۸ راهکار عملی آموزش فروش و سود بیشتر بیزینس شما از طریق شبکه‌های اجتماعی

۸ راهکار عملی آموزش فروش و سود بیشتر بیزینس شما از طریق شبکه‌های اجتماعی


5 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی

یک مشکل قدیمی همیشه در مقوله فروش وجود داشته است: اگر می‌توانستیم نظر تعداد بیشتری از افراد را به صنعت و محصول خودمان جلب کنیم قطعا با ایجاد روابط جدید فروش بیشتری هم داشتیم. اما خبر خوب این است که این مشکل دیگر قدیمی شده است و شبکه‌ های اجتماعی منبع شگفت‌انگیز ارائه فرصت‌های خوب تجاری به شما هستند. اگر از طریق شبکه‌های اجتماعی و از راه درست آن وارد شوید بدون شک با ایجاد روابط مفید برای کسب و کار و موفقیت خود یک گام بزرگ برداشته‌اید. در اینجا ما قصد نداریم آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برای شما داشته باشیم. در حقیقت مقاله حاضر در رابطه با موفقیت و فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی (و نه تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی) است. ۸ راهکار عملی فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- قورباغه‌ات را بجوشان

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی ؛ قورباغه ات را بجوشان

 

طبق یک افسانه قدیمی اگر قورباغه‌ای را در یک قابلمه آب داغ بگذارید با احساس گرما سریع شروع به پریدن می‌کند و از دست شما در می‌رود اما اگر یک قورباغه را در یک قابلمه آب سرد بگذارید و آب کم کم گرم شود و به جوش بیاید قورباغه متوجه این گرما نمی‌شود و پرشی هم صورت نمی‌گیرد و در نهایت در مشت شما باقی می‌ماند.

زمانی که به صورت آنلاین قرار است با افراد قرار بگذارید تهاجمی جلو نروید و قورباغه‌تان را به آرامی بجوشانید. در آن صورت حتی اگر داد بزنید از «قابلمه داغ بیرون بپر» هم به اندازه این جمله «کمی با هم در مورد کالایی که می‌خواهم به شما بفروشم با هم صحبت کنیم» تاثیرگذار نیست.

بهتر است خونسردانه شروع کنید و به آرامی فضا را گرم کنید. برای بلاگ پست بگذارید و آن‌ها را خیلی هوشمندانه توییت کنید. حتی اگر مخاطبان شما را نادیده بگیرند در آینده احتمال بیشتری وجود دارد که درگیر شما شوند. برای مثال اگر یک نفر در بلاگ شما کامنتی بگذارد و جمله خوشایندی در مورد شما بگوید و رد شود و برود این یک شروع خوب است. به گفته دکتر روچنا جین، که در زمینه روانشناسی رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، زمانی که مردم شما را بیشتر ببینند بیشتر به شما علاقه پیدا می‌کنند. در واقع آشنایی بیشتر با شما باعث ایجاد جاذبه در طرف مقابل می‌شود به خصوص زمانی که به آن‌ها محتوا و اطلاعات ارزشمند بدهید.

 

 

۲- به مخاطب سود برسانید

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ به مخاطب سود برسانید

 

سرعت تغییر دنیای رسانه‌ها حتی از سرعت جت هم بیشتر است اما در عین حال برخی چیزها در دنیای رسانه‌ها هرگز تغییر نمی‌کنند مثل «قانون طلایی شبکه‌ها» (شبکه اجتماعی یا هر شبکه دیگری). اما این قانون طلایی چیست؟ کاری که شما انجام می‌دهید باید به نفع مخاطب باشد. به یاد داشته باشید برای فروش بیشتر از طریق شبکه‌‌های اجتماعی شروع رابطه به منزله تماس‌های بعدی است. اگر این کار را درست انجام دهید مردم حتی قبل از این‌که با شما شخصا ارتباط برقرار کنند شما را فردی ارزشمند تلقی می‌کنند و در همان زمان شما هم بیکار نیستید و دارید قورباغه را آرام آرام می‌پزید.

 

۳- مثل هنری کیسنجر باشید

 

یک روایت مشهور در مورد هنری کیسنجر، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده وجود دارد. ظاهرا آقای کیسنجر از کارکرد کارمندانش به این شکل آگاه می‌شده است: من به این کار شما نگاه می‌کنم، این بهترین کار شماست؟ به این ترتیب کارمندان مجبور بودند به عقب برگردند و آن کار را برای کسب رضایت رییس به بهترین شکل ممکن انجام دهند. چرا؟ چون آقای رییس به شکل ملموس و واقعی و از نزدیک با آن‌ها در ارتباط بود و نمونه کارها را به صورت رندوم انتخاب می‌کرد به همین خاطر کارمندانش سعی می‌کردند همیشه بهترین عملکرد و اجرا را داشته باشند.

زمانی که قرار است پروسه آموزش فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهید، حتما این روش هنری کیسنجر را در پیش بگیرید. در واقع هیچ چیز جای ارتباط واقعی را نمی‌گیرد. زمانی که شما برای برقرار ارتباط تلاش نمی‌کنید در نظر بسیاری از مخاطبان غریبه باقی می‌مانید. حتی اگر این جمله را مرتب تکرار کنید که «محصولات من استاندارد و ارزشمند هستند» توجه کسی به شما جلب نخواهد شد چون خودتان برای این کار تلاشی نکرده‌اید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

چرا تخفیف و فروش ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع مشتری و فروشنده است؟

 

 

۴- شجاع باشید

 

 فروش و سود بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی ؛ شجاع باشید

 

بی میلی به برقراری تماس تلفنی یک امر رایج در سرتاسر دنیاست. البته این مسئله در مورد تماس‌های آنلاین هم صادق است. اغلب افراد در فضای اینترنت تمایلی به جواب دادن ندارند و بهتر است بگوییم در این زمینه نوعی هراس هم وجود دارد. جواب آن‌ها یا «خیر» است و یا این‌که معمولا عصبانی برخورد می‌کنند. دلیل این امر چیست؟ واقعیت این است که بیشتر مشتریان بر این باورند که فروشندگان به اندازه کافی در دسترس نیستند.

در دنیای آنلاین، تاکید زیادی بر مفهوم بازاریابی ورودی وجود دارد. به نظر هم می‌رسد که بازاریابی ورودی یک رویکرد عالی است. اما این به معنی فعالیت فعال نیست و معادل آنلاین تماس‌های سرد، مرده یا بد است. (اگر چه تماس های سرد حتما تماس‌های مرده نیستند).

در واقع بازاریابی ورودی مربوط به ایجاد تجربه‌های ارزشمند برای مخاطب است که تاثیر مثبتی بر مردم و بر کسب و کار شما داشته باشد. فرایند بازاریابی ورودی با جذب مشتری‌های بالقوه و مشتری‌های واقعی کسب و کار شما به وب سایت و وبلاگ شما از طریق محتوای مفید و مناسب انجام می‌شود. زمانی که این افراد از وب سایت یا وبلاگ شما بازدید می‌کنند از طریق ابزارهای مکالمه مانند ایمیل و چت، آن‌ها را متقاعد می‌کنید که این تجربه ارزشمند ادامه‌دار خواهد بود و درنهایت احساس لذتِ مشاور یا متخصص بودن را به آن‌ها می‌دهید.

برخلاف بازاریابی خارجی، در بازاریابی داخلی نیازی به جنگیدن برای جلب توجه مشتریان بالقوه خود ندارید. با تولید محتوای طراحی شده متناسب با نیازها و مشکلات مشتری‌های ایده‌آل، می‌توانید مشتری‌های بالقوه شایسته را جذب و برای کسب و کار خود اعتماد و اعتبار کسب کنید.

 

 

۴- خوش‌بین و مثبت باشید

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی ؛ خوش‌بین و مثبت باشید

 

وقتی که برخی افراد با شجاعت برای توسعه کار خود آماده می‌شوند با خودشان این‌طور فکر می‌کنند: دارم یک آدم مهم می‌شوم پس وقتم ارزشمند است. سپس باد به غبغب می‌اندازند و از این‌که شخصیت جذابی دارند لذت می‌برند. چه کسی گفته آدم‌های مهم باید خودخواه و مغرور باشند؟ می‌دانستید آدم‌های موفق معمولا متواضع هستند؟

در حقیقت رمز موفقیت شما در پروسه فروش بیشتر از طریق شبکه‌‌های اجتماعی ، نفوذ کلمات یا توییت‌های شما نیست. افرادی که به دیگران خدمت می‌کنند، افرادی که به دیگران کمک می‌کنند، آن‌هایی که کارهای خوب دیگران را به اشتراک می‌گذارند، این‌ها افرادی هستند که به خاطر شخصیت مثبت و خوش بین تاثیرگذارند.

 

 

۵- برای خرید پنجره‌ای آماده شوید

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی ؛ برای خرید پنجره‌ای آماده شوید

 

زمانی که با مردم ارتباط برقرار می‌کنید باید این انتظار را داشته باشید که شما را وارسی کنند. زمانی که کسی می‌خواهد با شما ارتباط قرار کند حتما در مورد شما گوگل می‌کند تا اطلاعات جامعی در موردتان به دست بیاورد. مطمئن شوید زمانی که افراد می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و یا در مورد شما جستجو کنند شما آنلاین و در دسترس باشید و دقیقا در همان حالتی باشید که دوست دارید مردم شما را ببینند. تعیین این‌که چگونه نام برند تجاری و شهرت آنلاین خود را به مخاطبین معرفی می‌کنید به شدت بستگی به تاثیری دارد که مخاطبان از شما می‌گیرند. از سوی دیگر امروزه فروشگاه‌ها بیشتر به مکانی تفریحی تبدیل شده‌اند که مردم برای تماشای چیزهایی که دوست داشتنی هستند و از طریق تبلیغات برای‌شان مطرح شده است، به فروشگاه‌ها می‌روند. به این نوع گردش در فروشگاه‌ها خرید پنجره‌ای (ویترینی) یا Window Shopping می‌گویند.

 

 

۶- شخصیت خود را به مخاطب بشناسانید

 

 فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ چطور شخصیت خود را به مخاطب بشناسانیم؟

 

مردم با کسی ارتباط برقرار می‌کنند که دوستش دارند. اگر می‌خواهید فروش بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی را تجربه کنید و با مخاطبان ارتباط برقرار کنید باید با آن‌ها مهربان و برای‌شان دلسوز باشید. اما بهترین راه برای به ثمر رساندن این مهم چیست؟

اجازه بدهید شخصیت شما بدرخشد. افرادی که شخصیتی خسته کننده دارند خیلی زود از یادها می‌روند و فراموش می‌شوند. برای مخاطبان شما شخصیت شما بسیار مهم است. اگر می‌خواهید شخصیتی به یادماندنی داشته باشید رسانه‌های اجتماعی بهترین وسیله برای شما هستند.

 

 

۷- در زمان مناسب آفلاین شوید

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ در زمان مناسب آفلاین شوید

 

شبکه‌های اجتماعی مکانی عالی برای آغاز گفتگو هستند. اما این بدان معنا نیست که تنها جای ممکن برای گفتگو با مخاطبان هستند. گاهی لازم است گفتگو با مخاطب در فضای آفلاین انجام شود.

با فرض این‌که قورباغه خود را درست کرده‌اید و آماده است می‌توانید مکالمه تلفنی را شروع کنید یا به صورت چهره به چهره با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

پروسه فروش مثل یک ورزش ارتباطی است. بعد از این‌که مکالمه خود را آغاز کردید و برقراری ارتباط صورت گرفت یک دلیل خوب برای مکالمه آفلاین پیدا کنید و ببینید که در قبال آن چه چیزی به دست می‌آورید.

برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مفید برای معرفی پروسه تولید و فروش عبارتند از:

 

 

توییتر

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ توییتر

شبکه اجتماعی توییتر با قابلیت به اشتراک گذاری فیلم، عکس و نوشته در هر ساعتی از روز و از هر مکانی یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای فروش بیشتر است. اگر از ابزار «بافر» در توییتر استفاده کنید می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز پست ارسال کنید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، فعالان رسانه و مخاطبان عادی شما در شبکه اجتماعی توییتر حضور دارند و شما با استفاده از هشتگ به راحتی می‌توانید خودتان را به آن‌ها معرفی کنید.

 

 

اینستاگرام

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ اینستاگرام

 

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب برای افراد مشهور، مدل‌ها، صاحبان صنایع و شرکت‌ها و برندهای تجاری بزرگ از سرتاسر دنیا و البته خیل عظیم مردم عادی است. فیلم و عکس دو عنصر اساسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند و شما با زمان شناسی درست و استفاده از هشتگ‌های داغ شده یا همان ترند می‌توانید محتوا و موضوعات جذاب مورد نظر خود را به سمع و نظر مخاطبان خود برسانید.

 

 

لینکدین

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ لینکدین

 

مخاطبان شبکه لینکدین عموما صاحبان مشاغل و افراد جویای کار هستند و این یعنی خیل عظیم مخاطبان فعال. برای ارتباط با مخاطبان در لینکدین در پست گذاری زیاده‌روی نکنید. روزی ۲ الی سه پست کافی است. در پست‌های لینکدین از کلمات کلیدی پراستفاده و نیز رعایت اصول سئو غافل نشوید.

 

 

یوتیوب

 

فروش بیشتر از طریق شبکه‌ های اجتماعی؛ یوتیوب

 

می‌دانید بیشترین ویدیوهایی که در گوگل سرچ می‌شوند از کدام شبکه اجتماعی نمایش داده می‌شوند؟ احتمالا درست حدس زدید: یوتیوب. برای فعالیت در شبکه اجتماعی یوتیوب هفته‌ای یک الی دو فیلم زیر دو دقیقه کفایت می‌کند. ویدئو را به سایت اصلی شرکت هم لینک بدهید و نامگذاری و برچسب‌های فیلم را هم درست و با دقت زیاد انتخاب کنید.

 

 

شاید برایتان جالب باشد:

 

۵ راهکار عملی فروش بیشتر و جذب مشتری برای فروشنده ها

درباره دارک استور و اهمیت آن در تجارت الکترونیک و خرده فروشی

کالابرگ الکترونیک