۳ طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ یا گوشت + فوت و فن مرصع پلو

۳ طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ یا گوشت + فوت و فن مرصع پلو


20 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

مرصع پلو یا جواهر پلو (پلو نگین کار) از جمله پلوهای مجلسی ایرانی است که به در لیست شام و غذاهای ایرانی برای ناهار حسابی محبوب است. مرصع پلو را مثل سایر پلوهای مجلسی هم با مرغ و هم با گوشت می‌توانید به عنوان غذای مناسب مهمانی درست کنید. در بعضی استان‌ها مثل قزوین، خراسان و فارس مرصع پلو از جمله غذاهای ایرانی با برنج در مراسم عروسی و غذای چهارشنبه سوری و البته یک غذای زمستانی با طبع گرم هم هست. چند روش طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ، گوشت تکه‌ای و گوشت قلقلی و فوت و فن مرصع پلو خیلی خوشمزه را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو مجلسی با مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
فیله مرغ ۵۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد بزرگ
کشمش پلویی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرشک نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال بادام ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته  ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پوست پرتقال ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
کره و روغن به مقدار لازم

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم مرصع پلو با مرغ: حدود ۱۵۳ کیلوکالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرصع پلو با مرغ: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مرصع پلو با مرغ

مراحل طرز تهیه مرصع پلو با مرغ

متداول‌ترین نوع مرصع پلو، تهیه آن با مرغ است. این غذا، به عنوان یک شام یا ناهار مجلسی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود و جلوه بسیار زیبا و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه مرصع پلو را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه مرصع پلو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرصع پلو با مرغ، برنج را بشویید و در آب و نمک خیس کنید. قسمت نارنجی پوست پرتقال را بگیرید و در یک لیوان آب بریزید. به مدت حداقل ۱ ساعت صبر کنید یا از شب قبل، استراحت دهید. سپس این پوست را خلالی خرد کرده و در شیرجوش بریزید و روی حرارت بگذارید. آب که جوش آمد، ۲ تا ۳ دقیقه بعد، آب آن را خالی کرده و با آب جدید عوض کنید. دوباره روی حرارت بگذارید. این کار را ۴ بار انجام دهید تا طعم تلخ خلال‌های نارنجی پوست پرتقال گرفته شود.

برای خرید انواع برنج و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: خلال پوست پرتقال را تفت دهید

بعد از شیرین شدن پوست‌های پرتقال یا گرفته شدن تلخی آنها، در یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن، پوست‌های پرتقال را تفت دهید و ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. شکر که ذوب شد و خلال‌ها تفت خوردند، شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بیف استراگانف اصیل روسی با سس قارچ + نکات طلایی پخت آن

شکر و کره را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: تکه‌های گوشت مرغ‌ را مزه‌دار کنید

در این مرحله، گوشت فیله مرغ را به صورت مکعبی و مدل جوجه‌ای خرد کنید. یک پیاز را خرد یا رنده کنید. سپس تکه‌های مرغ را با آبلیمو، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. مرغ را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا مرینیت شود.

مرحله چهارم: تکه‌های مرغ را تفت دهید

یک پیاز را خرد کرده و در تابه با روغن سرخ کنید. تکه‌های مرغ‌ را در تابه با روغن مایع یا جامد سرخ کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ‌ها با آب پیاز بپزند و نرم شوند. بعد از ۲۰ دقیقه که از پختن مرغ‌ها گذشت، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، پودر دارچین و زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و ۵ دقیقه بعد حرارت را قطع کنید و مرغ‌های پخته را کنار بگذارید.

در صورت تمایل فیله مرغ، آبلیمو، پیاز داغ منجمد، روغن جامد، روغن مایع، زردچوبه، دارچین، زعفران و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله پنجم: خلال پسته و بادام، زرشک و کشمش را آماده کنید

در این مرحله خلال پسته و بادام را در یک کاسه بریزید و گلاب را اضافه کنید. زرشک‌ها و کشمش‌ها را هم در آب به صورت جداگانه خیس کنید.

خلال پسته و خلال بادام، گلاب، کشمش پلویی و زرشک را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: برنج را دم کنید

در این مرحله آب نمکی که برنج‌ها را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. برنج را به قابلمه بیفزایید. با اولین ترک روی دانه‌های برنج آن را از روی شعله گاز بردارید و آبکش کنید. (حدود ۷ دقیقه کافی است).

در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. اگر ته دیگ نان یا هر ته دیگ دیگری دوست دارید کف قابلمه بچینید و سپس برنج را اضافه کنید. برنج را به سبک همیشگی خودتان روی شعله ملایم گاز مثل چلو رستورانی دم بگذارید. حدود ۴۰ دقیقه برای دم دادن برنج وقت بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ته دیگ برنج به روش رستورانی

مرحله هفتم: بقیه مواد مرصع پلو را آماده کنید

در حد فاصل ۱۰ دقیقه پایانی پخت برنج، زرشک، کشمش پلویی و خلال پسته و بادام را آبکش کنید. در  یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس این مواد آبکش شده را به تابه اضافه کنید. یک گوشه تابه را خلال بادام و یک گوشه را خلال پسته بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید. یک گوشه زرشک را بریزید و ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و ۳۰ ثانیه تفت دهید. در یک گوشه هم کشمش‌ها را بریزید. سپس ۳۰ ثانیه تفت دهید و تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر: مرصع پلو با مرغ را سرو کنید

بعد از پخت برنج، کمی روی برنج روغن یا کره بریزید. سپس با کفگیر به آرامی برنج را هم بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. مقداری از برنج را با زعفران مخلوط کنید و روی برنج سفید بریزید. ظرف را با خلال پسته و بادام، زرشک، کشمش و خلال پوست پرتقال به روش دلخواه تزیین کنید. مرغ‌های پخته شده را هم روی برنج‌ها یا کنار ظرف سرو بچینید. نوش جان!

حتما بخوانید  بهترین و قوی ترین خوراکی های ضد گرسنگی و چاقی

روش تهیه مرصع پلو با گوشت

مرصع پلو با گوشت

برای تهیه مرصع پلو با گوشت، کافی است تکه‌های گوشت یا ماهیچه را با پیاز و ادویه‌ها بپزید. سپس برنج را دم کنید. خلال‌ها، کشمش و زرشک را هم مانند روش بالا آماده کنید. بعد از پخت گوشت‌ها، کمی آن‌ها را با کره سرخ کنید و روی مرصع پلو بگذارید و سرو کنید. در صورت دلخواه سس گوشت یا ماهیچه را جداگانه، کنار مرصع پلو سرو کنید.

برای خرید گوشت گوسفندی یا گوشت گاو و گوساله می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه مرصع پلو با کوفته قلقلی

طرز تهیه مرصع پلو با کوفته قلقلی

استفاده از گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی هم برای درست کردن مرصع پلو مرسوم است. در این صورت ۱ عدد پیاز را رنده و آبگیری کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز و مقداری ادویه، شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک و ادویه‌های دلخواه دیگر ترکیب کنید  و مواد را با هم به مدت ۵ دقیقه ورز دهید. با مخلوط به دست آمده، کوفته‌های قلقلی درست کنید و آنها را سرخ کنید. بعد از پخت و دم دادن برنج، روی مرصع پلو را با گوشت‌های قلقلی و خلال‌ها، تزیین و سرو کنید.

در صورت تمایل گوشت چرخ کرده را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه مرصع پلو مجلسی

فوت و فن‌های طرز تهیه مرصع پلو مجلسی

  • برای این‌که یک مرصع پلو خوشمزه و مجلسی و خوش عطر داشته باشید حتما از برنج ایرانی با کیفیت و مرغوب برای تهیه آن استفاده کنید.
  • برای پخت مرصع پلو حتما از زعفران غلیظ و مرغوب استفاده کنید و در استفاده از زعفران دست و دلباز باشید.
  • به جای خلال پوست پرتقال از خلال پوست نارنج هم می‌توانید استفاده کنید. تلخی پوست نارنج را به همان روش پوست پرتقال بگیرید.
  • بهتر است برای شیرین کردن پوست پرتقال، آنها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید. خلال‌های بادام و پسته را هم در شکر و گلاب بخیسانید تا کاملا به خورد آنها برود.
  • سعی کنید برای پختن مرغ‌ها، به آنها آب اضافه نکنید و اجازه دهید مرغ با آب پیاز به آرامی بپزد. سپس آنها را کمی سرخ کرده و روی مرصع پلو سرو کنید.
  • به جای گوشت مرغ از گوشت بوقلمون هم می‌توانید برای درست کردن مرصع پلو مجلسی استفاده کنید.
  • استفاده از ران مرغ به صورت درسته یا ساق مرغ هم برای درست کردن مرصع پلو ایده خوبی است. در این صورت مرصع پلو را جداگانه درست کنید و ران مرغ را هم جداگانه بپرید و سرخ کنید و کنار مرصع پلو بگذارید.
  • مرصع پلو یک غذای عالی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

فوت و فن های خوشمزه شدن مرصع پلو

فوت و فن های خوشمزه شدن مرصع پلو

تفاوت مرصع پلو با شیرین پلو در چیست؟

یکی از مواد اصلی شیرین پلو، هویج است که در ترکیب مرصع پلو نیست. تفاوت دیگر اینکه در طرز تهیه شیرین پلو مواد را لایه لایه اضافه می‌کنند اما در مرصع پلو مواد لایه لایه نیستند و خلال‌های مختلف به همراه گوشت در زمان تزیین روی مرصع پلو ریخته می‌شوند.

گوشت مورد استفاده در طرز تهیه مرصع پلو چیست؟

مرصع پلو را با انواع گوشت چرخ کرده (کوفته قلقلی یا ساده و سرخ کرده با پیاز و ادویه‌ها)، گوشت مرغ، بوقلمون و گوشت ماهی می‌توانید تهیه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک