چطور غذایی درست کنیم که بچه ها دوست داشته باشند

چطور غذایی درست کنیم که بچه ها دوست داشته باشند


27 مهر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترفندهای غذا دادن به بچه ها

بد غذایی کودکان مشکل بسیاری از مادران است. اگر فرزندان کوچکی در خانه دارید خوب می‌دانید که لج و لجبازی آنها در هنگام غذا خوردن چه مصیبت بزرگی است. اینکه بچه‌ها به خوبی غذا بخورند، در بسیاری از موارد مستأصل کننده است. خصوصا برای بچه هایی که در مورد غذا مشکل پسند یا به قول عامیانه بد‌غذا هستند. چطور می‌توان یک غذای بدون دردسر و هیاهو برای کودکان درست کنیم که هم مغذی و سالم باشد و هم خوشمزه و مورد پسند کودکانمان قرار گیرد؟ در درمان بد غذایی کودکتان بهتر است اول ریشه مشکل را پیدا کنید. با ما در ادامه‌ی این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش همراه باشید تا راهکار‌های مناسب غذا دادن به بچه ها را با شما در میان بگذاریم.

 

 

برای بچه ها چی درست کنیم؟

 

 

۱. چیزی درست کنید که همه دوست دارند

 

اگر یکی از فرزندان شما تمام گوشت داخل خورشت را می‌خورد ولی لب به سبزیجات نمیزند و فرزند دیگر شما دقیقا مخالف او هست، پس ممکن است این غذا بهترین انتخاب آن روز نباشد. بهتر است دنبال غذایی باشید که همه دوست داشته باشند. این یکی از ترفندهای مناسب برای غذا دادن به بچه ها است.

 

غذای مورد علاقه کودکان

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم و راهنمای خرید بهترین پوشک بچه ایرانی برای نوزادان دختر و پسر

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲. حق انتخاب بدهید

 

اگر شما به کودکانتان گزینه های زیادی برای انتخاب بدهید، آنان غذای بیشتری خواهند خورد! سعی کنید مرغ را همرا ه با لوبیا یا برنج به انتخاب بچه ها درست کنید، به این ترتیب غذا خوردن برای بچه های خوش رنگ و لعاب تر خواهد شد، پس نگویید «ما برای شام کوفته داریم » و تمام.

حتما بخوانید  4 نکته مهم در انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد و بچه

 

 

 ۳. تا می توانید درباره اینکه بچه ها از چه غذاهایی لذت می برند اطلاعات جمع آوری کنید

 

از آنان بپرسید در مهمانی چه غذایی را دوست داشتند .از آنان بپرسید غذای مورد علاقه شان کدام است یا حتی اینکه برای شام چه غذایی دوست دارند. ( مطمئن شوید که این سوال رو به موقع بپرسید تا زمان کافی برای تهیه و پخت غذا داشته باشید).

 

تا می توانید درباره اینکه بچه ها از چه غذاهایی لذت می برند اطلاعات جمع آوری کنید

 

 

۴. غذاهای تکراری درست نکنید

 

همه تغییرات خوب را می پسندند! حتی اگر یک غذا را تهیه می کنید، سعی کنید آن را متفاوت و با دستورهای جدید تهیه کنید. اگر شما دیروز برنج و گوشت درست کردید، امروز گوشت کبابی آماده کنید یا گوشت را با مخلفات جدید جدیدی بپزید. امکانات در این زمینه نامحدود هستند اما سعی کنید از تکرار بیش از اندازه یک چیز پرهیز کنید.

 

 

۵. خوراکی‌های سالم انتخاب کنید

 

لازم نیست این مساله را خیلی پیچیده در نظر بگیریم، پیدا کردن یک خوراکی سالم که بچه ها دوست داشته باشند همیشه ایده آل هست. سبزیجات، میوه ها، حبوبات، گوشت های مورد علاقه ی فرزندانتان را پیدا کنید و سعی کنید از ترکیب آنها در هر وعده غذایی یا یک وعده درمیان، استفاده کنید. مثلا میوه های مورد علاقه شان را در یک روز و سبزیجات را در روز بعدی استفاده کنید.

 

 

۷. مطمئن شوید شما هم غذا را دوست دارید

 

زمانی که غذا را تنها برای کودکانتان آماده می کنید و خودتان دوست ندارید احتمالا انتخاب درستی نکرده اید و همین می‌تواند الگوی خوبی برای بچه های شما نباشد. چیزی درست کنید که مورد پسند تمام اعضای خانواده باشد!

 

بچه ها را متقاعد کنید که یکبار غذا را امتحان کنند

 

 

۱. جایزه بدهید

 

سعی کنید در قبال امتحان کردن یک غذای جدید به کودک پاداش بدهید. می توانید بگویید «اگر از غذای جدیدی که درست کردم امتحان کنی، می توانی خوراکی محبوبت را بخوری. مجبور نیستی همه اش را بخوری، فقط امتحانش کن».

حتما بخوانید  20 فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

 

 

۲. به آنان نشان بدهید که کس دیگری هم این کار را انجام می دهد

 

اگر کودک یا شخص بزرگتر دیگری غذا را امتحان می کند، به کودکتان بگویید «(نام شخص) غذا را امتحان می کند»، کمی از حالت ستایشگرانه استفاده کنید و یا بگویید « ملوان زبل هم اسفناج می‌خورد ».

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته مهم در مورد روش‌های صحیح درس خواندن بچه‌ها در فصل امتحانات

 

 

آماده کردن غذا

 

 

۱. ترکیب کنید

 

اگر آنان غذایی را دوست ندارند، سعی کنید غذا را به شکل ترکیبی درست کنید تا بفهمید چه چیزی در آن غذا را دوست ندارند سپس شما می توانید غذا را به شکل متفاوتی درست کنید یا بطور کامل حذف کنید.

 

 

۲. غذا را به زیبایی تزئین کنید

 

بیشتر وقتها تفاوت بین غذایی که بچه ها دوست دارند یا نه در شکل ظاهری اش است. اگر غذا خاکستری، سیاه یا چسبناک بنظر برسد احتمالا بچه ها به غذا نزدیک نخواهند شد. سعی کنید با اضافه کردن رنگ و ترکیب با چیزهای دیگر، ویژگی های نامطلوب آن را بپوشانید.

با غذاها شوخی کنید. طوری که دربالا گفته شد، اغلب فاکتور تعیین کننده برای تشویق کودک به خوردن، ظاهر غذا است. غذا را به یک شکل سرگرم کننده در بشقاب تزئین کنید، اگر می توانید تصاویر و حیوانات را با غذا بسازید. هرچیز ساده ای می تواند آنان را مشتاق به امتحان کردن کند.

 

 

۳. از کودکتان بخواهید در پخت غذا کمک کند

 

اگر کودک شما بزرگتر (یا حتی خرد سال تر) است به آنها اجازه بدهید در آشپزی به شما کمک کنند. در صورتیکه خودشان در آماده کردن غذا نقش داشته باشند، برای امتحان کردن آن مشتاق خواهند بود.

ناامید کننده بنظر می رسد، شما روی یک اجاق داغ غذا آماده کرده اید و فرزندتان دست به غذا نمی زند، اما اگر شما از قانون «همین حالا غذایت را بخور» استفاده کنید احتمالا بچه ها بیشتر مقاومت می کنند. پس سعی کنید به فرزندتان مهلت بدهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک