان است، در این شب به یاد ماندنی می‌توانید با یک نوشیدنی متفاوت و خوشمزه یلدایی از مهمانان خود پذیرایی کنید. طرز تهیه انواع نوشیدنی برای شب یلدا را بلد هستید؟ بهترین نوشیدنی مناسب شب یلدا چیست و چطور آماده می‌شود؟ در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با چند مدل طرز تهیه نوشیدنی برای شب یلدا آشنا شوید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

انواع نوشیدنی مخصوص پذیرایی در شب یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است، با بلندترین شب سال به استقبال اولین روز زمستان می‌رویم. خانواده‌های ایرانی در این شب دور هم جمع می‌شوند و آئین شب یلدا را با شام شب یلدا، دسر شب یلدا و بازی و سرگرمی‌های یلدایی گرامی می‌دارند. با آموزش این نوشیدنی‌های یلدایی امیدواریم کام شما مهمانان عزیز هر چه بیشتر در این شب شیرین شود.

در میان انواع خوراکی‌های شب یلدا، نوشیدنی‌ها جزو جدانشدنی این شب آیینی هستند. معمولا انواع نوشیدنی شب یلدا، با نمادهای شب یلدا گره خورده‌اند، یعنی در آنها از میوه‌های شب یلدا یا نوشیدنی‌هایی به رنگ قرمز یا سبز که از رنگ‌های مخصوص شب یلدا هستند، استفاده می‌شود. برای شب یلدای امسال می‌توانید برای تهیه انواع نوشیدنی شب یلدا، از لیست زیر ایده بگیرید و آن‌ها را برای مهمانی یا دورهمی شب چله درست کنید.

برای آماده کردن این نوشیدنی‌ها ممکن است به انواع آبمیوه، بستنی، شکر، عسل، ماست، شیر و ادویه‌هایی مثل زنجبیل، دارچین و … نیاز داشته باشید. این مواد را می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

۱- انواع نوشیدنی با هندوانه

انواع نوشیدنی‌ها با هندوانه برای شب یلدا

هندوانه پای ثابت شب یلدا است. از تزیین هندوانه یلدایی تا انواع دسر یلدایی و شیرینی یلدایی با هندوانه گرفته تا نوشیدنی‌های هندوانه را می‌توانید در شب یلدا تهیه و سرو کنید. انواع نوشیدنی‌ها با هندوانه مناسب یلدا را می‌توانید بر اساس سلیقه خود، شیرین‌تر و با شکر، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر درست کنید. یا اینکه از شیرینی خود هندوانه لذت ببرید. همچنین این امکان را دارید که از میوه‌های دیگر هم به صورت میکس با هندوانه استفاده کنید. همه‌ چیز بسته به سلیقه و مواد در دسترستان دارد. برای مشاهده طرز تهیه انواع نوشیدنی با هندوانه روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید. 

۲- معجون انار و قهوه

معجون انار و قهوه؛ یک نوشیدنی مجلسی برای شب یلدا

«معجون قهوه و انار» یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کافی شاپی مخصوص شب یلدا است که به خاطر طعم متفاوت و دلچسبی که دارد، به عنوان یک نوشیدنی رسمی مهمانی بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه معجون قهوه و انار بسیار راحت است و می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه در خانه آماده کنید.

برای تهیه معجون قهوه و انار،  باید آب انار را در یک لیوان بلند و مخصوص بریزید. سپس لیوان را با یخ پر کنید. سپس شربت قهوه، قهوه اسپرسو و شیر را اضافه کنید. اگر به شربت قهوه دسترسی ندارید می‌توانید قهوه اسپرسو را به صورت غلیظ و در صورت تمایل با مقداری شکر تهیه کنید و به این معجون اضافه کنید. در انتها چند دانه انار روی این معجون بریزید و از طعم جذاب آن لذت ببرید. معجون قهوه و انار را نباید قبل از سرو کردن هم بزنید و مخلوط کنید. برای ایده‌های بیشتر در طرز تهیه معجون قهوه و انار روی لینک مقاله‌ مورد‌نظر کلیک کنید.

۳- معجون انار مخصوص

معجون انار مخصوص یک نوشیدنی مجلسی برای شب یلدا

«معجون انار» با آن طعم ملس و رنگ جذابی که دارد، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های پاییزی و زمستانی است که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مجلسی یلدا آن را درست کنید. ترکیب طعم‌های مختلف در این معجون موجب شده تا هر فرد با هر سلیقه‌ای از آن لذت ببرد. معمولاً در طرز تهیه معجون مخصوص انار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و شما می‌توانید به سلیقه خودتان یکی از این نوشیدنی‌های جذاب را آماده کنید.

یکی از روش‌های درست کردن این نوشیدنی شب یلدا این است که شیر منجمد شده را از فریزر خارج کنید تا کمی نرم شود. در این فرصت انار را دانه کنید (روش‌‌های دانه کردن انار) و همراه با شیر داخل مخلوط‌کن بریزید تا دانه‌های انار کاملا میکس و با شیر مخلوط شوند. ۵ دقیقه مواد را مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. برای مشاهده ادامه و جزییات مراحل طرز تهیه معجون انار مخصوص به چند روش روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قلیه میگو جنوبی و مجلسی به روش بندرعباسی و خوزستانی

۴- اسموتی با هندوانه

انواع اسموتی با هندوانه برای شب یلدا

انواع «اسموتی با هندوانه» از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مجلسی برای شب یلدا هستند. اگر اهل درست کردن انواع دسر و آبمیوه هستید حتما می‌دانید انواع اسموتی که می‌توان با هندوانه درست کرد، بسیار متنوعند و از مواد مختلفی در آن‌ها می‌توان استفاده کرد. یکی از روش‌های تهیه اسموتی ساده با هندوانه این است که هندوانه را خرد و پوست و هسته‌های آن را جدا کنید. برش‌های هندوانه را در یک ظرف قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. ظرف را در فریزر بگذارید تا برش‌ها کاملا یخ بزنند. ۲ تا ۴ ساعت زمان کافی است.

هندوانه را از فریزر بیرون بیاورید و در مخلوط‌کن بریزید. به آن ماست، شیر و عرق بیدمشک اضافه کنید. شروع به هم زدن کنید تا زمانی که یک مخلوط یکدست داشته باشید. اسموتی هندوانه را در لیوان بریزید و برش‌های هندوانه را به کناره لیوان بزنید. برای اینکه اسموتی‌های بیشتری با هندوانه درست کنید، می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه انواع اسموتی با هندوانه کلیک کنید.

۵- لیموناد هندوانه

لیموناد هندوانه یکی از انواع نوشیدنی برای شب یلدا

«لیموناد هندوانه» یکی از انواع نوشیدنی برای شب یلدا است که مواد اصلی آن هندوانه، لیمو و نعنا هستند. لیموناد هندوانه به خاطر آبدار بودن هندوانه و طعم لذیذش، همچنین مواد مغذی فراوان،  طرفداران زیادی دارد. این لیموناد را می‌توان به روش‌های مختلف تهیه و آن را برای شب چله یا سایر مناسبت‌ها سرو کرد.

برای طرز تهیه لیموناد هندوانه بهتر است مواد مورد نیاز را از قبل در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. سپس هندوانه را آماده و پوره کنید و مواد دیگر را به ترتیب به آن‌ بیفزایید. این نوشیدنی را به راحتی در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌توانید درست کنید و برای سرو در مهمانی‌ها هم گزینه‌ جذابی است. برای آموزش طرز تهیه انواع لیموناد هندوانه روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید. 

۶- موهیتو توت فرنگی

انواع موهیتو توت فرنگی برای یلدا

خیلی‌ها نوشیدنی «موهیتو» را به صورت سنتی و فقط با نعناع و آب گازدار یا سودا خورده‌اند و از تنوع این نوشیدنی با دیگر میوه‌ها خبر ندارند. همان‌طور که با هندوانه می‌توانید برای نوشیدنی شب یلدا موهیتو درست کنید، به خاطر رنگ قرمز توت فرنگی، «موهیتو توت فرنگی» هم می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای نوشیدنی مهمانی و دورهمی شب یلدا باشد.

برای تهیه موهیتو توت فرنگی با نسخه اصلی، از آب گازدار یا سودا استفاده می‌شود. همچنین برای یکدست شدن این نوشیدنی، می‌توانید از مخلوط‌کن یا میکسر استفاده کنید. انواع مواد مختلف را می‌توانید در این موهیتو برای یلدا استفاده کنید. برای طرز تهیه انواع موهیتو توت فرنگی روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۷- چای انار

چای انار یکی از نوشیدنی‌های خوشرنگ برای یلدا

«چای انار» یکی از نوشیدنی‌های خوشرنگ، مقوی و خوشمزه، هم برای شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی است و هم می‌توانید از طعم آن به عنوان یک نوشیدنی برای عصرانه لذت ببرید. چای انار به روش‌های مختلفی درست می‌شود و بنا به دلخواه یا مواد در دسترس‌تان می‌توانید یک یا چند روش را برای تهیه آن انتخاب کنید.

یکی از روش‌های تهیه چای انار بدین صورت است که برای درست کردن آن، از دانه‌های تازه میوه انار تازه استفاده می‌شود. برای طرز تهیه چای انار باید انارها را دانه کنید. سپس آنها را کمی بکوبید و بعد به انارها آب جوش اضافه کنید. چای انار را با عسل، نبات یا دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی می‌توانید سرو کنید. برای آموزش روش‌های دیگر برای تهیه این نوشیدنی شب یلدا و جزییات تهیه آن، روی لینک طرز تهیه چای انار، کلیک کنید. 

۸- شربت زنجبیل

شربت زنجبیل برای شب یلدا

در لیست انواع شربت سنتی و ایرانی برای شب یلدا و روزهای سرد پاییز و زمستان، «شربت زنجبیل» برای افرادی که دوست دارند انواع نوشیدنی‌ مفید و سنتی میل کنند، یک انتخاب فوق‌العاده است. زنجبیل که یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است و به خاطر عطر خاص و طعم تند و تیزی که دارد، از آن برای مزه‌دار کردن انواع غذاها و درست کردن انواع دمنوش و شربت استفاده می‌شود.

اگر به نوشیدن انواع شربت‌های سنتی علاقه دارید، پس حتما از ترکیب طعم زنجبیل تازه با آب لیمو ترش نیز بی‌نهایت لذت می‌برید. با این ترکیب می‌توانید یکی از خوش عطر و طعم‌ترین شربت‌های خانگی برای شب یلدا درست کنید که اتفاقا بسیار ساده و سریع آماده می‌شود. اما شربت‌ها و نوشیدنی‌های دیگری هم می‌توانید با استفاده از زنجبیل تهیه کنید. در مقاله طرز تهیه شربت زنجبیل می‌توانید روش درست کردن انواع این نوشیدنی برای یلدا را یاد بگیرید. کافی است روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید. 

۹- شربت لبو

شربت لبو خوشرنگ و خوشمزه برای یلدا

«شربت لبو» خوشرنگ و خوشمزه یکی از انواع شربت مجلسی و نوشیدنی‌های خوشمزه زمستانی است. به عنوان شربت خوشمزه برای مهمانی یلدا می‌توانید با لبو یا چغندر قرمز در خانه شربت لبو درست کنید. یک روش درست کردن این شربت برای مهمانی‌ و دورهمی شب یلدا این است که لبوهای شسته و تمیز شده را خرد کنید و با آب و شکر بجوشانید. سپس آن‌ها را صاف کنید و با دیگر مواد دوباره بجوشانید تا کمی غلیظ شود. شکر، دارچین، وانیل و … می‌توانند طعم این شربت را حسابی لذیذ و دلچسب کنند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با باقلا خشک و بدون آن

اما نوشیدنی‌های دیگری هم می‌توانید با لبو درست کرده و به عنوان نوشیدنی یلدایی از مهمانانتان پذیرایی کنید. در مقاله طرز تهیه شربت لبو، روش درست کردن شربت چغندر قرمز برای یلدا را می‌توانید آموزش ببینید. کافی است روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۱۰- شربت آلبالو با آب آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو برای شب یلدا

شربت آلبالو را چگونه درست کنیم؟ برای درست کردن «شربت آلبالو با آب آلبالو» به عنوان نوشیدنی شب یلدا، یک لیتر آب آلبالو را با ۲ کیلوگرم شکر برای چند ساعت در یک قابلمه بگذارید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و شکر در آب آلبالو حل شود. بعد از چند ساعت قابلمه را روی گاز بگذارید تا محلول به حالت جوش برسد. وقتی محلول شروع به جوشیدن کرد شعله گاز را کم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شربت آلبالو روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

در ۲ دقیقه پایانی وانیل را اضافه کنید و بعد از اینکه شربت چند قل خورد، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید شربت آلبالو خنک شود سپس آن را از صافی رد کنید. شربت آلبالو باید کاملا ته‌نشین شود. سپس به مقدار لازم شربت آلبالو در یک لیوان آب سرد بریزید و با یخ شربت را خنک میل کنید. برای مشاهده دیگر روش‌های تهیه شربت آلبالو برای شب یلدا و راه‌های غلیظ شدن شربت آلبالو، روی لینک  طرز تهیه شربت آلبالو کلیک کنید.

۱۱- شربت انار

شربت انار یک نوشیدنی مجلسی برای شب یلدا است

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای نوشیدنی شب پذیرایی شب یلدا چه چیزی بهتر از شربت انار؟ برای درست کردن شربت انار به روش طبیعی و با مواد ساده در خانه، باید انارها را دانه کرده و آب آنها را بگیرید. سپس آب انار را صاف کرده و با شکر و آبلیمو بجوشانید. وقتی شربت به غلظت کافی رسید، شعله را خاموش کرده و صبر کنید سرد شود. برای درست کردن شربت انار برای هر نفر مقداری از سیروپ انار را در مقداری آب یخ بریزید و هم بزنید و لیوان شربت انار را سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه شربت انار به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- اسموتی هندوانه و توت فرنگی

اسموتی هندوانه و توت فرنگی یک نوشیدنی مجلسی برای شب یلدا است

اسموتی «هندوانه و توت فرنگی» با آن رنگ قرمز و جذابش یک انتخاب عالی برای نوشیدنی شب یلدا است. این نوشیدنی خوشمزه و مجلسی را می‌توانید به چند روش ساده و با بستنی در خانه به راحتی درست کنید و در نهایت با تکه‌های هندوانه و توت فرنگی تزیین کنید. برای مطالعه طرز تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۳- انار گلاسه

طرز تهیه انار گلاسه برای نوشیدنی شب یلدا

«انار گلاسه» با طعم ترش و شیرین و خوشمزه‌ای که دارد، یکی از بهترین نوشیدنی‌های مجلسی یلدایی است که می‌توانید آن را برای پذیرایی از مهمان‌ها در شب چله و مناسبت‌های دیگر آماده کنید. اما گلاسه مخصوص انار چطور آماده می‌شود و برای درست کردن این نوشیدنی کافی شاپی از چه موادی استفاده کنیم؟ برای مطالعه طرز تهیه گلاسه انار به چند روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۴- میلک شیک انار

میلک شیک انار یک نوشیدنی مجلسی برای مهمانی شب یلدا

«میلک شیک انار» یکی از شیک‌ترین نوشیدنی‌های مجلسی و جزو نوشیدنی‌های پرطرفدار شب یلدا است. هر چند معمولا خیلی‌ها انواع میلک شیک را در کافه می‌نوشند ولی درست کردن میلک شیک در خانه نه تنها اصلا کار سختی نیست، بلکه با تهیه آن متوجه می‌شوید که هم نوشیدنی‌تان کیفیت بالاتری خواهد داشت و هم هزینه‌ آن بسیار کمتر خواهد شد. برای مطالعه طرز تهیه میلک شیک انار به چند روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نوشیدنی‌های شب یلدا

برای شب یلدا نوشیدنی چی درست کنیم؟

از انواع نوشیدنی‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، مثل شربت آلبالو، شربت انار، نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها با هندوانه، موهیتو توت فرنگی، شربت لبو و … می‌توانید به عنوان انواع نوشیدنی برای یلدا از مهمان‌های خود پذیرایی و از طعم آنها لذت برده و از خواص این نوشیدنی‌ها برای سلامت بدن بهره‌مند شوید.

برای غلیظ شدن شربت برای شب یلدا چه کنیم؟

فرقی نمی‌کند برای مهمانی شب یلدا شربت آلبالو درست می‌کنید یا شربت انار یا لبو و …، برای اینکه شربت شما غلیظ شود، باید به مقدار کافی آن را بجوشانید. نگران کم شدن حجم شربت نباشید. می‌توانید کمی ژلاتین هم روی حرارت بخار آب بن ماری کرده و به انواع شربت اضافه کنید. پودر یا ورق ژلاتین، بر طعم شربت هیچ تاثیری نمی‌گذارد ولی بافت آن را غلیظ‌تر می‌کند.

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

کالابرگ الکترونیک