طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC در قابلمه

طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC در قابلمه


7 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی به روش رستوران

۶ جولای (۱۶ تیر) روز جهانی مرغ سوخاری است. اگر چه هنوز فرمول اصلی پخت مرغ سوخاری کنتاکی در دنیا جز اسرار مهم است، اما حالا دیگر همه می‌ دانند که ۱۱ ادویه برای پخت آن لازم است و البته نمک و فلفل جز اساسی این ادویه‌ هاست. طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی مثل بیرون و رستوران را بلد هستید؟ طرز تهیه ساده مرغ سوخاری کنتاکی رستورانی حرفه ‌ای و خوشمزه و پفکی را در سرویس آشپزی مجله کوروش بخوانید.

 

تاریخچه مرغ سوخاری کنتاکی

 

مرغ سوخاری کنتاکی یا همان KFC مشهور، یکی از خوشمزه ‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستورانی و فست فودی که برای ناهار یا شام بسیار خوشمزه است. غذای اختراعی پسر یک خانواده فقیر آمریکایی که بعدها صاحب یکی از بزرگ‌ ترین رستوران ‌های زنجیره ‌ای دنیا شد. آمریکایی ‌ها با این ‌که عاشق مرغ کنتاکی هستند، اما به طعنه به آن «غذای پمپ بنزینی» می‌گویند. چون نخستین شعبه کوچک و فقیرانه این رستوران در سال ۱۹۶۴ میلادی در یک پمپ بنزین در آمریکا تاسیس شد. دلیلش هم این بود که هرالد سندرز، مخترع مرغ کنتاکی، کارگر ساده پمپ بنزین بود و برای این ‌که به خاطر شغل دومش از پمپ بنزین محل کارش اخراج نشود، کسب و کار کوچکش را در همان‌ جا راه انداخت.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بال مرغ سوخاری با سس بوفالو

 

 

روش اول: طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی پولکی با آرد

 

روش اول: طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی پولکی

 

زمان آماده سازی: ۷۰ دقیقه

زمان پخت: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای ۵ نفر

 

ساق مرغ با پوست: ۱۵ عدد

آرد گندم: ۲۰۰ گرم

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

نمک و فلفل سیاه تازه کوبیده شده: به مقدار دلخواه

پودر آویشن: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر پیاز: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر جعفری خشک: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر ریحان خشک: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر سیر: ۱و ½ قاشق چای خوری

زردچوبه: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر پاپریکا: ۱ و ½ قاشق چای خوری

پودر فلفل قرمز تند: ۱ قاشق چای خوری ( یا کمتر بستگی به ذائقه شما دارد)

تخم مرغ: ۳ عدد

شیر: ۲ لیوان

سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن ادویه مخصوص

 

اما چگونه مرغ سوخاری درست کنیم؟ اولین و مهم ترین کاری که باید برای طرز تهیه مرغ سوخاری در قابلمه انجام دهید، آماده کردن ادویه مخصوص این غذا است. برای درست کردن مرغ سوخاری کنتاکی رستورانی باید ابتدا تمام ادویه‌های موجود را در یک ظرف مناسب با هم مخلوط کنید.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد سوخاری

 

در مرحله دوم از طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی در قابلمه باید در یک ظرف دیگر سه عدد تخم مرغ را بشکنید و با قاشق یا همزن دستی یا برقی خوب هم بزنید. کمی نمک و فلفل سیاه روی تخم مرغ هم زده بپاشید. به ازای هر یک لیوان شیر یک قاشق غذاخوری سرکه سفید نیاز داریم. ۲ لیوان شیر را در یک ظرف بریزید و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شیر غلیظ شود.

 

 

مرحله سوم؛ طعم دار کردن مرغ ها

 

در این مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری مثل بیرون باید ساق ‌های مرغ را بشورید. سپس آن ها را در آبکش بگذارید تا کاملاً آب آن ‌ها گرفته و خشک شود. حالا ساق‌ های مرغ را کاملاً به مخلوط ادویه جات آغشته کنید. در یک ظرف درب دار بزرگ ساق ‌های مرغ آردی را بچینید و شیر غلیظ شده را روی آن‌ها بریزید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک با شیره انگور ساده و رژیمی در قابلمه و فر

 

 

مرحله چهارم؛ استراحت دادن به مرغ ها

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی باید درب ظرف مرغ ها را ببندید و به مدت ۲ تا سه ساعت در یخچال نگه دارید. این کار موجب می شود تا مرغ ها به خوبی مزه دار شوند و بعد از سوخاری شدن طعم بهتری پیدا کنند.

 

 

مرحله پنجم؛ آرد زدن به مرغ ها

 

در این مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری با آرد گندم باید ساق ‌های مرغ را از یخچال خارج کنید. تخم ‌مرغ ‌ها را در یک ظرف جدا خوب هم بزنید. سپس هر کدام از ساق‌‌ های مرغ مزه‌ دار شده را ابتدا در آرد گندم بزنید، سپس به تخم مرغ آغشته کنید و دوباره در آرد گندم بزنید تا تمام قسمت ‌های آن آغشته شود.

 

 

مرحله ششم؛ سرخ کردن مرغ های سوخاری

 

در مرحله ششم از تهیه مرغ سوخاری در قابلمه باید برای سرخ کردن مرغ سوخاری کنتاکی در یک قابلمه (حتماً باید قابلمه یا یک ماهیتابه گود باشد) مقداری روغن بریزید. سطح روغن باید نیمی از ارتفاع قابلمه یا ماهیتابه گود را بپوشاند. روغن را روی حرارت ملایم گاز داغ کنید (اگر روغن خوب داغ شود مرغ سوخاری کنتاکی شما روغن کمتری به خودش جذب می‌کند). حالا ساق‌ های مرغ آماده شده را به آرامی در روغن فراوان سرخ کنید. ساق‌ها باید در روغن داغ غوطه ‌ور شوند. بعد از این ‌که سطح روی ساق مرغ طلایی شد آن را با کفگیر مخصوص از روغن خارج کنید.

 

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن مرغ سوخاری

 

در آخرین مرحله از درست کردن مرغ سوخاری با آرد سفید برای این ‌که روغن اضافه مرغ کنتاکی رستورانی شما گرفته شود بلافاصله ساق را روی حوله کاغذی قرار دهید. سس مخصوص مرغ سوخاری عموماً سس کچاپ است. مرغ سوخاری کنتاکی رستورانی را با انواع سبزیجات کبابی یا سیب زمینی سرخ شده میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو پفکی سوخاری

 

 

روش دوم: طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی با جو پرک

 

روش دوم: طرز تهیه مرغ سوخاری پولکی با جو پرک

 

مواد لازم

 

ران مرغ نیم پز: ۱۵ عدد

تخم مرغ: ۲ عدد

جو پرک نیم آسیاب شده: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

زعفران آب کرده: به مقدار لازم

پودر لیمو: ۱/۳ قاشق چای خوری

زردچوبه: ۲ قاشق چای خوری

آرد سفید: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

فلفل قرمز: نصف قاشق چای خوری

پودر پاپریکا: نصف قاشق غذاخوری

پودر کرفس: نصف قاشق غذاخوری

پودر نعناع: نصف قاشق غذاخوری

پودر سیر: نصف قاشق غذاخوری

پودر ریحان: نصف قاشق غذاخوری

پودر پیاز: ۱ قاشق غذاخوری

پودر آویشن: ۱/۵ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ نیم پز کردن مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی باید مرغ ها را به همراه آب، نصف یک عدد پیاز، مقداری زرد چوبه و آبلیمو روی گاز قرار دهید تا نیم پز شوند. بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و سپس کمی صبر کنید تا مرغ ها به خوبی سرد شوند.

 

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن ادویه ها

 

در مرحله دوم از طرز تهیه مرغ سوخاری با جو پرک باید به سراغ آماده کردن ادویه ها بروید. در یک کاسه تمام ادویه ها را به همراه آرد سفید با هم ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یک دست شوند.

 

 

مرحله سوم؛ آغشته کردن مرغ ها به مواد سوخاری

 

در این مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی باید تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا یک دست شوند. جو پرک را هم در ظرف دیگری بریزید و کنار دستتان بگذارید. هر یک از ران های مرغ را ابتدا داخل آرد طعم دار بزنید. سپس در تخم مرغ زده شده بغلتانید. در نهایت نیز مرغ ها را داخل ظرف جو پرک بگذارید تا کاملاً مواد به آن بچسبد. این مراحل را برای تمام ران های مرغ تکرار کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ سرخ کردن مرغ ها

 

در مرحله آخر از طرز تهیه مرغ سوخاری ساده خانگی باید در یک قابلمه گود مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه ای باشد که مرغ ها به طور کامل در روغن غوطه ور شوند. سپس شعله گاز را روشن کنید تا روغن داغ شود. حالا مرغ های مواد زده را به آرامی داخل روغن بیندازید. اجازه دهید مرغ ها به خوبی سرخ شوند و سطح آن ها طلایی رنگ شود. در نهایت مرغ ها را از روغن خارج کنید و روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافی آن جذب شود. می توانید در کنار این مرغ های سوخاری خوشمزه سیب زمینی سرخ شده نیز تهیه کنید.

حتما بخوانید  ۶ مدل طرز تهیه غذا با انار خوشمزه به روش مجلسی + فیلم

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده به روش مک دونالد

 

 

فوت و فن طرز درست کردن مرغ سوخاری کنتاکی به روش رستوران

 

فوت و فن طرز درست کردن مرغ سوخاری کنتاکی به روش رستوران

 

  • برخی افراد برای درست کردن مرغ کنتاکی سوخاری رستورانی ابتدا تکه‌ های مرغ را می‌ پزند. این کار موجب می شود تا از پخت کامل مرغ ها بعد از سوخاری شدن مطمئن شوید. اما به هر حال در روش اصلی پخت مرغ کنتاکی مرغ پخته نمی ‌شود و با همان روغن داغ مغز پخت می ‌شود.

 

  • از فیله سوخاری هم برای درست کردن کنتاکی مرغ می‌ توانید استفاده کنید. فیله سوخاری را هم به همین روش تهیه کنید.

 

  • می ‌توانید به صورت مساوی آرد گندم و شیر خشک را برای درست کردن آرد سوخاری مرغ کنتاکی رستورانی استفاده کنید که البته امری کاملاً سلیقه ‌ای است. همچنین ترکیب نصف آرد سفید و نصف شیر خشک هم در برخی دستورهای پخت ذکر شده است.

 

  • در روش درست کردن مرغ سوخاری رستورانی شیر غلیظ شده با سرکه سفید طعم و مزه مرغ کنتاکی را دو چندان می ‌کند؛ از آن غافل نشوید.

 

  • علاوه بر ساق و فیله با تمام قسمت‌ های مرغ با همین دستور می ‌توانید در منزل مرغ کنتاکی سوخاری به روش KFC درست کنید.

 

  • طرز تهیه مرغ سوخاری مک دونالد نیز شباهت زیادی به مرغ سوخاری به روش KFC دارد و می توانید آن را با همین روش تهیه کنید.

 

  • برای این که تکه های آرد و ادویه به خوبی به مرغ ها بچسبد و مزه دار شوند، باید آرد را کمی روی مرغ ها فشار دهید. این کار موجب پولکی شدن و چسبیدن آرد به مرغ ها می شود.

 

  • برای اینکه آرد بهتر روی مرغ قرار بگیرد، می توانید یک کاسه آب یخ کنار دستتان قرار دهید. بعد از این که یک بار مرغ ها را داخل آرد زدید، آن ها را در آب یخ قرار دهید و دوباره به آرد آغشته کنید تا یک لایه ضخیم تر از پودر سوخاری روی مرغ ها قرار بگیرد و بعد از سوخاری شدن تردتر شود.

 

  • برای سرخ کردن مرغ های سوخاری هیچ گاه شعله گاز را بیش از زیاد نکنید. این کار موجب می شود تا در عرض چند دقیقه سطح مرغ ها تیره شود اما مرغ به خوبی مغز پخت و کریسپی نشود. بهتر است شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و به مرغ ها زمان بدهید تا داخل آن ها نیز به خوبی پخته شود.

 

  • اگر در زمان سرخ کردن مرغ ها متوجه شدید که رنگ روغن سیاه شده و ذرات سوخاری داخل روغن در حال سوختن هستند. بهتر است روغن را از ماهیتابه خارج کنید و ظرف را پاک کنید. سپس از روغن تازه برای سرخ کردن سایر مرغ های سوخاری استفاده نمایید.

 

  • برای طرز تهیه مرغ سوخاری در فر باید مرغ ها را همانند روشی که گفته شد مواد بزنید. سپس مقداری روغن در ظرف مورد نظر بریزید و آن را در فر قرار دهید. در حین پخت چند بار مرغ را با اسپری روغن چرب کنید تا به خوبی سوخاری شود.

 

  • طرز تهیه مرغ سوخاری پفکی با مرغ سوخاری کنتاکی متفاوت است، اما پیشنهاد این سبک از مرغ سوخاری نیز طعم بی نظیری دارد. پیشنهاد می شود حتماً آن را امتحان کنید.

 

  • برای این که پود سوخاری شما خوش رنگ و نارنجی شود، می توانید مقداری پفک خرد شده نیز در آرد بریزید. این کار رنگ جذاب تری به مرغ های شما می بخشد. توجه داشته باشید که برای این کار پفک ها را پودر نکنید و تنها آن ها را خرد کنید و به پودر سوخاری اضافه نمایید.

 

  • اضافه کردن مقداری سس خردل به مرغ ها موجب می شود تا عطر و مزه بهتری بگیرند. می توانید قبل از سوخاری کردن مرغ ها مقداری سس خردل به تخم مرغ های زده شده بزنید و سپس مرغ را با استفاده از این ترکیب سوخاری کنید.

 

  • مرغ کنتاکی را با رب فلفل هم سرو می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک