۱۷ خواص درمانی شگفت انگیز و معجزه آسای قهوه قارچ گانودرما

۱۷ خواص درمانی شگفت انگیز و معجزه آسای قهوه قارچ گانودرما


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
17 خواص درمانی شگفت انگیز و معجزه آسای قهوه قارچ گانودرما

 

قهوه گانودرما اصطلاحی است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد. اما اصلا قهوه گانودرما چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟ فواید قهوه گانودرما چیست و چه خواص و چه عوارضی دارد، سابقه نوشیدن این قهوه به چه زمانی برمی‌گردد؟ برای بهره بردن از خواص قهوه قارچ گانودرما برای لاغری ، زگیل تناسلی، سرطان، کیست تخمدان، استرس، پیسی، درمان و کنترل دیابت با گانودرما، بی‌خوابی و پاکسازی کبد و سلامت کلی بدن روزی چند فنجان بنوشیم و در صورت بروز چه عوارضی نوشیدن قهوه گانودرما را ترک کنیم. همه این‌ها را در سرویس سلامت مجله کوروش بخوانید.

 

تاریخچه قارچ و قهوه گانودرما؛ قهوه گانودرما چیست؟

 

تاریخچه قارچ و قهوه گانودرما و خواص بی نظیر آن

 

سابقه نوشیدن قهوه های گانودرما به دو هزار سال قبل و سابقه خوردن قارچ گانودرما به ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این قهوه که به نام‌های قهوه «قارچ لینگ زی» در چین و قهوه قارچ «Reishi» در ژاپن هم شناخته می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد از کمک به بهبود روند خواب تا بهبود سطح انرژی بدن برای پاکسازی و عملکرد بهتر کبد. این قهوه نسبت به قهوه معمولی هم کافئین کمتری دارد و هم مواد مغذی بیشتری دارد. خواص درمانی کبد به خاطر همان قارچ گانودرما یا همان قارچ قرمز reishi است که یکی از مهم‌ترین عناصر آن را تشکیل می‌دهد.

 

قهوه گانودرما در حقیقت از عصاره و پودر قارچ قرمز و دانه‌های برشته شده قهوه تهیه می‌شود. گانودرما که عنصر اصلی و عامل خواص فراوان این قهوه است هم از قارچ Ganoderma lucidum به دست می‌آید که در چین باستان به «قارچ جاودانگی» مشهور بود. این قارچ در شاخه‌های درختان رشد می‌کند و بیشترین خاصیت قلیایی زمین را به خودش جذب می‌کند. در واقع از هزاران سال پیش اشراف زادگان چین باستان بر این باور بودند که قارچ قرمز کلید جاودانگی و عمر طولانی است و اتفاقا تا سال‌ها هم فقط طبقه ثروتمند جامعه اجازه داشتند از این قارچ استفاده کنند.

 

خواص قارچ و قهوه گانودرما برای لاغری و سایر موارد مربوط به سلامتی چیست؟ قارچ گانودرما حاوی بیش از ۲۰۰ عنصر به درد بخور برای سلامت بدن است که همین عناصر آن را به یک ماده غذایی بی‌نظیر برای افزایش سطح سلامت و ایمنی بدن تبدیل می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل علمی شگفت‌انگیز برای اثبات خواص درمانی قهوه

 

خواص بی‌نظیر قارچ و قهوه گانودرما برای لاغری و سلامت بدن

 

خواص بی‌نظیر قارچ و قهوه گانودرما برای لاغری و سلامت بدن

 

خواص درمانی و سلامتی قهوه گانودرما که در حال حاضر به صورت کپسول و قرص هم در بازار ایران و جهان موجود است ریشه علمی دارد. برخی از این خواص عبارتند از بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش احساس خستگی مزمن و پیشگیری از سرطان. مطالعات صورت گرفته روی قهوه گانودرما نشان می‌دهد که نوشیدن این قهوه میزان افسردگی و اضطراب را هم کاهش می‌دهد.

 

با توجه به مقدار کم کافئین، گانودرما بعید است باعث بی خوابی شود و حتی طبق شواهد علمی سبب بهبود خواب و تسکین اضطراب هم می‌شود. علاوه بر این میزان اسیدیته این قهوه از قهوه معمولی کمتری است و به همین دلیل برای کسانی که با مشکلات گوارشی مانند زخم معده یا IBS مبتلا هستند گزینه‌ای ایده‌آل است. طریقه مصرف قهوه گانودرما که به صورت پودر قهوه و عصاره قارچ ری شی است به صورت محلول در مقداری آب است. یک فنجان از این نوشیدنی حدود نیمی از کافئین یک فنجان قهوه معمولی را دارد.

 

بد نیست بدانید نوشیدن یک فنجان قهوه گانودرما ۶ برابر شیر کلسیم، ۳ برابر اسفناج آهن، ۷ برابر ماهی امگا سه، و ۷ برابر پرتقال ویتامین C دارد. قهوه گانودرما را در ایران از عطاری‌های معتبر، فروشگاه‌های معتبر خشکبار و مراکز فروش قهوه می‌توانید تهیه کنید. قارچ گانودرما را هم از فروشگاه‌های خشکبار و عطاری‌ها می‌توانید تهیه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ خاصیت درمانی عجیب قهوه سبز + طریقه دم کردن قهوه سبز برای لاغری

 

 

۱- قهوه گانودرما سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند

 

یکی از مهم‌ترین خواص قهوه گانودرما تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. در حالی‌که برخی جزییات این مسئله هنوز مشخص نشده است اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که گانودرما بر روی گلبول‌های سفید خون که بخش مهمی از سیستم ایمنی هستند تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این قارچ reishi بر روی ژن گلبول‌های سفید هم تاثیر می‌گذارد و التهاب را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

 

تحقیقات در بیماران مبتلا به سرطان نشان داده است که برخی از مولکول‌های موجود در قارچ می‌توانند فعالیت یک نوع سلول سفید خون به نام سلول‌های قاتل طبیعی را افزایش دهند. سلول‌های قاتل طبیعی با عفونت‌ها و سرطان در بدن مبارزه می‌کنند.

 

 

۲- قارچ گانودرما ضد سرطان است

 

قارچ گانودرما و قهوه گانودرما ضد سرطان است

 

بسیاری از افراد قهوه گانودرما و قارچ گانودرما را به خاطر خواص ضد سرطان آن مصرف می‌کنند. اما آیا واقعا قارچ گانودرما ضد سرطان است؟ در یک مطالعه روی ۴۰۰۰ نفر از زنانی که سرطان سینه در آن‌ها بهبود پیدا کرده بود ۵۹ درصد از آن‌ها از قارچ گانودرما استفاده کرده بودند.

 

علاوه بر این مطالعات متعدد آزمایشگاهی نشان می‌دهد که قارچ گاندورما می‌تواند سبب مرگ سلول‌های سرطانی شود. در مورد تاثیر قارچ گانودرما بر کاهش پیشرفت سرطان پروستات هنوز اطلاعات محکمی و گسترده‌ای در دسترس نیست اما در یک تحقیق گسترده مشخص شد که یک سال درمان مداوم با قارچ گانودرما تعداد و حجم تومورهای روده بزرگ را کاهش می‌دهد. افزایش فعالیت گلبول‌های سفید که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی است.

 

 

۳- خواص قهوه قارچ گانودرما برای کنترل و درمان دیابت

 

طبق آمار وزارت بهداشت میزان ابتلا به بیماری دیابت در ۳۰ سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است و در این میان افراد بالای ۳۰ سال بیشترین قربانیان این بیماری مهلک و اغلب خاموش محسوب می‌شوند. آن‌طور که پزشکان می‌گویند چاقی و اضافه وزن در اثر تغییر سبک زندگی، تحرک کم و ورزش نکردن مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری دیابت هستند. اما آیا در مورد خواص قهوه قارچ گانودرما برای کنترل و درمان دیابت چیزی می‌دانید؟

 

طبق تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران چینی، قارچ گانودرما حاوی آنزیم‌های است که موجب کاهش قند خون و در نتیجه کاهش ترشح گلوکز در خون می شوند. طبق نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، حدود ۰/۳ گرم عصاره قارچ گانودرما را به مدت یک ماه به تعدادی موش داده شد. ظرف تنها یک هفته مقدار گلوکز خون موش ها به مقدار کمی کاهش پیدا کرد.

 

در مطالعه ی دیگری در دانشگاه UNINOVE برزیل، آزمایشی توسطی گروهی پژوهشگر انجام شد تا تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت را مشاهده کنند. در این آزمایش تعدادی موش را به چند دسته تقسیم کردند و به یک دسته از آن‌ها قارچ گانودرما به مدت سی روز داده شد. پس از یک ماه، نتیجه آزمایشات تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت را موثر نشان داده و مقدار دیابت به طور تدریجی در گروه موش‌هایی که قارچ گانودرما مصرف کرده بودند، کاهش یافته بود. به این ترتیب پژوهشگران متوجه خواص قارچ گانودرما برای کنترل و درمان دیابت شدند. ترمیم زخم‌های ناشی از دیابت، سرگیجه و خستگی مفرط در اثر این بیماری، کمرنگ شدن لکه‌های تیره از جمله خواص قهوه قارچ گانودرما در درمان و کنترل دیابت و نشانه‌های آن محسوب می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع ۲ حتما باید بخورید

برخی دیگر از خواص قهوه گانودرما برای سلامت بدن عبارتند از:

 

  1. تعادل سطح قند خون و عملکرد پانکراس
  2. محافظت از پوست در برابر انقراض سلول های پوستی، بهبود بافت پوست و کاهش اثرات پیری پوست
  3. کاهش سموم تجمع یافته در بدن
  4. افزایش متابولیسم بدن
  5. کاهش احساس خستگی
  6. قهوه گاندورما حاوی انواع آنتی‌اکسیدان است که مانع از ایجاد رادیکال های مضر آزاد می‌شود
  7. کمک به کاهش انسداد عروق و رگ‌ها و کمک به عملکرد بهتر کبد
  8. افزایش سطح انرژی بدن
  9. بهبود عملکرد سیستم گوارش
  10. تسکین دردهای سینوسی و سایر مشکلات تنفسی
  11. جوانسازی بافت و سلول‌های بدن
  12. تقویت سطح عملکرد تمام اندام‌های بدن
  13. زیبایی بخشیدن به پوست با انرژی بخشیدن به سلول‌های پوستی
  14. قهوه گاندورما به طور موثر در بهبودی زخم‌های پوستی، خراشیدگی، پسوریازیس، زخم دهان، خونریزی خارجی، بهبود گزیدگی حشرات و زخم‌ها کمک می‌کند. ذکر این نکته ضروری است با این که تاثیر قارچ گانودرما بر HPV در طب سنتی اثبات شده است، اما بهتر است برای درمان این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. در واقع بهتر است در کنار راه های درمانی پزشک خود، استفاده از این گیاه دارویی را نیز در نظر قرار دهید.
  15. افزایش سطح  کلسترول خوب بدن و کاهش سطح تری‌گلیسرید خون.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودینگ قهوه بسیار خوشمزه به ۲ روش در فر و بدون فر

 

 

آیا نوشیدن قهوه گانودرما عوارض دارد؟

 

آیا نوشیدن قهوه گانودرما عوارض دارد؟

 

مصرف قهوه گانودرما مانند تمام مواد غذایی ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد. اگر چه عوارض خاصی برای قهوه گانودرما گزارش نشده است اما مواردی مثل خشکی گلو، سرفه و حالت تهوع دیده شده است. علاوه بر این در افراد مبتلا به فشار خون یا دیابت که دارو مصرف می‌کنند یا به دلیل بیماری سرطان تحت معالجه شیمی درمانی هستند به دلیل واکنش منفی بدن بهتر است این قهوه با مشورت پزشک مصرف شود. همچنین بیماران قلبی و کسانی که داروی انعقاد خون مصرف می‌کنند حتما برای نوشیدن قهوه گانودرما باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

علاوه بر این قهوه گانودرما مثل هر قهوه دیگری کافئین دارد و این مسئله برای کسانی که نسبت به کافئین بسیار حساس هستند ممکن است ایجاد مشکل کند. در این زمینه عوارضی مثل تپش قلب، بی‌حوصلگی، اضطراب و همان‌ظور که گفتیم حالت تهوع هم گزارش شده است.

 

اگر استفاده از Ganoderma طولانی مدت شود و به شش ماه بکشد، شما به آرامی این عوارض جانبی منفی و مضرات قارچ و قهوه گانودرما را متوجه خواهید شد. زنان شیرده یا باردار باید اقبل از نوشیدن در مورد عوارض جانبی آن برای نوزاد با پزشک خود مشورت کنند.

 

میزان دوز مصرفی گانودرما بستگی به نیاز بدن افراد مختلف و وضعیت سلامتی فعلی افراد بستگی دارد؛ این دوز معمولاً برای قارچ پودر شده حداکثر بین ۲ تا ۵ گرم روزانه برای هر نفر مناسب است.

نوشیدن قهوه گانودرما ایمن و بدون ضرر است؟

 

بحث در مورد این‌که نوشیدن قهوه گانودرما ایمن است یا خیر هنوز در حد همان بحث باقی مانده است. هنوز هیچ‌کس به طور قطعی به این سوال پاسخ نداده است و حتی خواص قهوه و قارچ گانودرما برای لاغری و درمان دیابت و زگیل تناسلی و … هنوز ثابت نشده است. فقط در سال گذشته، دانشمندان نیجریه‌ای ادعا کردند که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که اثرات گانودرما برای کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از بسیاری از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با قلب در برخی افراد دیده شده است. خرید قارچ و قهوه گانودرما در ایران از مغازه‌های عطاری معتبر امکان‌پذیر است.

 

 

منابع: healthy eating / Food Editorial

 

کالابرگ الکترونیک