۱۷ توصیه ایمنی خانه تکانی عید که حتما باید رعایت کنید

۱۷ توصیه ایمنی خانه تکانی عید که حتما باید رعایت کنید


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
توصیه های ایمنی خانه تکانی عید

رعایت توصیه های ایمنی خانه تکانی عید و نکات ایمنی در زمان تمیزکاری خانه جزو موارد ضروری است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. برای تجربه یک خانه تکانی مطمئن و ایمن رعایت برخی نکات ساده و کاربردی می‌تواند کمک زیادی کند. اما آیا می‌دانید چطور در خانه تکانی و تمیزکاری عید از ایجاد کمردرد و آسیب فیزیکی به بدن جلوگیری کنید؟ استفاده بیش از حد از مواد شوینده چه خطراتی برای سلامت بدن دارد و چطور می‌توان این مشکلات را به حداقل رساند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با مهم‌ترین توصیه‌ های ایمنی خانه تکانی آشنا شوید.

 

توصیه‌ های بهداشتی و نکات ایمنی خانه تکانی عید

 

نکات ایمنی خانه تکانی عید

 

کمتر از یک ماه دیگر به عید مانده است و همه افراد در تکاپوی خانه تکانی به منظور تمیز کردن و زدودن هرگونه کثیفی از منزل هستند. در این میات نکات و اصول ایمنی در خانه تکانی وجود دارد که رعایت آن ها الزامی است. متاسفانه هرساله نزدیک‌های شب عید، شاهد این هستیم که خیلی از افراد به دلیل رعایت نکردن همین اصول ساده که در ادامه خواهیم گفت، دچار آسیب های فیزیکی جبران ناپذیری و حتی خدای نکرده مرگ هم می شود.

 

بیشتر اتفاقاتی شایع که در این ایام می افتد شامل کمردرد و آسیب های فیزیکی به استخوان های بدن مانند دست و پا، مسمومیت ناشی از استفاده از مواد شیمیایی غیرمجاز، پرت شدن از نردبان یا لبه پنجره، حساسیت های پوستی، برق گرفتگی و غیره است. شناخت هرکدام این موارد و روش های پیشگیری از هر کدام به شما کمک می کند تا خانه تکانی لذت بخش و ایمنی را داشته باشد.

 

از سوی دیگر رعایت برخی نکات ساده در زمان خانه تکانی عید به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر از پس تمیز کاری عید برآیید و بدون این که آسیبی به بدن خودتان وارد کنید، به استقبال نوروز بروید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین توصیه‌ های ایمنی و بهداشتی خانه تکانی عید آشنا شوید. ما در این مقاله سعی کرده ایم که هر مورد را در قالب یک بخش مجزا به همراه روش ها و توصیه های پیشگیرانه توضیح دهیم.

 

 

کمردرد و آسیب های فیزیکی به بدن

 

کمردرد و آسیب های فیزیکی به استخوان بدن جزو شایع ترین اتفاقاتی است که به علت رعایت نکردن اصول ایمنی خانه تکانی برای افراد رخ می‌دهد. اتفاقاتی که ممکن است که تا چندماه گریبان آن ها را تا مداوای کامل بگیرد و هزینه زیادی هم برای درمان باید پرداخت کرد. به عبارتی دیگر با رعایت اصول مانند چگونگی بلند کردن اجسام سنگین، چگونه در دست گرفتن وسایل تمیز کننده و غیره، نه تنها هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی شود، بلکه از خانه تکانی منزل خود هم لذت می برید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  25 روش ارزان برای گرم کردن خانه در زمستان بدون هدر دادن انرژی و گرما

 

اما چه اصول و توصیه های ایمنی خانه تکانی عید را باید رعایت کنید تا با این مشکلات مواجه نشوید:

 

۱- برای بلند کردن اجسام، به هیچ وجه کمر خود را خم نکنید؛ زانوها را خم کرده و سعی کنید که روی زانوی خم شده بنشینید و جسم را بلند کنید. با اینکار فشاری دیگر بر کمر شما وارد نمی شود.

 

۲- وقتی جسم سنگینی را بلند کرده‌اید، به هیچ وجه از کمر برای چرخش استفاده کنید، بلکه تمامی بدن خود را برای این منظور باید به کار بگیرید تا فشار و آسیب به کمر و مهره های آن وارد شود.

 

۳- در هنگام بلند کردن اشیا سنگین مانند صندلی و مبل نباید عجله کرد و به آرامی و با خم کردن زانو آن‌ها را بلند کرد؛ همچنین در هنگامی که جسم سنگینی را بلند کرده اید، کمر را خیلی به سمت پشت خم نکنید و سعی کنید که صاف بایستید.

 

۴- جسم های سنگین و حجیم را به تنهایی بلند نکنید و سعی کنید که از تمامی اعضای خانواده کمک بگیرید.

 

۵- برای جلوگیری از درد در کمر و مچ، ابزارهای زیادی وجود دارد که حتی سرعت فعالیت شما را هم افزایش می‌دهد؛ برای مثال استفاده از تیشو برای تمیز کردن کف به جای دست، باعث جلوگیری از آسیب به کمر و مچ می شود.

 

۶- در زمان بلند کردن اجسام سنگین، برای حفظ تعادل بدن، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید.

 

 

سقوط از نردبان یا لبه پنجره

 

متاسفانه سقوط از ارتفاع از جمله اتفاقاتی است که هیچ جبرانی برای آن وجود ندارد. شکستگی پا، ضربه به سر، شکستگی لگن و گاهی مرگ از جمله اتفاقاتی که در نتیجه سقوط از نردبان یا پنجره رخ می‌دهد. برای پیشگیری از این موارد، نکات زیر را باید رعایت کنید:

 

۷- نردبان را بر روی مکانی صاف قرار دهید.

 

۸- سعی کنید از نردبان‌های دو طرفه استفاده کنید یا اگر دسترسی به چنین نردبانی ندارید، از یک نفر بخواهید که آن را برای شما نگه دارد.

 

۹- به هیچ وجه زیر نردبان لیز نباشد.

 

۱۰- برای پاک کردن نمای داخل پنجره‌ها از نردبان استفاده کنید و برای تمیز کردن نمای بیرونی، از انواع تی دسته‌ بلندی که دارای پارچه‌های تمیزکننده هستند، استفاده کنید. توصیه می‌شود که به هیچ وجه بر روی لبه پنجره برای تمیز نکردن نروید. اگر آپارتمان شما خیلی بلند است، می‌توانید از شرکت‌های شسشتو نمای ساختمان کمک بگیرید.

 

۱۱- موقع استفاده از نردبان، چون سر ما بیشتر در حالت بالا قرار دارد، هر دو سه دقیقه یکبار سر خود را به سمت پایین آورده و کمی نرمش دهید تا به مشکلاتی مانند گردن درد برنخورید.

حتما بخوانید  ۱۶ روش نگهداری میوه‌ های پاییزی برای مدت طولانی بدون فاسد شدن

 

 

مسمومیت استفاده از مواد شیمیایی

 

استفاده از مواد شوینده و محصولات شیمیایی موجود در بازار عصای دست خانه تکانی عید است. استفاده از این محصولات می تواند باعث افزایش سرعت و کیفیت تمیز شدن وسایل خانه و برق انداختن کف و سطوح خانه شما شوند؛ فقط به شرطی که برندهای با کیفیت موجود در فروشگاه‌های زنجیره و معتبر را خریداری کنید. البته استفاده از این محصولات دارای عوارضی هم است که اگر مراقب باشید، هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

 

۱۲- در هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند شیشه شور، جوهرنمک و غیره از دستکش استفاده کنید؛ مخصوصا افرادی که دارای ناراحتی پوستی هستند، رعایت این نکته بیشتر از همه توصیه می شود.

 

۱۳- برای استفاده از محصولات شیمیایی مانند تمیزکننده‌ها، جوهرنمک و غیره برای تمیز کردن سطوح داخل محیط های بسته مانند سرویس‌های بهداشتی، حتما از ماسک استفاده کنید.

 

۱۴- اگر مبتلا به بیماری های آسم یا آلرژی شدید هستید، به هیچ وجه از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.

 

۱۵- حتما بعد از هر استفاده درب آن ها را محکم ببندید تا برای اثر برخورد، محتویات داخلی بر روی زمین نریزید. همچنین ممکن است که به خاطر اینکه حواس شما به تمیز کردن منزل است، کودک محتویات داخل آن را بخورد؛ برای همین توصیه می‌شود که هم درب محصولات شوینده را محکم ببنید و هم اینکه در مکان دور از دسترس قرار دهید

 

 

برق گرفتگی

 

یخچال، لوستر، تلویزیون و سیم های برق، همه این ها از نمونه مواردی هستند که باید در هنگام تمیز کردن آن‌ها، حواسمان بیشتر از همه جمع باشد. یکی از توصیه های ایمنی خانه تکانی این است که از آنجا که این وسایل برقی هستند و شما از دستمال های خیس برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید، حتما قبل از استفاده، برق تک تک را یا کل ساختمان را قطع کرده یا حتما از دستکش های ایمنی مخصوص استفاده کنید.

 

۱۶- هر چند وقت یک بار تمامی ابزارهای برقی منزل بررسی کنید تا سیم لختی یا پارگی موجود در آن‌ها را برطرف کنید.

۱۷- به هیچ وجه در هنگام روشن بودن، اقدام به تمیز کردن وسایل برقی نکنید.

 

 

سوالات متداول

 

چطور در خانه تکانی عید از کمردرد و آسیب‌های فیزیکی به بدن جلوگیری کنیم؟

 

با رعایت اصولی مانند چگونگی بلند کردن اجسام سنگین، چگونه در دست گرفتن وسایل تمیز کننده و استفاده درست از تجهیزات می‌توانید از آسیب‌های فیزیکی در زمان خانه تکانی جلوگیری کنید.

 

 

چرا برخی افراد در خانه تکانی عید به مسمومیت با مواد شیمیایی دچار می‌شوند؟

 

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و همچنین خطرات ترکیب کردن مواد شوینده موجب بروز حساسیت و مسمومیت می‌گردد.

 

 

کالابرگ الکترونیک