۱۱ روش آسان برای حفظ تناسب اندام و رعایت رژیم لاغری

۱۱ روش آسان برای حفظ تناسب اندام و رعایت رژیم لاغری


28 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای رژیم غذایی و حفظ تناسب

این روزها پیروی از انواع و اقسام روش‌های عجیب و گاهی غریب لاغری و تناسب اندام تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها به خصوص در میان نسل جوان و میان‌ سال شده است. اما مسئله اینجاست که به جای متوسل شدن به روش‌های سخت و عجیب و طاقت‌فرسا با اندکی تغییر در سبک زندگی و روش غذا خوردن می‌توان هم به تناسب اندام رسید و هم این تناسب اندام را همواره حفظ کرد. در سرویس سلامت   مجله کوروش با ما همراه باشید تا با ده روش آسان رژیم لاغری برای تناسب اندام و حفظ آن آشنا شوید.

 

۱- برای حفظ تناسب اندام تحرک داشته باشید

 

تحرک داشتن برای رژیم غذایی و حفظ تناسب

 

تحرک داشتن و یک جا ننشستن راز اصلی داشتن رعایت یک رژیم لاغری برای تناسب اندام همیشگی است. در نخستین قدم برای داشتن تناسب اندام از نشستن و بی‌تحرکی طولانی مدت بپرهیزید. روزانه نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید. اگر خانه‌دار هستید در خانه با سی‌دی یا اپلیکیشن‌های ورزش در خانه ورزش کنید، برقصید، دراز و نشست انجام دهید یا در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید. اگر در محل کار مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، پاهای‌تان را تکان را به عقب و جلو، نه به صورت پاندولی، تکان دهید. از جای‌تان بلند شوید و به بهانه‌های مختلف قدم بزنید. حتی‌المقدور فواصل نزدیک را پیاده طی کنید. ماشین‌تان را در یک محل دورتر پارک کنید تا مجبور شوید برای رسیدن به آن پیاده‌روی کنید.

 

 

حتما بخوانید: ۵ نکته مفید و ساده برای زیبایی اندام بانوان و آقایان در روز جهانی تناسب اندام

 

 

۲- تناسب اندام یعنی غذاهای دریایی بخورید

 

تناسب اندام با خوردن غذاهای دریایی

 

جهت رعایت رژیم لاغری برای تناسب اندام همیشگی بهتر است مصرف گوشت قرمز را به حداقل یعنی دو بار در هفته برسانید و از غذاهای دریایی در آشپزی روزانه استفاده کنید تا علاوه بر لاغر شدن، از کلسترول بالا، چربی، بیماری‌های التهاب مفاصل، آکنه و البته سرطان در امان بمانید. انواع ماهی، میگو، صدف و خرچنگ منبع غنی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند. غذاهای دریایی برای سلامت بدن زنان معجزه می‌کنند و علاوه بر این تمام فاکتورهای یک غذای سالم و تمام و کمال را دارا هستند.

این مواد غذایی کم‌کالری و سرشار از پروتئین به خصوص در خانم‌ها سبب می‌شود که ساعات طولانی‌تری احساس سیری کنید و در عین حال به سلامت پوست و موی شما کمک فراوانی می‌کنند. از سوی دیگر غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که سلامت مغز، قلب و چشمان را تضمین می‌کنند و دردهای دوران قاعدگی را در خانم‌ها را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

تا جایی که امکان دارد ماهی و سایر خوراکی‌های دریایی را سرخ نکنید. بهترین روش برای مصرف سالم غذاهای دریایی به صورت بخار‌پز، آب‌پز و کبابی است.

 

 

۳- برای حفظ تناسب اندام هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید

 

حذف نکردن وعده های غذایی برای حفظ تناسب اندام

 

اگر می‌خواهید به صورت اصول وزن کم کنید و این رژیم لاغری برای تناسب اندام و کاهش وزن را حفظ کنید هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید. فراموش نکنید که خوردن صبحانه در آغاز روز سرعت سوخت‌و‌ساز بدن را بالا می‌برد. سعی کنید تمام گروه‌های غذایی از پروتئین گرفته تا کربوهیدرات،چربی، میوه و لبنیات را در برنامه صبحانه قرار بگنجانید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا و خمیر خانگی در فر و تابه

برای وعده ناهار پروتئین‌های حیوانی و گیاهی مثل حبوبات و سویا، سبزیجات، نان کامل جو یا گندم را فراموش نکنید. وعده شام بهتر است سبک باشد. میان زمان شام و خواب فاصله بیندازید. برای وعده شام یک تکه ماهی یا سینه مرغ آب‌پز به همراه روغن زیتون و سالاد سبزیجات یک انتخاب ایده‌آل است.

 

 

بیشتر بخوانید: شام چی بپزم؟ طرز تهیه ۳ غذای سبک و خوشمزه برای شام تابستان

 

 

۴- برای داشتن تناسب اندام آب زیاد بنوشید

 

یکی از رموز اصلی و البته آسان رژیم لاغری برای تناسب اندام نوشیدن آب فراوان در طول روز است. حدود ۶۰ درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل خوردن ۸ لیوان آب در طول روز امری طبیعی به نظر می‌رسد. طبق گفته متخصصان تغذیه ۸۰ درصد مردم همواره دچار کم آبی یا بی آبی مفرط هستند، اما از این موضوع اطلاع ندارند. نوشیدن نوشیدنی های مختلف چون قهوه، چای، انواع آبمیوه، نوشابه و …گرچه به ظاهر مفید است، اما پاسخگوی نیاز بدن به کمبود آب نیست این در حالی است که بسیاری از مردم به بهانه این‌که در طول روز نوشیدنی زیاد مصرف می‌کنند از خوردن آب آشامیدنی طفره می‌روند.

 

حفظ تناسب اندام با نوشیدن آب

 

آب علاوه بر کمک به هضم سریع و جذب غذا و کاهش وزن بدن، سموم بدن و ترکیبات مضر ناشی از متابولیسم را دفع می‌کند و سبب شادابی و لطافت پوست می‌شود. بد نیست بدانید به عقیده متخصصان تغذیه در برخی موارد احساس گرسنگی در حقیقت احساس نیاز به آب است، نه غذا. از این رو با نوشیدن آب، احساس گرسنگی کاذب به سرعت برطرف می شود. از سوی دیگر زمانی که بدن با کمبود آب روبه رو می‌شود، چربی‌ها به جای شرکت در متابولیسم در بدن ذخیره شده و به این ترتیب شخص دچار افزایش وزن می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد با مصرف آب به مقدار کافی، چربی‌ها در متابولیسم بدن وارد شده و مشکل اضافه وزن برطرف می‌شود. یادتان باشد برای نوشیدن آب صبر نکنید تا تشنه شوید، صبح ناشتا، قبل و بعد از غذا حتما یک لیوان آب بنوشید.

 

 

حتما بخوانید: ۱۶ ماده غذایی شگفت‌انگیز برای زیبایی صورت ، جوان ماندن و تناسب اندام بانوان

 

 

۵- برای داشتن تناسب اندام حجم وعده‌های غذا را کوچک کنید

 

کوچک کردن حجم وعده‌های میان غذا برای تناسب اندام

 

بدن شما برای رعایت رژیم لاغری و  تناسب اندام در طول روز نیاز به دریافت میزان مشخصی از کالری دارد. سعی کنید این کالری‌ها را کم‌کم و در وعده‌های بیشتر به بدن برسانید. بشقاب غذا را پر نکنید. از بشقاب کوچک استفاده کنید، غذا را خوب بجوید تا سریع‌تر احساس سیری کنید. غذاهای کم‌کالری را جایگزین غذاهای پرچرب و پر‌کالری کنید. به جای سه وعده تعداد وعده‌های غذایی‌تان را به شش وعده افزایش و حجم وعده‌ها را کم کنید.

 

 

۶- برای حفظ تناسب اندام فست‌فود را حذف کنید

 

حذف فست فود برای حفظ تناسب اندام

 

بسیاری از غذاهای آماده و بسته‌بندی و فست فودها، حاوی مقادیر زیادی سدیم است که آب بدن را از بین برده، ظاهری پف‌آلود و چاق به بدن‌تان می‌بخشد و تناسب اندام‌تان را به هم می‌ریزد بنابراین بهتر است در استفاده از این مواد غذایی محتاط باشید. از سوی دیگر درست است که چربی‌ها به تنظیم قند‌خون کمک می‌کنند اما نوع چربی که مصرف می‌کنید بسیار مهم است.

سدیم و نمک موجود در ژامبون و همبرگر و سیب‌زمینی سرخ کرده‌های چرب  علاوه بر این‌که بسیار چاق کننده است سبب می‌شود که در تمام طول شب احساس تشنگی کنید و همین امر سبب می‌شود تا روز بعد احساس خستگی کنید.

 

 

۷- برای حفظ تناسب اندام دسرهای چرب و شیرین را حذف کنید

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شربت بهار نارنج مجلسی با عرق بهار نارنج و شکوفه آن

حذف دسرهای چرب و شیرینی برای حفظ تناسب اندام

 

اگر قصد رعایت رژیم لاغری برای تناسب اندام را دارید خوردن دسرهای سرشار از قند و شکر را کنار بگذارید یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. شکر، نمک و چربی‌های ناسالم، تناسب اندام شما را بهم می‌ریزند. به جای این دسرها، میوه تازه، آجیل، خرما و توت خشک بخورید. اگر هوس کردید ماهی یک‌بار ناخنکی به دسرهای مورد علاقه‌تان بزنید و سعی کنید دسر را همراه با میوه فراوان میل کنید تا میل‌تان به خوردن شیرینی و قند کمتر شود.

 

 

۸- پروتئین کم‌چرب مصرف کنید

 

کمبود پروتئین در بدن باعث کندی رشد، کاهش توده عضله، ضعف سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن قلب و سیستم تنفسی می شود. فراموش نکنید که  مصرف پروتئین سبب می‌شود احساس سیری کنید، انرژی داشته باشید و کمتر پرخوری کنید. با وجود این، غذاهایی که سرشار از پروتئین‌های فرآوری شده هستند، اغلب چربی ناسالم زیادی دارند.

برای کاهش میزان چربی‌های ناسالم در رژیم غذایی‌تان، پروتئین کم‌چرب مثل گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، تخم‌مرغ، عدس، و سویا را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

 

 

حتما بخوانید: ورزش هوازی چیست و فواید ورزش هوازی برای سلامت بدن و روان

 

 

۹- خوردن میان ‌وعده برای تناسب اندام لازم است

 

خوردن میان وعده برای حفظ تناسب اندام

 

برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ آن خوردن میان‌وعده را فراموش نکنید. خوردن میان‌وعده‌های سالم و مغذی از پرخوری در وعده‌های اصلی غذایی پیشگیری می‌کند. یک فنجان ماست یونانی با انواع بری یا میوه‌های دیگر، انواع آجیل و مغزها، یک لیوان شیر کم‌چرب با دو عدد خرما، یک لقمه نان و پنیر و سبزی، یک قاشق چایخوری کره بادام‌ زمینی به همراه یک ورقه نان سبوس‌دار یا نان‌جو از جمله میان‌وعده‌های سالم، مفید و مغذی برای داشتن اندامی متناسب هستند. مصرف منظم مواد‌غذایی و جلوگیری از کاهش سطح قند خون سبب می‌شود تا کمتر پرخوری کنید.

 

 

۱۰- میوه و سبزی به اندازه کافی بخورید

 

خوردن میوه و سبزی برای حفظ تناسب اندام

 

برای داشتن یک تناسب اندام همیشگی خوردن میوه و سبزیجات به خاطر ترکیباتی چون فیبر و انواع ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند نه تنها خطر بروز حمله قلبی و سکته، سرطان و مرگ زود‌هنگام را کاهش می‌دهند بلکه سبب کاهش وزن می‌شوند. علاوه بر این خلق‌و‌خوی شادتر، کاهش بوی بد عرق بدن، برطرف شدن مشکل یبوست، سلامت چشم‌ها، کاهش سطح کلسترول و چربی و قند خون از دیگر مزایای خوردن میوه و سبزیجات است.

با این‌همه حقیقت این است که میوه و سبزیجات به خودی‌خود سبب لاغری و کاهش وزن نمی‌شوند اما به خاطر کالری و چربی اندک و فیبر بالایی که دارند سبب احساس سیری می‌شوند. میوه و سبزیجات در رژیم غذایی شما باعث خواهد شد که وعده‌های غذایی بیشتر و پرحجم‌تری بخورید، چون بیشتر گرسنه می‌شوید و به کالری بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

 

 

۱۱- صبحانه حتما بخورید

 

صبحانه خوردن برای حفظ تناسب اندام

 

صبحانه را از برنامه غذایی خود اصلا و به هیچ عنوان حذف نکنید. کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند، صبحانه مهم‌ترین بخش آن است. نخوردن صبحانه در طولانی مدت آسیب جدی به اندام‌های بدن می‌رساند. یکی از این آسیب‌های جدی و باورنکردنی افزایش وزن است. صبحانه نخوردن منجر به گرسنگی مفرط در فاصله زمانی میان صبحانه و نهار می شود. بنابراین بدن برای جلوگیری از ضعف شدید ناشی از  صبحانه نخوردن، هورمون‌هایی را ترشح می‌کند. این هورمون‌ها پس از گذشت مدتی باعث چاقی فرد و اضافه وزن می‌شوند. علاوه بر این  این هورمون‌ها اشتها را به هنگام خوردن نهار افزایش می‌دهد و نه تنها غذای زیادی می‌خورید بلکه سرعت غذاخوردن و آسیب های بعد از آن  بیشتر می شود.

 

بیشتر بخوانید: صبحانه چی درست کنم؟ ۵ پیشنهاد صبحانه سرد و گرم خوشمزه

 

 

 

کالابرگ الکترونیک