این ۱۱ خوراکی پوست‌ را شفاف و جوان نگه می‌دارد

این ۱۱ خوراکی پوست‌ را شفاف و جوان نگه می‌دارد


24 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
برای مراقبت از پوست چه کنیم

پوست شفاف و جوان از دیرباز رویایی بشر بوده است. از روش‌های سنتی اجدادمان برای جوان نگه داشتن پوست با معجونی از شیر و عسل تا ترفندهای کلوپاترا، ملکه مصری‌ها، که برای سفت نگه داشتن پوست صورت و گردنش از معجون عسل و نمک استفاده می‌کرد و هندی‌ها که ماسک‌های مختلف با زردچوبه درست می‌کردند تا پوست و مویی زیبا داشته باشند. در این نوشتار از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم باید برای مراقبت از پوست چه کنیم و کدام غذاها و خوراکی‌ها پوست‌تان را شفاف‌تر و جوان‌تر از سن واقعی‌تان نگه می‌دارند و برای مراقبت پوست بهترین انتخاب هستند. 

۱-انواع ماهی چرب را در رژیم غذایی روزانه جا دهید

 

برای مراقبت از پوست چه کنیم ؟ انواع ماهی چرب را در رژیم غذایی روزانه جا دهید

 

ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون، شاه‌ ماهی و ماهی قزل‌آلا از جمله بهترین و مغذی‌ترین غذاها برای مراقبت پوست هستند. ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای حفظ سلامت، ضخامت، حالت ارتجاعی و حفظ رطوبت پوست ضروری هستند. کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن منجر به خشکی و شکنندگی و از بین رفتن حالت کشسانی پوست می‌شود. از سوی دیگر اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی سبب کاهش التهاب، آکنه و محافظت بیشتر پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید می‌شود. نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که روغن موجود در این ماهی‌ها از بروز بیماری‌های سیستم ایمنی بدن مثل لوپوس و پسوریاس پیشگیری می‌کند.

علاوه بر این ماهی‌های چرب سرشار از ویتامین E هستند که یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای مراقبت پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و التهاب محسوب می‌شود. علاوه برای این پروتئین وموجود در ماهی‌های چرب نقش زیادی در حفظ حالت کشسانی پوست دارد. گوشت ماهی چرب سرشار از زینک است که یک ماده معدنی مهم برای پیشگیری از التهاب و ساخت سلول‌های جدید و سلامت کلی پوست محسوب می‌شود.

 

 

شاید برایتان جالب باشد: بهترین روغن های گیاهی برای جوانسازی و سفت شدن پوست

 

 

۲-آووکادو؛ برای مراقبت پوست و شادابی

 

 آووکادو برای سلامت و شادابی پوست

 

یکی از بهترین راه‌های مراقبت پوست صورت و بدن خوردن مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است. «آوودکادو» سرشار از اسید اولئیک است. اسید اولئیک یک اسید چرب اشباع برای مراقبت پوست محسوب می‌شود. همچنین روغن موجود در آووکادو علاوه بر خاصیت نرم‌کنندگی پوست، حاوی ویتامی‌های گروه B، ویتامین E، ویتامین C و لسیتین است و در شادابی و جوان ماندن پوست‌تان موثر است. اگر پوست شما معمولا درگیر آکنه‌ها و جوش‌ و سرخی و التهاب  گاه و بیگاه یا فصلی است آوودکادو به صورت خوراکی یا ماسک یک درمان عالی برای رفع این عوارض است. نصف یک آووکادو حاوی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E و ۱۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین C است.

حتما بخوانید  خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

 

 

حتما بخوانید : ۵ مورد از خواص ناشناخته آووکادو برای زیبایی پوست و مو

 

 

۳-انواع مغزها و آجیل

 

برای مراقبت از پوست چه کنیم ؟انواع مغز و آجیل

 

برای مراقبت از پوست چه کنیم ؟ آجیل بخورید. اگر به دنبال یک ماده خوراکی که منبع غنی اسیدهای چرب اشباع باشد می‌گردید سراغ انواع مغزها و آجیل بروید. انواع مغزها و آجیل منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و نیز ویتامین‌های E، C و سلنیوم هستند. مصرف روزانه ۲۸ گرم انواع مغز و آجیل ۶ درصد نیاز روزانه به زینک که برای مراقبت پوست برای پیشگیری از التهاب و مقابله با باکتری‌هایی که سبب جوش و آکنه می‌شوند مورد نیاز است را فراهم می‌کند. این مقدار آجیل و مغز شامل ۴ تا ۵ گرم پروتئین مورد نیاز روزانه بدن است.

 

 

معرفی ۴ آجیل و خشکبار تقویتی برای درمان انواع بیماری

 

 

۴-مغز تخمه آفتابگردان

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد و چه باید خورد؟مغز تخمه آفتابگردان

 

اگر به دنبال راه‌های مراقبت از پوست هستید و می‌خواهید بدانید برای مراقبت از پوست چه باید کرد توصیه پزشکان این است که تخمه آفتابگردان میل کنید. در میان انواع مغزها، مغز تخمه آفتابگردان یک منبع فوق‌العاده از انواع مواد مورد نیاز برای مراقبت پوست است. ۲۸ گرم مغز تخمه آفتابگردان حاوی ۳۲ درصد از آنتی‌اکسیدان سلنیوم، ۱۰ درصد زینک مورد نیاز روزانه بدن، ۳۷ درصد ویتامین E روزانه مورد نیاز و ۵.۴ گرم پروتئین است. علاوه بر این مغز تخمه آفتابگردان منبع غنی اسید لینولئیک است که به حفظ ضخامت پوست و حالت کشسانی و حفظ رطوبت آن کمک فراوانی می‌کند.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۵-سیب‌زمینی شیرین

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد و چه باید خورد؟سیب زمینی شیرین

 

اگر می‌خواهید بدانید برای مراقبت از پوست چه بکنیم باید بگوییم سبک و روش تغذیه شما در این میان نقش بسیار مهم و اساسی دارد. یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در سیب‌زمینی شیرین «بتاکاروتن» است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و در انواع سبزیجات برگ سبز، هویج، پرتقال، کدو تنبل، نخودفرنگی، زردآلو و اسفناج به وفور یافت می‌شود. کاروتنیدها از جمله بتاکاروتن برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم هستند و مثل یک ضدآفتاب طبیعی در بدن عمل می‌کنند. سیب‌زمینی شیرین به صورت پخته منبع غنی بتاکاروتن است و از مرگ سلول‌های پوستی، خشکی و چروک پوست جلوگیری می‌کند به همین دلیل خوردن سیب‌زمینی شیرین یکی از راه‌های موثر مراقبت پوست است.

 

 

۶ مرحله مهم مراقبت و پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار برای جوانسازی پوست

 

 

 ۶-فلفل دلمه‌ای زرد و قرمز

 

فلفل دلمه ای زرد و قرمز از بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست

 

یکی دیگر از راه‌های مراقبت پوست خوردن فلفل دلمه‌ای به صورت روزانه است. «فلفل دلمه‌ای» هم مثل سیب‌زمینی شیرین منبع غنی بتاکاروتن است. یک فنجان فلفل دلمه‌ای خرد شده ۹۲ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را رفع می‌کند. علاوه بر این فلفل دلمه‌ای منبع غنی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز برای کلاژن‌سازی پوست است. نتایج یک تحقیق پزشکی حاکی از آن است زنانی که روزانه مقدار مورد نیاز ویتامین C برای بدن را مصرف می‌کنند نسب به سن‌شان دیرتر دچار چروک و پیری پوست می‌شوند و به عنوان یکی از راه‌های مراقبت پوست می‌توانند روی آن حساب کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه عربی دراز و بزرگ به روش بازاری مرحله به مرحله

 

 

۷-کلم بروکلی

 

برای مراقبت از پوست کلم بروکلی بخورید

 

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای به کارگیری راه‌های مراقبت پوست از جمله زینک، ویتامین A و ویتامین C است.علاوه بر این کلم بروکلی حاوی مقادیری «لوتین» است که عملکردی مثل بتاکاروتن دارد و پوست را از عواملی مثل خشکی و چروک حفظ می‌کند. همچنین کلم بروکلی حاوی یک ترکیب مخصوص به نام «سولفورفان» است که خواص ضدسرطانی به خصوص انواع سرطان پوست دارد. «سولفورفان» تا ۲۹ درصد خطر ابتلا به سلامت پوست در اثر اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری می‌کند و کلاژن‌سازی می‌کند.

 

 

طرز تهیه سوپ کلم بروکلی یک درمان عالی برای پیشگیری ویروس کرونا و آنفولانزا

 

 

۸-گوجه‌فرنگی از چین و چروک پوست پیشگیری می کند

 

گوجه‌فرنگی از چین و چروک پوست پیشگیری می کند

 

گوجه‌فرنگی منبع غنی ویتامین C و حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید از جمله لیکوپن است. بتاکاروتن، لوتین و لیکوپن از پوست در برابر خطرات اشعه‌های مضر نور خورشید و نیز چروک پوست جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این کاروتنوئید برای جذب شدن نیاز به چربی دارد به همین دلیل بهتر است گوجه‌فرنگی را با موادی مثل زیتون و پنیر میل کنید.

 

 

۹-سویا حالت کشسانی پوست را افزایش می دهد

 

سویا حالت کشسانی پوست را افزایش می دهد

 

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد زنان بین ۳۰ تا ۴۰ ساله که به مدت ۸ تا ۱۲ هفته هر روز سویا مصرف کنند خشکی، چروک پوست و حالت کشسانی پوست در آن‌ها بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این مصرف سویا سبب می‌شود تا پوست صورت و بدن در برابر اشعه‌ها زیان‌بار خورشید مقاوم‌تر شود.

 

 

۱۰-شکلات تلخ رطوبت پوست را حفظ می کند

 

شکلات تلخ رطوبت پوست را حفظ می کند

 

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رطوبت پوست را حفظ می‌کنند و پوست را ضخیم‌تر می‌کنند. شکلات تلخ با مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان یک ماده مفید برای مراقبت پوست است چرا که پوست را شفاف می‌کند، در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند، به خاطر وچود کافئین یک لایه‌بردار عالی است و به خاطر کاهش هورمون‌های استرس پوست شما را آرام و درخشان می‌کند.

 

 

۱۱-چای سبز

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد و چه باید خورد؟ چای سبز

 

یک ماده خوراکی بسیار مفید برای محافظت از پوست در برابر چین و چروک و آسیب‌دیدگی و مراقبت پوست «چای سبز »است. یکی از راه‌های مراقبت پوست استفاده از ترکیبات قوی موجود در چای سبز موسوم به «کاتچین» است که به محافظت و اصلاح سلامت پوست بدن به طرق مختلف کمک می‌کند. همانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، اکسیدان‌های موجود در چای سبز هم پوست صورت و بدن را در برابر تخریب و صدمات ناشی از عوامل مختلف محافظت می‌کند. در زنانی که روزانه یک فنجان چای سبز مصرف می‌کنند صدمات ناشی از نور خورشید روی پوست را در این زنان تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد، آن را مرطوب نگه می‌دارد و ضخامت و حالت کشسانی پوست را حفظ می‌کند. اگر می‌خواهید از اثرات بی‌نظیر چای سبز روی پوست‌تان بهره‌مند شوید، چای سبز را با شیر میل نکنید. شیر تاثیر مثبت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز را کمرنگ می‌کند.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک