۷ قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک طرح کسب و کار موفق

۷ قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک طرح کسب و کار موفق


18 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک طرح کسب و کار موفق

شبکه‌های کسب و کار هم لازم و ضروری به نظر می‌رسند و هم مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کنند به نحوی که حتی برای حرفه‌ای‌ها در زمینه تجارت هم یک موقعیت خطرناک محسوب می‌شوند. در یک محیط اجتماعی که در عین حال با کار مرتبط است درک اخلاق افراد و قوانینی که سبب رشد اخلاق اجتماعی می‌شود و می‌تواند سرمایه‌گذاری شما را به امری ارزشمند تبدیل کنند، امری مشکل است. ۷ قانون قابل توجه و ارزشمند رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک طرح کسب و کار و تجارت موفق در انواع کسب و کار را در  مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- طرف مقابل‌تان را بشناسید

 

کمک خواستن در رفتار اجتماعی کسب و کار موفق

 

زمانی که شما با افراد جدید ملاقات می‌کنید در اولین فرصت می‌خواهید محصول و جنس خودتان را به آن‌ها معرفی کنید و البته ایرادی هم ندارد. اما به جای این کار بهتر است ابتدا طرف مقابل‌تان را تا حدودی بشناسید. در حقیقت نخستین قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک نمونه کسب و کار موفق این است که با احترام به صحبت‌ها و نظرات طرف مقابل گوش کنید، آن‌ها را بشناسید و سپس در مورد معرفی محصول و معامله صحبت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ ایده مشاوره برای موفقیت در شروع مدیریت کسب و کار جدید

 

 

۲- با دقت گوش کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید

 

برای رفتار اجتماعی کسب و کار موفق با دقت گوش کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید

 

در طول یک مکالمه و بحث در جریان یک جلسه کسب و کار حتما تلفن همراه خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید و به هیچ‌وجه در طول این مدت با جواب دادن به ایمیل‌ها، پیامک فرستادن یا پیامک خواندن خودتان را سرگرم کار دیگری نکنید. دومین قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک کسب و کار موفق این است که خودتان را فردی حرفه‌ای نشان دهید و البته این حرکات شما را فردی غیرحرفه‌ای و بی‌تفاوت معرفی می‌کند. به جای این حرکات غیر‌حرفه‌ای با دقت و احترام به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید، ارتباط چشمی برقرار کنید، سوالاتی که جای بحث دارند و سبب گسترش بحث می‌شوند بپرسید و با دقت به صحبت‌ها گوش کنید. فردی پذیرا و انعطاف‌پذیر باشید و زمانی که نوبت صحبت کردن شما می‌شود یک شخصیت محدود و یک دنده از خودتان نشان ندهید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کارهای موفق که در دوران پاندمی کرونا حسابی سود کردند

 

 

۳- خودتان را درست و کامل معرفی کنید

 

برای رفتار اجتماعی کسب و کار موفق خودتان را درست و کامل معرفی کنید

 

خوب گوش کردن و خوب صحبت کردن هر دو هنر محسوب می‌شوند. به وسیله این دو هنر شما می‌توانید شخصیت خودتان را معرفی کنید و یک رابطه را جوش بدهید یا به آن پایان بدهید. سومین قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک کسب و کار موفق این است که ابتدا خودتان را با نام و فامیل و نیز سمت شغلی معرفی کنید. در ضمن حتما رسمی لباس بپوشید. پوشیدن تی‌شرت یا پیراهنی که آرم و برند شرکت یا محصول شما را معرفی می‌کند در جلسات این چنینی برازنده و حرفه‌ای نیست. همان‌طور که گفتیم ابتدا خودتان را معرفی کنید و در حالی که لبخند به لب دارید محترمانه و محکم، نه شل و ول، دست بدهید. در چنین جلساتی زبان بدن و چهره بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است. در موقعیت مناسب مودبانه جزییات را شرح دهید و کارت ویزیت‌هایتان رد و بدل کنید. رد و بدل کردن کارت ویزیت یک روش موثر برای ایجاد یک رابطه دو جانبه سودمند و ادامه‌دار است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ گام مهم برای تیم سازی موفق در کسب و کار

 

 

۴- کمک بخواهید

 

کمک خواستن در رفتار اجتماعی کسب و کار موفق

 

حالا دیگر در این مرحله شما به صورت بالقوه از چشم‌انداز کار خود آگاه شده‌اید و زمان آن است که بهترین راه ممکن را انتخاب کنید. اطلاعاتی را که به دست آورده‌اید را با طرف مقابل در میان بگذارید یا در حالی که اطلاعات تماس طرف‌های مقابل را ذخیره کرده‌اید مواردی را که یادداشت کرده‌اید از طریق مقاله، بلاگ یا سایر راه‌های ارتباطی با آن‌ها در میان بگذارید. در نهایت به صورت خیلی حرفه‌ای با فروتنی از طرف یا طرف‌های مقابل در رابطه با این پروژه کسب و کار کمک و مشورت بخواهید.

 

 

۵- طرف مقابل را در جریان راهکارها بگذارید

 

یادتان باشد پنجمین قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک کسب و کار موفق این است که بدانید تلاش‌های شما تنها در سایه کمک جمعی به بار می‌نشیند. به همین خاطر طرف مقابل باید بداند شما دقیقا دنبال چه چیزی هستید. اگر احساس می‌کنید آن‌ها علاقمند به دانستن کارهایی که انجام داده‌اید هستند یک سخنرانی انگیزشی کنید و آن‌ها را به صورت دوستانه مخاطب قرار دهید. مشخص کنید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید و به دنبال چه هستید و برای حل مسائل چه راهکارهایی دارید. به گونه‌ای صحبت کنید که مخاطبان خود را گیج و سردرگم نکنید. آرام و شمرده صحبت کنید اما این سخنرانی را بیشتر از ۷ یا هشت دقیقه طول ندهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ استارتاپ موفق دنیا و داستان شکل‌گیری موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

 

۶- طرف‌های مقابل را خوب بشناسید و کسی را از قلم نیندازید

 

برای موفقیت در کسب و کار طرف‌های مقابل را خوب بشناسید و کسی را از قلم نیندازید

 

ششمین قانون رفتار اجتماعی برای دستیابی به یک کسب و کار موفق این است که طرف‌های مقابل‌تان را بهتر بشناسید. این کار را خیلی سریع انجام دهید و اگر احساس کردید برخی از افراد حاضر در جلسه تمایلی ندارند سریع از آن‌ها بگذرید. زمانی که میزبان جلسه هستید به هیچ‌وجه اجازه ندهید کسی احساس تنهایی کند یا تنها بماند. افراد حاضر در جلسه را به هم معرفی کنید و اگر کسی تنها مانده او را وارد جمع کنید. اگر میزبان هستید پذیرایی با خوراکی‌های سبک و سالم را فراموش نکنید اما خودتان در خوردن و نوشیدن خوراکی افراط نکنید.

 

 

۷- ادامه همکاری را حتما پیگیری کنید

 

کارت ویزیت خود را روی گوشی تلفن همراه‌تان اسکن کنید و برای این کار از یک اپلیکیشن اسکن کارت ویزیت روی گوشی استفاده کنید. از اپلیکیشن‌های یادآوری روی گوشی استفاده کنید تا جزییات جلسات و ملاقات‌های این چنینی را از قلم نیندازید. مطمئن شوید تمام جزییات و موارد مشترک و غیر مشترک را برای مراجعات و دیدارهای بعدی یادداشت کرده‌اید. برای شرکت یا نماینده شرکت که در واقع طرف مقابل شماست یک ایمیل تشکر آمیز با اسم و امضای خودتان بنویسید و از فرد یا افرادی که با شما طرف هستند به خاطر همکاری تشکر کنید. با این افراد به صورت آنلاین در ارتباط باشید و پیشنهاد ملاقات‌های بعدی را بدهید و البته از این‌که این روابط و جلسات دو طرفه چگونه در آینده ادامه پیدا کند از آن‌ها هم نظرخواهی کنید.

 

 

منبع: Circle Back

 

 

کالابرگ الکترونیک