طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس ساده + نکات بسیار مهم برای پف کردن کیک

طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس ساده + نکات بسیار مهم برای پف کردن کیک


9 مرداد 1398 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس ساده + نکات بسیار مهم برای پف کردن کیک

کیک گیلاس یکی از انواع خوشمزه دسر با گیلاس است. طرز تهیه و تزیین کیک اسفنجی ساده گیلاس یا آلبالو در منزل کار سختی نیست. حالا که فصل میوه‌هایی مثل گیلاس و آلبالو است بد نیست کیک ساده را با این میوه‌های خوشمزه طعم‌دار کنید. طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس یا آلبالو ساده و فوت و فن پف کردن کیک را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه کیک گیلاس یا آلبالو ساده

 

طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس ساده + نکات بسیار مهم برای پف کردن کیک

مواد لازم

آرد: ۲ و ½ پیمانه

مربای گیلاس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

بیکینگ پودر: ¾ قاشق چایخوری

جوش شیرین: ¼ قاشق چایخوری

نمک: ½ قاشق چایخوری

کره نرم شده در دمای اتاق: ۱۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ و ۱/۳ پیمانه

وانیل: ۲ قاشق چایخوری

تخم مرغ هم دمای اتاق: ۲ عدد درشت

باترمیلک: ۱ پیمانه

شکلات تخته‌ای: به میزان دلخواه برای تزیین

طرز تهیه

 

طرز تهیه و تزیین کیک گیلاس ساده + نکات بسیار مهم برای پف کردن و خمیر نشدن کیک

 

برای درست کردن کیک گیلاس یا کیک آلبالو ساده به مربای گیلاس نیاز داریم (طرز تهیه مربای گیلاس را اینجا بخوانید). به جای مربای گیلاس از مربای آلبالو هم می‌توانید استفاده کنید. اگر مربا گیلاس یا آلبالو آماده دارید کار را شروع کنید. ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. قالب کیک را هم با روغن مایع چرب کنید و روی آن با دست کمی آرد بپاشید. در یک کاسه آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را الک کنید و همه را با هم مخلوط کنید.

کره که در دمای اتاق نرم شده و شکر را با هم مخلوط کنید و با همزن دستی یا برقی با سرعت متوسط بزنید تا مایه نرم و یکدستی حاصل شود. سرعت همزن را کم کنید و تخم ‌مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید یک عدد زرده هم به دو عدد تخم مرغ اضافه کنید و همه را با سرعت کم هم بزنید. همین که مواد با هم ترکیب شوند کافی است. وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید.

در مرحله بعد باید آرد و باترمیلک را اضافه کنید. آرد را کم کم و در سه مرحله و باتر میلک را در دو مرحله اضافه کنید. و بعد از هر بار اضافه کردن هر کدام با سرعت کم مواد را هم بزنید تا مایه کیک گوله نشود. برای اضافه کردن آرد و باترمیلک به این ترتیب عمل کنید: آرد، باترمیلک، آرد، باترمیلک ، آرد. یعنی با آرد شروع کنید و با آرد هم تمام کنید.

نیمی از مواد مایه کیک را در قالب کیک بریزید. روی مایه کیک، مربای گیلاس بریزید و با کف قاشق یا کفگیر صاف کنید. نیمی دیگر از مایه کیک را هم اضافه کنید. کیک را به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. برای این‌که مطمئن شوید که بعد از این زمان کیک پخته یا نه با نوک یک قاشق یا خلال دندان امتحان کنید. خلال دندان یا چنگال را در کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک پخته و آماده است. کیک پخته شده را از فر بیرون بیاورید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کیک خنک شود اگر کیک به زمان بیشتری برای خنک شدن نیاز دارد صبر کنید تا کیک از دما بیفتد. سپس اطراف کیک را بررسی کنید و با احتیاط از قالب جدا کنید  و قالب را چند بار به سطح میز یا کابینت آشپزخانه بکوبید. ( لازم نیست شدت ضربه زیاد باشد )

سپس قالب را با حوصله و دقت بر روی توری یا پایه مخصوص سرد کردن کیک برگردانید تا کیک روی صفحه قرار بگیرد. وقتی که کیک سرد شد روی آن را با پودر قند یا  شکلات آب شده به روش بن ماری تزیین کنید. می‌توانید خامه قنادی را در ماسوره بریزید و روی کیک را با آن تزیین کنید.

 

نکات بسیار مهم و حرفه‌ای پخت تمام انواع کیک ساده و پف کردن آن

 

نکات بسیار مهم و حرفه‌ای پخت تمام انواع کیک ساده و پف کردن آن

 

*اگر معمولا وقتی کیک درست می‌کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده‌اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته‌اید. قالب کیک مناسب نبوده و بزرگ‌تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کرده‌اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.

 

*اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد بزرگ‌تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می‌کند.

 

*اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. کره یا تخم مرغ سرد بوده‌اند، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف‌ کرده می‌خواهید قالب بزرگ استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.

 

*برای این‌که یک کیک اسفنجی پف کرده و پوک بدون این‌که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان لازم برای پخت کیک ۴۵ تا ۵۰ دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید چون پف کیک بعد از پخته شدن می‌خوابد. قالب کیک نه بزرگ باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت وجود در دستور کیک کم و زیاد نکنید.

 

*برای این‌که یک کیک اسفنجی شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید. مقدار شکر باید به اندازه باشد و نباید کمتر از میزان گفته شده شکر بریزید. مایه کیک را زیاد با همزن نزنید. در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیشتر از حد استفاده نکنید و البته کیک را بلافاصله و به صورت داغ از قالب خارج نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک