۱۵ راز مهم خانه تکانی آسان عید برای خانم‌ هایی که بچه کوچک دارند

۱۵ راز مهم خانه تکانی آسان عید برای خانم‌ هایی که بچه کوچک دارند


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی با حضور بچه ها

«اسفند ماه» فصل خانه ‌تکانی عید است و بعضی هم ترجیح می‌دهند رسم سنتی و شیرین خانه تکانی را از روزهای آخر بهمن شروع کنند. اما زمانی که در خانه بچه کوچک دارید معمولا  ترجیح می‌دهید خانه تکانی عید با بچه کوچک را به روزهای آخر موکول کنید تا مجبور به دوباره کاری نشوید. هر چند که این ترفند هم معمولا موثر واقع نمی‌شود و در پایان اصلا خانه تکانی کردن شما شاید به چشم هم نیاید. پس چه باید کرد؟ قید خونه تکانی با وجود بچه را بزنیم؟ اگر فرزند کوچک دارید بهترین کار این است که خانه‌تکانی را با کمک بچه‌ها انجام دهید و بازی خانه تکانی عید نوروز را راه بیندازید. ۱۵ راز مهم که از جمله نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید برای خانم‌هایی که بچه کوچک دارند محسوب می‌شوند را در سرویس سبک زندگی بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

۱- بچه‌ها را هم به بازی خانه تکانی دعوت کنید

 

چگونه خانه تکانی کنیم

 

شما یک راه بیشتر ندارید و آن این است که خانه تکانی را تبدیل به یک بازی هیجان‌انگیز کنید و اتفاقا بچه‌ها را هم به این بازی دعوت کنید. در واقع با این ترفند بچه‌ها را از نقش «معضل» به نقش «راه‌حل» می‌برید و به این ترتیب با خیال راحت می‌توانید خانه‌تکانی عید با بچه‌ها را شروع کنید. این ترفند یکی از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید است.

 

 

۲- به کودک مسئولیت بدهید

 

بازی خانه تکانی عید با بچه کوچک

 

یکی دیگر از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید دانستن این نکته است که کودکان نوپا کمک کردن را دوست دارند و از این مسئله احساس غرور می‌کنند. زمانی که به بچه‌ها نشان می‌دهید که از آن‌ها انتظار دارید به شما کمک کنند در واقع به بچه‌ها این احساس را می‌دهید که آن‌ها بخش مهمی از جریان خانه‌داری و تمیزکاری منزل هستند نه مزاحم شما.

 

سعی کنید در زمان برنامه ریزی خانه تکانی عید حتماً وظایفی را برای کودک در نظر بگیرید و با بازی به او یاد دهید که چطور آن کار را انجام دهد. بچه‌ها این مسئله را خیلی زود درک می‌کنند و با شما همکاری خواهند کرد. نکته کلیدی این‌جاست که به بچه‌ها مسئولیت‌هایی بدهید که در توان‌شان است. مثلا برای یک کودک ۲ یا ۳ ساله این مسئولیت می‌تواند در حد قرار دادن اسباب‌بازی‌ها در جای مخصوص خودش یا برداشتن ظرف غذایش بعد از میل کردن غذا باشد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

۳- از کودک انتظارات واقعی داشته باشید

 

برای مثال برای یک بچه پیش دبستانی شاید سخت باشد که هر روز صبح تختش را مرتب کند تا نظم و ترتیب خانه سر جایش باقی بماند و زحمات خانه‌تکانی شما هدر نرود اما مسئله اینجاست که ابتدا به آن‌ها یاد بدهید خودشان یاد بگیرند از تخت بالا بروند.

 

از تلاش‌های فرزندتان لذت ببرید و خیلی کمال‌گرا نباشید. از جمله نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید که در روند تربیت کودک هم موثر واقع می‌شود سخت‌گیری نکردن و بیش از حد انتظار نداشتن از کودک است.

 

 

۴- زمان تعیین کنید

 

برای خانه تکانی با بچه ها زمان تعیین کنید

 

برای بازی خانه تکانی عید نوروز با بچه‌های دبستانی زمان تعیین کنید. برای مثال به آن‌ها بگویید از ساعت ۵ تا ۶ وقت دارید که اتاقت را مرتب کنید به جای این‌که به او بگویید: اتاقت را مرتب کن. این یکی دیگر از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی است و در تسریع و جلو افتادن کارها حسابی به شما کمک می‌کند.

 

فراموش نکنید برای دعوت بچه‌ها به بازی خانه تکانی عید نوروز بهتر است کمی زودتر اقدام کنید تا بتوانید با خیال راحت و بدون نگرانی فرآیند خانه تکانی با بچه کوچک را پشت سر بگذارید.

 

 

۵- نقاشی بکشید

 

پیش از آن‌که از بچه‌ها بخواهید در خانه تکانی به شما کمک کنند نقاشی کاری را که قرار است انجام دهند برای‌شان بکشید. برای مثال تصویر اشیایی را بکشید که قرار است در هر جعبه مخصوص به خودشان قرار بگیرند.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع شیرینی سنتی مازندران مخصوص عید نوروز با دستور ساده

 

شاید به خودتان بگویید این یک کار وقت گیر است. اما هدف از شریک کردن بچه‌ها در خانه‌تکانی فقط این نیست که کار شما راه بیفتد. شما باید از این فرصت برای آموزش دادن به کودک و به کار گرفتن ذهن و فکر و خلاقیت او استفاده کنید. به این ترتیب کودک شما متوجه می‌شود همه ماشین‌های کوچک یا وسایل خانه‌سازی را باید در کجا قرار دهد.

 

 

۶- برای اسباب‌بازی‌ها محدودیت تعیین کنید

 

خانه تکانی را چگونه انجام دهیم

 

یکی دیگر از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید این است که ابتدا همه جا را جمع و جور کنید بعد شروع به تمیزکاری کنید. برای مثال برای خانه‌تکانی اتاق بچه‌ها ابتدا اسباب‌بازی‌ها را سروسامان دهید. اسباب‌بازی‌های به درد بخور را در سر جای خود قرار دهید و اضافی‌ها را به بچه‌های کوچک‌تر فامیل یا سازمان‌های خیریه ببخشید.

 

سپس شروع به تمیز کردن در و دیوار کنید، شیشه‌ها را تمیز کنید، جاروبرقی بکشید و در نهایت زمین را طی بکشید و برق بیندازید.

 

 

۷- به بچه‌ها نقش بدهید

 

در بازی خانه تکانی عید نوروز بچه‌های کوچک دوست دارند نقش بازی کنند. پس شما هم از این فرصت استفاده کنید. به بچه‌ها نقش‌هایی مثل «کارمندان شرکت پاکسازی سارا» یا مثلا «دستیار ویژه کمک مامان، آیلین» بدهید. برای آن‌ها کلاه و دستکش بچه‌گانه تهیه کنید تا در پروژه خانه‌تکانی با تجهیزات کامل شرکت کنند. یک بخش هم طراحی کنید که مشتری از کارکنان شرکت پاکسازی و یا دستیار ویژه تشکر می‌کند.

 

 

۸- کار و تفریح با هم

 

در بازی خانه تکانی عید نوروز به بچه‌ها بگویید بعد از اتاق تکانی برای‌شان یک تفریح در نظر گرفته‌اید. برای مثال بعد از تمیز کردن هر اتاق برای استراحت یک آهنگ بگذارید و با بچه‌ها برقصید.

 

یا مثلا یک آهنگ شاد بگذارید و به بچه‌ها بگویید قبل از تمام شدن آهنگ این اسباب‌بازی‌ها باید همگی سر جای خودشان باشند و جایزه‌اش هم این است که بعد از تمام شدن کارها همه با هم یک دسر خوشمزه می‌خورید یا یک کارتون با حال می‌بینید.

 

 

۹- بازی رنگ‌ها را انجام دهید

 

اتاق بازی بچه‌ها یکی از سخت‌ترین نقاط خانه برای خانه‌تکانی است. بچه‌ها هم معمولا عجله‌ای برای جمع و جور کردن اتاق بازی ندارند. به آن‌ها بگویید تمام اسباب بازی‌هایی که یک رنگ مشترک دارند را در یک باکس بگذارند. برای مثال تمام اسباب‌بازی‌های قرمز در باکس قرمز باید قرار بگیرند.

 

 

۱۰- هر اتاق برای یک نفر

 

اگر زمان زیادی ندارید و بچه‌ها در سنین دبستان هستند به هر کودک یک اتاق بدهید و از او بخواهید تا آن‌جا که در توانش است وسایل آن را مرتب کند. هر کس زودتر و بهتر اتاقش را تمیز کرد برنده بازی خانه تکانی عید است. با رعایت این نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید کلی کارها را جلو می‌اندازید.

 

از بچه‌ها انتظار نداریم که آب و جارو کنند، همین که وسایل خود را سر جای خودش و در کمد و قفسه‌های مخصوص به خود بگذارند کمک بزرگی به شما کرده‌اند. به این ترتیب به آن‌ها یاد می‌دهید که هر وقت اتاق‌شان به هم ریخت سریع آن را جمع و جور کنند و برای شما فقط زحمت جارو کردن و تی کشیدن باقی بماند.

 

 

بیشتر بخوانید: توصیه های ایمنی خانه تکانی

 

 

۱۱- لیست کارهای عسلم!

 

روش های خانه تکانی عید با بچه کوچک

 

حتما شما هم یک لیست کاری برای همسرتان دارید که بالای آن نوشته‌اید: لیست کارهای همسر عزیزم! خب چرا این لیست را برای بچه‌های کوچک آماده نکنید؟ اگر کودک دبستانی دارید که می‌تواند بخواند و بنویسد یک لیست از کارهایی که باید انجام دهد برای او تهیه کنید و اسمش را بگذارید: لیست کارهای عسلم! به این ترتیب کودک کارهایی را که باید انجام دهد جدی‌تر می‌گیرد و کار شما آسان‌تر می‌شود. در پایان جلوی هر کاری که انجام داد یک استیکر قلب بچسبانید.

 

 

۱۲- فکری به حال اسباب‌بازی‌ها کنید

 

اگر اتاق بچه‌ها پر از اسباب‌بازی شده و جای سوزن انداختن نیست چاره‌ای جز این ندارید که اضافی‌ها را رد کنید. همان‌طور که گفتیم می‌توانید آن‌ها را به بچه‌های کوچک‌تر فامیل بدهید، به خیریه ببخشید یا حتی به عنوان جنس دست دوم بفروشید.

حتما بخوانید  8 خطر مواد شوینده در خانه تکانی عید که جان شما را تهدید می‌ کنند

 

هر کدام از این کارها را با مشارکت بچه‌ها انجام دهید. اگر قصد دارید اسباب‌بازی‌ها را اهدا کنید با این کار لذت انجام کار خیر را به بچه‌ها می‌چشانید و اگر هم آن‌ها را قصد دارید بفروشید با کمک فرزندتان این کار را انجام دهید و پولش را تمام و کمال به خود او بدهید تا هم با هنر خرید و فروش آشنا شود و هم احساس کند که کار مفیدی انجام داده است.

 

 

۱۳- زمان تعیین کنید

 

برای بچه‌های کوچک زیر ۵ سال نمی‌شود زمان تعیین کرد چون آن‌ها درکی از زمان ندارند. اما برای بچه‌های بالای ۵ سال زمان تعیین کنید. مثلا بگویید قبل از این‌که پیش دوستانت بروی، یا قبل از شام و یا آخر هفته این کار را انجام دهید و تمامش کنید. این تعیین زمان یکی از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید است که هم ذهن بچه‌ها را منظم‌تر می‌کند و هم کارهای خانه‌تکانی را برای شما جلو می‌اندازد.

 

 

بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن انواع لکه فرش

 

 

۱۴- بچه‌ها را دلسرد نکنید

 

چگونه با داشتن بچه خانه تکانی کنیم

 

به کودکان‌تان این پیغام را ندهید که کارشان به اندازه کافی خوب نیست. از یک بچه کوچک که انتظار ندارید خانه را برای‌تان برق بیندازد؟ با این پیغام آن‌ها را از یاد گرفتن دلسرد می‌کنید. به جای این کار به آن‌ها این اطمینان را بدهید که با تکیه کردن به شما می‌توانند چیزهای جدید یاد بگیرند. برای مثال به جای این‌که از کودک‌تان بخواهید لباس‌ها را تا کند، از او بخواهید لباس‌هایی که شما تا کرده‌اید داخل کمدش بچیند.

 

این هم یکی دیگر از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید با بچه کوچک است. به این ترتیب او کم کم هم تا کردن لباس و هم چیدنش را یاد می‌گیرد. یا اگر از کودک‌تان خواستید که شیشه‌ اتاقش را پاک کند و آن‌طور که باید و شاید این کار را انجام نداد شما دست به کار نشوید چون با این کار به او پیغام می‌دهید که کارش را درست انجام نداده است. سر فرصت و اگر شیشه خوب پاک نشده بود دوباره خودتان یک دستمال بکشید.

 

 

۱۵- بچه‌ها را تشویق کنید

 

از جمله نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌تکانی عید با بچه کوچک این است که برای کمک گرفتن از بچه‌ها نقش تشویقی و حمایتی داشته باشید. این بهترین روش مشتاق کردن بچه‌ها به همکاری در خانه تکانی است. همان‌طور که گفتیم نباید بچه‌ها را دلسرد کنید.

 

حتی اگر همه چیز مطابق انتظار شما پیش نرود اشکالی ندارد، شما صاحب فرزند کوچک هستید و هیچ کس انتظار ندارد خانه شما برق بزند. باید از تلاش هر چند کوچک فرزندتان در کمک به شما قدردانی کنید و بدون قید و شرط  تشویقش کنید.

 

برای این‌که فرزندتان کمک کردن به شما را یاد بگیرد گاهی کارها را با هم انجام دهید و با روی خوش اشکالات کار را گوشزد کنید اما زیاد سخت‌گیری نکنید. روال کار خانه‌ تکانی با حضور بچه‌ها را لذت بخش کنید و آن را از حالت یک کار فرمالیته و دستوری خارج کنید.

 

برنامه ریزی برای اثاث کشی

 

می‌توانید با انجام کار‌های فوق خانه تکانی‌ای انجام دهید که نه تنها خستگی کمتری برای شما دارد بلکه برای بچه ها نیز این مسئولیت‌پذیری اهمیت آموزشی بالایی خواهد داشت. طبق این نکات خانه تکانی با بچه ها اگر به آنها روحیه بدهید و حس مسئولیت پذیری را در آنها بیدار کنید می‌توانید هم در اثاث کشی از آنها کمک بگیرید و هم اینکه آموزش مناسبی در باره کار کردن و مراقبت از لوازم داخل خانه به بچه‌ها بدهید.

 

 

سوالات متداول

 

برنامه ریزی خانه تکانی عید با حضور کودکان چطور باید انجام شود؟

 

در زمان برنامه ریزی خانه تکانی عید با یه بچه کوچیک حتماً وظایفی را برای کودک در نظر بگیرید و سعی کنید با بازی به او یاد دهید که چطور آن کار را انجام دهد.

 

 

در بازی خانه تکانی عید نوروز چطور به کودکان برای انجام وظایفشان زمان دهیم؟

 

سعی کنید برای مرتب کردن خانه توسط بچه‌های دبستانی زمان تعیین کنید. برای مثال به آن‌ها بگویید از ساعت ۵ تا ۶ وقت دارید که اتاقت را مرتب کنید. این یکی دیگر از نکات ریز برنامه‌ریزی خانه‌ تکانی با حضور بچه‌ها است و در تسریع و جلو افتادن کارها حسابی به شما کمک می‌کند.

 

 

منبع: Parents 

کالابرگ الکترونیک