۳ طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی و پفکی در ماهیتابه و فر

۳ طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی و پفکی در ماهیتابه و فر


18 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه

کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان با تخم مرغ و در عین حال یک غذای مناسب برای ناهار سریع و نیم ساعته نونی و حتی یک غذای سنتی برای شب یلدا و شام کریسمس ارامنه ایران در کنار سبزی پلو با ماهی است. طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است، اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل این کوکوی خوشمزه برای سرو در ماه رمضان مناسب‌تر است. ۲ روش طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی در فر و ماهیتابه و نیز ترفندهای پف کردن یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی کوکو (پاک کرده و خرد شده) ۷۰۰ گرم
تخم مرغ ۷ عدد
سیر رنده شده ۲ حبه درشت
پیاز ۱ عدد کوچک
پیاز داغ آماده ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
مغز گردو (ریز خرد شده) ۲ قاشق غذاخوری
زرشک ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان یا برنج برای سرو کوکو سبزی

 

نکته: ترکیب سبزی کوکو شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه است.

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو سبزی مجلسی در تابه: ۱۰ دقیقه

میزان کالری کوکو سبزی: حدود ۱۲۴ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی در ماهیتابه

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی در ماهیتابه

کوکو سبزی یک غذای ساده و بدون گوشت خوشمزه برای سرو کنار برنج یا همراه نان است که برای فینگرفود مهمانی به صورت کوکو سبزی قالبی هم تهیه می‌شود. مراحل طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی در تابه را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه کوکو سبزی را آماده کنید

برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی خوشمزه با بافت پف‌دار تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران دم کرده، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز داغ خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید. زرشک را هم ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

پیاز داغ خشک، زرشک، تخم مرغ، نمک، پودر فلفل سیاه و زعفران را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد کوکو سبزی را با هم میکس کنید

بعد از این ‌که تخم‌مرغ را با سایر مواد را کاملا هم زدید، سبزی کوکو را هم به مایه تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و مایه تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی‌ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد. حالا مغز گردو خرد شده و زرشک آبکش را اضافه کنید.

حتما بخوانید  فواید درمانی شگفت انگیز ماساژ بدن با روغن زیتون

برای خرید سبزی کوکو منجمد و مغز گردو می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: کوکو سبزی را در تابه سرخ کنید

مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و صبر کنید داغ شود. روغن که داغ شد مایه کوکو را به آرامی در مرکز ماهیتابه بریزید یا مایه کوکو سبزی را با قاشق در ماهیتابه بریزید و کوکو سبزی را دانه دانه سرخ کنید تا هر دو طرف کوکو طلایی شود.

روغن سرخ کردنی را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: کوکو سبزی را سرو کنید

اگر مایه کوکو سبزی را به صورت کامل در ماهیتابه ریختید، درب ماهیتابه را به همراه دم کنی به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید و شعله گاز را ملایم کنید. بعد از ۱۵ دقیقه دم‌کنی را بردارید اگر دور کوکو طلایی شده بود می‌توانید کوکو را برش بزنید. بین برش‌ها را کمی باز کنید و به مقدار لازم روغن سرخ کردنی بریزید.

۱۵ دقیقه دیگر درب ماهیتابه را با دم‌کنی بگذارید. بعد از این زمان دوباره کوکو را چک کنید و اگر حسابی خودش را گرفته بود کوکو را برگردانید و اجازه دهید سمت دیگر کوکو به همین ترتیب سرخ شود. کوکو سبزی را با نان یا در کنار برنج سرو کنید.

نان و برنج می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو یا کتلت ماش 

روش تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر

روش تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر

درست کردن کوکو سبزی در فر، یکی از روش‌های محبوب پخت این غذای ساده است. چون در این روش هم روغن کمتری مصرف می‌شود، هم کوکو کاملا مغزپخت می‌شود و هم زحمت کمتری برای پختن آن لازم است. برای شروع کار فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

برای درست کردن کوکو سبزی در فر برای آماده کردن مایه کوکو سبزی دقیقا به روش بالا عمل کنید. سپس برای پختن و سرخ کردن کوکو سبزی کف قالب فر را چرب کنید و مایه کوکو را در قالب فر بریزید و با ته قاشق پهن کنید.

مایه کوکو سبزی را ابتدا به مدت ۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه فر بپزید و سپس دمای فر را به ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسانید تا کوکو حسابی در دمای کمتر مغز پخت شود. به محض این‌که بوی کوکو سبزی را حس کردید قالب را از فر بیرون بیاورید، روی کوکو سبزی ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و سپس گریل فر را روشن کنید.

قالب را به فر برگردانید تا کوکو سبزی به مدت ۵ دقیقه دیگر گریل شوند. بعد از ۵ دقیقه یا کمتر (اگر احساس کردید روی کوکو پخته شده) قالب را از فر بیرون بیاورید و بلافاصله کوکو را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیر انبه مقوی و خوش طعم به 5 روش کافی شاپی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو تره تبریزی

روش تهیه کوکو سبزی مجلسی با خمیر

طرز تهیه کوکو سبزی با خمیر بربری

برای تهیه کوکو سبزی با خمیر، از خمیر بربری استفاده می‌شود. خمیر را می‌توانید از نانوایی‌ها تهیه کنید. در این روش، مایه کوکو سبزی را مانند روش‌ بالا درست کنید. سپس روی یک تخته مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. نیمی از خمیر را با وردنه باز کنید تا نازک شود. سپس مایه کوکو سبزی را روی آن بریزید.

نصف دیگر خمیر را هم جداگانه با وردنه باز کنید و روی مایه کوکو بیندازید. با چاقوی تیز، به اندازه دلخواه مایه کوکو با خمیر را برش دهید. برش‌های کوکو با خمیر را در روغن داغ یا سرخ کنید یا در قالب فر چرب شده بچینید و در فر سرخ کنید. بعد از پخت، کوکو سبزی با خمیر را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

  • بهتر است از سبزی تازه کوکو استفاده کنید. سبزی کوکو نباید آب داشته باشد به همین دلیل هم سبزیجات منجمد معمولا آب می‌اندازند و ممکن است کوکو وا برود و پف نکند.
  • طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک هم مرسوم است.
  • برای این‌که کوکو به کف ماهیتابه نچسبد و از هم نپاشد روغن باید داغ داغ باشد. سایر علت های وا رفتن و پاشیدن کوکو سبزی را می‌دانید؟
  • اضافه کردن کمی ادویه پلویی عطر و طعم بی‌نظیری به کوکو سبزی شما می‌دهد.
  • مغز گردوی کوکو سبزی را ریز خرد کنید اما پودر نکنید. آب زرشک هم بعد از شسته شدن و خیس خوردن حسابی باید گرفته شود و سپس در مایه کوکو بریزید.
  • در روش پخت کوکو سبزی در فر می‌توانید به جای روغن روی کوکوها دو قاشق غذاخوری کره آب کرده بریزید که طعم و عطر لذیذتری به کوکو بدهد.
  • اما چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟ برای پف کردن کوکو سبزی به آن جوش شیرین اضافه نکنید. در واقع راز پف کردن کوکو سبزی خوشمزه و ضخیم در فر و بدون فر این است که به هنگام هم زدن تخم مرغ‌ها این کار را به سرعت و بدون وقفه انجام دهید. بهتر است این کار را با چنگال انجام دهید.
  • طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی تبریز هم به همین روش است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو سبزی مجلسی

درست کردن کوکو سبزی ساده در فر

ترکیب سبزی کوکو چیست؟

می‌توانید با مراجعه به سبزی فروشی‌ یا سبزی مارکت‌ها بدون دردسر سبزی کوکویی را خریداری کنید اما اگر می‌خواهید سبزی کوکویی را با اندازه خودتان تهیه کنید باید از ترکیب سبزیجاتی مانند گشنیز، جعفری، شوید و تره به نسبت یکسان و چند عدد برگ سیر تازه استفاده کنید.

برای طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی فریز شده، چه کار کنیم کوکو وارفته نشود؟

برای جلوگیری از وا رفتن و شل شدن کوکو سبزی با سبزی فریزری، برای باز شدن یخ آن، اصلا پاکت سبزی را در آب نگذارید تا آب را به خود جذب نکند. سبزی را در یک ظرف بگذارید و پس از باز شدن یخ، آب اضافی آن را دور بریزید.

 

کالابرگ الکترونیک