طرز تهیه سالاد تبوله مجلسی به روش لبنانی با بلغور‌ گندم

طرز تهیه سالاد تبوله مجلسی به روش لبنانی با بلغور‌ گندم


7 آذر 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سالاد تبوله مجلسی به روش لبنانی با بلغور‌ گندم

سالاد تبوله عربی یا تبولی از جمله سالادهای محبوب در منطقه خاورمیانه و البته کشورهای شرق دیاری مدیترانه از جمله ترکیه و یونان و کشورهای آفریقایی مثل مصر، لیبی و مراکش است. اما در کشور ما سالاد تبوله بیشتر به عنوان یک سالاد لبنانی و عربی شناخته شده است. در این نوشتار طرز تهیه آسان سالاد تبوله مجلسی عربی به سبک لبنانی با بلغور گندم، سبزیجات و انار را به عنوان یک خوراکی مقوی به خصوص برای افرادی که رژیم لاغری دارند و برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه سالاد تبوله عربی به روش لبنانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۲ دسته
نعناع تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پیاز قرمز و ساطوری خرد شده ۱ عدد
گوجه فرنگی ریز و ساطوری خرد شده ۶ عدد
بلغور گندم ریزکوب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
لیموترش ۲ عدد
روغن زیتون فرابکر ۶ قاشق غذاخوری
برگ کلم یا برگ مو چند عدد برای سرو سالاد تبوله روی آن

 

میزان کالری در هر وعده سرو سالاد تبوله با بلغور گندم: حدود ۱۴۰ تا ۱۷۰ کیلوکالری

زمان آماده‌سازی مواد سالاد تبوله: ۱۰ دقیقه

زمان آماده‌سازی سالاد تبوله: ۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سالاد تبوله عربی با بلغور گندم و سبزیجات

مراحل طرز تهیه سالاد تبوله با بلغور گندم و سبزیجات

تبوله یک سالاد خوشمزه و مقوی اصالتا عربی و لبنانی است که در تمام روزهای سال به خصوص در کشورهایی مثل ترکیه، یونان، لبنان و سوریه مصرف فراوانی دارد. سالاد تبوله یونانی و ترکیه‌ای را معمولا با نان پیتا و هم در کنار سایر غذاها به عنوان مزه میل می‌کنند. برای تهیه این سالاد خوشمزه عربی و مدیترانه‌ای، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: سبزیجات سالاد تبوله را با هم مخلوط کنید

برای درست کردن سالاد تبوله خوشمزه ابتدا همه مواد آماده و خرد شده شامل پیاز، جعفری، نعناع، گوجه فرنگی و بلغور گندم را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید. کف ظرفی را که می‌خواهید سالاد تبوله را در آن سرو کنید در صورت تمایل با برگه‌های مو یا برگ کلم بپوشانید. موادی را که با هم مخلوط کرده‌اید روی برگه‌ها یا در ظرف بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پودینگ شکلاتی مجلسی بدون تخم‌ مرغ

مرحله دوم: چاشنی و ادویه‌های سالاد تبوله را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سالاد تبوله، نمک، فلفل‌ سیاه، آب لیمو‌ترش و روغن زیتون را در یک ظرف با هم ترکیب و روی سالاد بریزید. سالاد تبوله را می‌توانید بلافاصله بعد از تهیه، سرو کنید. البته برای این‌ که مواد حسابی به خورد هم بروند و مزه بگیرند، بهتر است سالاد تبوله را حدود ۲ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنید.

در صورت تمایل می‌توانید فلفل سیاه، نمک، روغن زیتون و آبلیمو را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

نکات مهم طرز تهیه سالاد تبوله عربی با بلغور گندم و جعفری

نکات مهم طرز تهیه سالاد تبوله عربی با بلغور گندم و جعفری 

  • سالاد تبوله را به طرق مختلف می‌توان تهیه کرد برخی به سالاد تبوله هویج رنده شده اضافه می‌کنند بعضی هم برگ‌های جوان اسفناج را به عنوان یک سبزی مقوی در ظرف سالاد تبوله می‌ریزند.
  • برای طرز تهیه سالاد تبوله با انار، می‌توانید نصف لیوان دانه انار (روش‌های دون کردن انار) به سالاد تبوله اضافه کنید که طعم خوشمزه‌اش را دو‌چندان می‌کند.
  • بلغور گندم را حدود سه تا چهار ساعت بخیسانید. همین خیساندن برای بلغور کافی است و نیاز به پختن آن‌ها نیست زیرا بلغور قبلا نیم‌پخته شده است.
  • در صورت دلخواه می‌توانید یک یا دو عدد خیار را هم به صورت ریز خرد و به سالاد تبوله اضافه کنید.
  • سالاد تبوله یونانی و لبنانی یا تبوله ترکی با بلغور گندم یک وعده غذای کامل و مقوی است اما در صورت تمایل می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز، تکه‌های سینه مرغ یا گوشت کبابی و گریل یا میگو هم به آن اضافه کنید.
  • اضافه کردن مقداری پنیر فتا به سالاد تبوله لبنانی و یونانی با بلغور طعمی لذیذ‌تر به آن می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید انواع پنیر صبحانه را به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.
  • برای تهیه سالاد تبوله از کینوا یا بلغور جو به جای بلغور گندم هم می‌توانید استفاده کنید.

روش‌های سرو سالاد تبوله

روش‌های سرو سالاد تبوله

اگر این پرسش برای شما هم به وجود آمده که چطور سالاد تبوله را سرو کنیم؟ باید بگوییم که می‌توانید به روش‌های مختلفی سالاد تبوله را به صورت مجلسی سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو قارچ و سیب زمینی به ۲ روش خوشمزه و ساده

سرو سالاد تبوله در کنار انواع گوشت‌های کباب شده: برای این کار می‌توانید سالاد تبوله را در یک ظرف بزرگ بریزید و در کنار آن، گوشت کبابی را سرو کنید. یا این که می‌توانید سالاد را در کاسه‌های تک نفره بریزید و کنار گوشت کبابی، سرو کنید.

سرو سالاد تبوله روی گوشت کباب شده: در این روش می‌توانید گوشت کبابی را در ظرف بزرگی قرار داده و سپس سالاد را روی آن بریزید. این روش علاوه بر ظاهر جذابی که به گوشت کبابی و سالاد می‌‌دهد، به‌راحتی قابل سرو است.

سرو سالاد تبوله داخل نان پیتا: سالاد تبوله را می‌توانید برای ناهار یا شام، داخل نان لواش یا پیتا سرو کنید. برای این کار، نان لواش را باز کنید و داخل آن مقداری سالاد بریزید. سپس نان را بپیچید و در ظرف مناسبی قرار دهید و سرو کنید. این روش سالاد تبوله در ترکیه و یونان رایج است.

اضافه کردن سالاد تبوله به انواع ساندویچ و برگرهای خانگی: برای سرو سالاد تبوله داخل ساندویچ، می‌توانید نان باگت، نان پیتا و … را باز کنید و داخل آن مقداری سالاد تبوله بریزید. سپس به میزان دلخواه مخلفات ساندویچ را به نان اضافه کرده و آن را سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن سالاد تبوله اصل

سالاد تبوله چیست؟

تبوله یک سالاد و یک مزه لبنانی و مدیترانه‌ای است که خاستگاه آن سرزمین شام بوده است. در آن زمان سرزمین شام شامل کشورهایی مثل لبنان، سوریه، اردن و بخشی از فلسطین بود. امروز سالاد تبوله غذای ملی لبنانی‌هاست و چون زبان اصلی لبنان عربی است به آن سالاد عربی هم می‌گویند.

سالاد تبوله را چطور تزیین کنیم؟

تزیین سالاد تبوله کاملا سلیقه‌ای است ولی می‌توانید از دانه‌های قرمز انار، دانه‌های کنجد، انواع مغزها و پنیر فتا خرد شده برای تزیین روی سالاد تبوله استفاده کنید.

سالاد تبوله برای چی خوبه؟

سالاد تبوله یک سالاد مدیترانه‌ای محبوب است. انواع سالادهای مدیترانه‌ای، به خاطر وجود فیبر بالا و مواد معدنی مغذی زیادی که دارند، برای درمان یبوست، قرار گرفتن در رژیم گیاهخواران و کسانی که قصد کاهش وزن دارند، گزینه بسیار مناسبی هستند. این سالادها، علاوه بر پیش‌غذا، به عنوان یک وعده اصلی و سبک هم سرو می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک