انگیزه چیست | ۹ روش برای تقویت انگیزه

انگیزه چیست | ۹ روش برای تقویت انگیزه


14 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های تقویت انگیزه

هر کاری که در زندگی انجام می دهیم، یک هدف مشخصی دارد؛ حتی خوردن یک لیوان آب ساده هم به منظور و هدف رفع تشنگی افراد می شود. هدف بعضی از فعالیت ها برای بسیاری از ما بسیار باارزش است، بطوریکه برنامه زندگی خود را برای رسیدن به آن  تغییر می دهیم. به عبارتی دیگر، ما برای شروع انجام کار کلی انگیزه داریم. بله انگیزه! اصطلاحی که بارها در طول زندگی خود آن را توسط افراد مختلف مانند مشاور، خانواده، دوست و غیره شنیده ایم؛ اما واقعا انگیزه چیست و چرا بعد از مدتی دیگر شور و نشاط اولیه یا همان انگیزه را نداریم؟ ۹ روش تقویت انگیزه را در مجله کوروش بخوانید.

 

گاهی اوقات احساس می کنیم انگیزه ای نداریم؛ روز هایی که دلمان می خواهد فقط تنبلی کنیم و هیچ انگیزه ای برای کارهای عادی و ساده هم نداریم. آیا می خواهید با این حالت مبارزه کنید؟ باید بدانیم که انگیزه است که به زندگی ما رنگ می دهد، باعث رشد و توسعه فردی و شغلی می شود. و راه را به سوی اهداف مترقی و بالا هموار می کند. انگیزه سبب می شود ارزش عمر و وقت خود را بدانیم و از هدر رفت زمان و انرژی جلوگیری می کند.

 

 

تعریف انگیزه چیست؟

 

همانطور که گفتیم، همه ما برای انجام تمامی فعالیت های خود هدف خاصی داریم و هر هدف همراه با یک انگیزه است. این هدف ممکن است که خیلی کوچک یا بزرگ باشد. از این رو انگیزه را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

” یک نوع عامل روانشناختی که چرایی رفتار یا فعالیت های ما را توضیح می دهد. انگیزه عاملی است که باعث هدفمند تر شدن فعالیت های ما از آغاز تا ابتدا می شود. انگیزه یک عامل درون بدن هر شخص است و هر شخصی حتی دو دانش آموزی که برای کنکور امتحان می دهند، دارای انگیزه و هدف های متفاوتی می باشند.”

 

 

چرا بعضی از افراد انگیزه خود را از دست می دهند؟

 

بارها برای ما پیش آمده است که فعالیتی را با شوق و انگیزه فراوانی شروع کرده ایم؛ اما بعد از مدتی نه تنها انگیزه و اشتیاق خود را از دست داده ایم، بلکه حتی مجبور به متوقف شدن آن فعالیت هم شده ایم. دلایل متفاوتی برای این مساله وجود دارد که می توان سه مورد اصلی را در موارد زیر خلاصه کرد:

 

  • هدف خود از اول به درستی مشخص نکرده ایم

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

وقتی که فعالیتی را شروع می کنیم، باید از همان اول هدف خود را به درستی مشخص کنیم. اینکه چرا ما باید این کار انجام دهیم؟ در آخر قرار است که چه چیزی را به دست بیاوریم؟ متاسفانه بسیاری ازافراد فقط از روی احساس اولیه و بدون در نظر گرفتن هیچ گونه هدفی فعالیت خود بدون برنامه ریزی را شروع می کنند و وقتی نمی توانند به نتیجه مورد دلخواه دست پیدا کنند، دلسرد شده و انگیزه خود را از دست می دهند.

 

  • قابلیت های خود را مشخص نمی کنند

 

هر شخصی قابلیت ها و توانایی خود را دارند و تعیین فعالیت ها و هدف هایی که فراتر از قابلیت ها است، باعث می شود که شما نتوانید به آن دست پیدا کنید.

 

  • از روی احساس تصمیم می گیرید

 

در دو حالت نباید تصمیم بگیرید: زمانی که خیلی عصبانی هستید و زمانی که خیلی خوشحال؛ زیرا هر تصمیم از روی احساس آن لحظه شما است. وقتی که احساس شما بر وجودتان غلبه کند، به درستی قادر به تصمیم گیری نیستید و حتی ممکن است که تصمیم هایی بگیرید که هیچ تناسبی با موقعیت و توانایی شما نداشته باشد. در هنگامی که احساس بر وجود شما غلبه کرده است، به گوشه ای پناه برده و اجازه بدهید تا کمی آرام شوید و سپس برای انجام فعالیت یا تعیین هدف خود تصمیم بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش ۱۰ حرکت ساده یوگا برای درمان افسردگی و استرس

 

 

چگونگی انگیزه را در خود تقویت کنیم؟

 

چگونگی انگیزه را در خود تقویت کنیم؟

  1. کارها را به اندازه تقسیم بندی کنید

 

انجام کارهای بزرگ انرژی بیشتر نسبت به کارهای کوچک از شما می گیرد و از این رو باعث زودتر خسته تر شدنتان می شود و در نتیجه باعث کاهش نشاط و انگیزه شما خواهد شد. کارها و فعالیت های خود را به اندازه کوچک تر تقسیم بندی کنید و بر اساس یک برنامه هر کدام را مرحله به مرحله انجام دهید.

 

  1. صبح را با جملات مثبت شروع کنیم

 

همه ما در زندگی خود مشکلات داریم؛ اما اگر قرار باشد که مشکلاتمان را همیشه با زندگی خود همراه کنیم، نه تنها افسردگی می گیریم، بلکه باعث دلسردی و از دست دادن انگیزه می شود. صبح وقتی که از خواب بلند می شوید، به جای اینکه به روز گذشته و مشکلات و اتفاقات پیش آمده فکر کنید، روز جاری خود را در نظر بگیرید.

 

از خود این سوالات را در صبح بپرسید:

 

  • امروز قرار است که من چه کاری را انجام دهم؟
  • چه فعالیتی را باید تمام کنم؟
  • هدف اصلی من چیست؟

 

در واقع به فقط به هدف اصلی خود فکر کنید و هر عاملی را که از صبح ممکن است بر هدف شما تاثیر منفی بگذارد، در همان موقع کنار بگذارید.

 

  1. زندگی بزرگان را بخوانید

 

هیچ موفقیتی تصادف نیست و یک شبه به دست نیامده است. همه افرادی در جهان به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده اند، سختی های زیادی را کشیده اند؛ ولی دست از تلاش برنداشته و انگیزه خود را ازدست نداده اند. مطالعه زندگی بزرگان می تواند باعث تقویت انگیزه شما شود.

 

  1. شکست را مانند دوست خود بدانید

 

هر شکست را مانند یک مرحله بدانید که در آن می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را بدست بیاورید. اگر زندگی بسیاری از افراد موفق را مطالعه کنید، تنها عامل پیروزی خود را شکست و درس گرفتن از آن دانسته اند.

 

  1. دید خود را تغییر دهید

 

دید منفی از مهم ترین عامل هایی است که باعث بی انگیزگی و دلسرد شما می شود. کار حتما به شکست می انجامد، هیچ ثمره ای نخواهد داشت، بیش از من هزاران نفر آن را انجام داده اند؛ اما نتوانسته اند که موفق شوند و مانند این ها از نمونه جمله هایی انگیزش منفی هستند که باید از گفتن و تکرار آن ها به شدت خودداری کنید.

 

  1. فقط به هدف فکر نکنید

 

درست است که تمامی تلاش شما باید برای رسیدن به هدف باشد؛ اما برای دستیابی به آن باید از مسیرها و ابزارهای مختلفی استفاده کنید. پس حتما قبل از شروع تمامی نکات، مسیر، تکنیک و غیره را که باعث کمک شما برای دستیابی به هدف می شود، به دقت بررسی کنید تا در طول مسیر خود به مشکل برنخورید تا انگیزه شما کاهش دهد.

 

  1. از مقایسه کردن دست بردارید

 

هنگامی که مبتدی هستید به حرفه ای شدن فکر کنید؛ اما خود را با آن ها مقایسه نکنید. مقایسه خود با آن ها باعث دلسردی سریع شما می شود. آن ها برای دستیابی به چنین جایگاهی سال ها تلاش کرده اند و ازاین شما به جای مقایسه بهتر است که به دنبال درس هایی از آن ها باشید.

 

  1. مطالعه کنید

 

تا می توانید به دنبال مطالعه و افزایش دانش باشید. بسیاری از شکست ها به دلیل ناآگاهی است. ناآگاهی که با مطالعه روزانه می توان جلوی بسیاری از آن ها را گرفت. هر روز وقت خود را به مطالعه و یادگیری اختصاص دهید تا کمتر به مشکلات بر بخورید و بدانید در صورت بروز چه واکنشی را نشان دهید.

 

  1. بدانید راه سختی دارید

 

کار اگر راحت بود، اسمش کار نبود. شروع هر کاری سخت است و سخت تر از آن، ادامه دادن است. خود را باید برای سختی آماده کنید و بدانید که قرار است تا یک راه پروپیچ و خمی را سپری کنید تا به هدف خود دست پیدا کنید. آماده کردن خود برای این مساله، انگیزه شما را در برابر هر موضوعی حفظ می کند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی شگفت‌انگیز برای کاهش درد پا، کمر، سردرد، افسردگی و سرطان

 

 

کالابرگ الکترونیک