طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی) نرم و ترد به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی) نرم و ترد به روش قنادی


4 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی مشهدی یا آلمانی با تمام نکات آن
فهرست محتوا پنهان

شیرینی مربایی که به شیرینی خشک آلمانی یا شیرینی مشهدی هم معروف است، ترکیه‌ای‌ها به آن «قرابیه مارمالادی» می‌گویند و در برخی جاها هم به «شیرینی شاه‌پسند» معروف است از جمله قدیمی‌ترین شیرینی‌های عید نوروز  است. این شیرینی عید با ماندگاری بالا را با مواد مختلف مزه‌دار می‌کنند: از پودر پسته و شکلات آب شده گرفته تا مغز بادام و مارمالاد و مرباهای مختلف. اما طرز تهیه شیرینی آلمانی بازاری چگونه است؟ آیا می‌دانید برای درست کردن شیرینی مشهدی از چه مواد اولیه‌ای و چه نوع مربایی استفاده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه شیرینی مشهدی بازاری یا همان شیرینی آلمانی مربایی به سبک قنادی‌ها برای پذیرایی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش شیرینی مشهدی خانگی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه شیرینی مربایی (شیرینی مشهدی)

 

طرز تهیه شیرینی خانگی مخصوص عید؛ شیرینی مشهدی بازاری (آلمانی)

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت شیرینی مشهدی: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی مشهدی یا مربایی

  • مربا (هر طعمی که می‌پسندید): ۵۰ گرم
  • کره: ۲۰۰ گرم
  • پودر قند: ۷۰ گرم
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • وانیل شکری: ۱/۴ قاشق ‌چای‌‌خوری
  • شیر: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد نول (الک‌ شده): ۳۰۰ گرم
  • شکلات شیری (خرد شده): ۱۵۰ گرم
  • شکلات تلخ (خرد شده): ۱۵۰ گرم
  • نوتلا: ۵۰ گرم
  • گل ‌محمدی (پودر شده): به مقدار لازم
  • مغز پسته (پودر شده): به مقدار لازم
  • شربت قوام آمده

مراحل طرز تهیه شیرینی مشهدی به روش آلمانی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی مشهدی به روش آلمانی

 

شیرینی مربایی یکی از انواع شیرینی‌های محبوب با ماندگاری بالا است که در مناسبت‌های مختلف، به ویژه مهمانی‌های عید نوروز پخته و سرو می‌شود. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید با انواع مارمالاد و مربا درست کنید.

برای خرید انواع مربا می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله اول؛ درست کردن شربت شیرینی مشهدی

برای درست کردن شیرینی آلمانی یا مشهدی عید بهتر است ابتدا شربت آن را آماده کنید. برای تهیه شربت قوام آمده و غلیظ شیرینی آلمانی عید ابتدا ۶ پیمانه شکر نرم و الک شده را به همراه ۳ لیوان آب، ۱/۸ قاشق چایخوری جوهر لیمو و ۸ دانه هل سبز در یک قابلمه بریزید، روی شعله ملایم گاز قرار دهید و آرام هم بزنید تا شربت قوام پیدا کنید.

وقتی که شربت کمی قوام پیدا کرد ۲ لیوان گلاب به شربت اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. گلاب نباید زیاد روی حرارت بماند چون عطر و بویش را از دست می‌دهد. بعد از ۲ الی سه دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود.

حتما بخوانید  ساده‌ ترین طرز تهیه سوسیس خانگی با گوشت و مرغ + ترکیب ادویه

برای خرید شکر، هل و عرقیات گیاهی مثل گلاب می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم؛ گرم کردن فر

برای درست کردن شیرینی مشهدی فانتزی برای پذیرایی یا عید نوروز ابتدا باید فر را آماده کنید. فر را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حالا مواد شیرینی مربایی را آماده کنید.

مرحله سوم؛ ترکیب کردن کره و پودر قند

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی آلمانی مربایی باید ۲۰۰ گرم کره که در دمای اتاق نرم شده را به همراه ۷۰ گرم پودر قند با هم در یک ظرف بریزید و هم بزنید. بهتر است این کار را با همزن برقی انجام دهید تا یک مایه لطیف و یکدست به دست بیاورید.

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن تخم مرغ و وانیل با سایر مواد

در مرحله چهارم از آموزش شیرینی مشهدی باید یک عدد تخم مرغ و وانیل شکری را هم به مواد فوق اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. کره، تخم مرغ و وانیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن شربت به مواد شیرینی مربایی

در این مرحله از درست کردن شیرینی مشهدی خانگی باید شربت یا همان شهد به دست آمده را به همراه شیر به مایه بالا اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

برای خرید انواع شیر می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن آرد به مواد شیرینی مشهدی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی مشهدی به سبک قنادی وقتی که تمام مواد با هم یکدست شدند آرد را کم کم به مایه اضافه دهید و همزمان با اضافه کردن مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود.

انواع آرد را می‌توانید به روش حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم؛ استراحت دادن به خمیر شیرینی مربایی

در این مرحله از پخت شیرینی مشهدی مربایی شما یک خمیر به دست می‌آورید که باید کمی به آن استراحت بدهید. روی ظرف خمیر را خوب با سلفون بپوشانید و خمیر را به مدت ۱ ساعت در یخچال نگهدارید تا خمیر به اصطلاح برسد.

مرحله هشتم؛ چرخ کردن خمیر شیرینی آلمانی

در این مرحله از طرز درست کردن شیرینی آلمانی مربایی نیاز به چرخگوشت دارید چون رد کردن خمیر از چرخ گوشت آن را نرم‌تر می‌کند. پس خمیر شیرینی را چرخ کنید.

مرحله نهم؛ قالب زدن شیرینی آلمانی یا مشهدی

بعد از چرخ کردن خمیر شیرینی در این مرحله از آموزش شیرینی مشهدی خانگی، خمیر را میان دو کاغذ روغنی روی سطح کارتان قرار دهید و با وردنه خمیر را باز کنید. ضخامت خمیر باید بین ۳ الی ۴ میلی‌متر باشد حواس‌تان باشد که خمیر را خیلی نازک نکنید. حالا با قالب‌ شیرینی آلمانی به شکل گل و ستاره و قلب یا هر قالب دیگری که دوست دارید خمیر را قالب بزنید.

مرحله دهم؛ قرار دادن شیرینی مشهدی خانگی در فر

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی آلمانی برای عید قالب‌ها را در سینی فر بچینید (سینی فر را چرب نکنید) و با قالب‌های کوچک‌تر وسط خمیرها را دوباره قالب بزنید تا جا برای ریختن مربا روی شیرینی‌ها باز شود. از آن‌جایی که خمیرهایی که وسط‌‌شان حفره دارد زودتر می‌پزند بهتر است آن‌ها را در یک سینی جداگانه بچینید. تعداد خمیرها باید زوج باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک طرح دار قلبی برای ولنتاین، تولد و سالگرد ازدواج

 

نکات شیرینی مشهدی یا شیرینی مربایی

 

مرحله یازدهم؛ خارج کردن شیرینی مربایی از سینی فر

 

در این مرحله از درست کردن شیرینی مشهدی بازاری باید هر تعداد سینی فر که دارید را به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. وقتی روی شیرینی‌ها طلایی شد، آماده شده‌اند.

هر کدام از سینی‌ها را که زودتر آماده شد از فر در بیاورید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شوند. وقتی که شیرینی‌ها حسابی خنک شدند آن‌ها را با کاردک و به آرامی از سینی فر جدا کنید.

طریقه ریختن شکلات و مربا روی شیرینی مربایی

 

طریقه ریختن شکلات و مربا روی شیرینی مربایی

 

مرحله اول: شکلات را بن ماری کنید

برای درست کردن شکلاتی که می‌خواهید روی شیرینی مشهدی بازاری بریزید تا ظاهر مدرن‌تری به شیرینی بدهید باید شکلات‌ها را به روش بن‌ماری آب کنید. به این ترتیب شیرینی آلمانی کاکائویی خواهید داشت.

برای این کار در یک قابلمه یا کتری آب را جوش بیاورید و شکلات‌ها را در یک ظرف روحی یا ظرفی که در برابر حرارت مقاوم باشد، بریزید. وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد ظرف شکلات را بالای بخار آب نگه دارید تا شکلات‌ها با بخار آب شوند.

مطمئن شوید که بخار آب وارد ظرف شکلات نمی‌شود به همین خاطر بهتر است اندازه ظرفی که شکلات‌ها را در آن ریخته‌اید به گونه‌ای باشد که کاملا دهانه قابلمه آب را بپوشاند. شکلات سفید و شکلات تلخ را در ظرف‌های جداگانه آب کنید. انواع شکلات را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش اینترنتی، حضوری یا تلفنی، خریداری کنید.

مرحله دوم: مربا را اضافه کنید

حالا به ترتیب یک شیرینی بدون حفره را روی سطح کارتان بگذارید. مربای مورد علاقه‌تان و نوتلا خانگی یا کارخانه‌ای را به ترتیب در قیف بریزید و روی تمام سطح شیرینی‌ها بریزید و سپس با دقت یک شیرینی حفره‌دار را روی لایه مربا یا مارمالاد بگذارید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

می‌توانید نیمی از شیرینی‌ها را با نوتلا و نیمی دیگر را با مربای مورد علاقه خود پر کنید. شکلات شیری و تلخ آب شده را روی شیرینی خشک آلمانی یا مشهدی بریزید و روی شیرینی‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل، گل محمدی، کنجد بو داده یا هر چیز دیگری که دوست دارید تزیین کنید.

شیرینی مشهدی علیرغم اینکه یک شیرینی خشک است اما باید بافت نرمی داشته باشد. دلیل خشک شدن شیرینی مشهدی یا هر شیرینی دیگری می‌توانید یکی از این سه دلیل باشد: کم بودن روغن، هم زدن بیش از حد مایه شیرینی یا ورز دادن با دست و اضافه کردن بیش از حد مایعاتی مثل آب یا شیر به آن و البته گاهی هم دمای بالای فر.

کنجد و انواع مغز آجیل با طعم‌های مختلف را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سوالات متداول

چرا شیرینی مربایی خشک می‌شود؟

دلیل خشک شدن شیرینی مشهدی یا هر شیرینی دیگری می‌توانید یکی از این سه دلیل باشد: کم بودن روغن، هم زدن بیش از حد مایه شیرینی یا ورز دادن با دست و اضافه کردن بیش از حد مایعاتی مثل آب یا شیر به آن و البته گاهی هم دمای بالای فر.

دمای فر برقی یا توستر برای درست کردن شیرینی مربایی چند درجه است؟

برای تهیه شیرینی مربایی در فر برقی یا توستر ۲۰ درجه دما را کمتر تنظیم کنید.

 

کالابرگ الکترونیک