سریع‌ترین راه لاغری؛ این ۹ عادت بد را هر چه زودتر ترک کنید

سریع‌ترین راه لاغری؛ این ۹ عادت بد را هر چه زودتر ترک کنید


3 اردیبهشت 1398 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریع‌ترین راه لاغری؛ این 9 عادت بد را هر چه زودتر ترک کنید

به دنبال سریع‌ترین راه لاغری هستید؟ رژیم لاغری دانمارکی یا کتوژنیک یا دکتر مورن و هر روش دیگری نیازمند اطلاعات صحیح زیر نظر پزشک و رعایت تمام موارد توصیه‌ای است. لاغر شدن به همان اندازه که چاقی و اضافه وزن به سرعت اتفاق می‌افتد، پروسه‌ای سخت و نیازمند صبوری و برنامه‌ریزی است. اگر قرار باشد لاغر شوید و به صورت درست و اصولی و غیر قابل برگشت وزن کم کنید باید بدانید که چه بخورید و چه نخورید و البته چه عادت‌های اشتباهی را ترک کنید. در مورد مواد موثر در لاغری و مواد موثر شگفت انگیز در آب کردن شکم و پهلو سخن گفته‌ایم اما آیا می‌دانید برای این‌که لاغر شوید دقیقا چه کارهایی نباید انجام دهید؟ برای این‌که سریع‌ترین راه لاغری را در پیش بگیرید این ۹ عادت بد را ترک کنید.

۱- مواد غذایی با برچسب کم چرب می‌خرید

 

اشتباهات رایج در مسیر لاغر شدن؛ مواد غذایی با برچسب کم چرب می‌خرید

 

می‌دانستید برخلاف تصور عموم که نخوردن چربی باعث لاغری می‌شود حالا پزشکان به نظریه‌ای معکوس متفق‌القول باور دارند؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهند که قند بیشتر از چربی عامل چاقی و اضافه وزن است. سال‌ها اغلب افراد به هنگام خرید، مواد غذایی کم چرب را با این تصور که تناسب اندام خود را حفظ کنند خریداری کرده‌اند اما حالا باید بدانید که غذاهایی با چربی طبیعی کالری کمتری نسبت به مواد غذایی دارند که با شکر و سایر مواد افزوندنی با پایه شیمیایی غنی شده‌اند.

در حقیقت قند موجود در مواد غذایی با برچسب کم چرب به سرعت در بدن ذخیره شده و سبب می‌شود که به سرعت دوباره احساس گرسنگی کنید. به این ترتیب اگر شما یک وعده غذایی با مقدار مناسبی از چربی خوب یعنی چربی‌های غیر اشباع و سالم بخورید به احتمال زیاد کالری کمتری در طول روز مصرف خواهید کرد چون تجزیه و سوخت و ساز چربی دیرتر از قند و شکر در بدن اتفاق می‌افتد.

۲- با سرعت زیاد غذا می‌خورید

 

اشتباهات رایج در مسیر لاغر شدن؛ با سرعت زیاد غذا می‌خورید

 

شاید فکر کنید هر چقدر سریع غذا بخورید مهم نیست، مهم این است که چه مقدار غذا می‌خورید. اما واقعیت چیز دیگری است. در حقیقت در طول مدت ۲۰ دقیقه معده این پیغام را به مغز می‌رساند که سیر شده است و دیگر نیازی به غذا ندارد. این به آن معناست که مدت زمان لازم برای خوردن و تمام کردن یک وعده غذایی ۲۰ دقیقه است. به این ترتیب یکی از سریع‌ترین راه های لاغری این است که طوری وقت خود را تنظیم کنید که غذا خوردن شما ۲۰ دقیقه طول بکشد. طبق نتایج تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته کسانی که به آرامی غذا می‌خورند و غذا را خوب می‌جوند از نظر حجم غذا ۱/۳ کمتر از افرادی که خیلی سریع غذا میخورند در هر وعده غذایی میل می‌کنند. با این تفاصیل به نظر می‌رسد آهسته غذا خوردن یک استراتژی خوب برای کم کردن حجم غذای دریافتی در هر وعده است.

 

۳- حذف کردن یک وعده غذایی اصلی برای این‌که لاغر شوید

 

حذف کردن یک وعده غذایی اصلی برای این‌که لاغر شوید

 

هیچ وقت وعده‌های غذایی اصلی را حذف نکنید. برخی گمان می‌کنند در برنامه رژیم لاغری حذف یکی از وعده‌های اصلی غذایی مثل وعده شام، سبب می‌شود در طول روز کالری کمتری دریافت کنند اما متاسفانه نتیجه درست برعکس است. یعنی با حذف هر کدام از وعده‌های اصلی غذایی نه تنها وزن کم نمی‌کنید و لاغر نمی‌شوید بلکه وزن شما حتی ممکن است دو برابر شود. چرا؟ چون بدن ما بسیار باهوش است و زمانی که شما وعده‌ها را کم می‌کنید بدن برای جبران این کمبود سرعت متابولیسم را کم می‌کند و کالری‌ها را به کندی می‌سوزاند تا دیرتر گرسنه شود. روش درست این است که برای دستیابی به تناسب اندام و کاهش وزن به جای حذف وعده‌های غذایی در ساعات مناسب، به مقدار معین و اصولی غذا بخورید. اصلا به همین دلیل است که گرفتن رژیم‌های عجیب و غریب لاغری مثل رژیم شیر یا سیب زمینی هرگز اصولی و عقلانی نیستند. از سوی دیگر زمانی که بعد از نخوردن یک وعده غذایی سر میز غذا می‌نشینید ناخودآگاه به جبران وعده از دست رفته با ولع بیشتری، با سرعت بیشتری و به مقدار بیشتری غذا می‌خورید. بد نیست بدانید طبق تحقیقی که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی چاپ شد افرادی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند ۴/۵ برابر بیشتر از افرادی که صبحانه می‌خورند چاق می‌شوند. این‌که بهترین زمان برای خوردن هر وعده غذایی چه ساعتی از روز است را در این مقاله بخوانید.

 

۴- با افراد چاق و دارای اضافه وزن غذا می‌خورید

 

سریع‌ترین راه لاغری؛ با افراد چاق و دارای اضافه وزن غذا می‌خورید

 

این طبیعت انسان است که از جامعه و محیط اطرافش تاثیر بگیرد. برای مثال زمانی که در جمع افرادی هستید که پرخور هستند و عموما به خوردن هله هوله و غذاهایی مثل فست فود علاقه دارند ناخودآگاه شما هم از آن‌ها تاثیر می‌گیرید. اگر اطرافیان، خانواده یا دوستان شما اضافه وزن دارند و به سالم خوری اعتقاد چندانی ندارند این طبیعی است که شما هم با آن‌ها همراه شوید. جالب است بدانید غذا خوردن با افراد چاق و دارای اضافه وزن ۵۷ درصد احتمال اضافه وزن شما را بالا می‌برد.

تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد زمانی که شما و یک نفر که اضافه وزن دارد با هم غذا می‌خورید احتمال این‌که شما از فرد چاق پیروی کنید و پرخوری کنید خیلی بیشتر است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد یکی از سریع‌ترین راه‌ های لاغری چه برای کل بدن و چه برای لاغری شکم و پهلو این است که با افراد دارای اضافه وزن بالا غذا نخورید و اگر هم در این موقعیت قرار گرفتید فعالیت‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنید تا کالری بیشتری بسوزانید و از تمایل انسان به تاثیر گرفتن از جمع به نفع خودتان استفاده کنید.

 

۵- به اندازه کافی نمی‌خوابید

 

سریع ترین راه لاغری؛ به اندازه کافی نمی‌خوابید

شاید شما هم طبق یک افسانه قدیمی که همیشه زیاد خوردن و زیاد خوابیدن یا همان «بخور و بخواب» را عامل اصلی چاقی می‌داند سعی می‌کنید علاوه بر کم کردن حجم غذا، حجم و تعداد ساعات خواب‌تان را هم کم کنید. اما حقیقت درست عکس این افسانه است. زمانی که شما خواب کافی ندارید سطح ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بدن شما به بالاترین میزان خود می‌رسد. کورتیزول مقاومت بدن در برابر انسولین را پایین می‌آورد و در این پروسه تمام قند اضافی در بدن تبدیل به چربی می‌شود.

این در حالی است که در زمان خستگی و استرس حوصله فکر کردن به سالم خوری را هم ندارید و اغلب به سمت غذاهای حاضری کشیده می‌شوید. برای این‌که جلوی یک چرخه ناسالم و معیوب را بگیرید از امروز تصمیم بگیرید روزانه حداقل ۸ ساعت بخوابید.

 

۶- سایز بشقاب‌ غذای‌تان بزرگ است

 

سریع ترین روش لاغری؛ سایز بشقاب‌ غذای‌تان بزرگ است

 

به جای گرفتن رژیم لاغری عجیب و غریب مثل رژیم لاغری هفت روزه یا ۱۴ روزه یا مثلا گرفتن رژیم لاغری گروه خونی O یا B که پشتوانه علمی دقیقی ندارند بشقاب غذای‌تان را کوچک کنید. در واقع یکی از راه های لاغری سریع کوچک کردن سایز بشقاب یا ظرف غذای‌تان است. واقعیت این است که وقتی در ظرف غذا می‌کشیم از روی اندازه ظرف، حجم غذا را انتخاب می‌کنیم و تشخیص می‌دهیم که برای ما کافی است یا خیر. زمانی که ظرف غذای شما بزرگ باشد مقدار غذا کم به نظر می‌رسد.

قطعا در یک ظرف کوچک‌تر از حجم غذای‌تان بیشتر احساس رضایت می‌کنید. طبق یک تحقیق صورت گرفته که در کشور اسپانیا انجام شده، زمانی که افراد از ظروف قرمز رنگ استفاده می‌کنند تمایل کمتری به خوردن غذا دارند پس هنگام خرید ظرف و ظروف به این قضیه دقت کنید.

 

۷- کیفیت و سلامت نوشیدنی را نادیده می‌گیرید

 

سریع‌ترین راه لاغری؛ کیفیت و سلامت نوشیدنی را نادیده می‌گیرید

 

شاید نوشیدن سودا یا نوشابه به خاطر کافئینی که دارد باعث شود در طول روز احساس خستگی نکند اما هیچ می‌دانید با این کار چه مقدار قند وارد بدن خودتان می‌کنید؟ اغلب افراد تصور می‌کنند نوشیدنی‌ها نقشی در چاقی یا لاغری ما ندارند اما نوشیدن حتی یک لیوان نوشیدنی پر از قند و شکر و مواد افزودنی تاثیر فراوانی در اضافه وزن افراد دارند. به نظر می‌رسد اگر دنبال راه‌ های سریع لاغری هستید بهترین کار این است که به جای نوشیدنی‌های پر از قند «آب» بخورید. چای و قهوه به شرطی که بدون قند و شکر مصرف شوند به صورت سرد یا گرم جایگزین خوبی برای انواع نوشیدنی هستند و بدون اضافه کردن کالری، خستگی شما را حسابی رفع می‌کنند.

 

۸- بدون تمرکز غذا می‌خورید

 

سریع ترین راه لاغری؛ بدون تمرکز غذا می‌خورید

 

فکر کردن پیش از انجام هر عملی، حتی غذا خوردن، تا حدود زیادی کلید موفقیت ماست. بهتر است برای خوردن غذا یا خوراکی زمان تعیین کنید و این تعیین زمان را حساب شده انجام دهید. برای مثال یکی از بدترین زمان‌های خوردن غذا یا خوراکی وقتی است که دارید تلویزیون تماشا می‌کنید. طبق آمار در این زمان شما ۱۰ الی ۱۵ درصد از زمانی که تلویزیون تماشا نمی‌کنید بیشتر پرخوری می‌کنید. علاوه بر این غذا خوردن روی میز کار یا حین یک بحث عاطفی و خانوادگی هم باعث پرخوری شما می‌شود.

 

۹- برنامه ریزی نمی‌کنید

 

سریع ترین راه لاغری؛ برنامه ریزی نمی‌کنید

 

اگر در زمان گرسنگی تصمیم بگیرید که چه بخورید قطعا این کار منجر به پرخوری کردن و خوردن غذاهای ناسالم خواهد شد. یکی از سریع‌ترین راه های لاغری برنامه‌ریزی کردن برای تهیه غذا و آشپزی است. به این ترتیب مجبور نمی‌شوید وقتی که گرسنگی به شما فشار می‌آورد سراغ غذای بیرون را بگیرید یا مثلا یک شیرینی و کوکی بخورید تا ضعف نکنید. اگر هله هوله دوست دارید همیشه سعی کنید انواع سالم این خوراکی‌ها را در منزل دم دست داشته باشید. برای مثال چیپس انواع میوه، چیپس پیتا برای خوردن با انواع دیپ مثل هوموس یا حتی ماست، یا پاپ کورن خانگی کم نمک و بدون روغن را همیشه آماده و دم دست داشته باشید تا هوس هله هوله خوردن را برطرف کنید.

 

کالابرگ الکترونیک