طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله | مشهورترین غذای نذری مشهد

طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله | مشهورترین غذای نذری مشهد


28 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله | مشهورترین غذای نذری مشهد
فهرست محتوا پنهان

شله مشهدی یا به قول مشهدی‌ها «شله» مشهورترین غذای نذری محرم مشهدی‌ها به خصوص در روزهای آخر دهه محرم و همچنین ماه رمضان است. شله مشهدی اصیل که مصداق ریختن قیمه‌ها این بار در آش‌هاست ترکیب جالبی دارد؛ یک پیاله آش که روی آن چند قاشق قیمه مشهدی ریخته شده است، ترکیبی عجیب اما بسیار خوشمزه. اگر چه خود مشهدی‌ها بیشتر شله را به عنوان شام و سحری ماه رمضان یا نذری محرم در مغازه‌های آش و حلیم فروشی و مراسم مذهبی یا به عنوان یکی از غذاهای شب یلدا و در روزهای عادی به ندرت آن را در خانه درست می‌کنند، اما اگر مشهدی نیستید بد نیست طرز تهیه شله مشهدی به عنوان مشهورترین غذای نذری مشهدی‌ها را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه شله مشهدی

 

طرز تهیه شله مشهدی غذای نذری محرم مشهدی‌ها

مواد لازم برای تهیه شله مشهدی مجلسی (برای ۱۰ نفر)

میزان کالری شله مشهدی در ۱۰۰ گرم: حدود ۱۴۰ کالری (در صورت اضافه کردن قیمه ۱۰۰ کالری دیگر اضافه می‌شود)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت شله مشهدی: ۵ ساعت

  • گوشت گوسفند یا گوساله: ۶۰۰ گرم
  • بلغور گندم: کمی بیشتر از ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج ایرانی: کمی بیشتر از ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (بهتر است برنج نیم‌دانه باشد)
  • لوبیا سفید: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (یا کمی بیشتر)
  • عدس: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (یا کمی بیشتر)
  • لوبیا چیتی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • جوز هندی: ۱ عدد متوسط و رنده شده
  • فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌‌خوری
  • پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک، زردچوبه و دارچین: به مقدار دلخواه
  • روغن مایع یا جامد: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شله مشهدی مجلسی

شله مشهدی با حبوبات و گوشت درست می‌شود. بعد از پخت و آماده شدن هم روی آن با قیمه تزیین می‌شود. استفاده از قیمه این غذا را متمایز می‌کند. این آش غلیظ را باید بعد از پخت به مدت ۱ ساعت دم کنید و در این مدت حواستان را جمع کنید تا ته نگیرد. پس حتما مراقب حرارت ملایم شعله گاز حین پخت شله مشهدی باشید.

مرحله اول: حبوبات شله مشهدی را بپزید

برای درست کردن شله مشهدی ابتدا باید از شب قبل تمام حبوبات به علاوه بلغور گندم و برنج را بخیسانید. آب حبوبات را چند بار عوض کنید. قبل از پختن شله حبوبات را جداگانه بپزید.

در صورت تمایل می‌توانید غلات و حبوبات شامل لوبیا سفید، عدس، لوبیا چیتی، بلغور گندم و برنج ایرانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ یا گوشت

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره

مرحله دوم: گوشت شله مشهدی را با ادویه‌جات بپزید و ریش ریش کنید

در یک قابلمه جداگانه گوشت را به همراه پیازهای نگینی خرده شده بپزید. گوشت شله مشهدی خوب باید بپزد تا حسابی له شود و سپس آن را ریش ریش کنید.

برای تهیه گوشت گوسفند و پیاز داغ منجمد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم: بلغور گندم و برنج را بپزید

در این مرحله از آموزش شله مشهدی، در یک قابلمه جداگانه بلغور گندم را بپزید. مقدار آب برای پختن بلغور گندم باید فقط دو بند انگشت بالاتر از بلغورها باشد. بلغورها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا لعاب بیندازند. وقتی بلغورها لعاب انداختند برنج را هم به آن‌ها اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن برنج ۱۵ دقیقه صبر کنید تا برنج هم خوب بپزد. در این فاصله مرتب ترکیب بلغور و برنج را هم بزنید (بلغور و برنج سریع ته می‌گیرند). اگر برنج هنوز خوب نپخته بود و آب آن کشیده شده بود کمی آب جوش به ترکیب بلغور و برنج اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی

مرحله چهارم: تمام مواد شله مشهدی را با هم بکوبید

بعد از پخت بلغور و برنج و وقتی که آب آن‌ها کامل کشیده شده، آن‌ها را در قابلمه‌ای که می‌خواهید شله مشهدی را در آن درست کنید بریزید. ۱ لیوان از آب گوشت را به ترکیب بلغور و برنج اضافه کنید. گوشت ریش ریش و حبوبات را هم اضافه کنید. بلغور، گوشت، برنج و حبوبات را با گوشتکوب له کنید و مرتب هم بزنید.

مشهدی‌ها به این حرکت «چمبه زدن» می‌گویند، یعنی هم زدن این ترکیب با ملاقه‌ که برای شله نذری و هیئتی آن را با ملاقه‌‌های بلند به مدت چندین ساعت انجام می‌دهند که شله ته نگیرد.

 

دستور پخت شله مشهدی

 

مرحله پنجم: ادویه شله مشهدی را اضافه کنید

ادویه شله مشهدی یعنی زردچوبه، یک عدد چوب دارچین، فلفل قرمز، کمی جوز هندی رنده شده را به شله اضافه کنید.

در صورت تمایل پودر هل، زردچوبه، دارچین، فلفل قرمز، روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد را هم می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

مرحله ششم: شله مشهدی را بپزید

اجازه دهید شله مشهدی به مدت ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد تا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود.

مرحله هفتم: شله مشهدی را دم بگذارید

بعد از پخت شله، روغن مایع یا جامد را به اندازه دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید شله به مدت یک ساعت دیگر روی شعله بسیار ملایم گاز با دم‌کنی مثل برنج دم بکشد.

مرحله هشتم: شله مشهدی را با قیمه سرو کنید

شله مشهدی را سرو کنید. همان‌طور که گفتیم شله مشهدی حتما باید با قیمه نذری خورده شود. طرز تهیه خورش قیمه نذری و مجلسی را هم در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه شله مشهدی هیئتی

 

طرز تهیه شله مشهدی هیئتی

 

برای درست کردن غذای شله مشهدی، بسته به میزان شله‌ای که می‌خواهید بپزید باید نسبت مواد را زیادتر در نظر بگیرید. معمولا در این روش از طرز پخت شله مشهدی مواد برای نرم و پوره شدن در غذاساز ریخته نمی‌شوند و مواد لازم برای شله مشهدی، با گوشت‌کوب کوبیده می‌شود. اما ترتیب پخت و اضافه کردن مواد به همان شیوه‌ای است که در بالا به آن اشاره کردیم.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیک بیسکویت به ۲ روش ساده و شکلاتی

بعد از پخت همه مواد هم باید ادویه شله مشهدی را به آن اضافه کنید و ۳ ساعت دیگر مواد را بپزید. وقتی شله مشهدی پخت و  طعم گرفت، روغن را اضافه کنید. اگر می‌خواهید طعم شله مشهدی نذری شما لذیذتر شود، می‌توانید از روغن کرمانشاهی استفاده کنید. یک ساعت بعد از اضافه کردن روغن، می‌توانید شله‌ مشهدی را با خورش قیمه مجلسی یا خورش قیمه مشهدی تزیین و آن را سرو کنید.

ادویه مخصوص شله مشهدی

 

ادویه مخصوص شله مشهدی

 

مهم‌ترین فوت و فن شله مشهدی که موجب خوشمزه شدن آن می‌شود، استفاده از ادویه مناسب برای تهیه این غذا است. برای درست کردن شله مشهدی معمولا از ادویه‌هایی مثل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، هل، فلفل قرمز و جوز هندی استفاده می‌شود.

نکات مهم و فوت و فن‌های طرز تهیه شله مشهدی

 

نکات مهم طرز تهیه شله مشهدی

 

  • اگر برای درست کردن شله مشهدی از گوشت گردن استفاده می‌کنید بعد از پختن گوشت با دقت گوشت را از استخوان جدا کنید.
  • می‌توانید به گوشت مورد استفاده برای پخت شله مشهدی کمی دنبه گوسفند هم اضافه کنید تا همراه آن بپزد. برای اضافه کردن دنبه به شله حسابی با گوشتکوب برقی یا غذاساز آن را له کنید.
  • شله مشهدی به خاطر داشتن بلغور زود ته می‌گیرد. حین پخت و اضافه کردن بلغور به شله مشهدی مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اضافه کردن برنج هم باید مراقب ته گرفتن بلغور و برنج باشید. در مجموع برای پخت شله باید مرتب مراقب ته نگرفتن آن باشید و هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید. هر چه شله مشهدی را بیشتر هم بزنید بیشتر جا می‌افتد، کشدارتر و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • مشهدی‌ها شله را با نوشابه کوکا می‌خورند، شما هم امتحان کنید.
  • ادویه شله مشهدی را می‌توانید بعد از پایان پخت و قبل از این‌که به مدت یک ساعت شله را دم بگذارید به آن اضافه کنید.
  • در هر مرحله از پخت شله اگر احساس کردید آب آن کم است فقط آب جوش به آن اضافه کنید نه آب سرد.
  • برای لذیذتر شدن و کشدار شدن شله بهتر است از گوشت گردن یا دنده گوسفندی استفاده کنید.

سوالات متداول

علت کشدار شدن شله مشهدی چیست؟

برای اینکه آش شله مشهدی با قیمه به خوبی کشدار شود باید آن را کاملا بکوبید. همچنین باید زمان زیادی به پختن این غذا اختصاص دهید. شله مشهدی باید روی حرارت ملایم بپزد و دم بکشد تا کاملا جا بیفتد. همچنین استفاده از دنبه و گوشت گردن و کوبیدن گوشت در این غذا موجب کشدار شدن آن می‌شود.

بهترین گوشت برای درست کردن شله مشهدی چیست؟

بهترین گوشت برای دستور پخت شله مشهدی، استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بدون استخوان است. البته به کار بردن گوشت گردن و دنده گوسفندی در دستور شله مشهدی، باعث لذیذتر شدن و کشدار شدن این غذای مخصوص ماه رمضان و محرم و مناسبت‌های مختلف مذهبی خواهد شد.

فرق شله مشهدی با حلیم چیست؟

در طرز تهیه شله مشهدی از انواع حبوبات و بلغور گندم و برنج استفاده می‌شود. اما در طرز تهیه حلیم از گندم استفاده می‌شود و حبوبات ندارد.

فرق شله مشهدی با آش شله قلمکار چیست؟

در طرز تهیه آش شله قلمکار سبزی داریم، اما شله مشهدی بدون سبزی پخته می‌شود.

ادویه شله مشهدی چیست؟

زردچوبه، یک عدد چوب دارچین، پودر هل، فلفل قرمز و کمی جوز هندی رنده شده ترکیب ادویه شله مشهدی است.

 

کالابرگ الکترونیک