طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله

طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله


5 آذر 1397 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله

جوجه کباب «شش تاووک» یا «شیش تاووک» یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه و به خصوص شهر استانبول است. شش تاووک یا به قول خودشان «شیش طاووق» یا شیش کباب که به کباب مرغ عربی یا جوجه کباب عثمانی هم مشهور است از جمله انواع جوجه کباب و یک غذای زودپز و آسان است که اتفاقا به مذاق بچه‌ها و افراد بد غذا هم خوش می‌آید. (تاووک در زبان ترکی با معنی جوجه و شیش هم به معنای سیخ است و شیش تاووک یعنی جوجه‌ای که به سیخ کشیده شده است). گاهی هم شش تاووک را با روکشی از بیکن (گوشت نمک زده) سایر گوشت‌ها از گوشت گوسفند گرفته تا گوساله و بوقلمون و شتر مرغ به سیخ می‌کشند. طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شش تاووک با روکش بیکن گوساله که در برخی جاها به جوجه کباب یونانی هم مشهور است را از سایت آشپزی All Recipes در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شش تاوک با روکش بیکن گوساله 

 

مواد لازم و طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله

 

مواد لازم برای ۶ نفر

سویا سس: ¼ فنجان

سرکه سیب: ¼ فنجان

عسل: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع کانولا: ۲ قاشق غذاخوری

قارچ: ۱۰ عدد بزرگ و دو نیم شده

پیازچه: ۲ عدد خرد شده

سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۳ عدد خرد شده به قطعات ضخیم و مکعبی

بیکن گوشت گوساله: ۲۵۰ گرم

فلفل دلمه‌ای قرمز: ۲ عدد

تکه‌های مکعبی آناناس: به میزان دلخواه

سیخ کباب به تعداد لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۲۵ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه
آماده می‌شود در: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

 

طرز تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله

 

طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله

 

برای تهیه جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله بهتر است از گوشت سینه جوجه یا مرغ استفاده کنید. در یک کاسه بزرگ سویا سس، سرکه، عسل، روغن مایع کانولا، یک عدد فلفل دلمه‌ای و پیازچه‌های سبز خرد شده را با هم مخلوط کنید. حالا قارچ‌های شسته شده و از وسط دو نیم شده و تکه‌های مکعبی سینه مرغ را هم به این ترکیب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا تمام تکه‌های مرغ و قارچ به مایه آغشته شده و مزه‌دار شوند. روی ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند.

بهتر است جوجه کباب ترکی شش تاووک با بیکن روکش گوساله را روی منقل درست کنید تا بوی ذغال طعم آن را لذیذتر کند. اگر منقل ندارید از کباب‌پز یا گریل استفاده کنید. تکه‌های مزه‌دار شده مرغ و قارچ را از داخل مواد بیرون بیاورید و کمی بتکانید تا مواد اضافی از روی آن‌ها پاک شوند.

حالا تکه‌های مزه‌دار شده جوجه را با تکه‌های نازک گوشت بیکن گوساله بپیچید و به همراه تکه‌های خرد شده فلفل دلمه‌ای و آناناس یا هر سبزیجات دیگری مثل گوجه‌فرنگی و پیاز و فلفل سبز مثل تصویر بالا به سیخ بکشید. قارچ‌ها  را هم به سیخ بکشید. بهتر است این کار را جدا جدا انجام دهید چون مدت زمان پخت و کبابی شدن قارچ خیلی کمتر از مرغ است.

 

طرز تهیه جوجه کباب استانبولی شیش کباب با روکش بیکن گوساله

 

مواد مرینیت را در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آرام آرام بپزند. مایه را مرتب هم بزنید و حدود ده دقیقه روی شعله متوسط گاز نگه دارید تا یک سس غلیظ و خوشمزه درست شود.

سیخ‌های قارچ و جوجه کباب‌های پیچیده شده در لفاف بیکن گوساله را روی شعله منقل بگذارید و مرتب باد بزنید تا حسابی پخته و مغز پخت و کبابی شوند.  اواسط پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک سسی را که آماده کرده بودید با یک برس روی روکش بیکن‌ و فلفل دلمه‌ای و آناناس بمالید. چند بار این کار را تکرار کنید تا سس به خورد بیکن و سایر مخلفات برود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت جوجه کباب ترکی شش تاووک با روکش بیکن گوساله روی منقل، گریل یا کباب پز کافی است. گوشت بیکن حسابی باید برشته شود و جوجه‌کباب‌ها مغز پخت شوند. در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با گوجه‌فرنگی کبابی و نان یا برنج سرو کنید.

 

نکته

 

شش تاووک را به جای جوجه و بیکن با میگو و بیکن یا هر گوشت دیگری از گوشت غاز و اردک گرفته تا بوقلمون و شترمرغ و شتر با روکش بیکن می‌توانید درست کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

این مطالب را هم بخوانید:

 

کالابرگ الکترونیک