۵ دلیل که باعث می‌شود درست تصمیم گیری نکنیم

۵ دلیل که باعث می‌شود درست تصمیم گیری نکنیم


6 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ دلیل که باعث می‌شود درست تصمیم گیری نکنیم

برای همه ما بارها در زندگی پیش آمده است که در تصمیم گیری دچار مشکل شده ایم. فرقی نمی کند که سن شما چقدر است؛ بعضی اوقات شرایطی پیش می آید که تصمیم گیری را سخت می‌کند و انجام درست آن بستگی به شما دارد که تا چه حد بتوانید شرایط و احساسات خود را کنترل کنید. همیشه این سوال در ذهن ما بوده است که چرا در بعضی مواقع نمی‌توانیم به درستی تصمیم گیری کنیم و آیا این مساله ناشی از مشکل روحی و روانی ما یا چیز دیگری است؟ ما در این مقاله از مجله کوروش به شما بیان می کنیم که چرا در بعضی مواقع شما قادر به تصمیم گیری نیستید و به عبارتی دیگر چه عواملی برای انجام یک تصمیم درست باید در نظر بگیریم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

تعریف تصمیم گیری

 

تعاریف متعددی برای تصمیم گیری در کتاب های روانشناسی نوشته شده است؛ اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای آن بیان کنیم، می‌توان گفت:

 

” انتخاب یک راه، روش، تکنیک برای انجام یک کار و مساله از بین روش ها و راه های متعدد را تصمیم گیری خواهند گفت.”

 

تصمیم گیری به صورت ناخودآگاه از نوزادی در همه ما وجود دارد. از انتخاب بین توپ و بازی کردن در کودکی گرفته تا انتخاب در خصوص انجام معاملات بزرگ و کارها در زندگی خود مانند سربازی، ازدواج، از نمونه های بارز تصمیم گیری است. مهم ترین مساله، تصمیم گیری درست و بجا است. شناخت عواملی که بر تصمیم گیری می تواند تاثیر منفی داشته باشد، به شما در انجام صحیح آن کمک بسیاری خواهد کرد.

حتما بخوانید  10 روش ساده جذب خوش شانسی و انرژی مثبت کائنات

 

 

بیشتر بخوانید: چطور خجالت و کم رویی را کنار بگذاریم

 

 

عوامل منفی در تصمیم گیری

 

عوامل منفی در تصمیم گیری

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

عوامل زیر از جمله دلایلی هستند که در درست تصمیم نگرفتن شما نقش دارند.

 

 

۱- بدون هیچ گونه دانشی تصمیم گیری کنید

 

بدون هیچ گونه دانشی تصمیم گیری کنید

 

برای تصمیم گیری صحیح، اول از همه باید دانش خود را در خصوص موضوع مورد بحث زیاد کنید. تا زمانی که دانش و اطلاعاتی در آن خصوص نداشته باشید، نه تنها نمی توانید تصمیم گیری کنید، بلکه ممکن است که دچار اشتباه شوید. برای مثال، شما زمانی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه را داشته باشید، اول از همه باید توانایی و استعدادهای خود را شناسایی کنید و سپس به مطالعه رشته های دانشگاهی بپردازید و در خصوص هر کدام و آینده آن ها اطلاعات و دانشی را کسب کنید تا بهتر بتوانید یک رشته مناسب با توانایی های خود را انتخاب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ

 

 

۲- پرسیدن از افراد متعدد

 

پرسیدن از افراد متعدد از عوامل تصمیم گیری نادرست

 

هر کسی نظر شخصی خود را دارد. کمک گرفتن از نظر دیگران هیچ اشکالی ندارد؛ اما متاسفانه بعضی اوقات نظر دیگران باعث گمراهی شما در تصمیم گیری شما می‌شود. شما بهتر است که نکات مناسب مشورت با دیگران را یادداشت کنید و در تصمیم گیری نهایی خود آن را لحاظ کنید.

 

 

۳- فقط یک نفر را قبول داشته باشید

 

همه ما در زندگی یک نفر را بیشتر از بقیه قبول داشته باشیم. این شخص ممکن است همسر، مادر، پدر، برادر یا دوست باشد. همه ما در قدم اول درتصمیم گیری از آن ها کمک می گیریم؛ اما آن ها مانند دیگران نظر و ارزش متفاوتی با ما دارند. برای همین نباید نظر آن ها را به صورت کامل در تصمیم خود صددرصد دخیل کنیم و باید شرایط خودمان را هم در نظر بگیریم.

حتما بخوانید  رابطه روانشناسی شخصیت‌ و سلامتی جسمی افراد با دستخط و شکل امضا

 

 

بیشتر بخوانید: با چه کسانی مشورت نکنیم

 

 

۴- استرس؛ دشمن تصمیم گیری درست

 

استرس؛ دشمن تصمیم گیری درست

 

تصمیم گیری همیشه با استرس همراه است، به خصوص اگر پای یک موضوع مهمی هم باشد. استرس، دستپاچگی، ترس از جمله عوامل و احساسات است مانع تمرکز شما برای فکر و تصمیم گیری می شود. استرس در هنگامی که تجربه کافی نداشته باشید، بیشتر از دیگر حالت ها است و این تاثیر منفی بیشتری خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ راه کاهش استرس در شرایط بحرانی

 

 

۵- با لجباز بودن تصمیم درست نمی‌توانید بگیرید!

 

با لجباز بودن تصمیم درست نمی‌توانید بگیرید!

 

هیچ چیزی مانند لجبازی در کاری نمی تواند آن را خراب کند، به خصوص آنکه قرار باشد در خصوص موضوعی مهم تصمیم گیری کنید. لجبازی باعث می شود که شما نظر دیگران را به هیچ وجه گوش نکنید و به اتفاقات افتاده هیچ توجهی نکنید و فقط به دنبال یک نظر باشید.

 

کالابرگ الکترونیک