مهم‌ترین عامل دیابت نوع ۲ و ۷ نشانه بیماری در زنان و مردان

مهم‌ترین عامل دیابت نوع ۲ و ۷ نشانه بیماری در زنان و مردان


18 خرداد 1398 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم بیماری دیابت نوع 2 در مردان و زنان؛ مهم‌ترین عامل دیابت و 7 نشانه بیماری

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند البته بدون این‌که خودشان از این قضیه باخبر باشند. دلیل این امر این است که علائم اولیه دیابت نوع ۲ همیشه واضح و مشخص نیستند. اما حقیقت این است که علائم و نشانه‌های دیابت در مردان و زنان می‌توانند به تدریج و در طول سال‌ها ظاهر شوند و فرد را درگیر کنند بدون این‌که او از روی این نشانه‌ها در مورد ابتلا به دیابت نوع دو پی ببرد. همه چیز در طول سالیان و به آهستگی اتفاق می‌افتد پس بهتر است بدانید مهم‌ترین عامل دیابت چیست و در صورتی که این ۷ نشانه را دارید قطعا به زودی به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهید شد. اگر شما از این علائم باخبر باشید می‌توانید منجر به تشخیص زودرس و درمان آن شود.

 

۱- تشنگی بیش از حد و نیاز فراوان به دفع ادرار

 

علائم بیماری دیابت نوع 2 در مردان و زنان؛ مهم‌ترین عامل دیابت و 7 نشانه بیماری

 

علائم بیماری دیابت در مردان و زنان چیست؟ شما این علائم را می‌شناسید؟ تشنگی بیش از حد و افزایش حجم ادرار از جمله علائم دیابت نوع دو هستند. زمانی که شما در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستید در واقع مهم‌ترین عامل دیابت این است که میزان تشکیل گلوکز در خون شما بیش از مقدار لازم می‌شود و در نتیجه کلیه‌ها به خاطر جذب بیش از حد گلوکز مجبورند اضافه کاری کنند. اما علت ترشح بیش از حد گلوکز چیست؛ چاقی و اضافه وزن از جمله مهم‌ترین عوامل ترشح بیش از حد گلوکز و در نتیجه دیابت است.

در واقع زمانی که گلوکز بیش از حد در خون شما باشد کلیه‌ها برای دفع آن بیشتر کار می‌کنند. در این صورت این پیام از کلیه‌ها به مغر می‌رسد که بدن برای رقیق کردن خون نیاز به آب دارد. اگر کلیه ها نتوانند تمام گلوکز را فیلتر کنند، گلوکز اضافی به ادرار وارد می شود. بنابراین برای حرکت دادن قند اضافی به ادرار به یک مایع نیاز دارد. این موضوع، موجب بی آبی بدن و تشنگی می‌شود. در نتیجه وقتی برای رفع تشنگی آب بیشتری می‌خورید نیاز به دفع ادرار بیشتر و سبب تکرر ادرار می‌شود. به این ترتیب تشنگی واکنش دفاعی بدن در برابر کم آبی و بی‌آب شدن بدن است و یک نشانه در مورد این‌که شما یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به دیابت نوع دو را دارا هستید و بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید.

 

۲- خستگی

یکی دیگر از علائم ابتلا به دیابت نوع دو در مردان و زنان احساس خستگی به صورت مداوم است. اما دلیل آن چیست؟ در حقیقت مهم‌ترین عامل دیابت یعنی میزان بالای گلوکز در خون توانایی بدن را برای استفاده از گلوکز برای تامین انرژی مختل می‌کند. علاوه بر این از دست دادن آب بدن به خاطر ادرار مداوم و مکرر هم سبب احساس خستگی در شما می‌شود.

 

۳- لاغر شدن و از دست دادن وزن

 

علائم بیماری دیابت نوع 2 در مردان و زنان؛ مهم‌ترین عامل دیابت و 7 نشانه بیماری

 

زمانی که از طریق دفع ادرار گلوکز از دست می‌دهید مقدار قابل توجهی کالری را هم از دست می‌دهید. در عین حال دیابت ممکن است گلوکز موجود در مواد غذایی را در سلول‌های بدن نگه دارد و منجر به گرسنگی مدام شود. در این صورت ابتلا به دیابت موجب می‌شود تا بدن از منابع داخلی مانند ماهیچه‌ها تغذیه کند که در کاهش وزن ناگهانی موثر است. علاوه بر این چون انسولین کافی در بدن وجود ندارد، بدن شروع به سوزاندن چربی و عضله برای تولید انرژی می‌کند که همین مسئله باعث کاهش وزن در شخص فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

 

۴- تاری دید

یکی دیگر از علائم دیابت نوع ۲ تاری دید و ضعف بینایی است. علت این امر هم همان مهم‌ترین عامل دیابت یعنی سطح بالای گلوکز در خون است. میزان بالای گلوکز در خون مایع میان بافتی را از بافت به سمت سمت عدسی چشم می‌کشاند. اگر بیماری دیابت درمان و از پیشروی آن جلوگیری نشود سبب ایجاد عروق خونی جدید در شبکیه چشم، قسمت پشت چشم، شده و موجب تاری دید می‌شود. برای اغلب افراد این تغییرات اولیه سبب ایجاد مشکل در بینایی و کاهش دید نمی‌شود. با این حال اگر دیابت در مراحل اولیه جدی گرفته نشود منجر به از دست رفتن دید و حتی نابینایی می‌شود.

 

۵- عفونت‌های مکرر یا زخم‌هایی که به کندی بهبود پیدا می‌کنند

 

علائم بیماری دیابت نوع 2 در مردان و زنان؛ مهم‌ترین عامل دیابت و 7 نشانه بیماری

 

مهم‌ترین عامل دیابت یعنی سطح بالای گلوکز خون می‌تواند به جریان خون ضعیف منجر شود و روند بهبود طبیعی بدن شما را مختل کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به دیابت ممکن است زخم‌هایی را به خصوص در ناحیه پا مشاهده کنند که به کندی خوب می‌شوند. علاوه بر این در زنان مبتلا به دیابت یا کسانی که در مرحله ابتدایی ابتلا به دیابت قرار دارند عفونت‌های مثانه و واژن ممکن است بیشتر رخ دهد.

 

۶- مور مور شدن دست و پا

وجود گلوکز بیش از حد در خون می‌تواند عملکرد اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است شما احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن، بی‌حسی و سوزش در نواحی دست و پا داشته باشید که از جمله علائم ابتلا به بیماری دیابت نوع دو هستند. همچنین احساس درد و سوزش در ناحیه بازوها، دست‌ها، پاها و ساق پا از جمله این علائم هستند.

 

۷- قرمزی، تورم و التهاب لثه‌ها

دیابت می‌تواند سیستم ایمنی بدن و در نتیجه توانایی شما برای مبارزه با میکروب‌ها را تضعیف کند همین مسئله باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت در لثه‌ها و استخوان‌هایی می‌شود که دندان‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارند. عفونت لثه‌ها سبب شل شدن دندان‌ها و حتی افتادن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این ممکن است زخم یا شکاف در لثه ها ایجاد شود، به خصوص اگر قبل از شروع دیابت دچار عفونت لثه شده‌اید.

 

علائم اولیه ابتلا به دیابت نوع دو را جدی بگیرید

حالا که علائم و نشانه‌های احتمالی دیابت را متوجه شدید، در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها بی‌تفاوت از کنارش رد نشوید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که در طب سنتی برای درمان دیابت با گانودرما، عناب، تخم گشنیر، لبو، گیلاس و … صحبت می‌شود اما مسئله اینجاست که دیابت نوع ۲، دیابت بارداری و دیابت نوع ۱ در واقع یک وضعیت جدی و حساس برای بدن هستند. انواع دیابت هر چه زودتر در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان زودتر شروع شود احتمال کنترل آن بیشتر می‌شود. با مشارکت فعال و رعایت نکات پزشکی می توانید دیابت را کنترل کنید و از زندگی سالم و فعال لذت ببرید.

 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک