طرز تهیه کوکو باکوبه ای (کوکوی مرغ رشتی) با طعم لذیذ و خوشمزه

طرز تهیه کوکو باکوبه ای (کوکوی مرغ رشتی) با طعم لذیذ و خوشمزه


23 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکوی مرغ

کوکو مرغ بادکوبه ای یک غذا با مرغ لذیذ و ساده است. کوکوی مرغ یک غذا با تخم مرغ خوشمزه و مقوی هم محسوب می‌شود. اصلا می‌دانستید «کوکو مرغ بادکوبه‌ای» یا همان کوکو مرغ شمالی و گیلانی یکی از غذاهای محبوب عروسی و مهمانی‌های مهم و رسمی در تمام شهرهای استان گیلان است؟ طرز تهیه کوکوی مرغ شمالی یا رشتی مجلسی را در مجله کوروش بخوانید. فیلم آموزش طرز تهیه کوکوی مرغ به عنوان یک کوکوی سنتی ایرانی را هم تماشا کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

مواد لازم تهیه کوکو مرغ به روش شمالی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۱ عدد متوسط
پیاز خام ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی خام ۲ عدد
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
آرد سوخاری به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو مرغ: ۱۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوکوی مرغ: ۱۲۰ کالری

مراحل طرز تهیه کوکوی مرغ و سیب زمینی رشتی (بادکوبه‌ای)

 

طرز تهیه کوکوی مرغ رشتی

 

«کوکو مرغ شمالی» یا «چغترمه‌ بادکوبه‌ای» یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مراسم عروسی در گیلان است. مراحل طرز تهیه کوکو مرغ رشتی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول؛ پختن سینه مرغ و سیب زمینی

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ باید سینه مرغ را همراه با سیب زمینی‌ها داخل یک قابلمه بریزید (پوست سیب زمینی‌ها را نگیرید و حتما خوب بشورید). مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و با حرارت متوسط روی شعله گاز قرار دهید. صبر کنید تا مرغ و سیب زمینی‌ها به طور کامل پخته شوند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مرغ و سیب زمینی کاملاً خنک شوند.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ، در صورت تمایل می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ میکس کردن همه مواد کوکوی مرغ

در این مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ باید پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و رنده کنید. سپس می‌توانید برای خرد کردن سینه مرغ آن را در غذاساز بریزید و یا به صورت ریش ریش درآورید. سیر و پیاز را هم رنده کنید و آب اضافی آن‌ها را بگیرید. سیر، پیاز، مرغ و سیب زمینی‌ها را با هم ترکیب کنید. سپس جعفری خرد شده را به سایر مواد اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به مواد کوکوی مرغ بزنید. یک دستکش به دست کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

در صورت تمایل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی ساده و شکلاتی به روش قنادی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شامی کباب با فیلم آموزش تهیه

مرحله سوم؛ اضافه کردن تخم مرغ‌ها به مایه کوکوی مرغ

در این مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ رشتی باید تخم مرغ‌ها را به مواد کوکو مرغ اضافه کنید. برای این کار تخم مرغ‌ها را ابتدا در یک کاسه بشکنید و با کمک چنگال خوب بزنید. سپس تخم مرغ را به سایر مواد کوکو مرغ اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید و در صورت نیاز کمی دیگر آن را با دست ورز دهید. این کار موجب می‌شود تا بافت مایه کوکوی شما منسجم‌تر شود.

در صورت تمایل تخم مرغ را می‌توانید با قیمت مناسب، از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن کوکوی مرغ شمالی

بعد از آماده شدن مایه کوکو مرغ در این مرحله از طرز تهیه کوکوی مرغ رشتی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. بعد از داغ شدن روغن به اندازه یک گردو از مواد بردارید و آن را کمی پهن کنید. سپس آن را در آرد سوخاری بغلتانید و در روغن سرخ کنید.

برای درست کردن کوکوی مرغ گیلانی می‌توانید مواد کوکو را داخل ماهیتابه بریزید. سپس درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید تا کوکو کاملاً مغز پخت شود. بعد از این که یک سمت کوکوها به خوبی پخته شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر کوکو مرغ نیز به خوبی بپزد.

در صورت تمایل آرد سوخاری و انواع روغن مایع از جمله روغن سرخ کردنی را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی،‌ حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی اسفناج 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه ای با فیلم آموزش تهیه

پخت کوکو مرغ در فر

اگر تمایلی به درست کردن کوکوی مرغ مجلسی بدون فر ندارید می‌توانید کوکو مرغ شمالی یا انواع دیگر کوکو مرغ را در فر بپزید. فر را در درجه ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مایه کوکو را در یک ظرف پیرکس بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کوکو در طبقه وسط فر پخته شود. برای این‌که از پختن کوکو مطمئن شوید یک چنگال را در اواخر پخت در مایه کوکو فرو کنید، اگر مایه به چنگال چسبید چند دقیقه دیگر زمان دهید تا کوکو مرغ خوب بپزد. در پایان ظرف حاوی کوکو شمالی را به قسمت بالای فر منتقل کنید تا سطح روی کوکو مرغ هم طلایی شود.

فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو مرغ بدون فر

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو مرغ شمالی یا رشتی مجلسی بدون فر

 

  • اضافه کردن سبزیجاتی مثل نخودفرنگی، قارچ، هویج پخته و سیب‌زمینی به کوکوی مرغ سلیقه‌ای است اما طعم آن را لذیذتر می‌کند. 
  • می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را هم به عنوان ادویه به کوکو مرغ اضافه کنید.
  • اضافه کردن زرشک به مایه کوکو مرغ هم مرسوم است. برای خرید زرشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • اضافه کردن مقداری جعفری خرد شده و پیازچه ساطوری به کوکوی مرغ عطر فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد.
  • اضافه کردن سبزیجات محلی شمالی مثل خالواش و چوچاق می‌تواند طعم بسیار خوشمزه‌ای به کوکوی مرغ شما بدهد.
  • برای اینکه ظاهر کوکوی مرغ شما جذاب‌تر شود، می‌توانید قبل از سرخ کردن هر عدد کوکو مرغ شکل داده شده را در آرد سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید.
  • برای درست کردن کوکوی مرغ گیلانی می‌توانید مواد کوکو را به طور کامل در ماهیتابه به طور یکدست بریزید و هم اینکه کوکوها را در اندازه‌های کوچک درست کرده و سرخ نمایید. در صورت تمایل می‌توانید برای درست کردن کوکوی مرغ از قالب فلافل لبنانی نیز استفاده کنید.
  • قبل از اضافه کردن پیاز رنده شده به مرغ و سایر مواد اولیه کوکو حتماً آب اضافی آن را بگیرید. این کار از شل شدن مایه کوکوی مرغ جلوگیری می‌کند.
  • اگر زمان کافی دارید، بهتر است مایه کوکو را قبل از پخت برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا منسجم‌تر شود و در زمان سرخ کردن وا نرود.
  • برای سرخ کردن کوکوی مرغ شمالی حتماً از یک ماهیتابه نچسب استفاده کنید.
  • برای اینکه ظاهر کوکوی مرغ شما مجلسی‌تر شود می‌توانید برای پخت آن از قالب استفاده کنید. برای این کار باید قالب به شکل دلخواه را داخل ماهیتابه قرار دهید. سپس مقداری مایه کوکو را داخل قالب بریزید. با پشت قاشق مواد را داخل قالب صاف کنید. بعد از اینکه کوکو مرغ کمی خودش را گرفت قالب را بردارید و اجازه دهید که به خوبی سرخ شود.
  • برای درست کردن کوکوی مرغ با مرغ خام می‌توانید به جای استفاده از مرغ پخته ریش ریش شده، از مرغ خام چرخ کرده نیز استفاده کنید. در صورت تمایل گوشت چرخ کرده مرغ را به روش‌های حضوری، آنلاین یا تلفنی از افق کوروش بخرید.
  • برای تهیه کوکو مرغ رژیمی از هوا پز یا یک ماهیتابه گریل دو طرفه برای پخت کوکو استفاده کنید. به این صورت که مایه کوکوی مرغ را به همراه مقدار کمی روغن در ماهیتابه بریزید و درب آن را ببندید. بعد از چند دقیقه ماهیتابه را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز بپزد.
  • کوکو مرغ با قارچ و کوکوی مرغ گیلانی (چغرتمه بادکوبه‌ای) را تا ۴ روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه موهیتو به 10 روش کافی شاپی با طعم های مختلف

درباره کوکو مرغ شمالی بیشتر بدانید

«کوکو مرغ شمالی» یا «چغترمه‌ بادکوبه‌ای» یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مراسم عروسی در گیلان است و اتفاقا از آن دست غذاهایی است که هیچ‌کس به عنوان شام عروسی یا مهمانی در کنار سایر غذاها دست رد به سینه آن نمی‌زند. صبح روز عروسی هم مادر عروس همراه با یک صبحانه مفصل یک دیس پر کوکو مرغ بادکوبه‌ای را هم به خانه عروس و داماد می‌فرستد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سبزی در فر یا ماهیتابه

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که کوکوی مرغ شمالی وا نرود؟

چه کار کنیم که کوکوی مرغ وا نرود؟

برای جلوگیری از وا رفتن کوکوی مرغ مایه کوکو را قبل از پخت برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا منسجم‌تر شود و در زمان سرخ کردن وا نرود. همچنین قبل از اضافه کردن پیاز رنده شده به مرغ و سایر مواد اولیه کوکو حتما آب اضافی آن را بگیرید. این کار از شل شدن مایه کوکوی مرغ جلوگیری می‌کند.

اگر کوکوی شما وا رفت و به انسجام خوبی نرسید، احتمالا به خاطر این است که از تخم مرغ زیادی استفاده کرده‌اید. هر وقت مایه کوکو شل شد، از مقداری آرد سوخاری یا آرد نخودچی استفاده کنید. آرد باعث می‌شود غذا آب کمتری داشته باشد و وا نرود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چه کار کنیم که کوکوی مرغ به تابه نچسبد؟

برای سرخ کردن کوکوی مرغ حتما از یک ماهیتابه نچسب استفاده کنید و روغنی که برای سرخ کردن استفاده می‌کنید، حتما باید کاملا داغ و فراوان باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک