محصولات شوینده

محصولات شوینده


8 اردیبهشت 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شوینده

 
شش دسته اصلی مواد شیمیایی در محصولات شوینده لباس
 

به بازار می‌روید و محصولات شوینده لباس خریداری می‌کنید و با آن لباس‌های منزل خود شستشو می‌دهید؛ اگر هم‌مکان و زمان کافی را نداشته باشید، آن را به یک خشک‌شویی معتبر نزدیک منزل خود می‌دهید. لباس شما تمیز می شود و بوی معطر و خوبی گرفته است؛ اما همیشه سوالاتی در خصوص کیفیت محصولات شوینده مطرح بوده است.

استفاده از محصولات شوینده لباس از اول هم موردبحث دانشمندان و فعالان محیط‌زیست بوده است. بیشتر آن‌ها ادعا می‌کنند که در تعداد کمی از این نوع محصولات، ترکیبات شیمیایی مضری به‌کاررفته است که برای سلامتی بدن، مخصوصاً پوست بسیار مضر است.

در سال ۲۰۰۸ دانشمندان توانستند اثبات کنند که شرکت کوچکی که معروف نیستند، از مواد  شیمیایی مضری برای تولید محصولات شوینده خود استفاده می کنند.

محققان در این زمینه کشف کردند که در هر بار استفاده از محصولات شوینده، ۱۰۰ ترکیبات آلی مضر بر روی لباس منتشر می‌شود که متأسفانه بر روی هیچ‌کدام از لیبل های توضیحات آن‌ها این هشدارها نوشته نمی‌شود. درواقع در بیشتر برندهای نامعتبر محصولات شوینده به خاطر اینکه مواد شیمیایی مضری در ساخت آن‌ها به کار گرفته‌شده است، به‌غیراز خطراتی که برای سلامتی بدن می‌توانند داشته باشند، می‌توانند به محیط‌زیست و سلامتی دیگر موجودات هم نیز آسیب‌رسان باشد.

بسیاری از شرکت ها برای فروش محصولات نامرغوب خودشان، از طریق فروشگاه خیلی کوچک سطح شهر اقدام می کنند. آن‌ها سعی می کنند تا با تغییر در بعضی موارد، کیفیت کالای خود را مرغوب نشان دهند.

بهترین راه این است که اول برندهای معروف و دارای استاندارد را تهیه کنید و دوم برای خرید چنین محصولاتی که اهمیت زیادی برای سلامتی شما دارند، به فروشگاه بزرگ و زنجیره ای در سطح شهر بروید. شما در این فروشگاه‌ها می‌توانید انواع محصولات شوینده استاندارد را پیدا کنید.

اما ما در ادامه قصد داریم تا به شما بگوییم اگر قصد خرید محصولات شوینده با کیفیت عالی را دارید، چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیرید.

 

مواد تشکیل دهنده مواد شوینده خوب
 

عطر

 

همه شرکت های تولید کننده مواد شوینده برای معطر  شدن لباس از شستشو، از مواد خوشبوکننده مخصوصی استفاده می کنند. این مواد باید به گونه ای باشد که اول بعد از  شستشو از بین نرود، به پوست نفوذ پیدا نکند و اینکه باعث رنگ پریدگی یا ایجاد لکه نشود.

مواد شوینده مرغوب چنین ویژگی را ندارند و سعی می کنند که از بهترین کیفیت و دستورساخت استفاده کنند.

 

مواد شوینده

 

تمیزکننده

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بعضی از برندهای نامعتبر برای اینکه قدرت تمیزکننده و محصولات شوینده لباس خود را افزایش دهند، از فرمول‌ها و ترکیبات غیراستانداردی استفاده می‌کنند که برای سلامتی بدن بسیار مضر است. مواد شیمیایی مانند کواترنیوم-۱۵(شناخته‌شده به‌عنوان فرمالید و یک عامل سرطان‌زاست)،NPE(عاملی سمی اعصاب، تحریک‌کننده پوست، مختل‌کننده هورمون و عامل سمی برای زندگی آبزیان)، LAS(تحریک‌کننده پوست و چشم) و عصاره نفتی (سرطان‌زا و آسیب‌زننده ریه).

برندهای معتبر برروی محصول خود، مواد تشکیل دهنده تمیزکننده را درج می کنند و از هیچ مواد مضری برای اینکار استفاده نمی کنند.

 

تثبیت‌کننده

 

این مواد در محصولات شوینده به کار می‌رود که باعث تقویت‌کننده فرمول و درنتیجه ماندگاری بیشتر ماده شیمیایی می‌شود. اگر از فرمول خوبی برای تهیه تثبیت کننده ها استفاده نشود، ضرری جبران ناپذیری برای بدن شما خواهد داشت.

همانطور که گفتیم و باز هم تاکید خواهیم کرد، این است که حتما از برندهای معتبر و فروشگاه‌های زنجیره ای و بزرگ این محصولات را خریداری نمایید.

 

سفیدکننده

 

سفیدکننده ممکن است همراه با محصولات شوینده یا به‌صورت جداگانه مورداستفاده و فروش قرار بگیرد. سفیدکننده‌های که از فرموله‌ای نادرستی در تهیه آن‌ها به کار گرفته‌شده است، باعث التهاب چشم، ریه و پوست می‌شود و ترکیب آن با فاضلاب باعث ایجاد و انتشار ترکیبات آلی سمی می‌شود.

برندهای معتبر هیچگاه به دنبال خراب کردن برند خود در بازار نیستند و ازاین رو از بهترین فرمول برای سفید کردن لباس استفاده می کنند.

 

روشن‌کننده‌ها

 

یکی از تکنیک‌های موثر فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات شوینده لباس، تبلیغ درخشانندگی محصولاتشان است. بهتر است بدانید، شرکت‌های غیرمجاز برای اینکه درخشندگی محصولات را افزایش دهند از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که باعث جذب نور UV بیشتری می‌شود که درنهایت باعث تحریک بیشتر پوست شما می‌شود.

این مواد شیمیایی بعد از شستشو از بین نمی‌رود و بر روی لباس باید باقی بماند تا اثر محصولات خریداری‌شده را نشان دهد؛ ولی برندهای معتبر از فرمول مناسبی برای روشن کردن لباس خود استفاده می کنند.

 

فسفونات و EDTA

 

ماده ای است که تمامی برندها به مقدار مجاز به کار می برند. اگر این مواد بیش از حد استفاده شود، بعد از شستشو وارد چرخه طبیعت و فاضلاب می‌شود که باعث آلایندگی محیط‌زیست و نابودی موجودات ریز می‌شود.

شوینده

 
چه کاری انجام بدهیم؟
 

تمامی مواد شوینده مرغوب باید موارد بالا را به اندازه کافی و استاندارد داشته باشند. اگر به هم به دنبال مواد شوینده خوب هستید اما دسترسی به آن ها را ندارید، روش های زیر را می توانید انجام دهید:

 

مایع شوینده را خودتان بسازید

 

اصلا هم سخت نیست، فقط نیاز به صابون و چند ماده طبیعی دارید. به‌این‌خاطر میگوییم چند ماده طبیعی که برای هر لکه، شما باید محلول و مواد متفاوتی را به کار ببرید. پاک کردن انواع لکه را می‌توانید در این اینترنت جستجو کنید.

 

از سرکه استفاده کنید

 

برای نرم شدن پارچه می‌توانید از مواد طبیعی به جای محصولات شوینده شیمیایی استفاده کنید، مثلا می‌توانید سرکه را به کار ببرید.

 

به طور طبیعی لکه‌ها را پاک کنید

 

برای هر لکه‌ای یک ماده و روش طبیعی وجود دارد که می‌توانید آن را به کار ببرید. اگر هم اطلاعاتی در این خصوص ندارید، بهترین راه استفاده از اینترنت است.

 

استفاده از سودا و نوشابه

 

بعضی از سودها و نوشابه‌ها وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای تمیز کردن لباس خود و از بین بردن لکه آن‌ها استفاده کنید. فقط باید از یک شخص مطلع و باتجربه بپرسید.

 

نتیجه‌گیری

 

در محصولات شوینده شرکت‌های غیر معتبر از مواد شیمیایی غیرمجاز استفاده می‌شود که هم برای سلامتی انسان و هم محیط‌زیست ضرر بسیاری دارد. بهترین راه این است یا از محصولات شوینده طبیعی استفاده کنید یا اینکه حتماً برندهای معتبر که دارای نشان استاندارد می‌باشند را از فروشگاه های زنجیره ای تهیه نمایید. در این فروشگاه‌ها، شما هیچ‌گاه محصولات غیر معتبر را پیدا نخواهید نکرد.

همچنین در هنگام خرید محصولات شوینده، اطلاعاتی را که در پشت برچسب‌ها قرارگرفته است با دقت مطالعه کنید.

کالابرگ الکترونیک