طرز تهیه اصلی اکبر‌ جوجه مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر

طرز تهیه اصلی اکبر‌ جوجه مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر


31 خرداد 1397 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اصلی اکبر‌ جوجه مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر

اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی از جمله غذاهای محبوب است که ابتدا فقط در رستوران‌های استان مازندران و بالاخص شهر ساری و اطراف آن سرو می‌شد و مختص یک برند به نام برادران کلبادی، یعنی مخترع این غذای لذیذ با رب انار بود. اکبر‌ جوجه حالا دیگر به غذاهای سفره ما اضافه شده و اتفاقا به عنوان یک غذای مناسب مهمانی بسیارهم محبوب است. روش پخت اکبر جوجه چندان پیچیده و سخت هم نیست. با ما باشید تا اصول پخت و راز خوشمزگی اکبر جوجه و طرز تهیه اصلی اکبر جوجه مازندرانی رستورانی با شیر و بدون شیر ، به همزاه سس مخصوص و اصول و نکات و فوت‌و‌فن‌های تهیه این غذای محبوب را در سرویس آشپزی به شما آموزش بدهیم. با مجله کوروش همراه باشید.

طرز تهیه اصلی اکبر جوجه مازندرانی رستورانی

 

طرز تهیه کامل و اصول اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر

 

مواد لازم

جوجه مرغ: یک کیلوگرم

روغن مایع: به میزان لازم

آب: نصف لیوان

کره: ۱۵۰ گرم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه

زعفران: به میزان لازم

رب‌انار شیرین به میزان دلخواه

آبلیمو ترش به میزان دلخواه

آلو بخارا در صورت دلخواه: ۱۰۰ گرم

پیاز در صورت دلخواه: سه عدد متوسط

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه کامل اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر یا بدون شیر

 

در طرز تهیه اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی یا همان اکبر جوجه اصلی کلبادی بهتر است از جوجه‌مرغ یک ماهه استفاده کنید. در فروشگاه‌های بزرگ جوجه‌های کوچک که به همین «اکبر‌ جوجه» معروف هستند موجود است. اگر جوجه کوچک پیدا نکردید از ران کامل مرغ استفاده کنید. بهتر است ران مرغ هم متعلق به مرغ کوچک و کم سن استفاده کنید. تکه‌های مرغ را از شب قبل در آبلیمو و کمی آب و نمک و فلفل سیاه بخوابانید تا مرینیت و مزه‌دار و بوی زهم آن گرفته شود. اگر زیاد فرصت ندارید ۲ تاسه ساعت هم برای مزه‌دار شدن جوجه‌ها کافی است. تمام قسمت‌های جوجه را به این مواد آغشته کنید.

اکبر جوجه اصل مازندرانی باید در روغن بخار‌پز شود، به همین خاطر ۱/۲ فنجان آب را در قابلمه بریزید. کره و روغن مایع را هم اضافه کنید. تکه‌های جوجه را ران را به آب و روغن اضافه کنید و دقت کنید که آب و روغن روی جوجه‌ها را بپوشانند. پیازها را حلقه حلقه کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. جوجه‌ها کم‌کم آب می‌اندازند. جوجه‌ها باید به مدت ۱ تا دو ساعت، با توجه با اندازه جوجه، در آب و روغن پخته و سرخ شوند تا حسابی خوشرنگ شوند. طرز تهیه سس اکبر جوجه هم فوت و فن خاصی ندارد چون سس اصلی که با آن میل می‌شود رب انار ملس است.

 

 فوت‌و‌فن‌ها و راز خوشمزگی اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی با شیر یا بدون شیر

 

 فوت‌و‌فن‌های طرز تهیه اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی رستورانی با شیر یا بدون شیر و سس مخصوص

 

*اگر برای پخت اکبر جوجه اصل مازندارنی از جوجه کامل استفاده می‌کنید برای این‌که بهتر پخته شود آن را به دو قسمت تقسیم شود.

*در میانه زمان پخت جوجه‌ها ادویه اکبر جوجه یعنی زعفران دم شده، نمک، فلفل سیاه و کمی آبلیمو به جوجه‌های در حال پخت اضافه کنید.

*زمانی که آب جوجه‌ها کم شد و به مرحله سرخ شدن رسید، تکه‌های جوجه را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن کاملا برشته و طلایی شوند. برای درست کردن اکبر جوجه اصل مازندرانی جوجه‌ها باید در روغن فراوان مغز پخت شوند.

*اکبر جوجه اصل مازندرانی را معمولا با برنج و سس رب‌انار ملس یا شیرین سرو می‌کنند. اما برای تهیه یک سس خوشمزه برای اکبر‌ جوجه می‌توانید مقداری آلو بخارا که از قبل خیسانده‌اید، پیاز داغ فراوان و رب انار و کمی آب انار را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و یک سس لذیذ برای خوراک‌تان آماده کنید.

*برای تهیه اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی رستورانی می‌توانید پیاز و زعفران را حذف کنید. استفاده از پیاز و زعفران سلیقه‌ای است و معمولا در تهیه اکبر‌ جوجه اصلی استفاده نمی‌شود.

 

طرز تهیه اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی رستورانی+تهیه اکبر جوجه با شیر و سس مخصوص

 

*یک روش مرسوم و راز خوشمزگی اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی این است که جوجه‌ها را به مدت دو ساعت یا بیشتر در آبلیمو و نمک می‌خوابانند، سپس در یک ماهیتابه مناسبی که بزرگ و تقریبا گود باشد روغن می‌ریزند تا داغ شود. اگر می‌خواهید به این روش اکبر‌ جوجه تهیه کنید، جوجه‌ها را روی روغن بچینید. جوجه‌ها شروع به آب انداختن می‌کنند، اجازه دهید آب جوجه‌ها بخار شود و سپس در روغن دو طرف جوجه‌ها را سرخ کنید تا طلایی شوند. پس از سرخ شدن آن‌ها را با رب انار و برنج نوش جان کنید. همراه با اکبر جوجه معمولا پلو زعفرانی سرو می‌شود که به صورت کته است، پلو ساده یا کته زعفرانی را تهیه و همراه با این غذا نوش جان کنید.

*این هم یک روش مرسوم دیگر برای پخت اکبر جوجه اصل مازندرانی است. مرغ را تمیز شسته و در کمی نمک و شیر به مدت یک شبانه‌روز در یخچال بگذارید. سپس مقداری شیر، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و مرغ را طوری می پزیم که له نشود. می‌توانیم مرغ را از وسط نصف کرده، طوری که شکل آن درسته و بدون شکستگی حفظ شود، سپس در آبکش گذاشته تا شیر آن مقداری گرفته شده ولی خشک نشود. در ظرفی مناسب کره را داغ کرده تا جایی که روی مرغ را بگیرد و جوجه به رنگ طلایی درآید. پس از سرخ شدن آن را از کره خارج کرده و در کنار برنج همراه با رب انار سرو می کنیم.

*مازندرانی‌ها اکبر‌ جوجه را به یک روش دیگر هم طبخ می‌کنند. در این روش که به «جوجه کره‌ای» معروف است ابتدا جوجه‌ها را یک شب در شیر یا دوغ محلی و پیاز می‌خوابانند، روز بعد جوجه‌ها را در شیر و کره می‌پزند و سپس در کره فراوان سرخ می‌کنند. در این روش سرخ کردن جوجه با کره راز خوشمزگی این غذای محبوب است.

 

کالابرگ الکترونیک